Miten määrittelet punaisen lihan?
Kommentit (34)
Sika, nauta, poro, hirvi ainakin. Syön lihaa mielelläni. On vain turhan kallista, joten harvoin ostan kotiin. Kotona teen paljon kasviskeittoja. Työpaikan lounaalla syön aina lihaa jos on tarjolla.
Kaikki muu paitsi siipikarja (ja kala tietenkin). Eli nauta, sika, lammas, riista.
Syön, mutta yritän pitää määrän kohtuullisena, koska isot määrät lisäävät suolistosyöpien riskiä, ja koska lihantuotanto rasittaa ympäristöä.
Mun ei tarvii sitä määritellä kun se on jo yleisesti määritelty.
Syön.
Onhan se jo yleisesti määritelty, eli muu kuin kana ja kala. En syö minkään eläimen lihaa.
Oletko värisokea? Punainen on punainen.
Periaatteessa nisäkkäiden liha - tosin itse pidän ravintoarvoilta riistaa eri kategoriassa.
Syön kaikkea, mutta olen pyrkinyt vähentämään punaista lihaa eli omalla määritelmälläni tehotuotettua nisäkkäiden lihaa.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:16"]
Kaikki muu paitsi siipikarja (ja kala tietenkin). Eli nauta, sika, lammas, riista.
Syön, mutta yritän pitää määrän kohtuullisena, koska isot määrät lisäävät suolistosyöpien riskiä, ja koska lihantuotanto rasittaa ympäristöä.
[/quote]
Punainen liha ei aiheuta syöpää. Lihajalosteet saattavat sen tehdä.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:16"]
[/quote]
Punainen liha ei aiheuta syöpää. Lihajalosteet saattavat sen tehdä.
[/quote]
No, asiantuntijoiden mukaan aiheuttaa. Tosi on, että esim. savustaminen lisää karsinogeeneja entisestään, mutta runsas lihansyönti lisää myös syöpäriskiä varsinkin siis suolistossa.
""Suomalaiset syövät lihaa moninkertaisesti enemmän kuin olisi terveellistä, sanovat syöpäjärjestöt.
Suomalainen lihansyöjä syö keskimäärin yli 200 grammaa lihaa ja lihavalmisteita päivässä, kun syöpäjärjestöjen mukaan lihaa saisi syödä korkeintaan 300 grammaa viikossa.
Runsas lihansyönti lisää erityisesti suolistosyöpien vaaraa. Suomen syöpäyhdistyksen ylilääkäri Katja Aktan-Collan sanoo, että niin kotimaiset kuin kansanvälisetkin tutkimukset ovat osoittaneet runsaan lihansyönnin ja syövän yhteyden.
Erityisesti punainen liha, eli esimerkiksi naudan, sian ja lampaanliha, lisää syöpäriskiä.
Aktan-Collanin mukaan lihavalmisteissa, kuten makkaroissa ja leikkelelihoissa, riski on vieläkin suurempi niiden valmistuksen aiheuttamien haitallisten hiilivetyjen vuoksi.
Maa- ja metsätalousministeriön mukaan lihan kokonaiskulutus on lisääntynyt Suomessa maltillisesti viime vuosikymmeninä."
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Syöpäjärjestöt+Suomalaiset+syövät+liikaa+lihaa/1135268217919
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:20"]
Oletko värisokea? Punainen on punainen.
[/quote]
Keinotekoisesti värjättyä?
En usko lihan ja syövän yhteyttä. Tuolla aiemmin mainittiin savustus ja karsinogeenit, vaikuttava tekijä on siis kypsennysmuoto ei liha.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:55"]
En usko lihan ja syövän yhteyttä. Tuolla aiemmin mainittiin savustus ja karsinogeenit, vaikuttava tekijä on siis kypsennysmuoto ei liha.
[/quote]
Sun uskomisesi on yhtä tyhjän kanssa. Minä luotan asiantuntijoihin ja tutkimuksiin, en av-mammeroiden uskomuksiin.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:01"]
[/quote]
Sun uskomisesi on yhtä tyhjän kanssa. Minä luotan asiantuntijoihin ja tutkimuksiin, en av-mammeroiden uskomuksiin.
[/quote]
Linkkaapas yksikin tutkimus. Olet varmasti lukenut niitä.
[/quote]
[/quote]
Linkkaappa jotain faktaa siitä, että etelä-Euroopassa esiintyy enemmän lihasta johtuvia suolistosyöpiä kuin täällä. Siellä nimittäin lihaakin syödään enemmän. Jos se lihansyönti muka on syypää syöpiin.
Kaikki muu kuin kala ja linnut. Harvemmin syön lihaa. Tulen sairaaksi punaisesta lihasta.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:04"]
[/quote]
[/quote]
Linkkaapas yksikin tutkimus. Olet varmasti lukenut niitä.
[/quote]
Mitäpä jos lukisit jo tuon olemassaolevan linkin. Edes sen.
Sitten voit jatkaa täältä:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2172820
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8162586
Lisää tutkimuksia voit guugeloida itse. Noissa on jo tutkittu yhteensä liki 140 tuhatta naista ja miestä, joten pidän aika luotettavina. Kyse ei siis ole rasvasta, vaan lihasta, punaisesta lihasta.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:01"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:55"]
[/quote]
[/quote]
Mitäs, jos paljastan perehtyneeni lihaan useamman vuoden tutkijoiden kanssa?
Sinun on siis turha soittaa suutasi.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:11"]
[/quote]
[/quote]
Linkkaappa jotain faktaa siitä, että etelä-Euroopassa esiintyy enemmän lihasta johtuvia suolistosyöpiä kuin täällä. Siellä nimittäin lihaakin syödään enemmän. Jos se lihansyönti muka on syypää syöpiin.
[/quote]
Höpöhöpö syödä. Tuolla on jo syöpäyhdistyksen kanta ja myös tutkimuslinkkejä. Pesee mutuilusi mennen tullen.
Ettei vaan ole joku sikatilallinen osunut ketjuun... oma possu ojassa, niinkö?
Eipä vakuuttanut nuo tutkimukset. Punainen likha paha, broileri ja kala hyviä, kun nahka otettu pois eli se osa johon kuulennuksessa syntyy karsinogeenit.
Totta, kiperä kysymys koska kerroshampurilaisessakin se liha on ruskeaa.