Korona vei ruokahalun enkä siltikään laihdu. Laihdutus on kolmikymppisenä mahdotonta.
Olen yrittänyt pudottaa painoa jo kuukausien ajan (pituus 172, painoa 70kg), noudattanut tarkkaan laskettuja terveellisiä ruokaohjelmia, lisännyt liikuntaa, pienentänyt ruoka-annoksia ja harventanut merkittävästi sitä, kuinka usein ylipäätään syön. Lopettanut noutoruuat kokonaan, teen itse, en juo sokerijuomia, en syö herkkuja. Ja silti paino ei ole muuttunut mihinkään.
Nyttemmin koronaa sairastaessa en aluksi voinut syödä yhtään moneen päivään, eikä ruokahalu ole vieläkään palautunut, syön edelleen todella vähän päivän aikana. Joudun pakottamaan itseni syömään edes vähän, ettei kroppa mene säästöliekille. Ja paino on pudonnut nipin napin kilon.
Se ei todellakaan ole valetta että kolmikymppisenä painoa alkaa kertyä. Ennen laihduin pelkästään asiaa ajattelemalla ja nyt en pääse kiloista enää eroon millään.
Tämä on suoraan sanottuna p*rseestä!
Kommentit (45)
Ainoa keino oikeasti laihtua on lisätä rasvanpolttoa. Tähän on lääkkeitä ja tekniikoita.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan suolistosi kunnossa? Mulla se oli juuri se tekijä, joka esti laihtumisen, kun vatsahappoja oli olemattoman vähän, eikä ruoka tai ravinteet imeytyneet, ja turposin ja väsyin ruokailujen jälkeen.
Millä korjasit asian? Viime kuukausina on tuntunut, että turpoan todella herkästi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis kuinka kauan olet ollut laihiksella?
En osaa tarkkaa aikaa sanoa, siitä on jo kuukausia, kun aloin harventamaan ruokailuja ja pienentämään annoksia ja jätin noutoruuat ja naposteltavat pois. En ota sitä niinkään laihiksena, vaan ihan pysyvänä ruokailutapojen muutoksena.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan suolistosi kunnossa? Mulla se oli juuri se tekijä, joka esti laihtumisen, kun vatsahappoja oli olemattoman vähän, eikä ruoka tai ravinteet imeytyneet, ja turposin ja väsyin ruokailujen jälkeen.
Millä korjasit asian? Viime kuukausina on tuntunut, että turpoan todella herkästi.
Ap
Tuon turpoamisen sain loppumaan käymällä apteekista paketillisen ruuansulatusentsyymejä. Otin kapselin aina isomman aterian yhteydessä, ja vatsan pullistelu loppui parissa päivässä. Käytän niitä vieläkin silloin tällöin, jos edessä on esim. raskas illallinen.
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan lisääminen ja laihduttaminen samaan aikaan on mahdotonta. Lopeta liikunta niin syömisen vähentämisellä voi laihtua. Jos liikut paljon, kehosi tarvitsee energiaa ja joko syöt enemmän tai aineenvaihduntasi hidastuu sille tasolle, että keho pystyy tekemään siltä pyytämäsi asiat mahdollisimman energiatehokkaasti (kuluttaen mahdollisimman vähän kaloreita).
Kummasti alkaa minulla aina paino putoamaan, kun aloitan fyysisen työn ja kuljen työmatkat polkupyörällä, vaikka lisään päivittäistä kalorinsaantia n. 700 kcal.
USASSA on lihavuutta paljon. Tilastojen valossa oma tahtoa ei ole. Eli laihtuminen tarvitsee lääketieteellistä tukea. ON todennäköisempää laihtua muuttamalla uudelle paikkakunnalle ja vaihtaa alaa. Kuin räpistellä dieetin ja liikunnalla, koska ympäristö ja olosuhteet vaikuttaa enemmän kuin oma tahto.
Tuttava laihtui influessassa yli 10 kg. Oli kamalan kipeä ja sairaalassakin. Makuaisti jäi pois ja paino on pudonnut vuosien aikana lisää.
Ap:lla väärä tauti ollut. Sairasta influenssa seuraavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan lisääminen ja laihduttaminen samaan aikaan on mahdotonta. Lopeta liikunta niin syömisen vähentämisellä voi laihtua. Jos liikut paljon, kehosi tarvitsee energiaa ja joko syöt enemmän tai aineenvaihduntasi hidastuu sille tasolle, että keho pystyy tekemään siltä pyytämäsi asiat mahdollisimman energiatehokkaasti (kuluttaen mahdollisimman vähän kaloreita).
Siis väität, että kulutusta nostamalla ja _ylimääräisiä_ kaloreita vähentämällä ei laihdu?
Nyt ei ihan kuulosta järkevältä.
Et voi nostaa kulutusta samaan aikaan, kun vähennät keholle antamaasi energiamäärää kuin hyvin lyhyen ajan. Ja tällöinkin keho ottaa tarvitsemansa energian lihasten glykogeenivarastoista eikä rasvasta. Idioottimaista hommaa, mutta itsehän kehossanne elätte ja jos lihasten surkastuttavaminen on tavoitteena painon vähentämiseksi, niin ihan vapaasti.
Miksi keho polttaisi lihakset rasvaa ennen? Rasva on polttoainetta varastossa, kun taas lihaksille on muuta käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
USASSA on lihavuutta paljon. Tilastojen valossa oma tahtoa ei ole. Eli laihtuminen tarvitsee lääketieteellistä tukea. ON todennäköisempää laihtua muuttamalla uudelle paikkakunnalle ja vaihtaa alaa. Kuin räpistellä dieetin ja liikunnalla, koska ympäristö ja olosuhteet vaikuttaa enemmän kuin oma tahto.
