Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

'Päästäisitkö' 80v äitini yksin Espanjaan?

Vierailija
14.10.2021 |

Äiti käynyt vuosikaudet talvisin Teneriffalla, nyt koronan aikaan ei tietty ole päässyt.
Nyt kova hinku taas lähteä. Mielestäni kunto huonontunut ja esim kyky omatoimisesti hoidella nettiasioita ei enää suju. Mun pitäisi siis hoitaa lippujen osto, koronatodistukset ym ja selvittää mitä kaikkea tarvii. Äiti ei osaa englantia, joten jos tulee joku yllätysvälilasku, niin olisi ihan hukassa. Laukkujen raahaaminen kentällä jne on aika rankkaa nuoremmallekin. Miten estäisin lähtemästä vai annanko mennä?

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö sinne päästä nyt heti? Voisiko äiti odottaa lopputalveen, vaikka helmikuulle? Tässä saattaa tilanteet muuttua niin nopeasti, että tuntuisi isolta riskiltä "päästää" matkaan. 

Toinen ehdotus, onko lähipiirissä jotain isompaa teiniä tai opiskelijaa, joka voisi lähteä saattaamaan äidin? Nuori kyllä nauttii vaikka muutaman päivän reissusta. Ei heti kentältä takaisin, mutta maksatte vaikka hotellin pariksi yöksi. 

Vierailija
42/81 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäkää, jos lentokentältä olisi mahdollista saada saattaja, vaikka lisämaksusta. Ja sitten tutut tulevat vastaan siellä toisessa päässä. Mutta tosiaan jos on muistisairauden mahdollisuus, niin silloin harkitsisin kyllä kaksikin kertaa yksin matkustamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Kanariansaarillakin jotain sattuu ja joutuu ostamaan uudet lentoliput, niin ei niitä saa mistään muualta kuin netistä ostetuksi. Eli melko heikoilla ollaan jos yksin lähtee, ei osaa omia lippujaan varata eikä englanniksi asioitaan hoitaan. Reissuun lähtijän täytyy pystyä huolehtimaan itsestään myös poikkeustilanteissa. Siksi teinejäkään ei päästetä yksin jossei luoteta että pärjäävät vaikka mikä tulisi. Ei ne oppaatkaan ehdi joka paikkaan.

Ja ne selkeimmin suomeksi mainostavat lääkäriasemat ovat niitä pahimpia huijareita.

Vierailija
44/81 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No milläpä estätkään, jos hän ei ole edunvalvottava kuntonsa takia? Itse kunnioitan kyllä sen verran äitiäni (77v) että kohtelen häntä aikuisena,  täysivaltaisena ihmisenä enkä yritä alkuunkaan määräillä mitä hän saa tai ei saa tehdä. Toki voisin kohteliaasti esittää huoleni jostain käytännön asioista, kuten tein viime keväänä kun äiti lähti yksin pitkälle Santiago de Compostelen pyhiinvaellusreitille. Ei osaa myös mitään kieliä suomen lisäksi ja on selkävaivoja jotka välillä vie petikuntoon vaikkei useimmiten vaivaa juurikaan. Ehdotin, että eikö joku ihan kanarian hotelliloma olisi helpompi ja turvallisempi. Mutta ei häntä sellainen kiinnostanut. Hyvin meni pyhiinvaellus sitten ja äiti palasi sieltä kuin 10 v nuortuneena, niin hienoa oli ollut.

Vierailija
45/81 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-matkaopas kirjoitti:

Jos Kanariansaarillakin jotain sattuu ja joutuu ostamaan uudet lentoliput, niin ei niitä saa mistään muualta kuin netistä ostetuksi. Eli melko heikoilla ollaan jos yksin lähtee, ei osaa omia lippujaan varata eikä englanniksi asioitaan hoitaan. Reissuun lähtijän täytyy pystyä huolehtimaan itsestään myös poikkeustilanteissa. Siksi teinejäkään ei päästetä yksin jossei luoteta että pärjäävät vaikka mikä tulisi. Ei ne oppaatkaan ehdi joka paikkaan.

Ja ne selkeimmin suomeksi mainostavat lääkäriasemat ovat niitä pahimpia huijareita.

