Onko sinun vaikea ymmärtää haluani tulla äidiksi 21-vuotiaana?
Okei, no nyt saa sitten kysellä jos mielesi tekee. Täällä tuntuu olevan niin kauhean vaikea ymmärtää muiden valintoja, mm tätä tai sitten vanhempana äidiksi tulemista ja no...ihan kaikkea :D
En ole pariin vuoteen käynytkään kuin vilkaisemassa muutaman kerran ja heti pistäytyessäni ihan kunnolla huomasin, että jaahas taas on uudet mamit tulleet äideiksi ja keksineet epävarmuuksissaan mitä kaikkea nyt "eivät mitenkään ymmärrä" ja suorastaan ilkkuvat ketjutolkulla.
Antaa tulla kysymyksiä. Ei haittaa vaikka tunnistettaisiin.
Kommentit (92)
EVVK kenenkään sikiämiset. Porsikaa rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:12"]
Ymmärrän sinua täydellisesti. Sen sijaan ihmettelen kovin jos olet vielä 5 vuoden päästä sitä mieltä että lapsen hankkiminen noin nuorena oli hyvä idea.
Terv. 17-vuotiaasta asti kauhea vauvakuume, 22-vuotiaana sain lapsen ja siitä asti elämä ollut yhtä helvettiä, nyt 30.
[/quote]
Miksi juuri nuori ikäni tekisi perhe-elämästä helvettiä? Toki koliikki tai vastaava voi sitä joksikin aikaa tehdä, mutta se nyt ei sitten äidin tai isän ikään liitykään... Mitä syytä minulla olisi katua sitä valintaa nyt viiden vuoden jälkeen?
ap
Minäkin olen just ton 21v ja haaveilen vauvasta. Mutta paras on odottaa vielä muutama vuosi. Tilanteet muuttuu ja haluan olla hyvä ja tasapainoinen vanhempi, vielä on itsellänikin aikuistumista jäljellä. Mulla olisi talo täynä kissoja ja koiria, jos aina antaisin "kuumeelle" periksi.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:17"]
Minäkin olen just ton 21v ja haaveilen vauvasta. Mutta paras on odottaa vielä muutama vuosi. Tilanteet muuttuu ja haluan olla hyvä ja tasapainoinen vanhempi, vielä on itsellänikin aikuistumista jäljellä. Mulla olisi talo täynä kissoja ja koiria, jos aina antaisin "kuumeelle" periksi.
[/quote]
Ok, valintasi on varmasti hyvä sinulle. Eipä siinä mitään. :)
ap
Ei, itse tulin äidiksi 19v, toinen syntyi kun olin 21v. Jos olis ollu järki päässä niin olisin itekkin odottanu yli kakskymppiseks.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:03"]Itse sain esikoisen kun täytin 20, ja se on mielestäni oikein ihanteellinen ikä tulla äidiksi. Toki se ei tarkoita sitä että kersoja kannattaisi vääntää peräperää heti monta, se on liian raskasta kenelle tahansa, myös niille lapsilille.
[/quote]
Samoin ja toisen lapsen täytettyäni juuri 21.
Onko pakkasta vai plussan puolella?
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:20"]
Ei, itse tulin äidiksi 19v, toinen syntyi kun olin 21v. Jos olis ollu järki päässä niin olisin itekkin odottanu yli kakskymppiseks.
[/quote]
Kuumeilin jo teininä itsekin ja odottelin. En antanut kovalle kuumeelleni periksi.
ap
Minä sain ensimmäisen lapsen 21 vuotiaana ja toisen 25 vuotiaana.
Olen vaan niin iloinen että tein lapset aikasin ja jaksoin olla heidän kanssaan.
Nautin että sain olla äiti. J aolen toki vieläkin.
kYLLÄ pärjää hyvin. Se on itsestä kiinni. Jos joku kyselee niin on kateellinen tai .......
Tsemppiä
Ei ole vaikea ymmärtää. Vauvakuume on vastustamaton voima. Silloin elämällä ei ole mitään muuta merkitystä kuin saada se vauva, kaikki muu kyllä järjestyisi.
Itsekin olen vauvakuumeen kokenut, nykyinen vela.
Kaikki tekee omat päätöksensä, mutta mulle tuntuu oudolta. Olen itsekin 21v ja lapsi olisi pahin painajaiseni :D haluan opiskella, matkustaa, juhlia ja elää vain itselleni. En ole ikinä tuntenut vauvakuumetta. Mutta paljon tsemppiä mitä ikinä päätätkin tehdä! :)
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:07"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:01"]
Onko koulut käytynä? Säännölliset tulot? Hyvä parisuhde? Tilaa vauvalle? Jos kaikki nuo kunnossa, niin sitten homma ok :)
[/quote]
Onko itselläsi? ;)
Kaikki todellakin kunnossa. Opiskelin esikoisen syntyessä ja kävin sitä ennen myös töissä, miehellä oman alansa vakituinen paikka ja minulla ns kassatyötä tuohon aikaan. Eli säännölliset tulot kyllä. Nyt lapsia on kaksi (lasten välissä kävin vuoden töitä) ja kolmas tulossa, tänään sain tietää. Nyt opiskelen seuraavan asteen opintoja hyvällä tahdilla. Parisuhde erinomainen ja mitä tarkoittaa "tilaa vauvalle"? Mieheni edelleen samaisessa työpaikassa kuin esikoisen syntymisen aikaan, mutta on nykyisin johtavassa asemassa.