Tottakai lääkefirmojen rahoittamien tutkimusten lopputulos on, että tarvitaan lisää lääkkeitä jos jollain ihmisellä ei riitä itsekuri kiristeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai lääkefirmojen rahoittamien tutkimusten lopputulos on, että tarvitaan lisää lääkkeitä jos jollain ihmisellä ei riitä itsekuri kiristeluun.
itsekuri on uskonto. Toiset uskoo ja elää valheessa jos onnistuu tavoitteessa. Tarvittaisi evidenssiä että itsekuria on oikeasti olemassa. Luonnossa eliöt syövät itsensä halki jos ravintoa on rajattomasti. Kuluttajat syövät laajoja maa-alueita aavikoksi.
AP, minua kiinnostaisi ruokavaliosi, mitä syöt ja paljonko? Voitko laittaa tänne keskimääräisen päivittäisen ruokavaliosi, mahdollisimman tarkasti?
Minä olen sinua noin kymmenen senttiä pidempi ja pitkästi yli kolmekymppinen. Onnistuin kuitenkin laihtumaan 10 kiloa vähän yli kuukaudessa. Paransin ruokavaliotani poistamalla sokerit, vähentämällä hiilareita (sekä suosimalla rasvaa, proteiinia ja terveellisiä kasviksia), pienentämällä annoskokoja, sekä pätkäpaastoamalla päivittäin 6/18-järjestelmällä.
Samaan aikaan harrastin myös kevyttä liikuntaa, lenkkeilyä, hölkkäilyä, pyöräilyä ja kävelyä. Sain samalla lihaksia vaikka painoa lähtikin. Eli väitteet siitä että yli kolmekymppisenä ei voi laihtua, tai ettei laihduttaminen ja lihaksien kasvattaminen onnistu samaan aikaan ovat täysin hölynpölyä. Toki ihmisissä on eroja ihan pelkästään perimässä, ja lisäksi monet sairaudet (myös ei-diagnosoidut tai piilevät) voivat vaikuttaa paljon aineenvaihduntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itsekuri on uskonto. Toiset uskoo ja elää valheessa jos onnistuu tavoitteessa. Tarvittaisi evidenssiä että itsekuria on oikeasti olemassa. Luonnossa eliöt syövät itsensä halki jos ravintoa on rajattomasti. Kuluttajat syövät laajoja maa-alueita aavikoksi.
Itsekuri on itsestäänselvyys, jonka olemassaolo tulee ilmi tarkkailemalla itseäsi ja muita ihmisiä. Ihmistä vähemmän älykkäillä eliöillä ei ole samoja kykyjä kuin ihmisellä.
AP, sulla voi vaikuttaa sekin, ettet ole pahasti ylipainoinen. Tai siis, painoindeksin mukaan et ole ollenkaan ylipainoinen vaan normaalipainoinen. Normaalipainon sisällä laihduttaminen on hitaampaa ja vaivalloisempaa kuin jos sulla olisi 40kg ylimääräistä.
Jos olisin sinä, niin liikkuisin ahkerasti ja söisin terveellisesti katsomatta vaakaan kertaakaan esim. kuukauteen. Löydä itsellesi se terve ja elinvoimainen fiilis ruuan ja liikunnan avulla, tarkastele vasta sen jälkeen niitä vaa'an lukuja.
Mitä ihmettä valitat. Olet normaalipainoinen. Itse olen suurin piirtein saman kokoinen. Ja tämä on aikuisuuteni "hyvinvointipainoni". Laihduttaminen tästä on oikeastaan enää mahdollista näkemällä suorastaa nälkää kaiken aikaa. Alle kolmekymppisenä olin alle 60-kiloinen. Mutta sen jälkeen en enää. Kai se on hyväksyttävä, että aikuisella ihmisellä on lihasmassaakin, ei pelkkää luuta ja nahkaa. Lihas nimittäin painaa enemmän kuin läski. Eli jos olet lihaksikas sitä painoa voi tulla jo siitä.
Mittaa sen sijaa vyötärönympärys, jos se ei ole suositusten mitoissa. Sitten kannatta sen eteen tehdä jotain.
No sun täytyy sitten odotella, että tulet 4-kymppiseksi kuten minä, koska kummasti tässä iässä onnistui suht helpostikin laihduttamaan. Söin kaksi kertaa päivässä pienen annoksen ruokaa (ihan tavallista kotiruokaa, olen kasvissyöjä eli lihaa ei, mutta muuten mikään ei ollut kielletty) ja aloitin lenkkeilyn. Kuudessa viikossa -8kg normaalipainon sisällä. Ja ihan lööperiä tuo, ettei muka voi vähentää syömistä ja lisätä liikuntaa samaan aikaan, tottakai voi. Mulla ainakin pohje- ja vatsalihakset vahvistuivat selvästi samalla kun ylimääräinen rasva etenkin vyötäröltä suli.
Monet miehet pitää pulskemmista naisista. Turhaan yrität väkisin laihduttaa.
mies53v
Minä laihduin, kun jätin pois kaikki elintarvikkeet jotka sisältävät vehnää. Valitettavasti vehnälakkoni ei kestänyt kovin kauaa ja nyt olen taas lihonut. Mutta oli se aika helppo ja yksinkertainen tapa laihtua.
Siis kuinka kauan olet ollut laihiksella?