Akateemisen sukuun tupsahtanut duunari herättää ylenkatsetta
Perheeni ja sukuni on todella akateemista väkeä. Itse olen opiskellut kasvatustieteitä, äitini on opettaja, isä juristi, velikin on juristi, sisko ekonomi, toinen sisko hammaslääkäri, heidän puolisonsa ovat akateemisia ja kaikki meidän sisarusten lapset opiskelevat yliopistossa ja heillä on akateemiset kumppanit, siis joilla kumppani jo on. Ja nyt sitten - tyttäreni seurustelee sähköasentajan kanssa. Tämä tuntuu olevan kaikille tosi iso juttu ja uutinen, jota päivitellään ja ihmetellään ja meitä vanhempia suunnilleen säälitellään, miten se Tiina nyt tuollaisen poikaystävän otti, onko seurustelu vakavaakin vai tuleeko tyttö vielä järkiinsä?
Minusta perheeni on uskomattoman törppö! Eikö olekin?
Kommentit (55)
Onhan se selvää, että jos se on nyt päivittelyä ja ihmettelyä niin ei se siitä miksikään muutu. Osa sukulaisista ehkä oppii pitämään suunsa kiinni ja ajatuksensa ominaan kun asianosaiset on paikalla, osa todennäköisesti ei opi senkään vertaa olemaan ihmisiksi.
Sähkäri on minusta arvokas ammatti, ja jos rakkautta ja välittämistä riittää tyttärelläsi on edessä hyvä elämä, mutta jossain vaiheessa tulee törmäyksiä noitten sukulaisten ja sähkärin suvun välillä. Se on varmaa se.
Toisaalta, kannattaako sellaisten sukulaisten kanssa olla tekemisissä jotka ei hyväksy ja arvosta, ei minusta. Ei tarvitse riidellä, mutta voi olla etäinen ja vältellä tilanteita joissa voi konflikteja tulla. Ikäväähän se on, mutta elämä ei ole niin mustavalkoista, ja viisaampihan aina väistyy.
Arvelen, että aloitus on aivan keksitty.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 12:52"]
Akateemiset sietävät huonosti ihmisiä joilla on alempi koulutus mutta silti tienaavat paremmin.
[/quote]
Havaintojeni mukaan ne sähköasentajan ryökäleet on monesti myös älykkäämpiä kuin helpon fm tutkinnon suorittaneet, ei se mikään mittari ole.
Mulla on kaverilla tällainen mies, joka on itse akateeminen ja kokee paremmuutta sellaisiin nähden jotka eivät ole akateemisia. Tästä on huvittavia seuraamuksia. Mies ei esimerkiksi voi tervehtiä ihmisiä, ennen kuin tietää, ovatko nämä akateemisia. Varmuuden vuoksi jättää tervehtimättä. Tämä tyyppi on ihan yleinen naurun aihe tuttavaipiirissämme, myös akateemisten keskuudessa. Ei kyllä muutenkaan ole mikään sosiaalinen tyyppi.
Aina mietittään että miten saa vietyä lapset tarhaan, kun siellä voi törmätä vanhempiin jotka ovat ties mitä amk-tutkinnon tai amistutkinnon suorittaneita luusereita :D
Ihan tosi juttu on.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:39"]
Akateeminen on ihminen, joka on suorittanut tiedeyliopistossa ylemmän korkeakoulututkinnon, oli kyseessä mikä pääaine vaan. Akateemiset ihmiset ajattelevat, niin kuin ilmeisestinsinäkin, voivansa ylenkatsoa muita omassa paremmuudessaan. [/quote]
En ole koskaan tavannut tällaisia akateemisia tosielämässä.
Yliopistohenkeen kuuluu sivistys ihan luonnollisena elementtinä. Sivistynyt ihminen ei ylenkatso toisia, se on moukkamaista ja osoittaa hirveän huonoja tapoja. Akateemisille yleisempi asenne on enemmänkin, että kaikkia ammatteja tarvitaan tässä yhteiskunnassa, niin putkaria kuin tutkijaakin.
[/quote]http://fi.wikipedia.org/wiki/Yksik%C3%A4%C3%A4n_todellinen_skotti
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:53"]
:D Miten tyhmä pitää olla, jos luulee sähköasentajan tienaavan tuossa porukassa eniten?
