'Päästäisitkö' 80v äitini yksin Espanjaan?
Äiti käynyt vuosikaudet talvisin Teneriffalla, nyt koronan aikaan ei tietty ole päässyt.
Nyt kova hinku taas lähteä. Mielestäni kunto huonontunut ja esim kyky omatoimisesti hoidella nettiasioita ei enää suju. Mun pitäisi siis hoitaa lippujen osto, koronatodistukset ym ja selvittää mitä kaikkea tarvii. Äiti ei osaa englantia, joten jos tulee joku yllätysvälilasku, niin olisi ihan hukassa. Laukkujen raahaaminen kentällä jne on aika rankkaa nuoremmallekin. Miten estäisin lähtemästä vai annanko mennä?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
No milläpä estätkään, jos hän ei ole edunvalvottava kuntonsa takia? Itse kunnioitan kyllä sen verran äitiäni (77v) että kohtelen häntä aikuisena, täysivaltaisena ihmisenä enkä yritä alkuunkaan määräillä mitä hän saa tai ei saa tehdä. Toki voisin kohteliaasti esittää huoleni jostain käytännön asioista, kuten tein viime keväänä kun äiti lähti yksin pitkälle Santiago de Compostelen pyhiinvaellusreitille. Ei osaa myös mitään kieliä suomen lisäksi ja on selkävaivoja jotka välillä vie petikuntoon vaikkei useimmiten vaivaa juurikaan. Ehdotin, että eikö joku ihan kanarian hotelliloma olisi helpompi ja turvallisempi. Mutta ei häntä sellainen kiinnostanut. Hyvin meni pyhiinvaellus sitten ja äiti palasi sieltä kuin 10 v nuortuneena, niin hienoa oli ollut.
Äitisi on kyllä loistavassa kunnossa, jos koko vaativan reitin käveli! Nostan hattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli äitisi on pyytänyt sinua netistä varaamaan liput, tulostaa koronatodistus ja selvittää mahdolliset matkarajoutukset? Ei ole siis kysymys siitä etteikö voisi itse kävellä matkatoimistoon ostamaan liput ja hakea terveyskeskuksesta koronarokotuspassin. Etkö halua auttaa? Ei ne puuttuvat It-taidot tee hänestä hoivapakettia
Vai onko vain sanonut, että pitäisi taas päästä sinne. Hoidatko asiat mitään tarkempaa luettelematta, miten muistisairas nuo asiat hoitaisi. Ei tietoakaan vaadittavasta koronarokotuspassista ja muusta.
Sori vaan, mutten usko. Ap:n tyyli oli niin patronisoiva että koko aloitus on pakko olla provo. Jos kyseessä olisi todellinen tilanne muistisairaan kanssa niin ei tarvitsisi edes pohtia miten toimia.
Siinäpä se, kun muistisairaus on tuon ikäisillä tosi monella, ja se tulee hiipien. Jos ap on huolestunut ja hän ei ole perusluonteeltaan överihuolestunut, niin sitä kannattaisi kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
No milläpä estätkään, jos hän ei ole edunvalvottava kuntonsa takia? Itse kunnioitan kyllä sen verran äitiäni (77v) että kohtelen häntä aikuisena, täysivaltaisena ihmisenä enkä yritä alkuunkaan määräillä mitä hän saa tai ei saa tehdä. Toki voisin kohteliaasti esittää huoleni jostain käytännön asioista, kuten tein viime keväänä kun äiti lähti yksin pitkälle Santiago de Compostelen pyhiinvaellusreitille. Ei osaa myös mitään kieliä suomen lisäksi ja on selkävaivoja jotka välillä vie petikuntoon vaikkei useimmiten vaivaa juurikaan. Ehdotin, että eikö joku ihan kanarian hotelliloma olisi helpompi ja turvallisempi. Mutta ei häntä sellainen kiinnostanut. Hyvin meni pyhiinvaellus sitten ja äiti palasi sieltä kuin 10 v nuortuneena, niin hienoa oli ollut.
