HS: Helsingin yliopistossa vähätelty viestinnän opiskelijoita
Opiskelijoille suunnatun kyselyn mukaan politiikan ja viestinnän yhteisessä kandiohjelmassa viestinnän opiskelijoita on vähätelty. Syynä on ilmeisesti ollut opintosuunnan valitseminen eli viestintä on koettu vähemmän älyllisesti vaativana tai muuten vähemmän arvokkaana. Naisopiskelijoita on jopa häiritty seksuaalisesti juhlissa.
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000008329379.html
Itse aiemmin kieliä opiskelleena ja yhteiskunnallisessa järjestötoiminnassa aktiivisesti toimineena tunnistan ilmiön, vaikka osallistumisestani on jo kauan aikaa. Vaikka monet olivat mukavia ja vastaanottavaisia, valtiotieteellisten alojen opiskelijoilla voi olla hurja ego ja halu päästä vaikuttamaan valtion, yhteiskunnan tai muiden asioihin. Toisaalta kyllä muidenkin alojen ihmiset saattoivat peitellysti tai avoimesti kyseenalaistaa kevyemmäksi koettua vaikka työllistävää alaa, niin töissä kuin vapaa-ajalla.
Omien kokemusteni mukaan vähätellyksi joutumisen kääntöpuolena voi olla hyvä työllistyminen. Opiskelemansa alan erityisen arvokkaaksi kokevat saattoivat jäädä kellumaan alassaan ja syventämään osaamistaan ilman, että pääsivät vastaaviin palkkatöihin.
Oletko kokenut vastaavaa tai päinvastaista? Vaikuttaako opiskeltu ala ihmisten kokemaan arvostukseen?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Taas loukkaannutaan ja uhriudutaan vähän turhan helposti. Tuota vähätelyä nyt tapahtuu joka alalla, esim kauppisopiskelija kertoi kuinka joutuvat "myymään sitä pskaa mitä insinöörit suunnittelee", vaikka ilman insinöörejä heillä ei olisi töitä.
Häirinnästäkin kiinnostaisi kovasti kuulla esimerkkejä, vähän liian helppoa uhriutua ja siten yrittää saada itselleen etuja. Missä ovat konkreettiset esimerkit siitä häirinnästä? En usko ellei kerrota esimerkkejä.
Onhan näitä. Itse opiskelin juurikin Helsingin yliopistossa suomen kieltä (ja sivuaineenani viestintää). Suurin osa kohtaamistani opiskelijoista suhtautui toistensa aloihin kiinnostuksella, mutta muuan kauppislainen kysyi minulta joskus "mitä tekin sit muka teette" ja totesi, että olen valmistuttuani varmaan hätää kärsimässä, kun työpaikan löytäminen on huuhaa-aloilla niin vaikeaa. Näitä itseään korostavia tietämättömiä valitettavasti löytyy ihan joka opinnoista.
Meillä suomen kielessä taas saatettiin vähätellä suomalais-ugrilaisten kielten opiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisenä valtsikalaisena ei yllätä yhtään. Arvomaailma opiskelijoiden keskuudessa on elitistinen ja kiusaaminen on arkea.
Mistä tuo oikein tulee? Fiksuja ne siellä varmasti on mutta ei kai ole sillai eliittiala kuin lääkis (ja ehkä oikis)?
Politiikassa toimiminenko tuon ylivertaisuusharhan tekee?
Valtsikassa moni ei toimi politiikassa.
Onhan näitä. Itse opiskelin juurikin Helsingin yliopistossa suomen kieltä. Suurin osa kohtaamistani opiskelijoista suhtautui toistensa aloihin kiinnostuksella, mutta muuan kauppislainen kysyi minulta joskus "mitä tekin sit muka teette" ja totesi, että olen valmistuttuani varmaan hätää kärsimässä, kun työpaikan löytäminen on hörhöaloilla niin vaikeaa. Näitä itseään korostavia tietämättömiä valitettavasti löytyy ihan joka opinnoista.
Meillä suomen kielessä taas saatettiin katsoa alaspäin suomalais-ugrilaisten kielten opiskelijoita.
Tällaisia kokemuksia riittää. Itse opiskelin suomen kieltä Helsingin humanistisessa. Suurin osa kohtaamistani opiskelijoista oli kiinnostuneita toistensa aloista, mutta muuan kauppislainen kysyi minulta joskus "mitä tekin muka sit teette" ja totesi, että olen valmistuttuani todennäköisesti hätää kärsimässä, kun työpaikan löytäminen on "hörhöaloilla" niin vaikeaa. Se oli niin uskomattoman ylimielistä, etten voinut kuin nauraa.
Minun opinnoissani taas saatettiin katsoa alaspäin suomalais-ugrilaisten kielten opiskelijoita. Itseään korostavia, epävarmoja tietämättömiä löytyy joka aloilta.
