Asumisoikeusasunnoista tietävät - asunto vapaa ensi kuussa, mutta sitä ei esitellä?
Onko kokemusta missä vaiheessa noita vapautuvia asuntoja siis ylipäänsä aletaan esittelemään vai riippuuko ihan firmasta ja kohteesta?
Minulla on aso-hakemus kohteeseen x ja juuri hakemaani vastaava asunto näyttäisi vapautuvan ensi kuussa. Numerokin on 15 vuotta vanha, joten otaksun olevani ihan hyvissä asemissa eli että olisin siinä joukossa jolle ennakkotarjottaisiin tuota asuntoa, kun kyseessä ei ole mikään sellainen kohde johon olisi kaikki kynnelle kykenevät jonottamassa.
Tiedustelin tuota kyseistä asuntoa ja minulle vastattiin ettei sitä vielä esitellä eikä tarjota. Tuntuu oudolta kun se ensi kuussa tosiaan jo vapautuu ja heidän sivuillaankin se vapautuvana näkyy.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät hae aktiivisesti kun edellisen vuokranmaksu jatkuu vielä 3kk muuton jälkeen. Näin meillä kun muutimme pois ja asuntoa olisi pitänyt itse "kaupata". Laittoivat ilmoituksenkin vasta silloin 3kk jälkeen julkiseksi. Pintaremonttia eivät olleet tehneet. Kummallinen systeemi.
Siis mitä tää nyt on? Pitääkö Aso:ssa muka maksaa vastiketta vielä 3kk pois muuton jälkeen?
Ei ainakaan asuntosäätiöllä jossa asun tarvi. Mutta se asomaksu, minkä sinne on alussa sisään maksanut, luvataaan palauttaa vasta myöhäisintään 3 kk päästä sopimuksen irtisanomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät hae aktiivisesti kun edellisen vuokranmaksu jatkuu vielä 3kk muuton jälkeen. Näin meillä kun muutimme pois ja asuntoa olisi pitänyt itse "kaupata". Laittoivat ilmoituksenkin vasta silloin 3kk jälkeen julkiseksi. Pintaremonttia eivät olleet tehneet. Kummallinen systeemi.
Siis mitä tää nyt on? Pitääkö Aso:ssa muka maksaa vastiketta vielä 3kk pois muuton jälkeen?
Irtisanomisaika 1kk mutta vastike 3kk. Joku ihme systeemi oli, en oikein muista miten meni. Olisi pitänyt irtisanoutua 3kk ennen muuttoa että olis välttynyt tuolta. TA-asunnoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastike maksetaan 3 kuukautta asunnon irtisanomisen jälkeen.
Ne kuukaudet saa toki asua siinä asunnossa itse.
Niin eli odottavat että hakuaika umpeutuu, katsovat ketkä siinä jonossa on ensimmäisiä ja sitten esittelevät heille. Ja se aika siitä esittelystä siihen kun asunnon saa on lyhyt. Plus tosiaan jos on mitään remppaa niin se pidentää. Ei kai tuossa mitään erikoista ole. Ja meillä ainakin on 3 kk irtisanomisaika, muuten paitsi jos yhtiön sisällä vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse maksaa tyhjästä asunnosta, jos irtisanoo asunnon vähintään kolme kuukautta aikaisemmin kuin muuttaa pois. Ihan sama homma on vuokra-asunossa, vaikka irisanomisaika on yksi kuukausi.
Kun muutin asoon, niin edellinen pääsi eroon asosta heti halutessaan, koska minä olin valmis ottamaan asunnon nopeasti.
Kukaan ei muuta asoasuntoon summassa.
Tottahan se pitää ja saa käydä katsomassa, että missä kunnossa, ja millaiset tilat ovat käytännössä.
Ilman muuta asunnon saa nähdä, ennenkuin tekee sopimuksen.
Mutta ei noissa asoasunnoissa ole mitään esittelyjä erikseen, koska heillä on jo jononossa ihmisiä jotka haluavat asunnon.
Ne aso asunnot eivät ole vapaata riistaa, vaan jokaiseen vapautuvaan asuntoon on pitkä jono.
