Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkaveri lähettelee töihin liittyviä viestejä hänen työvuorollaan, joka on minun vapaa-ajallani

Vierailija
13.10.2021 |

Niitä tulee aika usein, melkein päivittäin.
Miten suhtautuisit niihin?
Toki silloin tällöin työkaverin auttaminen on täysin ok, mutta joka päivä vapaa-ajalla työhön liittyvien viesteihin vastaaminen on rasittavaa, yleensä siitä seuraa muutaman viestin sarja.
Vai olenko huono työkaveri?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin hän lähettää työtä koskevat viestit työaikana. Ja sinä luet ja vastaat niihin omalla työajallasi, eikö niin? Ei hän tietenkään odota että selvittelisit työasioita vapaa-ajallasi.

No kyllä ne on sen luontoisia, että hän odottaa vastausta päästäkseen työasioissa eteenpäin.

Ap

Tuollaisissa asioissa hänen pitää ottaa yhteyttä esimieheen, ei sinuun. Esimiehellä on päivystysvelvollisuus akuuteissa asioissa. Olet ehkä aika nuori tai kokematon, ei siis millään pahalla, mutta tuollaiset ongelmat pitää ihan todella tuoda esimiehen tietoon! Ehdota hänelle, että keskustelette asiasta. Jos esimies ei korviaan lotkauta, niin sitten luottamusmies tai HR.

Ok, ymmärrän vastauksianne, olette isoissa taloissa, on työpuhelimet, luottamusmiehet ym. Meillä pomo eli paikan omistaja, ja kolme työntekijää.

Ap

Minä olin ennen pienessä paikassa töissä, työntekijöitä oli neljä. Kyllä minä vastasin viesteihin vapaalla mutta en siitä stressannut tai rientänyt vastaamaan. Saatoin kyllä lukea viestin ja vastata vasta joskus illalla laittaen että oli vähän muuta menoa tuossa päivällä niin ei ehtinyt.

Viimeinen oli kuitenkin kun kesälomalla heräsin puheluun. Kesätyöntekijä soitti minulle kun kollega oli kehottanut, minä kun tiesin paremmin miten ratkaista ko. ongelma.

Tuo ylitti minun rajani niin että päätin olla enää vastaamatta vapaa-ajalla.

Kukaan ei koskaan kysynyt perään miksi en vastaa. Työntekijät, esimiehet ja työnantajat kyllä tietävät ettei siihen ole velvollisuutta. Myös sinun kollegat ja työnataja tietävät.

Vierailija
42/63 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä parisuhde alkaa kylmeneen jos hoidatte työsähköposteja myös makuuhuoneessa ja yhteisillä aterioilla, lomilla.. Työ ja vapaa-aika erikseen! Ole läsnä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtä ei ole velvollisuus hoitaa vapaa-ajalla jos siitä ei ole sovittu sopimuksessa erikseen. Vapaa-ajalla hoidettavasta työstä pitää maksaa palkkaa!

Vierailija
44/63 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vaikeaa on sanoa työkaverille, ettei vapaalla halua keskustella tai viestitellä työasioista? Nätisti sanoo vain, että juttelee näistä vain kun kummallakin on työaika.

Meilläkin kollega soitti toiselle työasioissa, kun toinen oli lomalla. Siihen puututtiin heti.

Vierailija
45/63 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän lähettää viestin hetkenä, jolloin se hänelle sopii, sinä luet sen ja reagoit hetkenä, jolloin se sinulle sopii.

Just näin. Kyllä mullekin tulee viestejä, mutta vastaan niihin vasta palattuani töihin, ja se on ihan normaalia meillä. Jos on jotain todella kiireellistä, niin back-up hoitaa asian. 

Mistä tuo back-up tarkoittaa? Etakatuuppariikö sitä voi sanoa suomeksi?

Vierailija
46/63 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo pakko vastata.

Mutta miksi hän lähettelee niitä? Onko hänellä liian vaativia tehtäviä osaamistasoon nähden? Tai onko perehdytys ollut puutteellista? Ei hän kai huvikseen sua häiritse.

Vierailija
47/63 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun työkaveri tekee aina kun mun loma on lopussa sitä, että lähettää sunnuntai-aamuna viestiä mun omaan puhelimeen, että sulla on sitten tosi paljon sposteja ja odottavia tehtäviä huomenna.. juu, mä tiedän sen ilman muistutteluakin ja haluaisin viimeisen lomapäivän olla miettimättä asiaa.

Älä lue työviestejä sunnuntaina.

Ihan hyvä että sulla onjo maanantaina jotain tekemistä. Vapaan jälkeen voi muuten mennä hetki ennen kuin itse tajuaa mitä on tehtävä.

