Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joidenkin on mahdotonta hyväksyä sitä, että on olemassa eri yhteiskuntaluokkia?

Vierailija
12.10.2021 |

Ei kaikkien arvot ja elämäntapa ole samanlaisia. Miksi sitä ei vaan voi hyväksyä?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin on olemassa eri yhteiskuntaluokkia. Niitä edustavat ihmiset eivät kuitenkaan ole ihmisinä eriarvoisia. Rikas ei ole köyhää arvokkaampi ja se on sellainen totuus, josta ainakaan itse en tingi, vaikka se alkaa tässä maassa olla vanhentunut ajatustapa. 

Vierailija
2/32 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hyväksyn, mutta sillä alimmallakin luokalla täytyy olla oikeus ja mahdollisuus ihmisarvoiseen elämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunitettavat ja uunittajat. Olen uunittajien puolella.

Vierailija
4/32 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokka-ajattelu pakko herättää henkiin, muuten emme saa vallankumoustamme.

Vierailija
5/32 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin on olemassa eri yhteiskuntaluokkia. Niitä edustavat ihmiset eivät kuitenkaan ole ihmisinä eriarvoisia. Rikas ei ole köyhää arvokkaampi ja se on sellainen totuus, josta ainakaan itse en tingi, vaikka se alkaa tässä maassa olla vanhentunut ajatustapa. 

Yhteiskuntaluokka ja ihmisarvo eivät liity toisiinsa mitenkään. Ihmisarvo on jakamaton.

Vierailija
6/32 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskuntaluokka ja ihmisarvo eivät liity toisiinsa mitenkään. Ihmisarvo on jakamaton.

Ei ole ollut maailmanhistoriassa juuri koskaan eikä juuri missään. 

Vierailija
7/32 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkajankkaaja on takaisin! Jos muuttaisit Englantiin vois olla mielenkiintoisempia nuo keskustelunaiheet. Jos olet se sama palstajankkaaja, haluat puhua vain kantasuomalaisten luokista, ja niissäkin työväenluokka vs keskiluokkajaosta, et vasta maahan tulleista, pitkäaikaistyöttömien huono-osaisuuden periytymisestä jne. Vaan siitä pienestä erosta koulutus tai omaisuustasossa. miksi se kiinnostaa niin hirveästi? 

Vierailija
8/32 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisarvo meinaa jäädä välillä vain hienoksi sanahelinäksi. Kaikki puolueet ei edes kannata ihmisarvoa. Persut ei välitä edes Suomen omista huono-osaisista, vaan ajavat rikkaiden asiaa.

Vierailija
9/32 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on helppo hyväksyä se, että on olemassa yhteidkuntaluokkia, ja että kaikki eivät kuulu samaan kulttuuriin.

Se, mitä mun on mahdoton hyväksyä, on että tuo jotenkin äistämättä ylisukupolvisesti määrittäisi ihmistä, niin että ihmisen on loppuikänsä pakko kuulua samaan yhteiskuntaluokkaan tai että ”luokkaretki” tekisi hänestä ulkoopuolisen kaikissa yhteiskuntaluokissa. Näin a) ei saisi olla ja b) ei edes ole nyky-Suomessa. Luokasta toiseen siirtyminen on tavanomaista ja aika helppoa..

Vierailija
10/32 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idiootti.

Vierailija
11/32 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on vallasta ja miten sitä käytetään. Halutaanko yhteiskunnan rakenteilla vain vahvistaa  vain tiettyjen yhteiskuntaluokkien valtaa ja asemaa sortaen muita jne.  Jos ihmiskunta olisi kiltisti tyytynyt olemassa olevien yhteiskuntaluokkien olemassaoloon, olisi entisaikojen orjuus edelleenkin voimassa.

Vierailija
12/32 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri yhteiskuntaluokkien välisiä eroja pitää loiventaa eikä vahvistaa. Mahdollisimman tasa-arvoinen yhteiskunta on samalla myös taloudellisesti tuottavin. Hyvinvointiyhteiskunta

Vierailija
13/32 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on helppo hyväksyä se, että on olemassa yhteidkuntaluokkia, ja että kaikki eivät kuulu samaan kulttuuriin.

Se, mitä mun on mahdoton hyväksyä, on että tuo jotenkin äistämättä ylisukupolvisesti määrittäisi ihmistä, niin että ihmisen on loppuikänsä pakko kuulua samaan yhteiskuntaluokkaan tai että ”luokkaretki” tekisi hänestä ulkoopuolisen kaikissa yhteiskuntaluokissa. Näin a) ei saisi olla ja b) ei edes ole nyky-Suomessa. Luokasta toiseen siirtyminen on tavanomaista ja aika helppoa..