Voihan tuollaiset hoitaa yhdessä omaisen kanssa. Itse olen auttanut ihan videopuhelun kautta tällaisissa tilanteissa kielitaidotonta äitiäni joka matkustelee ulkomailla. Yhdessä täytetty webbilomakkeita tai olen tulkannut englanniksi esim. lääkärikäynnillä.

Vierailija
46/81 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai annat mennä ja autat ostamaan liput! Ei hänellä enää kovin montaa vuotta ole aikaa ainakaan toimintakykyisenä ja terveenä, eli nyt todellakin pitää mennä jos vielä voi! Ja eiköhän se kuitenkin oo mukavampi kuolla vaikka siihen koronaan jossain reissussa kuin maata vuositolkulla henkitoreissaan k*set ja p*skat housussa.

Vierailija
47/81 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No milläpä estätkään, jos hän ei ole edunvalvottava kuntonsa takia? Itse kunnioitan kyllä sen verran äitiäni (77v) että kohtelen häntä aikuisena,  täysivaltaisena ihmisenä enkä yritä alkuunkaan määräillä mitä hän saa tai ei saa tehdä. Toki voisin kohteliaasti esittää huoleni jostain käytännön asioista, kuten tein viime keväänä kun äiti lähti yksin pitkälle Santiago de Compostelen pyhiinvaellusreitille. Ei osaa myös mitään kieliä suomen lisäksi ja on selkävaivoja jotka välillä vie petikuntoon vaikkei useimmiten vaivaa juurikaan. Ehdotin, että eikö joku ihan kanarian hotelliloma olisi helpompi ja turvallisempi. Mutta ei häntä sellainen kiinnostanut. Hyvin meni pyhiinvaellus sitten ja äiti palasi sieltä kuin 10 v nuortuneena, niin hienoa oli ollut.

Viime keväänä? Koronan jyllätessä, eikä rokotteetkaan vielä otettuna?

Vierailija
48/81 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin vielä onnistuisi, että minä saatan täällä kentälle, matkaa sinne 300km. Mutta en usko että siellä päässä tuttavat tulisi kentälle vastaan tai saattamaan. Siellä on 2 lentokenttää, toinen on melkein 100km päässä ja toinen 30km, eikä näillä suomalaisilla eläkeläisillä ole autoa. Äidin edellisestä reissusta 2 vuotta ja kyllä siinä ajassa on ehtinyt kunto rapistua ja koronarajoitukset ja sairastumisen uhka siihen vielä päälle. Miten ihmeessä auttaisin jos siellä päässä tulee jotain ongelmia?

Ap

Vierailija
49/81 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tottakai annat mennä ja autat ostamaan liput! Ei hänellä enää kovin montaa vuotta ole aikaa ainakaan toimintakykyisenä ja terveenä, eli nyt todellakin pitää mennä jos vielä voi! Ja eiköhän se kuitenkin oo mukavampi kuolla vaikka siihen koronaan jossain reissussa kuin maata vuositolkulla henkitoreissaan k*set ja p*skat housussa.

Jossain menee se raja ettei enää voi. Ehkä se raja on jo ohitettu.

Vierailija
50/81 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin vielä onnistuisi, että minä saatan täällä kentälle, matkaa sinne 300km. Mutta en usko että siellä päässä tuttavat tulisi kentälle vastaan tai saattamaan. Siellä on 2 lentokenttää, toinen on melkein 100km päässä ja toinen 30km, eikä näillä suomalaisilla eläkeläisillä ole autoa. Äidin edellisestä reissusta 2 vuotta ja kyllä siinä ajassa on ehtinyt kunto rapistua ja koronarajoitukset ja sairastumisen uhka siihen vielä päälle. Miten ihmeessä auttaisin jos siellä päässä tulee jotain ongelmia?

Ap

Miten sä voisit estää lähtemästä?

Vierailija
51/81 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten sä voisit estää lähtemästä?

Siten, että en auta lippujen ostamisessa ja koronatodustuksen ja terveysselvityksen tekemisessä.

