Eettinen lahja (esim. lehmä) lapselle?
Ajattelin eräälle sukulaislapselle (n. 9v. poika). Sopiiko lapselle? Minusta jo lapsenkin on hyvä miettiä jouluna muutakin kuin itseään.
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 23:28"]
Hyväntekeväisyyttä kuuluu tehdä omilla rahoilla, ei jonkun toisen lahjarahoilla. Annan itse säännöllisesti hyväntekeväisyyteen, erityisesti jouluna, mutta kyllä ärsytti itse saada tuollainen "toisenlainen joululahja" henkilöltä, joka ei tasan varmasti muutoin hyväntekeväisyyteen anna.
[/quote]
Et kuulosta ihmiseltä joka välittää paskaakaan hyväntekeväisyydestä.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 23:18"]Mikä sitten olisi hyvä lahja tälle nicopetterille, joka on tosi törkeä käytökseltään?
[/quote]
Kuka sua pakottaa mitään lahjaa antamaan?
[/quote]Sukulaiseni loukkaantuu jos lapsensa ei saa kaikilta lahjaa (suuttui jo eräälle miehelle yksi vuosi). Kyseessä on suvun ainoa lapsi ja lellikki.
[/quote]
Onpa typerä sukulainen. Tässä tapauksessa tämä lehmä lahja on ok.
Eettisestä lahjasta on siis muodostunut joku passiivis-aggressiivinen kostolahja:D. Varmaan sotii hieman alkuperäisesideaa vastaan..
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 23:30"]
Hyväntekeväisyyttä kuuluu tehdä omilla rahoilla, ei jonkun toisen lahjarahoilla. Annan itse säännöllisesti hyväntekeväisyyteen, erityisesti jouluna, mutta kyllä ärsytti itse saada tuollainen "toisenlainen joululahja" henkilöltä, joka ei tasan varmasti muutoin hyväntekeväisyyteen anna.
[/quote]
[/quote]
Ja silti annan hyväntekeväisyyteen vuosittain 99% varmasti enemmän (sekä absoluuttisesti että suhteessa tuloihini) kuin sinä.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 23:30"]
[/quote]
[/quote]
Hyväntekeväisyydestä voi välittää myös siten, että antaa muiden päättää ihan itse välittävätkö he ja haluavatko he jotakin antaa.
Mitä jos antaisit aikaasi? Vaikka liput johonkin tapahtumaan / superparkkiin tms ja lupaus lähteä kaveriksi. Jos kerta materiaa riittää.
On aika tylyä antaa lapselle hyväntekeväisyyslahja kylmiltään. Eri asia jos yhdessä valitsette kohteen ja keskustelet lapsen kanssa asiasta. Ja lapsi ymmärtää asian. Näissä hyväntekeväisyyslahjoissahan annetaan oikeastaan hyvää mieltä. Ja se hyvä mieli jää saamatta jos ei ymmärrä asiaa.
Olisin kyllä antanut käpälästä jos joku mulle jonkun lahjoitettavan lehmän ois ton ikäsenä antanut "lahjaksi". Lahjottakaa erikseen sinne kehitysmaihin, paskat kukaan oikeesti ilahdu tai pidä tuota edes minkäänlaisena lahjana itselle.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 23:23"]Anna lapselle raitisjoulu. Pidä korkki vaan loppuvuoden kiinni ja säästetyillä rahoilla tabletti.
[/quote]En vietä joulua tämän lapsen kanssa.