Keski-Euroopassa saunotaan sekaisin ja alasti. Oletko kokeillut ja kokeilisitko?
Joskus täälläkin on keskusteltu sekasaunoista ja siitä sopivatko ne suomalaiseen kulttuuriin. Tietyissä Keski-Euroopan maissa kuten Saksassa ja Hollannissa vastaus on selvä: sikäläiseen kulttuuriin ne kuuluvat.
Olen viettänyt noissa maissa paljon aikaa ja vieraillut usein sikäläisissä kylpylöissä. Ne ovat uskomattoman hienoja paikkoja: erilaisia saunoja voi olla toistakymmentä, lisäksi on altaita. Usein niissä on myös ravintola.
Näissä paikoissa saunoissa ollaan alasti, toisinaan altaissakin. Miehille ja naisille ei ole eri puolia, kaiken rakentaminen tuplana tulisi tuhottoman kalliiksi.
Näissä paikoissa on upeaa nähdä, miten luonnollista alastomuus on paikallisille. Kukaan ei kyttää, vaikka moni ehkä vilkaiseekin. En väitä, etten itse loisi katsettani kauniiseen alastomaan naiseen, mutta en eri tavalla kuin jos hän olisi vaatteet päällä. Eikä minua häiritse, jos joku katsaisee minuun.
Itse koin, että alastomuuteen tottuu nopeasti. Ehkä suomalaisena tässä on pieni etu, vaikka meillä sekasaunominen on aika harvinaista. Kerran olin Hollannissa thaimaalaisen ystäväni kanssa kylpylässä. Hän ujosteli aluksi ja piti pyyhettä rintojensa yläpuolella, mutta rentoutui ajan myötä ja oli altaissakin alasti kanssani.
Ovatko muut käyneet näissä kylpylöissä ja miten ne koette?
Kommentit (5)
Ja siellä Keski-Euroopassa sekasaunominen on "Aitoa suomalaista saunomista!"
Kyllä Suomessakin on ainakin maalla harrastettu aikoinaan sekasaunomista. Isäukko muisteli usein erästä sukulaistaloa. Jos sinne meni keskiviikkona tai lauantaina, puintiaikaan minä päivänä tahansa, niin tuvassa oli usein vain joku nainen tai tyttö ruokaa laittelemassa. Tulijalle hän sanoi, että mene sinäkin saunaan, siellä ne on kaikki muutkin. Siis koko ison talon väki ja vieraatkin, jos sattuivat tulemaan sopivasta. Nyt sekasaunominen taitaa keskittyä enemmänkin kesämökille kaljanhuuruiseen iltaan. Ei kiitos minulle.
Se on parasta. Miehen on oltava Suomessa kätilö tai gynekologi nähdäkseen yhtä paljon vieraita pilluja lähietäisyydeltä.
Tuskin tulee onnistumaan suomalaisessa tunkkaisessa ja takapajuisessa ilmapiirissä.
mun lapsuudessani (kasari)aikuiset saunoivat yhdessä niin naiset kuin miehetkin.
Eivätkä edes olleet mitään humalaisia tyyppejä. Se oli ihan normaalia heille
Itse en välittänyt lapsena enkä välitä nykyäänkään
Olen ollut sekasaunassa. Löylyä otettiin ja juteltiin porukalla. Porukan naiset kyllä hieman vilkuilivat kun kävin laittamassa lisää kalikkaa uuniin mutta eivät tuijottaneet. Mukavaa oli.
-Mies