Lasten käytös
Mihin on oikein hävinnyt suomalaislasten k-ytöstavat viimeisen 5v sisällä?
Luokassa rääytään kuin varikset, ei kuunnella muita, ei kuunnella kaveria, ei kuunnella opettajaa - koko ajan minäminäminä… Ja kun komentaa, ollaan suu vääränä itkua vääntäen ja iltapäivällä tulee wilmassa viesti ”komensit lastani, miksi” (lyhennetty versio). Tekisi mieli vastata tuohon, kun et näemmä itse osaa komentaa lastasi.
Ettekö te enää kasvata lapsianne mitenkään kotona? Huomioimaan toisia, käyttäytymään ja kuuntelemaan muita tai ohjeita vai onko kaikki snowflake yksilöitä minäminäminä?
Olen suorastaan järkyttynyt, miten huonosti käyttäytyviä lapsia nykyään kouluissa on.
Kommentit (2)
No mutta, eikös joku toisella palstalla esittänyt useaan otteeseen, miten kevyttä kenttätyötä opettajan ammatti on?! Tässä tulee esiin se miten vanhemmat laiminlyövät vastuutaan ja vetävät herneen nenään, kun opettaja puuttuu peliin. Jatka samaan malliin. Myös ajan saatossa asian voi ottaa esiin oppilashuoltoryhmässä. Käsittääkseni sossukin kuuluu ryhmään. Alkaa löytyä vanhemmiltakin vastuuntuntoa lapsen kasvatukseen. Tai sitten ei.
Yhtä paljon, ja ehkä enemmänkin, ihmettelen aikuisten ilkeyttä toisiaan kohtaan. Esim. keskustelupalstoilla. Oli mikä tahansa aihe niin kohta alkaa ilkeä arvostelu, haukkuminen ja nimittely. Itse aihe, mistä oli tarkoitus keskustella, unohtuu usein. Eihän tämä eroa lasten käytöksestä.