Tein jotain täysin tapojeni vastaista...
Teinn jotain täysin tapojeni vastaista...
Kirjoitan tästä, sillä en tiedä yhtään kaduttaako minua nyt vai mitä. Olin siis kaupassa ostamassa paria pikku juttua. Kun pääsin kassalle, edessäni oli pieni ja laiha nainen, vaatteet hieman kulahtaneet mutta perussiistit, tukka kuitenkin likainen ja valui pitkin päätä. Hänellä oli mukana kaksi aika pientä lasta. Hänellä oli ostoskärryissään ainakin viikoksi tavaraa. Hän katsoi minua ystävällisesti ja kehotti menemään ensiksi kun mulla oli vaan pari pientä juttua. Kiitin ja maksaessani tein jotain yllättävää. Käskin kassaa lisäämään naisen ostosten loppusumman omien ostosteni joukkoon. En tiedä miksi näin tein, sillä olen normaalisti tosi kylmänkankea ihminen. Nainen ilahtui huomattavasti vaikka oli kyllä todella ihmeissään. Itselle tuli teosta vain vähän hassu olo. Naisen ostokset maksoivat yli 100e..
Miksi heittäydyin höveliksi?
Kommentit (47)
Olet kyllä todella ajattelematon ja itsekäs! Hyh tuollaisia ihmisiä kuin sinä! En voi ymmärtää miten maailma voi pyöriä vain oman navan ympärillä.
Mistä tiesitte etukäteen naisen ostosten loppusumman? Vai etkö siis mennyt hänen edelleen jonossa?
Totta, en siis kadu oikeasti mitään. Ihmettelen vain ku tosiaan oon aika kylmä ihmisenä noin muuten. Toivottavasti rahat meni tarpeeseen vaikka ei sillä niin väliä vaikkei olis mennytkään.. Ajatuksia pitää aina välillä palstalle purkaa.
-ap-
Hyvin tehty AP! Kyllä hyvää tekeville ihmisille tapahtuu hyviä asioita :)
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 01:38"]Mistä tiesitte etukäteen naisen ostosten loppusumman? Vai etkö siis mennyt hänen edelleen jonossa?
[/quote]
Menin, enkä etukäteen summaa tiennytkään. Sanoin vain kassalle että seuraavat ostokset tulee kans mun piikkiin ja sanoin naiselle että voi mennä pakkaamaan ostoksensa, minä maksan. Hämmästyttää. -ap-
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 01:44"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 01:38"]Mistä tiesitte etukäteen naisen ostosten loppusumman? Vai etkö siis mennyt hänen edelleen jonossa?
[/quote]
Menin, enkä etukäteen summaa tiennytkään. Sanoin vain kassalle että seuraavat ostokset tulee kans mun piikkiin ja sanoin naiselle että voi mennä pakkaamaan ostoksensa, minä maksan. Hämmästyttää. -ap-
[/quote]
Okei! Hyvin tehty :)
Hei, mä haluan tehdä saman! Olen itsekin aika vähävarainen, mutta arvostan muiden auttamista. Teen tuon saman kun "oikea" porukka sattuu taakse jonosssa. Jos mulla on pokkaa...on kovin harvinaista tuollainen kummminkin ja saattaa itseä ujostuttaa
Noi on niitä arjen pieniä ihmeitä. Oon varma että pelastit sen naisen päivän, ja hän ajattelee sua lämpimästi.
(Ja karmallahan on taipumus antaa takaisin... :) )
Tuli kyllä iloinen olo, vaikka harvoin tunnen enää mitään sellaista. Olen yksin jäänyt ihminen, jolla rahaa kyllä riittää. Voisin ehkä alkaa useammin harrastamaan tälläistä. Vaikka kerran kuussa.
Jos joku tekisi minulle tuolla tavalla kieltäytyisin kohteliaasti, kokisin tuollaisen käytöksen loukkaavana. Mitään almuja en halua, varsinkaan rikkailta. Heidän motiivinsa on vain pönkittää omaa egoa ja tuoda esille paremmuuttaan suhteessa muihin.
Jos joku mies tekisin noin voi olla että löisin nyrkillä päähän, pitäisin vittuiluna.
Olet Taivaan lahja! Jos minulle tapahtuisi noin, osaisin sen jälkeen olla todella kiitollinen kaikesta ruuasta, minkä olet kuitenkin ottanut itsestäänselvyytenä, Suomessa kun eletään. Upea teko! Pitää joskus tehdä sama!
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 02:19"]Jos joku tekisi minulle tuolla tavalla kieltäytyisin kohteliaasti, kokisin tuollaisen käytöksen loukkaavana. Mitään almuja en halua, varsinkaan rikkailta. Heidän motiivinsa on vain pönkittää omaa egoa ja tuoda esille paremmuuttaan suhteessa muihin.
Jos joku mies tekisin noin voi olla että löisin nyrkillä päähän, pitäisin vittuiluna.
[/quote]
Eli nykyään ei voi tehdä mitään hyvää ilman taka-ajatuksia? Ei näköjään edes jouluna :(
Olen ollut kassajonossa kun tapahtui hieman samanlainen asia. Kassa oli jo lyönyt vanhan naisen ostokset ja odotti maksua, mummo kaivoi kassiaan eikälöytänyt lompakkoaan, aneli kassalta josko hän voisi tulla myöhemmin maksamaan ostoksensa, odotti siis saavansa viedä kokoamansa ostokset kotiinsa maksutta. Eihän se käynyt tietenkään, mikä on täysin ymmärrettävää.
Hämmästykseksesi seuraava asias, mies, joka oli tämän mummon jälkeen omine ostoksineen siinä odottamassa, sanoi kassalle, että laita ne ostokset siitä samaan minun ostosteni kanssa. Kassa jatkoi sitten niiden ostosten kanssa ja mies maksoi koko potin. Mummo katsoi ihmeissään ja ainoa asia jonka sai sanotuksi, kuka te olette ja aika vittumaisella äänellä.
Joulupukiksi se mies esittäytyi, ei partaa eikä keskivartalolihavuutta ja kaiken lisäksi oli kesä. Mielestäni siinä oli yksi jaloimmista arkipäivänteoista mitä olen nähnyt.
Miksei kukaan tee noin minulle esim. alkon jonossa? Höh... Missä asut ap ja missä kaupoissa käyt?
Kylmänkankeutesi on alkanut hellittää? Onko sinulle tapahtunut jotain viime aikoina, mikä on jotenkin horjuttanut sinut vakiopoluiltasi? Oletko huomannut ajattelevasi asioista jotenkin hiukan eri tavalla? Jännä ja hieno juttu! Miltä tuntuu - epävarmalta vai luottavaiselta?
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 02:19"]
Jos joku tekisi minulle tuolla tavalla kieltäytyisin kohteliaasti, kokisin tuollaisen käytöksen loukkaavana. Mitään almuja en halua, varsinkaan rikkailta. Heidän motiivinsa on vain pönkittää omaa egoa ja tuoda esille paremmuuttaan suhteessa muihin.
[/quote]
Pitäisiköhän sinun miettiä hiukan tuota sielunrakennettasi? Olisikohan pieni joustavuus mitään? Mistäs sinä toisten motiivit niin tarkkaan tiedät, pohjiaan myöten? Etkö itse sitten koskaan pönkitä egoasi - niinkuin vaikka tässä mielikuvaharjoituksessasi?
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 02:19"]Jos joku tekisi minulle tuolla tavalla kieltäytyisin kohteliaasti, kokisin tuollaisen käytöksen loukkaavana. Mitään almuja en halua, varsinkaan rikkailta. Heidän motiivinsa on vain pönkittää omaa egoa ja tuoda esille paremmuuttaan suhteessa muihin.
[/quote]
Olen periaatteessa samaa mieltä. En kuitenkaan ihan noin jyrkästi. Kyllä tuo kehujen tarve näkyy tässäkin kun omaa kruunua tullaan kiillottamaan tänne foorumeille. MINÄ autoin köyhää koska MINULLA oli siihen varaa ja kyllä MINÄ ansaitsen nyt kehuja.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 02:53"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 02:47"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 02:19"]
[/quote]
Pitäisiköhän sinun miettiä hiukan tuota sielunrakennettasi? Olisikohan pieni joustavuus mitään? Mistäs sinä toisten motiivit niin tarkkaan tiedät, pohjiaan myöten? Etkö itse sitten koskaan pönkitä egoasi - niinkuin vaikka tässä mielikuvaharjoituksessasi?
[/quote]
Mitä helvetin egoa, minulla on joku ylpeys kuitenkin, en tarvitse mitään almuja keneltäkään. Luulen, että aika monilla köyhillä on myös ja moni pitää sitä kunnia asiana että tulee omillaan toimeen. Tuollainen toiminta näyttäytyy vain jonku rikkaan rahoilla leuhkimisena eikä minään muuna.
Kannattaa miettiä missä niitä setelitukkuja heiluttelee, kaikki eivät katsele kauhean hyvällä tuollaista pelleilyä.
[/quote]
Sitten ei vielä olla oikeasti köyhiä, tai eletään yhteiskunnassa jossa sitä pystyy hoitamaan omatoimisesti. Köyhällä ei perinteisesti ole ollut juuri muuta kuin ylpeytensä, eikä ole yksinomaan hyvä asia, että pahoinvointiyhteiskunnassa köyhille opetetaan lemmikkiasennetta, jolloin ei pystytä taistelemaan oikeuksistaan vaan jättäydytään kerjäämään pöydästä. Mutta usein se taistelemattomuus johtuu myös tuosta, että omassa suhteellisen kevyessä köyhyydessä ollaan omanapaisia, eikä muisteta, että on niitäkin, joilla ei enää ole ylpeyteen varaa. Juhlit nyt omaa riippumattomuuttasi heidän kustannuksellaan.
Mutta jos joku yrmy äkkiä sulaa kassajonossa, hänellä ehkä on käsitys siitä, mitä rahapula tekee. Useimmilla suomalaisilla taitaa se tieto olla, ja on paljon todennäköisempää, että äkillinen hyväntekijä on itse ollut aiemmin kovilla kuin että hän on syntymärikas. Naisille hyvän tekeminen ja vastaanottaminen on perinteisesti helpompaa, ja se heille suotakoon.