Eettinen lahja (esim. lehmä) lapselle?
Ajattelin eräälle sukulaislapselle (n. 9v. poika). Sopiiko lapselle? Minusta jo lapsenkin on hyvä miettiä jouluna muutakin kuin itseään.
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 22:57"]Mä sain 10-vuotiaana vastaavan lahjan! Mulle selitettiin juurta jaksain miten siitä on iloa ja hyötyä vastaanottajalle kehitysmaassa ja se tuntui tosi hyvältä lahjalta mielestäni. Mutta toki sain silloin myös muita lahjoja.
Kunhan tuo ei jää ainoaksi lahjaksi, niin se voi olla kyllä noinkin pienelle lapselle mukava saada! Kyllä 9-10-vuotias jo ymmärtää auttamisen päälle ja usein senikäiset haluavatkin jo itse auttaa huono-osaisempia. Pienetkin lapset voivat antaa esim. omista vanhoista leluistaan muutamia hyväntekeväisyyteen, kun idea antamisen takana tarpeeksi hyvin selitetään ja pohjustetaan heille. :)
[/quote]Tuo on varmasti tärkeää, ehkä itsekin olisin lahjasta iloinnut jos sitä olisi jotenkin pohjustettu. Sen sijaan se annettiin ikään kuin rangaistuksena, sillä olin toivonut tädiltäni erästä lastenirjaa, mutta uskovainen tätini ei sitä voinut ostaa ("kirja ei tunne jumalaa"). Koin tämän eettisen lahjan lähinnä moraalisaarnana. T. Toinen 10v:na eettisen lahjan saanut
Miten se on lahja LAPSELLE, jos antaa lehmän jonnekin kehitysmaahan? Sehän on silloin lahja sille köyhälle joka saa sen lehmän.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 22:57"]Mä sain 10-vuotiaana vastaavan lahjan! Mulle selitettiin juurta jaksain miten siitä on iloa ja hyötyä vastaanottajalle kehitysmaassa ja se tuntui tosi hyvältä lahjalta mielestäni. Mutta toki sain silloin myös muita lahjoja.
Kunhan tuo ei jää ainoaksi lahjaksi, niin se voi olla kyllä noinkin pienelle lapselle mukava saada! Kyllä 9-10-vuotias jo ymmärtää auttamisen päälle ja usein senikäiset haluavatkin jo itse auttaa huono-osaisempia. Pienetkin lapset voivat antaa esim. omista vanhoista leluistaan muutamia hyväntekeväisyyteen, kun idea antamisen takana tarpeeksi hyvin selitetään ja pohjustetaan heille. :)
[/quote]Tuo on varmasti tärkeää, ehkä itsekin olisin lahjasta iloinnut jos sitä olisi jotenkin pohjustettu. Sen sijaan se annettiin ikään kuin rangaistuksena, sillä olin toivonut tädiltäni erästä lastenirjaa, mutta uskovainen tätini ei sitä voinut ostaa ("kirja ei tunne jumalaa"). Koin tämän eettisen lahjan lähinnä moraalisaarnana. T. Toinen 10v:na eettisen lahjan saanut
[/quote]
Se oli SARKASMIA!!!!!
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 23:04"]Miten se on lahja LAPSELLE, jos antaa lehmän jonnekin kehitysmaahan? Sehän on silloin lahja sille köyhälle joka saa sen lehmän.
[/quote]Se on lapsen puolesta annettu summa. En keksi lapselle mitään sillä hänellä on kaikkea (ja saa nyt 1000e edestä). Ap.
Mä annan anopille 100e lahjoituksen lehmään vaan koska kyseessä 100% rasisti ja erittäin törkeä ihminen. Lapselle en tällaista opetusta antaisi!
Ainoastaan siinä tapauksessa, jos se lehmä lentäisi.
Mikä sitten olisi hyvä lahja tälle nicopetterille, joka on tosi törkeä käytökseltään?
En itsekään aikuisena tykkäis saada tuollaisia"lahjaa". Eihän se ole mulle mikään lahja. Jos haluan, voi ihan ite antaa lahjoituksia köyhille (ja joskus annankin). Mutta en pitäisi tuollaista kivana lahjana. Varsinkaan kukaan lapsi ei tykkää.
Anna vaikka reilun kaupan suklaata!
Anna lapselle raitisjoulu. Pidä korkki vaan loppuvuoden kiinni ja säästetyillä rahoilla tabletti.
Antamisesta tulee monesti hyvä mieli ja sitä on hyvä opettaa lapsille. Mutta tässä tapauksessa ei tule hyvä mieli, sillä eihän se lahjoitus ole lapselta itseltään. Sinähän olet hänen puolestaan kysymättä laittanut sen lahjoituksen. Ei hän siitä varmaan iloitse yhtään.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 23:18"]Mikä sitten olisi hyvä lahja tälle nicopetterille, joka on tosi törkeä käytökseltään?
[/quote]
Kuka sua pakottaa mitään lahjaa antamaan?
Meidän lapsi saa joka vuosi eettisen lahjan ja on aina osannut arvostaa. Hän on vasta 7v. joten jos 9v. ei osaa arvostaa on luultavasti ongelmia empatian kehittymisessä.
Olettepa tiukkapipoisia. Tuskin sen lapsen elämä yhden lehmän takia pilalle menee.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 23:18"]Mikä sitten olisi hyvä lahja tälle nicopetterille, joka on tosi törkeä käytökseltään?
[/quote]
[/quote]
Aivan niin. Eikös se joulupukki annakin vaan kilteille lapsille lahjat.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 23:18"]Mikä sitten olisi hyvä lahja tälle nicopetterille, joka on tosi törkeä käytökseltään?
[/quote]
[/quote]Sukulaiseni loukkaantuu jos lapsensa ei saa kaikilta lahjaa (suuttui jo eräälle miehelle yksi vuosi). Kyseessä on suvun ainoa lapsi ja lellikki.
Hyväntekeväisyyttä kuuluu tehdä omilla rahoilla, ei jonkun toisen lahjarahoilla. Annan itse säännöllisesti hyväntekeväisyyteen, erityisesti jouluna, mutta kyllä ärsytti itse saada tuollainen "toisenlainen joululahja" henkilöltä, joka ei tasan varmasti muutoin hyväntekeväisyyteen anna.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 23:26"]
Olettepa tiukkapipoisia. Tuskin sen lapsen elämä yhden lehmän takia pilalle menee.
[/quote]
Mä sain ton ikäisenä jo pehmeitä paketteja ja eettinen lehmä olis ollut kyllä enemmän mieleen. :D
Määki laitan kaikille nättiin korttiin että olen SPR.n kuukausilahjoittaja ja kuluneen vuoden aikana olen korvamerkinnyt lahjansaajan täksi kuukauden lahjoittajaksi! Eikö ole ihanaa? Äidilleni näytän viimekuun tiliotteesta "hänen" lahjoituksen, lokakuussa sitten näkyy esikoiseni "antama lahjoitus" jne!
Tässä on vain voittajia, vilautan vain tiliotetta! Ihanaa ja helppoa. Tästä voi tehdä jopa perinteen!