Kai ymmärrät, että se päivä voi tulla, jolloin tuo kunnioituksesi vie äidiltäsi hengen tai saattaa hänet pulaan?
Vierailija kirjoitti:
Todellakin toivon että lapseni eivät ala holhota ja määräillä minua kun olen 80.
Niin kauan kuin minulla järki juoksee, päätän itse asioistani.
Ja mitä tuohon lippujen ostamiseen ja muuhun auttamiseen tulee, on se äitisikin sinua aika monessa asiassa auttanut, joten nyt on sinun vuorosi.Annetaan vanhempienkin elää.
Entä sitten kun se järki alkaa hiipua, eikö kuulu huolehtia silloin myös? Heitteillejättö, jos lähettää alkavasti muistisairaan yksin ulkomaille. Kuka on vastuussa, jos jotain sattuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli äitisi on pyytänyt sinua netistä varaamaan liput, tulostaa koronatodistus ja selvittää mahdolliset matkarajoutukset? Ei ole siis kysymys siitä etteikö voisi itse kävellä matkatoimistoon ostamaan liput ja hakea terveyskeskuksesta koronarokotuspassin. Etkö halua auttaa? Ei ne puuttuvat It-taidot tee hänestä hoivapakettia
Vai onko vain sanonut, että pitäisi taas päästä sinne. Hoidatko asiat mitään tarkempaa luettelematta, miten muistisairas nuo asiat hoitaisi. Ei tietoakaan vaadittavasta koronarokotuspassista ja muusta.
Sori vaan, mutten usko. Ap:n tyyli oli niin patronisoiva että koko aloitus on pakko olla provo. Jos kyseessä olisi todellinen tilanne muistisairaan kanssa niin ei tarvitsisi edes pohtia miten toimia.
Alkava muistisairaus ei vielä niin herättele. Vasta sitten, kun tapahtuu jotain kunnolla herättävää, huomaa missä kunnossa toinen on. Meillä se herättävä kohta oli, että henkilö ei enää osannut käyttää kännykkää, vaikka oli vuosikymmenet sitä käyttänyt. Tapaamisten unohtamiset yms menivät vielä normaalin unohtelun piikkiin, mutta tuo taitojen katoaminen herätti. Muistisairas on muuten hyvä peittelemään sitä muistamattomuuttaan. Eli jos ap:n äiti hoiti ne lippujen varaamiset netistä ennen ihan itse, kannattaa tosissaan harkita muistitestin tekoa.
Mikä surullisinta, muistitestin voi läpäistä vaikka ei selviä arjessa. Saati sitten poikkeustilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin toivon että lapseni eivät ala holhota ja määräillä minua kun olen 80.
Niin kauan kuin minulla järki juoksee, päätän itse asioistani.
Ja mitä tuohon lippujen ostamiseen ja muuhun auttamiseen tulee, on se äitisikin sinua aika monessa asiassa auttanut, joten nyt on sinun vuorosi.Annetaan vanhempienkin elää.
Eihän sinun järkesi juokse nytkään, vaikutat teini-ikäiseltä.
Miksi kukaan edes haluaisi estää täysissä järjen ja ruumiinvoimissa olevan vanhempansa matkustelua. Kyllä saa huolestua, jos on aihetta.
Aika kallista tuoda kotiin, jos siellä ns. keikahtaa. Matkavakuutusta ei saa helposti enää. Mutta elämä on riskejä, käsimatkatavarat vaan mukaan ja samaan hotelliin kuin ennenkin, niin on tuttu paikka. Jospa hän siellä virkistyy. Ei paljoa kantamista mukaan, niin saa itse tavaransa kuljetettua.
Riippuu, mistä roikkuu. Joku päästi eilen William Shatnerin, 90 v., avaruuteen.
