Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Akateemisen sukuun tupsahtanut duunari herättää ylenkatsetta

Vierailija
09.12.2014 |

Perheeni ja sukuni on todella akateemista väkeä. Itse olen opiskellut kasvatustieteitä, äitini on opettaja, isä juristi, velikin on juristi, sisko ekonomi, toinen sisko hammaslääkäri, heidän puolisonsa ovat akateemisia ja kaikki meidän sisarusten lapset opiskelevat yliopistossa ja heillä on akateemiset kumppanit, siis joilla kumppani jo on. Ja nyt sitten - tyttäreni seurustelee sähköasentajan kanssa. Tämä tuntuu olevan kaikille tosi iso juttu ja uutinen, jota päivitellään ja ihmetellään ja meitä vanhempia suunnilleen säälitellään, miten se Tiina nyt tuollaisen poikaystävän otti, onko seurustelu vakavaakin vai tuleeko tyttö vielä järkiinsä?

Minusta perheeni on uskomattoman törppö! Eikö olekin?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:01"]

Tosiaanko teidän suvussa on noin sivistymättömiä akateemikkoja? 

[/quote]

En usko että tuossa suvussa on yhtään akateemikkoa.

Vierailija
22/55 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:15"]

Ketjusta päätellen duunariperheissä ihmisarvo mitataan rahassa (vuositulot) ja akateemisissa perheissä koulusivistyksessä.

[/quote]

Kyllä akateemiset kertoilevat varakkuudestaan varsin mielellään näissäkin keskusteluissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:00"]

Olen itse suvusta, jossa maistereita on kaikki isoisovanhemmista lähtien, ylioppilaita kaikki naisetkin 1900-luvun alusta asti. Omasta ikäluokastani suvussa on jo 8 tohtoria (30-40v). Sanomattakin selvää, että kaikkien sukulaisten puolisotkin ovat akateemisia. 

Sitten suvussa on yksi kummajainen, eli minä. Hain kuusi kertaa yliopistoon, enkä päässyt. Menin naimisiin, perustin perheen (akateemisen miehen kanssa) ja päädyin lopulta suorittamaan ammattikorkeakoulututkinnon. Kyllä sitä hämmästellään joka ikinen joulu ja juhannus, kun en ole vieläkään opiskellut. Siis enkö siis todellakaan ole vieläkään päässyt yliopistoon (hain viimeisen kerran vuonna 2005)! Sukulaiset eivät osaa suhtautua minuun ja kyselevät ihan typeriä kysymyksiä koulutuksestani. Hävettävän usein joku möläyttää, että olenkin ammattikoulun käynyt.. ei kun siis heh ammattiKORKEAkouluhan se oli..

Olen niin lopen kyllästynyt tähän mollaamiseen, että väen väkisin ajattelin hankkia ne maisterin paperit jostain jollain keinolla. Ehkä joku sukulainen kohtelisi minua ihmisenä sen jälkeen.

Juu, tsemppiä vaan vävyllesi. Sillä on varmasti tosi kivaa olla teidän perheen juhlissa.

[/quote]Vai kannattaisiko haistattaa paskat tuollaisille sukulaisille? Voisi olla helpompaa. 

Vierailija
24/55 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:17"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:13"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 12:45"]

Perheeni ja sukuni on todella akateemista väkeä. Itse olen opiskellut kasvatustieteitä, äitini on opettaja, isä juristi, velikin on juristi, sisko ekonomi, toinen sisko hammaslääkäri, heidän puolisonsa ovat akateemisia ja kaikki meidän sisarusten lapset opiskelevat yliopistossa ja heillä on akateemiset kumppanit, siis joilla kumppani jo on. Ja nyt sitten - tyttäreni seurustelee sähköasentajan kanssa. Tämä tuntuu olevan kaikille tosi iso juttu ja uutinen, jota päivitellään ja ihmetellään ja meitä vanhempia suunnilleen säälitellään, miten se Tiina nyt tuollaisen poikaystävän otti, onko seurustelu vakavaakin vai tuleeko tyttö vielä järkiinsä?

[/quote]

Kateelliset koirat haukkuu, karavaani kulkee. On se niin väärin kun duunarit hankkivat yhtä paljon kuin akateemiset.

[/quote]

Duunareille kyse on aina vain ja ainoastaan rahasta. Akateemisille raha on usein toisarvoinen motivaattori, paljon tärkeämpää on tehdä mielekästä työtä, jossa on sekä sopivasti älyllisiä haasteita että mahdollisuuksia toteuttaa itseään.

