Kolmilapsiset: räjähtikö kotityön määrä kolmannen synnyttyä?
Ihmettelen yhä, miten tuntuu, kuin kotityön määrä olisi vähintään kaksinkertaistunut, kun muutuimme 2-lapsisesta 3-lapsiseksi perheeksi. Pikkuvauva-ajan nyt ymmärtää, että silloin työn määrä on valtava ja väsymys suurta, mutta nyt lapsen ollessa lähes vuoden, tilanne ei helpota. Mistä saatte aikaa kotitöille? Ravaan koko ajan jossain kaupassa, vien lapsia lääkäriin jne. Hyvä, että ehtii kotona pysähtyä. Aika valuu koko ajan jonnekin, vaikka teen tukka putkella. Olen tällä hetkellä kotiäiti. Ja olen mielestäni nopea tekemään hommia, pakko olla. Pienin sotkee, jos yritän siivota tai pyykätä, joten kaikki päiväuniajat joko olen kauppareissuilla (jolloin nuorin nukkuu vaunuissa) tai teen kotihommia. Koskaan ei ehdi olla omaa aikaa tai lepoa. Otan vinkkejä vastaan, miten helpottaa/organisoida päivää.
Kommentit (28)
Mulla ei oo rankkaa. Ekan kans oli vauvavuosi kun huusi, mutta sen jälkeen ei oo ollu. Lapset 7v ja 3v. Onkohan teillä asenteessa tarkistamista..? Kolmas tulossa.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 23:51"]
Musta tuntuu että meillä siirryttiin tuohon vaiheeseen neljännen lapsen synnyttyä. Nyt oikeasti tuntuu ettei siivouksia saa koskaan valmiiksi asti. Toisesta päästä jo räjähtää. :D
[/quote]
Mulla on tämä ongelma, vaikka olen lapseton yksinasuja...
Hyviä vinkkejä teillä on. Meillä vaan osaa ei voi soveltaa, esim. kaupassa on käytävä päivittäin, koska autoa ei ole, ja liikun päivisin vaunujen kanssa kauppaan. Ruoka saa kerralla noin pari kassillista, ei mitään autolastillista. Mies käy töistä tullessä täydennysreissun kauppaan tai sitten käy illalla, jos ei riitä kaikkea. Pyykkiä tulee, koska käytämme nuorimmalla kestovaippoja. Haluan niitä käyttää, joten en oikein siitä viitsi tinkiä, vaikka vähän työllistää enemmän. Huomaan, että olen jumiutunut tekemään ruokaa vain ehkä 4:n hengen annoksia, vaikka tietysti kattilakokoa kasvattamalla saisi enemmän kerralla. Sitä voisin kokeilla. Siivouksia en itse paljon päivisin tee, vaan mies siivoaa kerran viikossa kunnolla ja lisäimurointeja tehdään tarpeen mukaan iltaisin.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:40"]
Mulla ei oo rankkaa. Ekan kans oli vauvavuosi kun huusi, mutta sen jälkeen ei oo ollu. Lapset 7v ja 3v. Onkohan teillä asenteessa tarkistamista..? Kolmas tulossa.
[/quote]
Olisiko selitys helppoudelle, että teillä on viiden vuoden ikäero kahdella ensimmäisellä? Toki on paljon helpompaa 5-vuotiaan ja vauvan kanssa kuin vaikka 1- tai 2v. ja vauva.
ap
Meidän pyykkirumbaa helpotti kuivausrumpu. Todella paljon.
Uulkoista siivous ja/tai kauppareissut miehelle. Kyllä senkin pitää jotain tehdä. Näin meillä. Toimii.
Ei mulla mitään vinkkejä ole, mutta vastaus kysymykseen on JOO todellakin räjähti! Aivan käsittämätöntä mitä tahtia tulee tiskiä, pyykkiä ja sotkua. Joka päivä hirveät vuoret hiekkaa imuroitavana ja kaupasta saa kantaa varmaan sata kiloa viikossa kamaa.
Luulin että helpottaisi kun lapset kasvaa, mutta katin kontit. Nyt pienin opettelee voitelemaan itse leipiä, keskimmäinen pyyhkimään jne. Askartelevat vimmatusti ja koko ajan joku tekee sohvatyynyistä majaa...
Tottahan sitä enemmän sotkua tulee, mutta ei mitenkään älyttömän paljon enemmän.
-Varaa aika tärkeille asioille ensimmäisenä. Jos haluat leipoa j ase on tärkeää, niin tee se!
-Päätä, että teet jotain asioita vain pari kertaa viikossa: 2 isoa kauppareissua viikossa. Imurointi kerran viikossa, isompi siivous joka toinen viikko. Lakanoiden vaihto kerran 3. viikkossa. Loppuaika ollaan liassa tai syödään puuroa.
-Tee ruokaa isompi satsi kerrallaan. Samaa ruokaa voi syödä ekaksi illallisella ja seuraavana päivänä lounaaksi.
-Riisu lasten kuraiset ulkovaatteet kylpyammeesssa eteisessä, niin hiekka ei leviä.
-Hanki keittiöön rikkalapio, harja ja rätti, matto pois. Ruokailun jälkeen sotkut saa nopeasti siivottua pois.
-Pese lasten kädet heti syönnin jälkeen, niin tahmajäljet eivät leviä.