Seuramatkalle kyllä. Oma äitini on viettänyt monia talvia teneriffalla, kielitaidotta. Hankkinut itse vuokra-asunnon ja pärjännyt hyvin. Nyt alkanut liki 80v muisti yms renkata. Enää en päästäisi. Tosin enhän voi estää jos lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että hänellä oli saattaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkava muistisairaus ei vielä niin herättele. Vasta sitten, kun tapahtuu jotain kunnolla herättävää, huomaa missä kunnossa toinen on. Meillä se herättävä kohta oli, että henkilö ei enää osannut käyttää kännykkää, vaikka oli vuosikymmenet sitä käyttänyt. Tapaamisten unohtamiset yms menivät vielä normaalin unohtelun piikkiin, mutta tuo taitojen katoaminen herätti. Muistisairas on muuten hyvä peittelemään sitä muistamattomuuttaan. Eli jos ap:n äiti hoiti ne lippujen varaamiset netistä ennen ihan itse, kannattaa tosissaan harkita muistitestin tekoa.
Vielä vaikempaa on huomata mitään jos muistisairas on ollut aina luonteeltaan avuttomaksi heittäytyvä ja "en osaa enkä opettele"-asenteinen.
Vierailija kirjoitti:
Ja joku Dannyn aikansaeläneet Idolit-kiertueelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex-matkaopas kirjoitti:
Jos Kanariansaarillakin jotain sattuu ja joutuu ostamaan uudet lentoliput, niin ei niitä saa mistään muualta kuin netistä ostetuksi. Eli melko heikoilla ollaan jos yksin lähtee, ei osaa omia lippujaan varata eikä englanniksi asioitaan hoitaan. Reissuun lähtijän täytyy pystyä huolehtimaan itsestään myös poikkeustilanteissa. Siksi teinejäkään ei päästetä yksin jossei luoteta että pärjäävät vaikka mikä tulisi. Ei ne oppaatkaan ehdi joka paikkaan.
Ja ne selkeimmin suomeksi mainostavat lääkäriasemat ovat niitä pahimpia huijareita.
Voihan tuollaiset hoitaa yhdessä omaisen kanssa. Itse olen auttanut ihan videopuhelun kautta tällaisissa tilanteissa kielitaidotonta äitiäni joka matkustelee ulkomailla. Yhdessä täytetty webbilomakkeita tai olen tulkannut englanniksi esim. lääkärikäynnillä.
Moni 80 v. ei osaa käyttää älypuhelinta tai soittaa videopuheluita.
Miksi alapeukut? Hyvä että monilla on vanhempia sukulaisia jotka pysyvät mukana teknologian kehityksessä ja jaksavat opetella kaikkea uutta, mutta kaikilla ei ole asiat näin. Sitten on niitä joille kaikki pankkikorttia uudempi on pahasta ja jotka soittaa paniikissa kaikki sukulaiset läpi telkkarin hajoamisen takia kun kaukosäätimestä tökättiin vahingossa ohjelmatiedot päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna mennä vaan! Joskus 90-luvulta muistan Rodoksella oli samassa hotellissa 92-vuotias mies yksin matkassa, aivan omatoimisesti. Varmaan osasi englantia, jep jep.
Ikä yksinään tässä ei ollut peruste epäilyille. Osa vanhuksista pärjää hienosti, osa ei ollenkaan (mikä tosin pätee kaiken ikäisiin).
Moni pärjää vain tutuissa maisemissa tai omassa kodissa, jos sielläkään.
Ainakin natiivi englanninkielisen pärjääminen normaaliaikana ulkomailla on aivan eri asia kuin ummikkosuomalaisen vanhuksen korona-aikana, jolloin rajoitukset saattavat paukahtaa päälle milloin tahansa.
Anna äitisi hoitaa itse asiansa. Jos vanhus ei pärjää, niin hänelle pitää järjestää edunvalvoja. Koronatilanteen takia nyt ei kannata matkustaa Espanjaan eikä muuallekaan ulkomaille.