[/quote]

Hoho. Siksikö akateemiset ovat tarjoamassa joka paikkaan vakiomantraansa "jos kateellinen köyhä haluaa suuremmat tulot, pitää vain käydä kouluja"?

Vierailija
25/55 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:21"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:00"]

Olen itse suvusta, jossa maistereita on kaikki isoisovanhemmista lähtien, ylioppilaita kaikki naisetkin 1900-luvun alusta asti. Omasta ikäluokastani suvussa on jo 8 tohtoria (30-40v). Sanomattakin selvää, että kaikkien sukulaisten puolisotkin ovat akateemisia. 

Sitten suvussa on yksi kummajainen, eli minä. Hain kuusi kertaa yliopistoon, enkä päässyt. Menin naimisiin, perustin perheen (akateemisen miehen kanssa) ja päädyin lopulta suorittamaan ammattikorkeakoulututkinnon. Kyllä sitä hämmästellään joka ikinen joulu ja juhannus, kun en ole vieläkään opiskellut. Siis enkö siis todellakaan ole vieläkään päässyt yliopistoon (hain viimeisen kerran vuonna 2005)! Sukulaiset eivät osaa suhtautua minuun ja kyselevät ihan typeriä kysymyksiä koulutuksestani. Hävettävän usein joku möläyttää, että olenkin ammattikoulun käynyt.. ei kun siis heh ammattiKORKEAkouluhan se oli..

Olen niin lopen kyllästynyt tähän mollaamiseen, että väen väkisin ajattelin hankkia ne maisterin paperit jostain jollain keinolla. Ehkä joku sukulainen kohtelisi minua ihmisenä sen jälkeen.

Juu, tsemppiä vaan vävyllesi. Sillä on varmasti tosi kivaa olla teidän perheen juhlissa.

[/quote]Vai kannattaisiko haistattaa paskat tuollaisille sukulaisille? Voisi olla helpompaa. 

[/quote]

If you can't beat them, join them. 

T.Amistytär

Vierailija
26/55 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kateelliset koirat haukkuu, karavaani kulkee. On se niin väärin kun duunarit hankkivat yhtä paljon kuin akateemiset.

[/quote]

Duunareille kyse on aina vain ja ainoastaan rahasta. Akateemisille raha on usein toisarvoinen motivaattori, paljon tärkeämpää on tehdä mielekästä työtä, jossa on sekä sopivasti älyllisiä haasteita että mahdollisuuksia toteuttaa itseään.

[/quote]Hah, hah. Ammattiylpeys ei todellakaan riipu koulutusasteesta. Omaa erinomaisuuttaan voi ihmetellä vaikka kansalaisopistossa tai kotona. Mahdollisuudet toteuttaa itseään voivat myös olla tietokoneella surffailua vetelän työpäivän aikana sekä muuta patsastelua, josta kuitenkin maksetaan enemmän kuin kovasta työstä. 

Vierailija
27/55 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Hoho. Siksikö akateemiset ovat tarjoamassa joka paikkaan vakiomantraansa "jos kateellinen köyhä haluaa suuremmat tulot, pitää vain käydä kouluja"?

[/quote]

Eihän tuossa vakiomantrassa sanota, että pitäisi käydä akateemisia kouluja. Ihan vaikka vain putkimieskoulu riittää nostamaan kymppiluokan käyneen sossupummin tulotasoa.

Vierailija
28/55 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:25"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Eihän tuossa vakiomantrassa sanota, että pitäisi käydä akateemisia kouluja. Ihan vaikka vain putkimieskoulu riittää nostamaan kymppiluokan käyneen sossupummin tulotasoa.

[/quote]

Juu, eiköhän tuo kommentti kerro keskivertoakateemisen sivistystasosta. Vai ei muka tulotaso ole ihmisessä tärkeintä.

Vierailija
29/55 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:15"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:08"]

Meijän suku on täynnä "duunarikoulutuksia" ja mieheni suku on duunarikoulutuksia täynnä, paitsi anoppi on tutkijaprofessori tällä hetkellä. Appiukko on käynyt vain AMK:n ja on yhden suurimman rakennusfirman TJ. Ei se koulutus ole kaikki kaikessa ;)

[/quote]

Minkä ikäinen sun appiukkos on, kun on AMK:n käynyt? Nehän perustettiin vasta 1990-luvun alussa!
[/quote]

Hän on bachelor of engineer vm. 88, eli se on virallisesti "ammatillinen korkea-asteen tutkinto", mikä 90-luvun alussa muuttui AMK-insinööritutkinnoksi. Appi täytti viiskymmentä juuri. Eli näin ollen ymmärtäisin että tutkinto on ammatillinen eikä akateeminen.