Ja ainakin senkin mukaan niitä asuntoja nrojonossa tarjotaan, mitkä asuntojen osoitteet on laittanut kärkipäähän hakulomakkeessa.
lue sopimus kirjoitti:
luomalla luotu kupla koko aso sinunkin remontteja maksetaan ympäri suomen kuin sinäkin joudut heidän remonttejaan maksamaan aso talot tulleet jo purku ikään ENTÄS SITTEN. kierrä kaukaa koko aso on piilo kapitalisti demareiden keksimä tovereiden rahastus muoto.
Älä sinä mulliturpa mölise, kun selvästikään et käsitä koko systeemistä mitään.
Koko ajan rakennetaan uusia asotaloja eri puolille Suomea.
Ne ovat monille juuri sellainen puolimatkan asunto, jossa asutaan pari-kolme vuotta ja ostetaan sitten oma asunto. Ovat selvästi rauhallisempia kuin jotkut kaupungin vuokratalot, eikä tarvitse kyyristellä eikä miellyttää yksityistä vuokranantajaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin eli odottavat että hakuaika umpeutuu, katsovat ketkä siinä jonossa on ensimmäisiä ja sitten esittelevät heille. Ja se aika siitä esittelystä siihen kun asunnon saa on lyhyt. Plus tosiaan jos on mitään remppaa niin se pidentää. Ei kai tuossa mitään erikoista ole. Ja meillä ainakin on 3 kk irtisanomisaika, muuten paitsi jos yhtiön sisällä vaihtaa.
Osaatko siis sanoa milloin se hakuaika siis umpeutuu? Jos asunto vapautuu 14.11. eli kuukauden päästä eikä tässä vaiheessa sitä siis edes tarjota _kenellekään_. ap.
Ja pahoittelen, että käytin sanaa "esitellä", mutta tarkoitan ylipäänsä että sitä asuntoa ei pääse kukaan katsomaan. ap.
Kun muutin asosta pois, muutama kävi katsomassa asuntoa. Itse esittelin, mikä tuntui vähän hassulta.
Tottakai kehtaat, jos vaan soppari antaa periksi. Tsekkaa ettet ole sitoutunut oikeasti vaikkapa vuodeksi siten että maksuvelvoite on koko ajalta. Todennäköisesti joudut maksamaan kuukauden sakon, mutta pieni rahahan se on jos ei viihdy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko siis sanoa milloin se hakuaika siis umpeutuu? Jos asunto vapautuu 14.11. eli kuukauden päästä eikä tässä vaiheessa sitä siis edes tarjota _kenellekään_. ap.
Heti kun asukas on irtisanonut asunnon, voivat ryhtyä lähettämään tarjouskirjeitä jonotusnumeroiden perusteella. Yleensä pyrkivät siihen, että asuntoon muuttaa seuraava asukas mahdollisimman nopeasti. Poikkeuksen tekee ne asunnot, joihin tehdään asukkaiden välillä remonttia.
Sopimuksessa lukee, että irtisanomisen jälkeen sitoudun esittelemään asuntoa tai sallin asunnon esittelyn seuraaville asunnonhakijoille. Aikoinaan minulle annettiin edellisen asukkaan puhelinnumero, jotta sain sovittua hänen kanssaan asunnon näytöstä.
Minulle tarjottiin ensin toista asuntoa ihan alimmassa kerroksessa, jolle sanoi kiitos ei, vaikka asuinalueena se olisi ollut paras mahdollinen. Nopeasti sain tarjouksen toisesta asunnosta - ymmärtääkseni se oli äskettäin irtisanottu ja olisin voinut vastaanottaa sen vasta kun edellisen asukkaan irtisanomisesta olisi kulunut kolme kuukautta. Minun irtisanoutumisaika oli kuukausi, mutta odottelin asunnon vapautumista reippaan kuukauden, vaikka vastaanotin asunnon ennen kuin edellisen asukkaan kolmen kuukauden irtisaomisaika oli kulunut.
Vierailija kirjoitti:
Emme siis ole varsinaisesti millään sijalla kun tuota kyseistä asuntoa ei siis pääse kukaan katsomaan eikä sitä tarjota vielä kenellekään. Vaikka vapautuu ensi kuussa. ap.
Kysyitkö syytä? Minä olisin kysynyt, että miksi ei ja milloin esitellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti kun asukas on irtisanonut asunnon, voivat ryhtyä lähettämään tarjouskirjeitä jonotusnumeroiden perusteella. Yleensä pyrkivät siihen, että asuntoon muuttaa seuraava asukas mahdollisimman nopeasti. Poikkeuksen tekee ne asunnot, joihin tehdään asukkaiden välillä remonttia.