Eläkeläisille järjestetään ilmaisia kursseja, joissa opetetaan muun muassa tietokoneen ja verkkopankin käyttöä. Näitä ilmaisia kursseja on esimerkiksi kirjastoissa ja pankeissa. Eläkeläisillä on 24/7 aikaa. Kurssilla vanhukset oppivat tietokoneen käytön alkeita ja oppivat itse hoitamaan verkkopankissa mm. laskunsa.
Aikuisten lasten, miniöitten ja vävyjen ei tarvitse opettaa omia vanhempia ja appivanhempia avuttomiksi ripustautujiksi. Jos hoidat jatkuvasti vanhempasi tai appivanhempasi asioita, niin eläkeläiset ovat koko ajan pyytämässä apua. He eivät osaa maksaa laskuja, he eivät osaa varata aikaa lääkäriin ja he eivät osaa hoitaa kauppa-asioita.
Tämä on totta. Muistisairas ihminen on usein erittäin taitava huijaamaan ja valehtelemaan. Esimerkiksi lääkärintarkastuksessa huonomuistinen vanhus valehtelee sujuvasti. Tiedän huonomuistisen ihmisen, joka sai täydet pisteet muistitestissä. Kyseinen ihminen ei muista tavallisessa keskustelussa tuttujen ihmisten ja tuttujen paikkojen nimiä eikä ole selvinnut arjesta omatoimisesti enää aikoihin.
On muistisairautta, Alzheimerin tautia, otsalohkodementiaa, Lewyn kappale-tautia ja Parkinsonin taudin dementiaa. Ihminen ei kykene enää selviämään omatoimisesti arjesta ja vaatii jatkuvaa silmälläpitoa ja valvontaa. Sähköhella ja kahvinkeitin unohtuu usein päälle. Laskut jäävät maksamatta. Jääkaapissa ja kaapeissa on homeista ruokaa. Kotiin alkaa kertyä epämääräisiä tavarakasoja ja lehtipinkkoja. Vanhus tekee kaupoista impulsiivisia ja turhia heräteostoksia. Puhelinmyyjiltä ja ovelta ovelle-myyjiltä ostetaan täysin turhaa tavaraa.
Jatkuvat epämääräiset kotitapaturmat, liukastumiset, kaatumiset ja putoamiset ovat usein selvä merkki jostain sairaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan, mutten usko. Ap:n tyyli oli niin patronisoiva että koko aloitus on pakko olla provo. Jos kyseessä olisi todellinen tilanne muistisairaan kanssa niin ei tarvitsisi edes pohtia mitpaturmat, kaatumiaet ja outoen toimia.
Mikä surullisinta, muistitestin voi läpäistä vaikka ei selviä arjessa. Saati sitten poikkeustilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime keväänä? Koronan jyllätessä, eikä rokotteetkaan vielä otettuna?
Jep, ei ottaisi rokotetta ikinä. Koronan kyllä jo aiemmin ja siitä oli alle puoli vuotta matkan aikana.
Se että hän sen Koronan sai, oli ihan hänen oma syy kun ei noudattanut mitään ikäihmisten suosituksia, käyttänyt maskia tms. Siitä keskusteltiin kyllä, mutta se loppui siihen kun kävi ilmi että äiti ymmärsi kyllä riskit mutta piti koronaa ihan ookoo tapana täältä lähteä, eipä joudu kymmentä vuotta vaipoissa makaamaan kuten äitinsä aikanaan. Hyvä tuuri oli että se korona oli iästä huolimatta kumminkin lievä. Mutta joo on omanlaisensa jäärä, aina ollut.
Tämä on yksilöllistä: juuri luin kuinka 100 vuotias mummo oli juuri swishannut tililtään
Pankki huijarille rahaa täällä Ruotsissa ( tietenkin😣)