SIIS ONKO SE MAITO PAHASTA VAI EI?
Iltalehden jutussa yksi voisota-vanhemmista Elina Jaatinen vaatii rasvaista maitoa päiväkotiin. Olen facebookissa törmännyt hänen kommentteihin maidon kamaluudesta ja siitä, miten sitä ei pitäisi ollenkaan juoda. Mitäs tämä nyt on? Onko se maito ok vai ei ja miksi rasvainen maito on parempaa kun rasvaton?
Kommentit (190)
Homogenoitu maito on vaarallista.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 08:46"]
No rasvainen maito on pahasta. Ei niitä lasten suonia kannata ruveta jo pinestä rasvoittamaan.
[/quote]
Älä puhu sontaa! Eläinrasva ei tuki suonia.
Rasvaton, vähärasvainen ja se " sininen maito on ok.
kyllä maito on hyvästä.
mihin sä oikein vertaat? Karkkiin, rasvaan, perunaan, juustoon? Lihaan?
kyllä maito on rakennusaine
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:28"]
No rasvainen maito on pahasta. Ei niitä lasten suonia kannata ruveta jo pinestä rasvoittamaan.
[/quote]
[/quote]
Älä itse puhu sontaa, kylläpä tukkii.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:14"]
Noi voisota mammat on muutenkin pihalla kuin lumiukot ravitsemusasioista. En noteeraisi noita heidän juttujaan, vaan kuuntelisin asiantuntijoita, kuten Fogelholmia ym.
[/quote]
No, Fogeli onkin varsinainen "asiantuntija" :)
Olen ollut aikoinani Valiolla työterveyshoitajana. Juttelin tehtaan poikien kanssa ja yksi sanoi mielestäni hyvin: laita suuhusi lusikallinen voita ja sitten margariinia. Mikä on suutuntuma?
Aivan; voi sulaa, margariini on epämääräistä mössöä.
Pakko myöntää, että ammattilaisenakin olen hämmentynyt tilanteesta. Kuitenkin minun on PAKKO ohjeistaa virallisten ravintosuositusten mukaan, vaikka henkilökohtainen mielipiteeni tästä eroaisi. Siispä; en kommentoi enempää :)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:28"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Transrasvat tukkii suonia kaikista eniten. Ite en lähtis voita ja rasvasta maitoa parjaamaan. Kohtuus kaikessa. Jos maitoa juo lasin tai kaks päivässä ei sillä ole merkitystä rasvan kannalta onko se "punaista vai sinistä" maitoa. Jos sitä juodaan purkki päivässä, kuten allekirjoittanut, en täysmaitoa lähtis suositteleen. Kevytmaito on ihan ok. Itse juon kevyttä ja rasvatonta, koska en ole saanut totutettua itteäni rasvaisempaan kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:28"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vieläkö uskot tuohon? Onko sulla todisteita? Ne "tuhannet tutkimukset" vai?
Kaiken takana on määrä ja se, mitä maidon tilalle? Jos se on litra-kaksi päivässä eikä muuta ruokaa, varmasti parempi kuin vastaava määrä sokerimehua, jos taas vettä ja ravitsevaa monipuolista ruokaa, niin vesi ja ravitsevaa monipuolinen ruoka varmasti parempi vaihtoehto. Kalkkia saa muualtakin kuin maidosta ja d-vitamiini lisätään maitoon. Proteiinin lähteenä on paljon maitoa parempia ja rasva, no sitä on monissa proteiinin lähteissä.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:33"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:14"]
Noi voisota mammat on muutenkin pihalla kuin lumiukot ravitsemusasioista. En noteeraisi noita heidän juttujaan, vaan kuuntelisin asiantuntijoita, kuten Fogelholmia ym.
[/quote]
No, Fogeli onkin varsinainen "asiantuntija" :)
[/quote]
Tutkitusti asiantuntija, siinä missä monet heittää mutulla ja lonkalta, niin Fogelholm vastaa asiallisesti ja kuitenkin aina painottaen kokonaisuutta. Toisin sanoen, kaikkea kohtuudella ja alkoholia, sokeria ja tupakkaa ihmisen ei tarvitse saada.
Rasvaton on parmepaa, eikä maito kuulu ainakaan aikuisen ruokavalioon.
Lapset voi hoitaa itse kotona, jos ei julkisen päivähoidon margariinit ja rasvattomat maidot kelpaa.