Sopimuksessa lukee, että irtisanomisen jälkeen sitoudun esittelemään asuntoa tai sallin asunnon esittelyn seuraaville asunnonhakijoille. Aikoinaan minulle annettiin edellisen asukkaan puhelinnumero, jotta sain sovittua hänen kanssaan asunnon näytöstä.
Minulle tarjottiin ensin toista asuntoa ihan alimmassa kerroksessa, jolle sanoi kiitos ei, vaikka asuinalueena se olisi ollut paras mahdollinen. Nopeasti sain tarjouksen toisesta asunnosta - ymmärtääkseni se oli äskettäin irtisanottu ja olisin voinut vastaanottaa sen vasta kun edellisen asukkaan irtisanomisesta olisi kulunut kolme kuukautta. Minun irtisanoutumisaika oli kuukausi, mutta odottelin asunnon vapautumista reippaan kuukauden, vaikka vastaanotin asunnon ennen kuin edellisen asukkaan kolmen kuukauden irtisaomisaika oli kulunut.
Kiitos selvennyksestä. :) ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme siis ole varsinaisesti millään sijalla kun tuota kyseistä asuntoa ei siis pääse kukaan katsomaan eikä sitä tarjota vielä kenellekään. Vaikka vapautuu ensi kuussa. ap.
Kysyitkö syytä? Minä olisin kysynyt, että miksi ei ja milloin esitellään.
Harmittaa tosiaan etten älynnyt alkaa kyselemään syytä, hämmennyin jotenkin. Ja aloin vasta jälkeenpäin miettiä tarkemmin tätä kokonaisuutta että miksi ylipäänsä ilmoittavat että tuo asunto vapautuu, kun kuitenkaan sitä ei tarjota eikä esitellä (heidän omat sanansa).
Mutta kaipa siinä sitten on remontti tai jokin vaihtokuvio ehkä meneillään, kun kerran tosiaan jo ensi kuussa vapautuukin. ap.
On toki asuntoja etsivän kannalta ikävä, ettei asunnoista ole sisäkuvia. Mutta sitten kun ajattelee, että se on sillä hetkellä jonkun ihmisen oma koti, eikä hän ole sitä itse myymässä ja hänelle on itse asiassa hällä väliä mitä asunnolle seuraavaksi tapahtuu. Ei olekaan enää niin ihme, ettei aso-yhtiö ala kysellä annatko suostumuksen sille, että sinun kodistasi julkaistaan nettiin valokuvia ja me maksamme jollekulle niiden ottamisesta.
Ehkäpä tasapuolisuuden nimissä he eivät vaivaudu ottamaan kuvia niistäkään asunnoista, jotka ovat tyhjillään ja takaisin yhtiön hallussa, kun aina muutenkin asunnot menevät ilman sellaista kaupaksi jonosta jollekulle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäiletkö vilunkia, voit tarkistaa sen sijaintikunnan aso-virkamieheltä sitten kun on myyty, että mille numerolle meni, mutta ei sitä ole pakko laittaa heti hakuun kun vapautuu, ja tosiaan voi tulla tarjous parin kuukauden päästä vasta.
Jos aso-asuntoihin on niin paljon jonoa ja tunkua, miksi etuovet ja oikotiet ovat täynnä ilmoituksia näistä asunnoista? Ihan esim. Espoossa. Samat asunnot roikkuvat siellä kuukausikaupalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäiletkö vilunkia, voit tarkistaa sen sijaintikunnan aso-virkamieheltä sitten kun on myyty, että mille numerolle meni, mutta ei sitä ole pakko laittaa heti hakuun kun vapautuu, ja tosiaan voi tulla tarjous parin kuukauden päästä vasta.
En epäile vilunkia, vaan innoissani odotan että miten tuon himoamani asunnon kanssa oikein käy. :) Lähinnä aloin kysellä tätä kun en tunne tuota valinnan (vapautuminen > tarjoaminen > esittely) kokonaisprosessia tarkemmin. ap.
luomalla luotu kupla koko aso sinunkin remontteja maksetaan ympäri suomen kuin sinäkin joudut heidän remonttejaan maksamaan aso talot tulleet jo purku ikään ENTÄS SITTEN. kierrä kaukaa koko aso on piilo kapitalisti demareiden keksimä tovereiden rahastus muoto.