[/quote]
On kunnossa, mutta vauva ei ole vielä suunnitelmissa :) Tilaa vauvalle tarkoittaa sitä että ette ole tunkemassa lisää vauvoja maailmaan jos itse asutte 25m2 yksiössä.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:22"]
Minä sain ensimmäisen lapsen 21 vuotiaana ja toisen 25 vuotiaana.
Olen vaan niin iloinen että tein lapset aikasin ja jaksoin olla heidän kanssaan.
Nautin että sain olla äiti. J aolen toki vieläkin.
kYLLÄ pärjää hyvin. Se on itsestä kiinni. Jos joku kyselee niin on kateellinen tai .......
Tsemppiä
[/quote]
Mun äiti teki esikoisensa, eli mut, 21-vuotiaana ja vaikka olen ollut toivottu, kyllä mä äidistä haistan pienen haikeuden elämätöntä elämää kohtaan.
Ap:n aloituksesta ja vastauksista oikein paistaa läpi semmoinen uhmakas asenne. Kertoo aika paljon kypsyydestä. T. Hiekkapilluinen av-mamma
Olen 32 vuotta ja minusta tuntuu että olen liian nuori äidiksi yhä edelleen... Taitaa jäädä mulla lapset tekemättä.
Olin ikäisenäsi niin toivottoman yksinäinen etten muuta pystynyt ajattelemaankaan kuin että äkkiä vain joku mies joka minut kelpuuttaa ja lapsi, ihan vain yksinäisyyttä lievittämään. Koulutkin hoidin tosi vasemmalla kädellä, en käynyt ikinä missään töissä, en bilettänyt yms. Nyt sitten (tai no oikeastaan 23-vuotiaasta asti) harmittaa kun ei ole minkäänlaista cv:tä, ei koulutusta, olen jumissa Suomessa ja huonossa parisuhteessa. Haluaisin nyt vain bilettää, matkustella, iskeä tasokkaampia miehiä ja luoda uraa, mutta kaikki junat on niinsanotusti jo mennyt.
En tietenkään voi tietää sujuuko sinun elämäsi kuten minun, mutta lapsi on vaan niin lopullinen ratkaisu että siihen nuoruus loppuu peruuttamattomasti. Siksi en suosittele lapsensaantia kenellekään yhtään liian nuorena, koska lapsia ehtii tehdä myöhemminkin mutta lapsettomuutta ei ikinä saa takaisin.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:07"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:01"] Onko koulut käytynä? Säännölliset tulot? Hyvä parisuhde? Tilaa vauvalle? Jos kaikki nuo kunnossa, niin sitten homma ok :) [/quote] Onko itselläsi? ;) Kaikki todellakin kunnossa. Opiskelin esikoisen syntyessä ja kävin sitä ennen myös töissä, miehellä oman alansa vakituinen paikka ja minulla ns kassatyötä tuohon aikaan. Eli säännölliset tulot kyllä. Nyt lapsia on kaksi (lasten välissä kävin vuoden töitä) ja kolmas tulossa, tänään sain tietää. Nyt opiskelen seuraavan asteen opintoja hyvällä tahdilla. Parisuhde erinomainen ja mitä tarkoittaa "tilaa vauvalle"? Mieheni edelleen samaisessa työpaikassa kuin esikoisen syntymisen aikaan, mutta on nykyisin johtavassa asemassa. [/quote] On kunnossa, mutta vauva ei ole vielä suunnitelmissa :) Tilaa vauvalle tarkoittaa sitä että ette ole tunkemassa lisää vauvoja maailmaan jos itse asutte 25m2 yksiössä.
[/quote]
Silloin oli noin 65 neliötä kun esikoisemme syntyi, nykyään asumme isommassa.
ap
Ei ole vaikea ymmärtää. Terveisin kohta kahden lapsen 19-vuotias äiti, esikoinen 1v 5kk, vauva mahassa rv 28.
Äh, lainaus ei toiminut, tämän siis kirjoitti nro 22.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:26"]
Olin ikäisenäsi niin toivottoman yksinäinen etten muuta pystynyt ajattelemaankaan kuin että äkkiä vain joku mies joka minut kelpuuttaa ja lapsi, ihan vain yksinäisyyttä lievittämään. Koulutkin hoidin tosi vasemmalla kädellä, en käynyt ikinä missään töissä, en bilettänyt yms. Nyt sitten (tai no oikeastaan 23-vuotiaasta asti) harmittaa kun ei ole minkäänlaista cv:tä, ei koulutusta, olen jumissa Suomessa ja huonossa parisuhteessa. Haluaisin nyt vain bilettää, matkustella, iskeä tasokkaampia miehiä ja luoda uraa, mutta kaikki junat on niinsanotusti jo mennyt.
En tietenkään voi tietää sujuuko sinun elämäsi kuten minun, mutta lapsi on vaan niin lopullinen ratkaisu että siihen nuoruus loppuu peruuttamattomasti. Siksi en suosittele lapsensaantia kenellekään yhtään liian nuorena, koska lapsia ehtii tehdä myöhemminkin mutta lapsettomuutta ei ikinä saa takaisin.
[/quote]
Ymmärrän sinua täydellisesti. Sen sijaan ihmettelen kovin jos olet vielä 5 vuoden päästä sitä mieltä että lapsen hankkiminen noin nuorena oli hyvä idea.
Terv. 17-vuotiaasta asti kauhea vauvakuume, 22-vuotiaana sain lapsen ja siitä asti elämä ollut yhtä helvettiä, nyt 30.