Lehmänmaitoa ei tarvitsisi ihminen lainkaan mutta jos jotain maitoa haluaa käyttää, on paras vaihtoehto täysrasvainen, koska maidon rasvamolekyylit on se ainesosa, joka tekee maidosta "terveellistä". Ne ehkäisevät muunmuassa suolistosyöpiä. Rasvattomasta maidosta on siis se maidon ainoa hyvä puoli poistettu ja jäljelle jää vain huonot. Kalsiumia kun saa muustakin kuin maidosta.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:28"] [quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 08:46"] No rasvainen maito on pahasta. Ei niitä lasten suonia kannata ruveta jo pinestä rasvoittamaan. [/quote] Älä puhu sontaa! Eläinrasva ei tuki suonia. [/quote] Älä itse puhu sontaa, kylläpä tukkii. [/quote] Transrasvat tukkii suonia kaikista eniten. Ite en lähtis voita ja rasvasta maitoa parjaamaan. Kohtuus kaikessa. Jos maitoa juo lasin tai kaks päivässä ei sillä ole merkitystä rasvan kannalta onko se "punaista vai sinistä" maitoa. Jos sitä juodaan purkki päivässä, kuten allekirjoittanut, en täysmaitoa lähtis suositteleen. Kevytmaito on ihan ok. Itse juon kevyttä ja rasvatonta, koska en ole saanut totutettua itteäni rasvaisempaan kokonaan.
[/quote]
Ja missä on sun tietotason mukaan transrasvaa nykyään huomattavasti/paljon/jonkin verran/vähän?
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:48"]
Lehmänmaitoa ei tarvitsisi ihminen lainkaan mutta jos jotain maitoa haluaa käyttää, on paras vaihtoehto täysrasvainen, koska maidon rasvamolekyylit on se ainesosa, joka tekee maidosta "terveellistä". Ne ehkäisevät muunmuassa suolistosyöpiä. Rasvattomasta maidosta on siis se maidon ainoa hyvä puoli poistettu ja jäljelle jää vain huonot. Kalsiumia kun saa muustakin kuin maidosta.
[/quote]
Mielenkiintoista. Millä tavalla rasvamolekyylit ovat terveellisiä?
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:38"]Transrasvat tukkii suonia kaikista eniten. Ite en lähtis voita ja rasvasta maitoa parjaamaan. Kohtuus kaikessa. Jos maitoa juo lasin tai kaks päivässä ei sillä ole merkitystä rasvan kannalta onko se "punaista vai sinistä" maitoa. Jos sitä juodaan purkki päivässä, kuten allekirjoittanut, en täysmaitoa lähtis suositteleen. Kevytmaito on ihan ok. Itse juon kevyttä ja rasvatonta, koska en ole saanut totutettua itteäni rasvaisempaan kokonaan.
[/quote]
Eläinrasvoissahan niitä transrasvoja on. Voissakin neljä kertaa enemmän kuin margariinissa. Ja rasvattomassa maidossa kun ei ole rasvaa, niin ei ole myöskään taransrasvaa.
Eli kannattaa syödä margariinia ja jos juo maitoa, niin rasvatonta. Rasvat kannattaa syödä kalana ja kasvisrasvoina.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:50"]
[/quote]
[/quote]
Ei oo totta! Kuinka voi olla noin tietämätön???
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:50"]
[/quote]
[/quote]
Ei oo totta! Kuinka voi olla noin tietämätön???
[/quote]
Kerro mulle..
Mielenkiintoisaa, katsotaan onko meillä samat tiedot.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 08:44"]Iltalehden jutussa yksi voisota-vanhemmista Elina Jaatinen vaatii rasvaista maitoa päiväkotiin. Olen facebookissa törmännyt hänen kommentteihin maidon kamaluudesta ja siitä, miten sitä ei pitäisi ollenkaan juoda. Mitäs tämä nyt on? Onko se maito ok vai ei ja miksi rasvainen maito on parempaa kun rasvaton?
[/quote]
Ei kai se pahasta ole? Useimmiten lehmästä kuitenkin.
Täysrasvaiset maitotuotteet ehkäisevät ylipainoa lapsilla. Tyydyttynyt rasva on vaaratonta, sanoo jo Fogelikin. Uskokaa siis häntä.