Musta tuntuu että meillä siirryttiin tuohon vaiheeseen neljännen lapsen synnyttyä. Nyt oikeasti tuntuu ettei siivouksia saa koskaan valmiiksi asti. Toisesta päästä jo räjähtää. :D
Semmosta se on. Siltikään en vaihtaisi tätä muuhun.
T. Viiden ipanan äiti
Ihan todelllakin räjähti.. Itsekään en ymmärrä mistä tää johtuu. Itselläkin 1v kuopus. Imetyksen lopettaminen kyllä auttoi paaaljon, tai ylipäänsä se että lapsi ei enää toiku jalassa vaan tutkii ympäristöä(siis kulkee perässäni ja tyhjentä kaappeja, kasseja yms). Palljon enemmän saan tehtyä.
Mutta tässä joitakin vinkkejä:
Osta isompi kattila ja tee enemmän ruokaa. Lounaana voi olla samaa vaikka 3-4 päivää peräkkäin jos pivälliseksi tekee kuitenkin vaihtelevaa ruokaa.
Pese kaikki astiat koneessa, tarvittaess kolme koneeellista päivässä
Käy kaupassa illalla kun lapset nukkuu tai jos menevät myöhään nukkumaan niin sitten sillä aikaa kun mies laittaa niille iltapalaa yms. Lidlissä on nopeampi käydä kun kauppa on niin pieni, silti hinnat jopa halvemmat kuin prismassa. Itse monesti lähden 20:30 kauppaan kun lapset nukkuu ja oon sitten heti yheksän jälkeen takas.
Kaauppareissu toki vain 1-2 kertaa viikossa. Jos asut isossa kaupungissa niin ruoan nettikauppaa kannattaa kokeilla helpottaisko ne arkea(itse haluan valikoida omat ruokani)
Isommat lapseet oppii nopsaan laittamaan hanskat ja pipot yms omaan lokeroonsa ja löytävät ne sitten sieltä kun pitää lähteä ulos. Ja vievät vaatteet pyykkiin ja ottavat puhdasta kaapistaan. päiväkotien käytännöistä kannattaa muutenkin ottaa vihjeitä, päiväkodissa ihan parivuotiaatkin osaa laittaa omatt tavaransa paikoilleen jne.
Pyykinpesuun mulla ei oo vinkkejä. Se tuskastuttaa. Vauvalla menee noin kolme vaatekertaa päivässä pyykkiin kun ruokailu on niin sotkuista.
Ei oikeastaan. Hankalaa on mielestäni aina, kun on alle nelivuotias talossa... kotiäiti olen ja tulen olemaankin, sotkua riittä ja arki on kiireistä. Pyykkiä pestään päivittäin yms, mutta en koe erilaiseksi kun kahden lapsen kanssa. Kaksi ekaa on tosin vuoden välein ja kolmas tuli vasta kun toka oli neljä... helppoa tämä siis on ;)
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 23:50"]-Varaa aika tärkeille asioille ensimmäisenä. Jos haluat leipoa j ase on tärkeää, niin tee se!
-Päätä, että teet jotain asioita vain pari kertaa viikossa: 2 isoa kauppareissua viikossa. Imurointi kerran viikossa, isompi siivous joka toinen viikko. Lakanoiden vaihto kerran 3. viikkossa. Loppuaika ollaan liassa tai syödään puuroa.
-Tee ruokaa isompi satsi kerrallaan. Samaa ruokaa voi syödä ekaksi illallisella ja seuraavana päivänä lounaaksi.
-Riisu lasten kuraiset ulkovaatteet kylpyammeesssa eteisessä, niin hiekka ei leviä.
-Hanki keittiöön rikkalapio, harja ja rätti, matto pois. Ruokailun jälkeen sotkut saa nopeasti siivottua pois.
-Pese lasten kädet heti syönnin jälkeen, niin tahmajäljet eivät leviä.
[/quote]
Kenellä on kylpyamme eteisessä. O_o
Tarkoitti esim. lasten ammetta/punkkaa!!!
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 00:15"]Tarkoitti esim. lasten ammetta/punkkaa!!!
[/quote]
Aa, sori. ;-) Jos tarkkoja ollaan niin ei punkkakaan eteisessä sijaitse, vaan makuuhuoneessa. ;-P
Ammeen tai pulkan jo ymmärränkin.
Mun mielestä räjähti toisen kohdalla. Meillä lasten ikäerot 3 ja 2 v. Saatan tietysti muistaa väärin, kuopus on jo yhdeksän. Saatiin kyllä miehen kanssa jaettua kotityöt aika sujuvasti silloinkin kun lapset oli 0-, 2- ja 5-vuotiaita. Mutta en mä silti halua sitä uudestaan kokea! :D
Meillä vasta neljäs lapsi sai aikaan tuon efektin!
Eipä siihen mitään järkevää ohjetta ole, meillä nyt neljä lasta, viides syntyy pian. Esikoinen on 7v eli tiuhaan tahtiin lapset ovat syntyneet, olen ollut kotiäiti koko ajan ja kaikki lapset ovat kotihoidossa, esikoinen nyt tietysti koulussa muutaman tunnin päivässä.
Yhtä siivousta, ruokailua, ulkoilua, pukemista ja riisumistahan tämä on. Meillä homma toimii, koska itselleni on luontevaa ottaa lapset mukaan joka touhuun ja kotityöhön. Arki siis eletään täysin lasten kanssa ja kotihommat tehdään siinä samalla, ihan hyvin on mennyt.
Tsemppiä!