Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AAARGH kerroin yliopistosuunnitelmista-äiti väheksyi!

Vierailija
09.12.2014 |

Päälle parikymppinen tyttö olen. En ole lukenut lukiossa vaan amiksessa. Nyt kiinnostaa eräs ala yliopistosta. Kerroin äidilleni puhelimessa suunnitemmistani lukea tämä talvi töiden ohessa ja YRITTÄÄ päästä sisään toukokuun hauissa. Hän vähätteli ja kertoi kuinka vaikea sinne on päästä. (Sanoin että tiedän kyllä itsekin ja siksi aion tosissani lukea) Ei suoranaisesti sanonut että et tule pääsemään, mutta vaikutti kyllä siltä että varmasti uskoo etten pääse. Tuli kauhea kapina näyttää että kyllä minä sinne vielä pääsen! Onko muita joilla vanhemmat yrittäneet "latistaa" opintopäätöksissä tms?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 22:42"]

Miten nähdä sivu 2?

[/quote]

Miten nähdä sivu 2?

[/quote]

Mitäpä sitä kertomaan, kun et sivulla 2 näkyvää vastausta näkisi kuitenkaan.

Vierailija
42/62 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua on. Itse tosin sain vain potkua hakemiseen vähättelystä ;)
Hain lääkikseeb ja jäin toiselle varasijalle.. Voi sitä 'mitä minä sanoin'- marmatuksen määrää. Noh, ensi keväänä sisään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 22:42"]

Miten nähdä sivu 2?

[/quote]

Miten nähdä sivu 2?

[/quote]

Mitäpä sitä kertomaan, kun et sivulla 2 näkyvää vastausta näkisi kuitenkaan.
[/quote]

nyt näkyy, en tiedä miksi äsken ei näkynyt. :)

Vierailija
44/62 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 22:32"]

Vaikka pääsisitkin sisään (onnea lukemisiin!), Niin tervetuloa kortistoon tänne jonon jatkoksi (maisterinpaperit kouraan saatuasi) muiden korkeastikoulutettujen kanssa. Terv. Katkera FM ja KTM. Jos olisin valinnut aikanaan fiksummin niin olisin esim. LVI -ammattilaisena nyt jo alle 30v. Kiinni about 3000e palkoissa. Nyt en kelpaa edes siivoamaan.

[/quote]

Puheterapeuteilla on ainakin toistaiseksi hyvä työllisyystilanne. Tuskin robotiikkakaan uhkaa.

Vierailija
45/62 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin äiti sanoi, etten tule pääsemään yliopistoon. Äidin mielestä olisi pitänyt lukea sairaanhoitajaksi. Luin kovasti pääsykokeisiin ja pääsin ekalla OKLään :)

Vierailija
46/62 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 16v kun sanoin siskolle ja äitille että haluan eläinlääkäriksi. Kummatkin alko nauramaan ja sanoivat ihan suoraan "Ei sulla oo päätä lukea". Äiti varsinkin sanoi että "Ihan utopistisia suunnitelmia sulla"

Eläinlääkäriksi luen tällä hetkellä ja eka kerralla pääsin jopa sisään.

Vierailija
47/62 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 22:32"]

Vaikka pääsisitkin sisään (onnea lukemisiin!), Niin tervetuloa kortistoon tänne jonon jatkoksi (maisterinpaperit kouraan saatuasi) muiden korkeastikoulutettujen kanssa. Terv. Katkera FM ja KTM. Jos olisin valinnut aikanaan fiksummin niin olisin esim. LVI -ammattilaisena nyt jo alle 30v. Kiinni about 3000e palkoissa. Nyt en kelpaa edes siivoamaan.

[/quote]

Mene vuodattamaan tällaista lannistavaa katkeraa ruikutusta vaikka lähikapakkaasi? Samantyyppistä skeidan jauhamista jouduin kuuntelemaan itse 4,5 vuotta sitten yliopistoon hakiessani eräältä katkeralta samasta pääaineesta valmistuneelta. Nyt olen tilanteessa, että valmistun 6 kk päästä ja minulla on vakituinen oman alan työpaikka jo. Se, että sinä et saa töitä ei tarkoita että kaikki muutkin saman koulutuksen omaavat on tuomittu työttömyyteen. Usein henk. koht. ominaisuudet, persoona sekä jo opiskeluaikana hankittu työkokemus ja työelämätaidot ovat työllistymisessä papereiden lisäksi ratkaisevia.

Joten ap:lle: ehdottomasti kannattaa alkaa valmistautua pääsykokeisiin jo heti huomenna ja jätä kaikki katkerat itkijät omaan arvoonsa.

