Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiselle pojalle sopii antaa lahjaksi ensimmäinen puukko?

Vierailija
14.10.2021 |

Ja onko se vanhempien vai kummin tehtävä? Kyselee kummi.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin jossain 7-10v välissä. Pappa ei tykänny ku ne oli vähän tylsät puukot ja terotti ne.

Vierailija
2/21 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalle?

Meillä tyttö sai 7-vuotiaana kun aloitti partion.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin perheestä. Meidän pojat ovat molemmat saaneet 4-vuotiaana. Tai toinen on vielä vähän vajaa 4 ja sai pari kk sitten ekan puukkonsa ja vuolee sillä käsittämättömän hienosti (tietenkin valvottuna). Mutta en ehkä uskaltaisi antaa toisen perheen lapselle vielä 4-vuotiaana, kun ei tiedä vanhempien suhtautumista. Ehkä 5-6-vuotiaana lahja olisi parempi.

Vierailija
4/21 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

102v

Vierailija
5/21 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin joskus kasarilla mun puukon taskuun, kun menin päiväkotiin. Tuli haloo.

Vierailija
6/21 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt 8-vuotiaalle viimeistään että oppii veistämään.

Vierailija
7/21 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vain pojalle? Ex-anopilla oli myös periaate, että 10-v lahjaksi antaa pojille (lapsenlapsilleen) puukon synttärilahjaksi. Tyttäreni serkuista 3 vanhinta on poikia ja 3 seuraavaa tyttöjä. Kun oma lapseni (tytöistä vanhin) alkoi lähestyä 10 vuoden ikää, mummu alkoi miettiä, mitä sitten tytöille lahjaksi, kun pojat saivat puukon. Tytöthän itse kyseenalaistivat tuon, ja kysyivät suoraan, miksi he eivät saa puukkoa jos pojatkin saavat. No sai ainakin meidän tyttö puukon, harmi vain, että sellaisen pikkulasten puukon, joka oli jo saadessa meidän likan käteen liian pieni.

Vierailija
8/21 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuo sukupuolesta ole kiinni.

Meillä kumpikin tytär sai ekaluokan alkaessa ekan puukon. Ja joo, partiossa tarvitsivat.

Vierailija
9/21 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien tehtävä.

Minä olin 6 ja minä olen tyttö. Puukko oli ihan kunnon suomalainen hevosenpäinen, hieno ja kallis tapaus. Olin kinunnut varmaan vuoden ja pettynyt jouluna, kun en sitä saanut, mutta sainkin sitten synttärilahjaksi. Jonnekin se on hävinnyt ja vieläkin harmittaa - muut myöhemmät puukot eivät ole koskaan tuntuneet yhtä hienoilta vaikka vuosikymmenten aikana on tullut hankittua monen monta.

Alusta asti opetettiin kunnolla miten veistellään ja pidetään, ettei tapahdu vahinkoa. Eikä koskaan tapahtunutkaan.

.

Tietenkään ei voi puukkoa antaa millekään kirjainyhdistelmätapaukselle, se olisi vastuutonta.

Vierailija
10/21 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalle 35-vuotiaana. On jo vähän rauhoittunut siihen ikään mennessä. Tytölle 6-vuotiaana.

Vierailija
11/21 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vain pojalle? Ex-anopilla oli myös periaate, että 10-v lahjaksi antaa pojille (lapsenlapsilleen) puukon synttärilahjaksi. Tyttäreni serkuista 3 vanhinta on poikia ja 3 seuraavaa tyttöjä. Kun oma lapseni (tytöistä vanhin) alkoi lähestyä 10 vuoden ikää, mummu alkoi miettiä, mitä sitten tytöille lahjaksi, kun pojat saivat puukon. Tytöthän itse kyseenalaistivat tuon, ja kysyivät suoraan, miksi he eivät saa puukkoa jos pojatkin saavat. No sai ainakin meidän tyttö puukon, harmi vain, että sellaisen pikkulasten puukon, joka oli jo saadessa meidän likan käteen liian pieni.

Minulla ei ole kummityttöjä -ap

Vierailija
12/21 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteikäisenä muistan veistelleeni.

T. 1980-luvun tyttö

Vierailija
13/21 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluunmenoikä on varmaan aika hyvä. Ja turvallisten käyttötapojen opastukset tarvittavan monesti, ettei satu isompaa haaveria. Meinaa näin aikuisenakin joskus lipsua muistista, jos on ollut taukoa. käytöstä välillä

Vierailija
14/21 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-- No sai ainakin meidän tyttö puukon, harmi vain, että sellaisen pikkulasten puukon, joka oli jo saadessa meidän likan käteen liian pieni.

Mitenhän ihmeen pieni se puukko oikein on ollut? Minulla, 55-vuotiaalla naisella, on markkinoilta ostettu minipuukko, joka on siis vielä pienempi kuin lasten puukko, mutta sopii aikuiseen (tosin pienehköön) käteeni ihan hyvin.

Vierailija
15/21 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiskohan ollut 4v. Sellainen sormisuojalla oleva tylppä puukko, jota sai käyttää vain yhdessä aikuisen kanssa. Sillä sai opetella vuolemaan, katkaista paalinarun ja tehdä jotakin muuta tarpeellista.

Aina piti puukon olla tupessa muuten. Aina piti istua, kun puukkoa käytti. Alussa jo sovittiin, että tottelemattomuudesta puukko menee jemmaan. Ei ole mennyt 10 vuoteen, vain malli on muuttunut kasvun myötä muutamaan otteeseen. Nyt käyttää puukkoa taitavammin, kuin monet aikuiset.

Vierailija
16/21 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Mun pojalle ei ole annettu puukkoa. En ole kuullutkaan että lapselle annetaan puukko lahjaksi.

Vierailija
17/21 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tyttö varmaan lapiota elämässään tarvitse, jos käpälät tuota kokoa. Meillä lastenpuukko menee aikuisellakin...

Vierailija
18/21 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen aikuinen voi antaa lapselle puukon, joka sitoutuu opettamaan lapselle, kuinka sitä käytetään turvallisesti. Et voi olettaa, että lapsen vanhemmat osaavat tehdä sen. Suomessa on paljon aikuisia, jotka eivät osaa käyttää puukkoa.

Vierailija
19/21 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu pojasta, jos on sellainen islasti, ei kun siis islantilainen :D, että tekee ns parempaa väkivaltaa, niin heti kun pystyy kävelemään...

Vierailija
20/21 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bühlerin Poikien Suuren Askartelukirjan 10 kikan koe ensin hyväksytysti läpi. Sitten juhlallinen puukon luovutus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän