Miksei sinkku/yksineläjä saa jouluavustuksia?
Mietin vain, että miksei vähävaraiset yksinasujat saa ruokalahjakortteja tai muuta jouluapuna jouluna? MLL, Punainen Risti ja muut tahot jakavat joulumieltä (joululahjat/lahjakortit) vain lapsiperheille. Eikö yksin asuva ihminen ole tärkeä? Monethan heistä ovat syrjäytymisvaarassakin. Jos elää pelkällä toimeentulotuella, niin jouluna ei saa mitään extraa, koska veronpalautukset lasketaan tuloiksi ja vähennetään joulukuun toimeentulotuesta?
Tietysti on tärkeää, että lapset saavat mahdollisimman hyvän joulun (ja lapsille se joulu on merkityksellisempi juhla kuin monille aikuisille), mutta silti aina puhutaan vain lapsiperheiden/yksinhuoltajien auttamisesta. Yksineläjät jätetään kaiken keskustelun ulkopuolelle.
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 05:28"]
Olen tuota samaa asiaa miettinyt. Itse en ole äänestänyt Kristillisdemokraattejakaan koskaan juuri siitä syystä, että vain perheet ovat "jotain". Perheellisillä on sentään lapset ilonaan, vaikka eivät voisi heille hienoja lahjoja antaa, yksinäinen on yksin, ja tämä yksinäisyys tappaa todennäköisemmin kuin ylipaino, näinhän sanotaan. Jos sinkku saisi jouluna vaikka vain 30 e lahjakortin, niin kyllä se olisi iso juttu köyhälle ja syrjäytyneelle.
[/quote]
Kirkolta saa vaikka mitä rahallistakin apua, minä sain nuorena vuokrarästeihin, sitä pitää hakea jos apua haluaa. Ja olin sinkku, yksineläjä.
Ihme valittajia, annettaan alapeukkua ja ruikutetaan vaikka teille kerrotaan selvällä suomenkielellä, että sinä sinkku/yksineläjä saat myös apua. Kunnnon pellejä, osaatteko tehdä mitään muuta kuin ruikuttaa ja olla kiittämättömiä. Milloin olet itse arvon ruikuttaja auttanut ketään tai laittanut tikkuakaan ristiin jonkun toisen puolesta.
Minun puolestani sinkut/ yksineläjät saavat saada vaikka mitä lahjakortteja, varsinkin jos ovat jo vähintäänkin syrjäytymisvaarassa.
Yksin elävä, vähävarainen ihminen ei automaattisesti ole mikään traaginen tapaus, hän voi rakentaa itselleen juuri sellaisen joulun kuin resurssiensa puitteissa haluaa. Yhden ihmisen jouluruuat, kynttilät, marketin joulukukat eivät paljon maksa. Yle lähettää läpi joulun ihanaa musiikkia radiosta, telkkarista tulee leffoja ja konsertteja. Kirkkoon voi mennä laulamaan kauneimpia joululauluja, hautausmaalle fiilistelemään kynttilöiden tuiketta. Voi osallistua vapaaehtoistoimintaan: mennä jakamaan ruokaa köyhien joulujuhlaan omalla paikkakunnalla ja kokea yhteisöllisyyttä. Tai voi mennä sinne syömään.
Ja jos jostain Pelastusarmeijasta tai vast. saatu joululahja ei kelpaa, sen voi aina antaa jollekulle, jolloin siitä saa antamisen ilon. Itsesääli on isompi jouluilon este kuin rahattomuus.
6
Yksineläjä on tässä yhteiskunnassa hylkiö, kelvoton epäonnistuja joka halutaan lakaista mieluiten montun pohjalle, mitä pikimmiten sitä parempi :'(
Facebookissa on ryhmiä, joista avustuksia saavat myös lapsettomat. Mä avustin tänä syksynä erästä opiskelijapoikaa useammalla sadalla eurolla. Ei kaikki lahjoittajatkaan halua avustaa lapsiperheitä, koska lapsiperheille on rutkasti enemmän tukia ja apua kuin vaikkapa juuri opiskelijoille tai pienellä eläkkeellä sinnitteleville.
Mulla on käsitys, että Hurstin ruokajonossa annetaan myös jotain lähtiessä mukaan.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 04:10"]
Saa yksineläjäkin vaikka mitä apua halutessaan, typerä avaus. Jotkut avustukset halutaan kohdentaa tietyille ihmisille, ei siinä ole mitään väärää tai ihmeellistä.