Vierailija
48/62 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 22:56"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 22:42"] Miten nähdä sivu 2? [/quote] [quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 22:42"] Miten nähdä sivu 2? [/quote]   Mitäpä sitä kertomaan, kun et sivulla 2 näkyvää vastausta näkisi kuitenkaan. [/quote] nyt näkyy, en tiedä miksi äsken ei näkynyt. :)

[/quote]

Koska palstailet mobiililla, toinen sivu ei kaksisivuisessa keskustelussa näy. Palstan tumpelokoodarit eivät ole saaneet bugia korjattua kohta vuoteen.

Vierailija
49/62 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sukulaisten ja muidenkin pitää mielipiteensä ja teet niin kuin parhaaksi näet. Itse en kertonut isälleni että opiskelin AMK:n jatkotutkintoa kuin vasta viime meterillä ennen valmistumista. Olisi vain väittänyt että se on ihan turhaa ja kannattaako sitä jne. 

Tsemppiä opintoihin ja toivottavasti pääset sisään.

Vierailija
50/62 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinomainen alavalinta, vaikka itse sanonkin. :) Itsekin opiskelen logopediaa ja opinnoista ei ole enää paljoa jäljellä. Tilastojen mukaan logopediaan on vaikea päästä sisään, mutta tilastoja ei yhtään kannata ajatella. Riittää, että luet pääsykoekirjat kunnolla sisällön hyvin sisäistäen ja että vaikutat kakkosvaiheen haastattelussa motivoituneelta ja soveltuvalta alalle. Ja jos ei ekalla kerralla tärppää niin sitten vain yrität uudelleen. :) Itse en ensimmäisellä kerralla tullut kakkosvaiheessa valituksi, mutta seuraavana keväänä sainkin sitten haastattelusta hyvät pisteet.

Onnea ja ehkä joskus näemme sitten kollegoina puheterapeuttipäivillä tjsp. :)

Vierailija
51/62 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 22:55"]

Tuttua on. Itse tosin sain vain potkua hakemiseen vähättelystä ;) Hain lääkikseeb ja jäin toiselle varasijalle.. Voi sitä 'mitä minä sanoin'- marmatuksen määrää. Noh, ensi keväänä sisään!

[/quote]

Tsemppii, ens vuonna sisään! :)

Vierailija
52/62 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 22:51"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 22:43"]

Minä kun aikoinaan hain yliopistoon huonolla todistuksella, niin varmaan kukaan ei uskonut että pääsisin sisään. Vanhemmat kuitenkin kannustivat, vaikka heille kerroin asiasta vasta juuri ennen kokeita. Kun luin pääsykoekirjoja, en antanut minkään lannistaa itseäni. Uskonpuute tuli lähinnä vasta sitten varsinaisena koepäivänä, kun näki ne kaikki hakijat luentosalin ulkopuolella ja tajusi, että minun täytyy huonojen lähtöpisteiden takia päästä viiden parhaan joukkoon itse kokeissa.

Luet vaan niin paljon kuin jaksat, niin voit olla suoritukseesi tyytyväinen kävi miten kävi. Pääsykoekirjat pitää käytännössä opetella ulkoa, mutta lisäksi monessa aineessa on analyysiosio, joka lukion käyneille lienee helpompi.

[/quote]

Ei se lukion käyminen analyysien tekemistä sinällään helpommaksi tee, jos tarkoitta tilastotieteellistä osaamista, niin sitäkin on lukion käyneillä ja sitä ei ole lukiota käyneillä. tilastomatematiikka ei kuulu pakollisiin oppeihin lukiossa. Tosin ei pääsykokeissa kovin kummoisia analyysejä vaadita tehtävän.

Yksi tärkeä pointti on myös se, että on tarpeeksi rauhallinen ja ymmärtää lukemansa, pääsykokeissa suositaan vaikeasti sisäistettäviä tekstejä. Tähänkään ei lukio valmistele millään tavalla. Itse istuin koko neljä tuntia rauhallisena vastaamassa kysymyksiin, kun puolet salista juoksivat jännäkakalla tms. vessassa, osa jopa useampaan kertaan, ei siinä paljon analyysiä laadita paskat housussa :D

Muistan kyllä itsekin tuon pääsykoetovereitteni silmäilyn ennen koetta, se on piinaavaa. Tiesin että pääsyprosentti on ollut joka vuosi alle 10 ja mun täytyy suoriutua siihen parhaan 5% joukkoon, otti sielun päälle. Mutta ulkonäkö ja businesslike-pukeutuminen, MK-laukkuineen ja sileine poninhäntineen ei kerro mitään.

T: rennosti hupparissa ja farkuissa sisään.