Luokasta toiseen siirtyminen ei ole mitenkään helppoa. Ei niistä lapsuuden kodissa opistuista elämänvalinnoista ja arvoista ihan hetkessä irti päästetä. Professorin lapsesta ei tule työväenluokkaista vaikka kuinka avioituisi bussikuskin kanssa ja alkaisi ajaa itsekin bussia. Eikä toisinpäin.

Vierailija
14/32 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri yhteiskuntaluokkien välisiä eroja pitää loiventaa eikä vahvistaa. Mahdollisimman tasa-arvoinen yhteiskunta on samalla myös taloudellisesti tuottavin. Hyvinvointiyhteiskunta

Tasa-arvolla ja yhteiskuntaluokalla ei ole mitään tekemistä keskenään myöskään. Sama äänioikeus sillä ylemmän keskiluokan lääkärillä on kuin työväenluokkaisella kassatoimihenkilöllä. Samat mahdollisuudet lähteä esim. politiikkaan ja alkaa vaikuttaa asioihin.

Vierailija
15/32 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset luokat ovat vain kirkkokuntia muiden joukossa. Samalla tavoin ahtaita ja elämää rajoittavia.

Vierailija
16/32 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka ottaisi kopin matalapalkkaorjien äänistä voittaisi vaalit. Demarit eivät sitä tee. Vihreät eivät sitä tee. Vassarit eivät sitä tee. Kokkareet eivät sitä tee.

Vierailija
17/32 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokasta toiseen siirtyminen ei ole mitenkään helppoa. Ei niistä lapsuuden kodissa opistuista elämänvalinnoista ja arvoista ihan hetkessä irti päästetä. Professorin lapsesta ei tule työväenluokkaista vaikka kuinka avioituisi bussikuskin kanssa ja alkaisi ajaa itsekin bussia. Eikä toisinpäin.

Sen ”vaikeudesta” ei toisaalta myöskään ole mitään muuta todistetta kuin muutama kyselytutkimus, jotka on lähtökohtaisesti suunnattu juuri niille, joille se pn ollut vaikeaa. Pienviljelijäperheietä professoreiksi ja poliitikoiksi kasvaneilta 50-luvulla syntineiltä ei ole kysytty mitään. 1970-luvulla syntineiltä peruskoulun tasapäistämiltä ei ole kysytty mitää. Kysytty on vain vaikeuksista ja haasteista.

En sano, etteikö luokkasiirtymä joillekin varmaan ole ollut vaikea. Mutta ei kaikille, eikä edes enemmistöille, eikä suhteellisesti ottaen kovin vaikea verrattuna kovin moniin muihin haateisiin, vaikka sairauksiin verrattuna.

Vierailija
18/32 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hyväksyn, mutta sillä alimmallakin luokalla täytyy olla oikeus ja mahdollisuus ihmisarvoiseen elämään.

Perustulolla luokkat katoaisivat.

Vierailija
19/32 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa suomalaisista on siirtynyt viimeisen 100 vuoden aikana ylempään yhteiskuntaluokkaan. Aikoinaan oli ihan normaalia vanhemmuutta, että lapsilleen - edes osalle heistä - halusi paremman elämän kuin itselleen. Duunariperheissäkin säästettiin rahaa, jotta edes osa perheen lapsista pääsisi oppikouluun. Toisaalta siihen aikaan lapsetkin arvostivat vanhempiensa vaivannäköä enemmän ja suhtautuivat koulunkäyntiin eri tavalla. Sitten tuli kaikille maksuton peruskoulu ja nyt vielä toisen asteen opinnotkin siihen päivään asti, kun tenava täyttää 18v. Minkä saa helposti ja ilmaiseksi, sitä ei osata arvostaa. Ei arvosta vanhemmat eivätkä heidän lapsensakaan. 

Vierailija
20/32 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen ”vaikeudesta” ei toisaalta myöskään ole mitään muuta todistetta kuin muutama kyselytutkimus, jotka on lähtökohtaisesti suunnattu juuri niille, joille se pn ollut vaikeaa. Pienviljelijäperheietä professoreiksi ja poliitikoiksi kasvaneilta 50-luvulla syntineiltä ei ole kysytty mitään. 1970-luvulla syntineiltä peruskoulun tasapäistämiltä ei ole kysytty mitää. Kysytty on vain vaikeuksista ja haasteista.

En sano, etteikö luokkasiirtymä joillekin varmaan ole ollut vaikea. Mutta ei kaikille, eikä edes enemmistöille, eikä suhteellisesti ottaen kovin vaikea verrattuna kovin moniin muihin haateisiin, vaikka sairauksiin verrattuna.

Sellaisillehan se ei tietenkään ole ollut vaikeaa, jotka eivät ole sitä tehneet. Itse 70 -luvun tuotteena sen on olen tehnyt ja en menisi kyllä sanomaan, että se helppoa olisi ollut.