Miten jaksaa uhmaikäisen kanssa?
Lapsellani on todella kova uhma päällä. Pitkään jaksoin rauhallisena kaikki uhmat, ihmeemmin niihin reagoimatta. Tarkoitan, että lapsi ei uhmaamalla saanut tahtoaan läpi mutta toisaalta en myöskään hermostunut uhmaamisesta vaan pysyin neutraalina ja rauhallisena, selitin miten asiat menee jne fiksua vanhemmuutta hyvillä lehmänhermoilla varustettuna. Lapsi on vain ruvennut ”koventamaan panoksiaan” uhmassaan eli on alkanut uhmaamaan syömiseen ja vessassa käymiseen liittyen, kun ne on tavallaan pakollisia toimintoja, joiden onnistumiseen tarvitaan yhteistyötä lapsen kanssa. Ja lapsi on tajunnut, että siksi niillä saa hyvin uhmattua. Hän vaatii lähtiessä vessaan mutta ei suostu pissaamaan vaan pidättää, sanoo kuitenkin että on pissahätä (ja onkin koska edellisestä kerrasta aikaa). Ei suostu pois vessasta koska on pissahätä. Eli sabotoi tällä uloslähtemiset. Jos kannetaan sitten väkisin pois vessasta kun ”näköjään sitten ei ole hätä” niin saa hirveän itkupotkuraivarin että hänen pitää päästä pissalle. Jos päästetään ei suostu pissaamaan vaan uhmakkaasti naureskelee että empäs pissaa. Vastaava kuvio syömisissä.
Alan olla aika loppu. Arki on nyt mahdottoman hankalaa kun lapsi keksi uhmata asioissa joissa oikeasti pystyy käyttämään valtaa. Iltaisin kaadun sänkyyn kuin tiskirätti josta viimeisetkin mehut puristettiin pois ja kauhulla odotan seuraavan päivän taisteluita.
Send help.
Kommentit (32)
Epätoivoinen nostoyritys vielä, jos joku osaisi auttaa.
Ap
Ankara historia Suomella ja melko ankara ilmasto. Kaikki periytyy historiasta ja geeneistä loppujen lopuksi. Suomen kantaväestö muutama sata vuotta taaksepäin on aika suppea loppujen lopuksi.
Palaat työelämään ja hoidatte lasta isän kanssa vuorotellen.
Menee ohi. Kunnes tulee se toinen uhma, esimurrosikä, murrosikä jne.
Ei auta kuin kestää.
Ton tekstin vois kopioida siihen äidiksi 43v-ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Palaat työelämään ja hoidatte lasta isän kanssa vuorotellen.
Olen työelämässä. Lapsen isä ei juuri lastaan tapaa, haluaisin että tapaisi, mutta hän itse ei enempään suostu. Ap
Poistat ruokapöydästä ja ruokaa saa seuraavaksi kun on ruoka-aika. Ja anna mököttää siellä vessassa ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Poistat ruokapöydästä ja ruokaa saa seuraavaksi kun on ruoka-aika. Ja anna mököttää siellä vessassa ihan rauhassa.
Jos ei syö ja pissat tulee housuun omapa on häpiänsä.
Vierailija kirjoitti:
Jos meidän on lähdettävä päiväkotiin ja minun ehdittävä töihin ajoissa, niin aika vaikea jättää pieni lapsi yksin vessaan kotiin mököttämään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei syö ja pissat tulee housuun omapa on häpiänsä.
Ei se ole ihan niin. Kyllä se on myös minun häpeä jos lapsi pissaa bussissa matkalla päiväkotiin. Ap
Olisit miettinyt ennenkuin heittäydyit selällesi !
Meneekö päivähoidossa hyvin vai onko ongelmia sielläkin?
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen lapsesi on?
Täytti just kolme. Ap
Sanot lapselle, että jos pissaamisen kanssa pelleilee, on tämän sitten pissattava housuun, koska äidillä on kiire töihin.
Sama ruokapöydässä, jos lapsi ei syö silloin kun on aika, on sitten nälissään hoitopaikassa.
Kumpaakaan ei lapsesi kuole, huomaa vain, että äidin kanssa ei pelleillä.
Jos lapsi valitsee pissata housuun niin luulen, että yksi kerta riittää...
Minulla on 4 ja 2-vuotiaat lapset eikä meillä tähän asti ole ollut vaikeaa uhmaa kummallakaan. Itkupotkuraivareita sillon tällöin. Siinä se. Onpas minulla ihanat ja kiltit lapset :)
Tässä varmaan se tärkein pointti on, että äidin masu ei kurni jos lapsi ei syö ja äidin housut ei ole märät, jos lapsi pissaa housuun. Eli ehkä on hyväkin että lapsi itse oivaltaa, että nämä hommat ovat hänen omiaan eikä äiti pyydä vain kiusallaan.
Onneksi ei ole lapsia.