[/quote]

Itse asiassa vessassa käyminen kesken kokeen voi olla viisas veto. Itse en käy oikeasti tarpeilla, vaan vessassa käydessä pääsee liikkumaan ja veri virtaa aivoissa aivan uudella tavalla. 

Vierailija
53/62 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 23:07"]

Minä kun aikoinaan hain yliopistoon huonolla todistuksella, niin varmaan kukaan ei uskonut että pääsisin sisään. Vanhemmat kuitenkin kannustivat, vaikka heille kerroin asiasta vasta juuri ennen kokeita. Kun luin pääsykoekirjoja, en antanut minkään lannistaa itseäni. Uskonpuute tuli lähinnä vasta sitten varsinaisena koepäivänä, kun näki ne kaikki hakijat luentosalin ulkopuolella ja tajusi, että minun täytyy huonojen lähtöpisteiden takia päästä viiden parhaan joukkoon itse kokeissa.

Luet vaan niin paljon kuin jaksat, niin voit olla suoritukseesi tyytyväinen kävi miten kävi. Pääsykoekirjat pitää käytännössä opetella ulkoa, mutta lisäksi monessa aineessa on analyysiosio, joka lukion käyneille lienee helpompi.

[/quote]

Ei se lukion käyminen analyysien tekemistä sinällään helpommaksi tee, jos tarkoitta tilastotieteellistä osaamista, niin sitäkin on lukion käyneillä ja sitä ei ole lukiota käyneillä. tilastomatematiikka ei kuulu pakollisiin oppeihin lukiossa. Tosin ei pääsykokeissa kovin kummoisia analyysejä vaadita tehtävän.

Yksi tärkeä pointti on myös se, että on tarpeeksi rauhallinen ja ymmärtää lukemansa, pääsykokeissa suositaan vaikeasti sisäistettäviä tekstejä. Tähänkään ei lukio valmistele millään tavalla. Itse istuin koko neljä tuntia rauhallisena vastaamassa kysymyksiin, kun puolet salista juoksivat jännäkakalla tms. vessassa, osa jopa useampaan kertaan, ei siinä paljon analyysiä laadita paskat housussa :D

Muistan kyllä itsekin tuon pääsykoetovereitteni silmäilyn ennen koetta, se on piinaavaa. Tiesin että pääsyprosentti on ollut joka vuosi alle 10 ja mun täytyy suoriutua siihen parhaan 5% joukkoon, otti sielun päälle. Mutta ulkonäkö ja businesslike-pukeutuminen, MK-laukkuineen ja sileine poninhäntineen ei kerro mitään.

[/quote]

Itse asiassa vessassa käyminen kesken kokeen voi olla viisas veto. Itse en käy oikeasti tarpeilla, vaan vessassa käydessä pääsee liikkumaan ja veri virtaa aivoissa aivan uudella tavalla. 

[/quote]

No toisilla virtaa veri päässä muutenkin, ja koeaika on rajallinen. Ylipäätään kokeesta vessaan lähteminen on noloa, en ole ikinä kuullut kenestäkään joka sellaista harrastaisi ilman tarvetta käydä vessassa oikeasti pöntöllä.

Vierailija
54/62 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
55/62 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aika sama tilanne kuin sinulla, parikymppinen tyttö ja kohta valmistun amiksesta, nyt olen haaveillun oikikseen hakemisesta. Kenellekään en ole vielä uskaltanut kertoa...

Vierailija
56/62 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isällä oli sama asenne opiskeluani kohtaan ulkomailla, kuvitteli että ei siitä mitään tulisi eikä tukenut päätöstäni millään tavalla. Valmistun vuoden päästä :) älä välitä muiden mielipiteistä hevon hittoakaan ;)

Vierailija
57/62 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 23:22"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 23:07"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No toisilla virtaa veri päässä muutenkin, ja koeaika on rajallinen. Ylipäätään kokeesta vessaan lähteminen on noloa, en ole ikinä kuullut kenestäkään joka sellaista harrastaisi ilman tarvetta käydä vessassa oikeasti pöntöllä.

[/quote]

Noloa ja lapsellista minusta on miettiä koetilanteessa, että mitä muut mahtaa nyt minusta ajatella ja antaa sen olla oman menestyksen tiellä. Mutta huomasin kyllä, että nämä ulkoiset asiat ovat sinulle tärkeitä, kun kiinnitit niin kovasti huomiota muiden osanottajien ulkonäköön. Koetilanteessa käytän vessamahdollisuutta sitten, kun olen vastaukset jo kertaalleen hahmotellut. Mulla ei ajan kanssa tehnyt liian tiukkaa kummassakaan pääsykokeessa, jotka olen läpäissyt (ytm ja oikeustieteellinen). Olisin saattanut läpäistä ilman vessaverryttelyäkin, mutta molemmissa sain lisävirtaa ja tuoreita ajatuksia.