Ap

Vierailija
52/81 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli äitisi on pyytänyt sinua netistä varaamaan liput, tulostaa koronatodistus ja selvittää mahdolliset matkarajoutukset? Ei ole siis kysymys siitä etteikö voisi itse kävellä matkatoimistoon ostamaan liput ja hakea terveyskeskuksesta koronarokotuspassin. Etkö halua auttaa? Ei ne puuttuvat It-taidot tee hänestä hoivapakettia

Vai onko vain sanonut, että pitäisi taas päästä sinne. Hoidatko asiat mitään tarkempaa luettelematta, miten muistisairas nuo asiat hoitaisi. Ei tietoakaan vaadittavasta koronarokotuspassista ja muusta.

Sori vaan, mutten usko. Ap:n tyyli oli niin patronisoiva että koko aloitus on pakko olla provo. Jos kyseessä olisi todellinen tilanne muistisairaan kanssa niin ei tarvitsisi edes pohtia miten toimia.

Alkava muistisairaus ei vielä niin herättele. Vasta sitten, kun tapahtuu jotain kunnolla herättävää, huomaa missä kunnossa toinen on. Meillä se herättävä kohta oli, että henkilö ei enää osannut käyttää kännykkää, vaikka oli vuosikymmenet sitä käyttänyt. Tapaamisten unohtamiset yms menivät vielä normaalin unohtelun piikkiin, mutta tuo taitojen katoaminen herätti.  Muistisairas on muuten hyvä peittelemään sitä muistamattomuuttaan. Eli jos ap:n äiti hoiti ne lippujen varaamiset netistä ennen ihan itse, kannattaa tosissaan harkita muistitestin tekoa.

Vierailija
53/81 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakettimatka äidille ja espanjassa olevat tuttavat sitten tulevat hakemaan hänet henk.koht hotellin aulasta ja palauttavat sitten kun palauttavat.

Vierailija
54/81 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue tarkasti matkavakuutusten pieni präntti.

Ei kasikymppinen saa matkavakuutusta.

Vierailija
55/81 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex-matkaopas kirjoitti:

Voihan tuollaiset hoitaa yhdessä omaisen kanssa. Itse olen auttanut ihan videopuhelun kautta tällaisissa tilanteissa kielitaidotonta äitiäni joka matkustelee ulkomailla. Yhdessä täytetty webbilomakkeita tai olen tulkannut englanniksi esim. lääkärikäynnillä.

Moni 80 v. ei osaa käyttää älypuhelinta tai soittaa videopuheluita.

Vierailija
56/81 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika uhkarohkeata, jos matkaaja ei osaa mitään kieltä jolla kommunikoida paikallisten kanssa. Kannattaisi varmaan odottaa kunnes korona-tilanne selkiintyy. Kukaan ei tiedä mikä tilanne on keväällä Kanarialla sen enempää kuin Suomessakaan. Ehkä siellä teljetään taas kaikki hotelleihin, tulee ulkonaliikkumiskielto, lennot perutaan ja ties mitä rajoituksia. Vanhus saattaa olla hädissään kun ei ymmärrä kieltä eikä tiedä mitä nyt tapahtuu ja miksi.

Vierailija
57/81 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin toivon että lapseni eivät ala holhota ja määräillä minua kun olen 80.

Niin kauan kuin minulla järki juoksee, päätän itse asioistani.

Ja mitä tuohon lippujen ostamiseen ja muuhun auttamiseen tulee, on se äitisikin sinua aika monessa asiassa auttanut, joten nyt on sinun vuorosi.

Annetaan vanhempienkin elää.

Vierailija
58/81 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, juuri noin.

Toivon ja uskon että minulla on kaltaisesi lapset.

Vierailija
59/81 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna mennä vaan! Joskus 90-luvulta muistan Rodoksella oli samassa hotellissa 92-vuotias mies yksin matkassa, aivan omatoimisesti. Varmaan osasi englantia, jep jep.

Ikä yksinään tässä ei ollut peruste epäilyille. Osa vanhuksista pärjää hienosti, osa ei ollenkaan (mikä tosin pätee kaiken ikäisiin).

Moni pärjää vain tutuissa maisemissa tai omassa kodissa, jos sielläkään.

Vierailija
60/81 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä äitisi saa minun puolestani mennä yksin Espanjaan. Voihan hän vaikka tuoda sieltä tullessaan sinulle isäpuolen, koska kuulemani mukaan siellä riittää noita rantapoikia!