Sinkuille on sossu, leipäjonot, kirkolta saa vaikka mitä apua jne jne..Äitini käy Hurstilla auttelemassa silloin tällöin, on eläkkeellä eivät he ainakaan katso onko joku sinkku tai perheellinen.
[/quote]
Pitää muuten paikkansa. Sairaseläkkeellä oleva lähisukulaiseni käy kerran viikossa vapaakirkolla syömässä. Sinne saa mennnä itse asiassa kuka haluaa, vapaaehtoinen maksu. Sukulainen laittaa kuulemma aina vähän kolikoita siihen, vaikka vähävarainen onkin, mutta kuulemma ei kotona eurolla sellaista ruokaa saisi. Huomioinarvoista on, että tämä on ihan pikkupaikkakunnnalla, joten luulisi kaupungeista löytyvän vastaavia.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 06:31"]
Mulla on käsitys, että Hurstin ruokajonossa annetaan myös jotain lähtiessä mukaan.
[/quote]Mä voin kysyä äitiltä, käyn huomenna kaffella hänen luona. Hän auttelee Hurstia silloin tällöin. Palataan asiaan, jos muistan :)
16 voi lisätä, että sukulainen on vähävarainen poikamies, joka on ollut nuorena vain hetken töissä, ns. erityistapaus ja fyysinen vamma lisänä. Entinen peräkammarinpoika, joka joutuu nyt opettelemaan yksinelämistä kun äiti on kuollut ja isä palvelutalokuntoinen. Hänellä on toki meidät, jotka auttelemme, mutta meistä kaikki asuvat kaukana. Mutta, hänen perusteellaan voisin sanoa, että yksineläjiä ei ole unohdettu, jos sitä apua osaa vain mennä hakemaan. Hänellä kuitenkin on erittäin terävä äly (mbd muistaakseni on diagnoosi) ja hän kyllä selvittää kaikki paikat, missä voi käydä ilmaiseksi syömässä. Kun hän vielä itse auttelee muita, energiaa näet piisaa, niin hän saa vastavuoroisesti hirveän kasan lahjoja ihmisiltä. Kyllä, hän ei kuuluisi eläkkeelle, mutta se aika oli silloin sitä, että laitettiin helposti. Nyt ei laitettaisi, jos olisi nuori, mutta lähenee jo eläkeikää, niin ei enää kuntouteta töihin.
En ole omasta puolestani puhunutkaan. Minulla on hyvä eläke, enkä ole sossun rahoja koskaan tarvinnut. Itse asiassa nyt kun olen eläkkeellä teen kaiken aikaa työtä syrjäytyneiden ja köyhien hyväksi, pyrin antamaan - ja olen antanutkin - apua kaikkiin maanosiin, joskaan en kaikkiin kaiken aikaa. Koetan toteuttaa tätä ohjetta:"Autuaampi on antaa kuin ottaa". Minua vain säälittävät toimeentulotuen varassa olevat tosi köyhät ihmiset, sellaiset, joilla on asiat sata kertaa huonommin kuin itselläni. Yksin elävä sitä paitsi maksaa kaikista kuluista (asuminen, sähkö, tietoliikenne ym.) tuloihin nähden paljon enemmän kuin kahden aikuisen talous.
Ostin maantaina 2 kg pussin lanttuja. Maksoi euron. Käytän keitossa tai teen lanttusiivuja jotka paistan. Nam. Porkkanat olivat vähän kalliimpia 0.95 euroa kilon pussi. En ostanut isompaa, kun jääkaappiin ei oikein mahdu ja näissä uusissa taloissa ei ole kylmäkellareita. Enkä olisi kaupasta jaksanut kantaa enää tuota kolmen kilometrin matkaa kun oli muutakin ostettavaa. Lähempänä on kauppa, mutta se on kalliimpi ja tulee tuossa lenkki samalla. Asun yksin. Potutkaan eivät kalliita ole. Näistä tekee jo jouluruokaakin.
Ei tarvi hakea jos ei ole lapsia.
Olen tuota samaa asiaa miettinyt. Itse en ole äänestänyt Kristillisdemokraattejakaan koskaan juuri siitä syystä, että vain perheet ovat "jotain". Perheellisillä on sentään lapset ilonaan, vaikka eivät voisi heille hienoja lahjoja antaa, yksinäinen on yksin, ja tämä yksinäisyys tappaa todennäköisemmin kuin ylipaino, näinhän sanotaan. Jos sinkku saisi jouluna vaikka vain 30 e lahjakortin, niin kyllä se olisi iso juttu köyhälle ja syrjäytyneelle.