Nuorempana olin itsekin kovin mustavalkoinen, enkä pitänyt humastisia tieteitä oikeina tieteinä. Vain luonnontieteet mahtuivat maailmankuvaani. Iän myötä äkkijyrkkä ajattelu on saanut jäädä. Toivon että ihmiset ymmärtävät, että kaikkia tieteitä ja aloja tarvitaan. Yhteiskunta ei pyöri vain muutaman korkeastauksisen alan ympärillä.
Koko valtsikan vois lopettaa. Yhteiskuntahistoriaa voisi opiskella oikiksessa sivuainekokonaisuutena ja kauppakorkeakouluun voi siirtyä kansantaloustiede.
T entinen valtsikalainen, pääaine viestintä drop-out.
Vierailija kirjoitti:
Koko valtsikan vois lopettaa. Yhteiskuntahistoriaa voisi opiskella oikiksessa sivuainekokonaisuutena ja kauppakorkeakouluun voi siirtyä kansantaloustiede.
Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista.
Vierailija kirjoitti:
Hyi mikä ajatus, jos kansis siirtyisi kauppasurkeaan. HY:n kansishan on siksi niin korkeatasoinen, että käyvät matikan kurssit matikan laitoksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi mikä ajatus, jos kansis siirtyisi kauppasurkeaan. HY:n kansishan on siksi niin korkeatasoinen, että käyvät matikan kurssit matikan laitoksella.
Kyllä, korjaan. Ainoa korkeatasoinen laitos valtsikassa on juurikin kansis.
Omalla kohdallani aivot eivät riittäneet vaihtaa kansikseen eivätkä hermot riittäneet jatkaa viestinnässä.
Onneksi olen nyt vakituisessa suht hyväpalkkaisessa duuniduunissa.
Lääkis, kauppis, tuta ja oikkis. Muu on turhaa ja ihmettelen miksi kukaan muita aloja edes opiskelisi? Että voi tienata 4000e/kk? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani aivot eivät riittäneet vaihtaa kansikseen eivätkä hermot riittäneet jatkaa viestinnässä.
Edelleen ne pihlajanmarjat kuitenkin on happamia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsin aloitusryhmäni toiseksi parhailla pisteillä sisään. Totuus vaan on, ettei kukaan itseään kunnioottava ihminen voi tosissaan "opiskella" sitä hirveää pskaa tieteenä 😂 Muistaakseni Jari Sarasvuo joskus heitti samansuuntaista ajatusta Hgin Viestinnästä
kun "opiskelijat" on valittu punavihreän jäsen kirjan takia on syytäkin arvostella.
Kritiikkiä nimitetään nykyään vähättelyksi, ja siten vaiennetaan se. Näin on ilmeisesti uutisjutun mukaan myös Amos Rex museossakin. Päälle vielä kierosti keksitään joku vihjaus ahdistelusta, kuten "työskentely tuntuu epämukavalta" sen ja sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsin aloitusryhmäni toiseksi parhailla pisteillä sisään. Totuus vaan on, ettei kukaan itseään kunnioottava ihminen voi tosissaan "opiskella" sitä hirveää pskaa tieteenä 😂 Muistaakseni Jari Sarasvuo joskus heitti samansuuntaista ajatusta Hgin Viestinnästä
Hapanta, niin hapanta. Kun itse ei saavuta jotakin, oli se mitä tahansa, tulee saavuttamattomasta ihan hirveän hapanta.
Nykyään saa käyttäytyä törkeästi ja jopa väkivaltaisesti ja jos sanotaan vastaan, ollaan herkkiksiä. Kenelle muulle tulee mieleen ala-asteen koulukiusaajat tai Monni, Pilli ja Pulla?
Vierailija kirjoitti:
Kritiikkiä nimitetään nykyään vähättelyksi, ja siten vaiennetaan se. Näin on ilmeisesti uutisjutun mukaan myös Amos Rex museossakin. Päälle vielä kierosti keksitään joku vihjaus ahdistelusta, kuten "työskentely tuntuu epämukavalta" sen ja sen kanssa.
Mielestäni vähättelyä nimitetään kritiikiksi. Kritiikillä on asiallinen sisältö.
Vierailija kirjoitti:
Lääkis, kauppis, tuta ja oikkis. Muu on turhaa ja ihmettelen miksi kukaan muita aloja edes opiskelisi? Että voi tienata 4000e/kk? :D
Sain proleveetinä mielenhäiriön ja luin tutaa sivuaineena. Sympatiat heille, jotka ottivat sitä pääaineeksi. Tutut lääkärit ovat sanoneet, että lääketiede itsessään on kiinnostavaa, mutta duunia ei jaksa potilaiden vuoksi.
Artikkelin kirjoittaja: yliopistokirjeenvaihtaja
eli joku viestinnän fuksi?
Joo, ei yllätä, saahan naiset uhriuduttua kaikesta joten miksi ei tuostakin.
Erikoista, että komppaat viestä, jossa esitetään väärä väite sosiaalityöntekijöiden koulutuksesta.