arvo-osuustili vauvalle pankkiin (Nordea) vai Nordnetiin?
Avasin vauvalle arvo-osuustilin Nordeaan. Ajatuksena, että kerran kuukaudessa tai parissa ostaisin noin 30 euron edestä vauvalle rahastoja tai osakkeita, jotka lapsi saisi käyttöönsä täysi-ikäistyttyään. Näinhän usein neuvotaan tekemään, että pitkän aikavälin säästäminen kannattaa.
Nyt minulle kuitenkin selvisi, että arvo--osuustili maksaa Nordeassa 2,45 eur/kk, jos edellisellä vuosineljänneksellä ei ole tehty toimeksiantoja. Ja toimeksiannon kulut taas on vähintään 8 eur/kauppa.
Nordnetissä arvo-osuustili näyttäisi olevan ilmainen. Pitäisikö arvo-osuustili lapsella olla mieluummin siellä, koska varsinkin näin alussa nuo kulut syövät suuren osan mahdollisesta tuotosta?
Kommentit (4)
Mutta onko lapsen arvo-osuustilin säilyttäminen Nordeassa siis kovin typerää kulujen kannalta?
(Kulut syövät kaiken mahdollisen tuoton, kun pääoma on pieni?)
Nordean kaikki palvelumaksut osakekaupasta on aivan törkeät. Ilman muuta johonkin muualle kuin Nordeaan. Lapsen säästösummat on yleensä sen verran pieniä, että tuotot valuvat välityspalkkioihin ja palvelumaksuihin.
Itse suosittelisin juuri Nordnettiä ja ETF rahastoja, joissa on tosi pienet hallinnointi palkkiot.
ap jatkaa: En kuitenkaan jaksaisi ylläpitää (huolehtia/säilyttää) ylimääräisiä tunnuksia lapselleni ja itselleni. Häviävät, katoavat eivätkä löydy juuri silloin kun tarvitsisi. Minulla on tarve kirjautua arvo-osuustilille vain muutaman kerran vuoteen, kun taas pankkiin kirjaudun usein ja säännöllisesti. Lapsi tarvitsee kuitenkin käyttötilin tavalliseen pankkiin ja tunnukset sinne, eli siinäkin tulee jo yhdet tunnukset. Melkoista säätöä.