Vierailija
58/62 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Itsekin opiskelen yliopistossa ammattikoulutaustalla :) Luokanopettajaksi tosin. Ja hyvin olen pärjännyt, viimeinen vuosi menossa. Älä anna muiden lannistaa, äläkä häpeile taustaasi!

Vierailija
59/62 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 23:30"]

[/quote]

[/quote]

Noloa ja lapsellista minusta on miettiä koetilanteessa, että mitä muut mahtaa nyt minusta ajatella ja antaa sen olla oman menestyksen tiellä. Mutta huomasin kyllä, että nämä ulkoiset asiat ovat sinulle tärkeitä, kun kiinnitit niin kovasti huomiota muiden osanottajien ulkonäköön. Koetilanteessa käytän vessamahdollisuutta sitten, kun olen vastaukset jo kertaalleen hahmotellut. Mulla ei ajan kanssa tehnyt liian tiukkaa kummassakaan pääsykokeessa, jotka olen läpäissyt (ytm ja oikeustieteellinen). Olisin saattanut läpäistä ilman vessaverryttelyäkin, mutta molemmissa sain lisävirtaa ja tuoreita ajatuksia.

[/quote]

No enkai minä sanonut, että minun mielestäni se on noloa. Kärsin itseasiassa itse IBS:stä ja olen joutunut mitä eriskummallisemmista tilanteista poistumaan vessaan. Toki tiedän, että monen mielestä se on noloa, erityisesti tenttitilanteessa.

Mun menestykseeni tuossa tentissä ei tarvittu vessaa, onneksi vatsa oli rauhallinen, kykenen miettimään penkissäkin. Onneksi olkoon sinulle jos kykenet hahmottelemaan vastaukset tuolla tavoin etukäteen ja ehdit vielä vessaan rentoutumaankin, mikään yleinen metodi se ei ole. Monella loppuu pääsykokeissa aika kesken, ne on tarkoituksella tehty niin kiireisiksi tilanteiksi, että saadaan silläkin hajontaa joukkoon. Mulla on lauloi kynä silloin mainitsemalla kerrallakin tasan neljä tuntia - nopea tehtävien lukuaika. Esim. tarkastamaan en tehtäviäni jälkikäteen ehtinyt, mutta ehdin vastata jokaiseen, mitä ei pari tuttuani ehtineet tehdä (eivätkä päässee sisään, btw., en tiedä kävivätkö vessassa vai eivät,sitä en kysynyt).

Suurin osa osallistujista mittailee kyllä "kilpakumppaneitaan", sisään pääseiden kanssa jutellessa fuksiaisissa tämäkin tuli esiin. Että usko oli mennä täysin kun suurin osa näytti niin fiksuilta ja varmoilta. Onnitteluni yli-ihmisyydestäsi!

Vierailija
60/62 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 23:43"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 23:30"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No enkai minä sanonut, että minun mielestäni se on noloa. Kärsin itseasiassa itse IBS:stä ja olen joutunut mitä eriskummallisemmista tilanteista poistumaan vessaan. Toki tiedän, että monen mielestä se on noloa, erityisesti tenttitilanteessa.

Mun menestykseeni tuossa tentissä ei tarvittu vessaa, onneksi vatsa oli rauhallinen, kykenen miettimään penkissäkin. Onneksi olkoon sinulle jos kykenet hahmottelemaan vastaukset tuolla tavoin etukäteen ja ehdit vielä vessaan rentoutumaankin, mikään yleinen metodi se ei ole. Monella loppuu pääsykokeissa aika kesken, ne on tarkoituksella tehty niin kiireisiksi tilanteiksi, että saadaan silläkin hajontaa joukkoon. Mulla on lauloi kynä silloin mainitsemalla kerrallakin tasan neljä tuntia - nopea tehtävien lukuaika. Esim. tarkastamaan en tehtäviäni jälkikäteen ehtinyt, mutta ehdin vastata jokaiseen, mitä ei pari tuttuani ehtineet tehdä (eivätkä päässee sisään, btw., en tiedä kävivätkö vessassa vai eivät,sitä en kysynyt).

Suurin osa osallistujista mittailee kyllä "kilpakumppaneitaan", sisään pääseiden kanssa jutellessa fuksiaisissa tämäkin tuli esiin. Että usko oli mennä täysin kun suurin osa näytti niin fiksuilta ja varmoilta. Onnitteluni yli-ihmisyydestäsi!

[/quote]

Mitä ihmettä, tuossahan sen suoraan sanot. :D En mä ole mikään yli-ihminen, tiedän ettei fiksuus näy päällepäin, varsinkaan missään ponihännissä tai merkkivaatteissa. ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi