Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Häistä ja sormuksista
13.10.2021 |
Olisi vähän kysyttävää käytännön asioista häissä. Jos miehelle ei tule vihkisormusta, kuuluuko sitten kihlasormus antaa miehelle vai annetaanko vain morsiamelle sormus? Entä kuuluuko kihlasormus pitää sormessa, että vihkisormus tulee siihen lisäksi? Vai voiko sen jättää pois hääpäivän ajaksi?
Lisäksi, annetaanko sormus/sormukset papille ja pappi antaa ne sitten vihittävälle parille? Vai miten se menee?
Onko häissä edelleen tapana pussata jossain välissä?
Meillä oli tosi sekava ja lyhyt vihkikeskustelu ja mm. nämä asiat jäivät epäselväksi.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Yhtä monta tapaa kuin hääpariakin.
Minä pidin kihlaa sormessa ja mies pujotti vihkin sormeeni. Miehellä oli vain vihki, joten ensin hän antoi sormuksen minulle ja sen jälkeen minä hänelle. Jos mies ei halua vihkisormusta, ts. hän pitää vain kihlaa, voi sen kihlan ottaa pois ja antaa siinä sormustenvaihtohetkessä "vihkisormuksena". Eli kihlasormus vaan muuttuu yhtäkkiä vihkisormukseksi. Harva mies pitää kahta sormusta ja entisaikoina vain nainen kihlattiin, joten naisella 2 sormusta ja miehellä 1.
Bestman tai kaaso voi huolehtia sormuksista. Toisaalta, kaaso huolehtii jo morsiuskimpusta, niin helpompaa antaa bestmanille se sormusrasia. Sormukset kannattaa asettaa rasiaan niin, että ne on helppo sieltä ottaa mutta myös niin etteivät ne tipu kun bestman avaa rasian ja ojentaa sen teitä kohti. Molemmat noukkii sieltä sormuksen annettavaksi.
Pussailu tapahtuu sen jälkeen kun pappi / virkamies on lausunut "julistan teidät aviopuolisoiksi". Tämän jälkeen vihkijä kättelee, ojentaa vihkiraamatun ja poistuu takavasemmalle.