Eihän hän luekaan työviestejä sunnuntaina ennen töiden alkua, mutta työkaveri lähettelee omaan puhelimeen täysin turhia muistutteluja. Ehkä yrittää nostattaa stressitasoa. Mulla vastaava työkaveri, lähettelee omaan puhelimeen viestejä kun ei saa työpuhelimesta kiinni. Numeroa en ole antanut, ilmeisesti kaivanut sen Fonectasta. Olen nyt estänyt hänet omassa puhelimessa. Työ työnä ja vapaa-aika vapaa-aikana.

Vierailija
48/63 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun työkaveri tekee aina kun mun loma on lopussa sitä, että lähettää sunnuntai-aamuna viestiä mun omaan puhelimeen, että sulla on sitten tosi paljon sposteja ja odottavia tehtäviä huomenna.. juu, mä tiedän sen ilman muistutteluakin ja haluaisin viimeisen lomapäivän olla miettimättä asiaa.

Ihan hyvä että sulla onjo maanantaina jotain tekemistä. Vapaan jälkeen voi muuten mennä hetki ennen kuin itse tajuaa mitä on tehtävä.

Eihän hän luekaan työviestejä sunnuntaina ennen töiden alkua, mutta työkaveri lähettelee omaan puhelimeen täysin turhia muistutteluja. Ehkä yrittää nostattaa stressitasoa. Mulla vastaava työkaveri, lähettelee omaan puhelimeen viestejä kun ei saa työpuhelimesta kiinni. Numeroa en ole antanut, ilmeisesti kaivanut sen Fonectasta. Olen nyt estänyt hänet omassa puhelimessa. Työ työnä ja vapaa-aika vapaa-aikana.

Juu, en pidä työpuhelinta auki muuta kuin silloin kun olen töissä eli omaan puhelimeen lähettää. Nyt muistan ens kerralla kun oon lomalla että estän hänet omasta puhelimesta, en halua mitään työasioihin liittyviä viestejä lomalla!

Vierailija
49/63 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä kukaan vastaa työviesteihin vapaa-ajallaan. Kalenteriin laitetaan poissaolo ja keneen voi ottaa yhteyttä tarvittaessa. Siis miksi ihmeessä vastaat työkaverin viesteihin? 

Hyvä kysymys. Olet selkeästi itse työssä, jossa sinulla on oma työtehtävä ja vastuu eikä esim. yhteisvastuullisia asiakkaita ( kolmovuorotyössä).

Vierailija
50/63 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee kovasti mieleen vuosikymmeniä sitten tapahtunut: Soitin vanhanajan lankapuhelimella henkilölle, jolla oli niitä ensimmäisiä matkapuhelimia (sellainen parin kolmen kilon järkäle, jota ylpeänä raahasi näköjään ihan kaikkialle), vastasi puheluuni ja välittömästi kysyi närkästyneenä, miksi soitan hänelle kun hän on pytyllä.

Ellei työn puolesta saa puhelinta ja työajan ulkopuolella työpuhelut häiritsevät, niin yksi vaihtoehto on hankkia prepaid-liittymä johonkin vanhaan puhelimeen, jolloin työpuhelut voi ohjata siihen ja työajan ulkopuolella sulkea puhelin.

Vierailija
51/63 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni firma, pieni tiimi. Kysymykseliin "mihin kansioon nää ja nää laskut laitetaankaan?" "Onko joku jo soittanut sinne Virtaselle?" "Täytyykö myös huomisia asiakkaita infota tästä?"

On suht uusi työntekijä, opittavia asioita paljon ja sujuu ihan hyvin, paitsi tällaisia ei voi vielä kaikkia tietää.

Ap

Kahden hengen tiimi? Toinen töissä, toinen vapaalla? En ymmärrä miksi kyselet täällä, ku tuossa viestissä sitten puolustelet.

Se nyt vaan ei kuulu sinulle, kun olet vapaalla. Kait siellä pomo on?!

Vierailija
52/63 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on tuplapyhä,adventti. Työkaveri,laittoi viestiä huomisesta,vaikkei itse tee niitä kohteita joihin menen,enkä edes tuuraa häntä. Vastasin että on adventtipyhä. Siitäkös riemu tälle pyhärauhan viejälle repesi,ja vastasin uudestaan että jos on asiaa,eikö ne ehdi ennakolta ajoissa. Toistin että on adventtipyhä.

Ja jatkui vaan puhelimeni,siis oman,piipitys. Loppui vasta,kun kysyin,mikä jahti nyt on menossa. Häntä olisi kiinnostaneet keikkani. Jotka oli jo aiemmin sovittu minulle,koska määrätyistä syistä tarvitsen tunteja.

On jo eläkeikäinen työkaveri. Häntä ei nää aktiivisen työnhaun mallit enää koske,minua koskee.

Vierailija
53/63 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni firma, pieni tiimi. Kysymykset tyyliin "mihin kansioon nää ja nää laskut laitetaankaan?" "Onko joku jo soittanut sinne Virtaselle?" "Täytyykö myös huomisia asiakkaita infota tästä?"