[/quote]
No jos on sähköasentaja jolla on yritys, niin aivan varmasti tienaa eniten. Sitten ei tietenkään, jos on duunari. Ei Suomen hyvätuloisempia ole akateemiset, vaan yrittäjät. Niistä taas ani harva on akateeminen.
Esim. oman tuttavapiirini hyvätuloisin on LVI-asentaja jolla on yritys ja tusina työntekijää. Yksikään akateeminen kaverini ei tule ikinä pääsemään sellaisiin tuloihin.
Ja varsinkin amiskoulutuksen saaneet miehet tienaavat järjestään paremmin kuin akateemisesti koulutetut naiset. Monilla amisaloilla miesten palkka on kevyesti 4000+ euroa kuukaudessa, kun taas naisten matalapalkka-aloista monet alat ovat akateemisia.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:15"]
Ketjusta päätellen duunariperheissä ihmisarvo mitataan rahassa (vuositulot) ja akateemisissa perheissä koulusivistyksessä.
[/quote]
Kyllä akateemiset kertoilevat varakkuudestaan varsin mielellään näissäkin keskusteluissa.
[/quote]
Duunariperheistä ponnistaneita akateemisia sellaiset, usein talous- tai tekniikka-aloilla, koska oikeastihan yksityisistä raha-asioista puhuminen on tyylitöntä.
[/quote]
En tiedä tuosta duunaritaustaisesta jne., mutta siinä olet oikeassa, että raha-asioiden julkinen puiminen on todella mautonta.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:01"]
Tosiaanko teidän suvussa on noin sivistymättömiä akateemikkoja?
[/quote]
En usko että tuossa suvussa on yhtään akateemikkoa.
[/quote]
Akateemikko on edelleenkin arvonimi. Niitä on Suomessa muutama kymmenen. Akateemisuus on eri asia...
Mun suvus kaikki on melkein akateemisia ja mua pidetään pelkkänä amisluuserina. Lukiossa olinkin hetken aikaa, mutta pakotettuna. Yläasteelta halusin suoraan amikseen. Nyt olen viimeistä vuotta ammattikoulussa ja kauhee painostus yliopistoon tai vähintään ammattikorkeaan. Toki ajattelin hakea ammattikorkeaan varmuuden vuoksi, jos en työllisty.
Provo. Niin kovin provo. Kun ap keksi tytön nimeksi Tiinan hän ei tajunnut, että Tiina on viiskymppisten naisten nimi. Olisi keksinyt jotain nuoremmalle sopivaa.
Kertokaas, kun en ymmärrä, että mitä merkitystä sillä koulutuksella on vapaa-ajalla?! Mä en tiedä edes kaikkien koulutusta joiden kanssa olen tekemisissä, eikä edes kiinnosta. Vietän aikaa mukavien ihmisten kanssa en koulutustason.
Ei tuo ole vielä mitään. Minä tunnen erään ihmisen joka suljettiin käytännössä koko suvusta kun häneltä jäi yliopisto käymättä. Tuosta on aikaa jo 20 vuotta ja sen jälkeen hän ei ole enää ollut puheväleissä lakimiesvanhempiensa kanssa. Ja kaiken huippu tässä on se, että tämä ihminen ei edes jäänyt duunariksi, vaan kävi lukion ihan hyvin arvosanoin ja tämän jälkeen luki yo-merkonomiksi.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 12:51"]
Anteeksi nyt, mutta kasvatustiede on kyllä sitä kaikkein höttöisintä höpönlöpöä, mitä yliopistoissa opetetaan. Luokanopet ovat tietenkin muodollisesti akateemisia, mutta eiköhän se tutkinto ole kuitenkin lähempänä ammattikorkean tutkintoja kuin oikeaa tiedettä.
t. Filosofian tohtori, joka on työskennellyt luokanopettajien täydennyskouluttajana
[/quote]
Tuota, hmmmm . Kertokaapa tyhmälle duunarille mihin filosofia tarvii tohtoria ?
[/quote]
Lähdetään vaikka siitä, että filosofian tohtorit eivät yleensä ole opiskelleet pääaineenaan filosofiaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Yliopistolliset_tutkinnot_Suomessa#Luonnontieteellinen
http://fi.wikipedia.org/wiki/Yliopistolliset_tutkinnot_Suomessa#Humanistinen