On suht uusi työntekijä, opittavia asioita paljon ja sujuu ihan hyvin, paitsi tällaisia ei voi vielä kaikkia tietää.

Ap

Miksi häntä ei ole työajan puitteissa perehdytetty kunnolla työnsä hoitamiseen?

Vierailija
54/63 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä pitäisi olla paremmat ohjeet ja parempi kommunikointi, jotta kaikille on selvää onko Virtaselle soitettu ja mihin laskut tallennetaan.

55/63 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko että työkaverisi pitäisi hoitaa työviestittelyään sinulle omalla vapaa-ajallaan?

Melko normaalia että työssä ollessa lähetetään työkavereille viestejä, vastaanottajan asia sitten reagoida kun haluaa, normaalisti sitten omalla työajallaan.

Melko itsekeskeinen ajatus sinulla että sinulle ei saisi lähettää työpostia sinun vapaa-ajalla, ja työntekijöiden täytyisi ennen työviestejä selvitellä työkavereidensa aikatauluja ja työvuoroja.

Taitaa työ työelämä olla sinulle melko uusi asia kaiken kaikkiaan... kotonasi olet ehkä tottunut siihen että maailma pyörii ympärilläsi, oikeassa maailmassa se ei ihan niin toimi.

Vierailija
56/63 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmahan tuossa on se, että viesti tulee privaattipuhelimeen, jolloin sen todennäköisesti lukee. Itse tykkään WhatsAppista, koska siellä valitut henkilöt voi hiljentää niin, ettei viesteistä tule ilmoitusta erikseen.

PS: Ihan turha viesti kertoa, että loman jälkeen on töitä odottamassa. Kyllä me kaikki se tiedetään.

Vierailija
57/63 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin hän lähettää työtä koskevat viestit työaikana. Ja sinä luet ja vastaat niihin omalla työajallasi, eikö niin? Ei hän tietenkään odota että selvittelisit työasioita vapaa-ajallasi.

No kyllä ne on sen luontoisia, että hän odottaa vastausta päästäkseen työasioissa eteenpäin.

Ap

Siinähän odottaa. Miksi häntä ei ole perehdytetty? Eikö teillä ole sisäistä tiedonkulkua? Eikö kukaan muu osaa siellä mitään ja sinun siksi pitää vastata?

Sano, ettet vastaa työviesteihin vapaa-ajalla. Jos ei auta, niin blokkaat hänet. Asia hoidettu.

Vierailija
58/63 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vastaa työhön liittyviin viesteihin muulloin kuin omalla työajallani.

Toimarin palkka kuitenkin pitäisi sinunkin mielestäsi saada, ja tuloerot on NIIN epistä, että paremmin tienaavien pirulaisten veroprosentit pitäisi hilata vähintään kahdeksaankymmeneen?

Vierailija
59/63 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on pelkkää veettuilua😳 !!

Vierailija
60/63 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuollaisissa asioissa hänen pitää ottaa yhteyttä esimieheen, ei sinuun. Esimiehellä on päivystysvelvollisuus akuuteissa asioissa. Olet ehkä aika nuori tai kokematon, ei siis millään pahalla, mutta tuollaiset ongelmat pitää ihan todella tuoda esimiehen tietoon! Ehdota hänelle, että keskustelette asiasta. Jos esimies ei korviaan lotkauta, niin sitten luottamusmies tai HR.

Ok, ymmärrän vastauksianne, olette isoissa taloissa, on työpuhelimet, luottamusmiehet ym. Meillä pomo eli paikan omistaja, ja kolme työntekijää.

Ap

En ole, minulla ei ole ikinä ollut työpuhelinta J olen vääntänyt samoista asioista sekä pienissä että isommissa paikoissa. Olen ollut myös paikoissa joissa ei ole HR:ää eikä mitään. Mutta aloitat siitä työkaverista ja sitten puhut esimiehelle. Pelottaako sinua ottaa asia esille?

Ei pelota. Ehkä pidän vähän tylynä olla auttamatta. Mutta mitäpä tässä muutakaan voi. Ehkä paras on olla vastaamatta tai edes lukematta, niin into kysellä varmaan laantuu ja omatoimisuus kasvaa.

Ap

Tylyä olla vastaamatta. Eikö sinusta ole tosi tylyä, että häiritään lomalla olijaa? 

Minullakin kävi mielessä, että meillä arvostetaan työkaverin lomaa ja palautumista, jonka vuoksi häntä ei häiritä vapaa-ajalla - ellei ole sovittu, että nähdään vapaalla. Silloinkin vältän työasioita puhumista työkaverin kanssa vaan mieluummin kysyn sillä kävelylenkillä esim. lomamatkasta.

Itse olen jättänyt vastaamatta vapaa-ajalla tulleisiin tiedusteluihin, vaikka autan mielelläni työajalla. Kun itse kunnioittaa omia rajojaan, myös työyhteisö tekee niin. Ei saa olla liian kiltti, että unohtaa itsensä.