Vierailija
30/55 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä koin homman päinvastaisena eksäni perheen kanssa. Akateemisena en soveltunut duunariperheyhteisön pirtaan. Mua koitettiin vähätellä kaikella tapaa.

Vierailija
31/55 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko kympin sukulaiset kaikki akateemisuuden lisäksi myös av-mammoja? Asenteet ainakin ovat kohdallaan eli amk:a katsellaan nenän vartta pitkin. Amis mikä amis.

AP:lle sanoisin, että olkoon suku tyytyväinen, että tulee välillä tuoretta verta sukuun. Akateemiset ovat Suomessa kuitenkin niin pieni piiri, että sisäsiittoisuus on vaarana. Tuloksena on sitten nuoria, jotka kyllä sitkuttelivat ylioppilaiksi, mutta yliopiston ukset eivät enää aukeakaan, ei edes vaikka pn hyvä nimikin.

Kakskymppisen kanssa olen ihan samaa mieltä viestistä nro 11. Joillakin se sivistys on yhtä kuin vähintäin kuusinumeroinen vuositulo, jossa ensimmäinen numero ei ole nolla eikä ykkönen. En ole ennen kuullutkaan, että setelipainosta saisi setelien kylkiäisenä myös sivistystä ja korkeaa koulutusta.

Vierailija
32/55 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko käsite "akateeminen suku" kuulostaa joltain 70-luvun jäänteeltä. Tulkaa 10-luvulle sieltä!

Vierailija
33/55 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kasvatustieteet ja opettaja ainakin itsessäni herättää ylenkatsetta. Nimimerkilllä ekonomi. Ja vertaan sitten palkkauksellisestikaan teitä (tai rivijuristia/KTM..) esimerkiksi lyhyen koulutuksen omaavaan lennonjohtajaystävääni tai appeen joka perusinsinööri, tahkoavat yli 200 000 vuodessa johon teidän akateeminen sukunne sen enempää kuin minäkään ekonomina ei koskaan tule kykenemään. 

[/quote]

Akateemisuus ja se, mitä tienaa eivät liity toisiinsa. Akateeminen on ihminen, joka on suorittanut tiedeyliopistossa ylemmän korkeakoulututkinnon, oli kyseessä mikä pääaine vaan. Akateemiset ihmiset ajattelevat, niin kuin ilmeisestinsinäkin, voivansa ylenkatsoa muita omassa paremmuudessaan. Mua säälittää ihmiset, jotka luulevat, että koulutus olisi merrki älykkyydestä. Kai se on tärkeää, että voi olla akateeminen ja lukea itsensä tohtoriksi asti, mutta niitä duunareitakin tarvitaan. Muuten ei tämä yhteiskunta pyörisi. Ylipäätään on tärkeää se, että elättää itsnsä tekemällään työllä, eikä loisi yhteiskunnan varoilla.

Vierailija
34/55 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
35/55 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse olen akateeminen jonka puolison suku on tosi vahvasti duunarisuku, jossa jo ammattikouluopiskelu on ollut harvinaisuus. Vaikka itse yritän kuinka ymmärtää heitä ja olla mahdollisimman mukava, niin kyllä minä aina olen heille se hienohelma "akateemikko". Mulle saa nauraa vapaasti ruokapöydässä, kun en osaa laittaa oman taloni sähköjä itse kuntoon tai en erityisemmin välitä autoista tai urheilutuloksista.

Jännästi suku on muuten oikein mukava ja asiallinen, mitään riitoja ei ole ja meno on itse asiassa lupsakkaa. Aina vain koulutuksen tai työn tullessa jollain lailla puheeksi on heillä selvä tarve osoittaa, että minun opiskeluni ovat olleet suurimmaksi osaksi humpuukia ja turhantärkeilyä, "herrakikkailua". Seurustelu menee noissa kohdin aina aika oudoksi, itse olen tottunut että kaikkien elämänvalintoja tulisi kunnioittaa.

Mutta ehkä sitä totutaan pikku hiljaa toisiimme? Ainakin sen olen konkreettisesti oppinut, että suku vaikuttaa tosi paljon yksilön koulutusvalintoihin, yhä edelleen.

Vierailija
36/55 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:39"]

Akateeminen on ihminen, joka on suorittanut tiedeyliopistossa ylemmän korkeakoulututkinnon, oli kyseessä mikä pääaine vaan. Akateemiset ihmiset ajattelevat, niin kuin ilmeisestinsinäkin, voivansa ylenkatsoa muita omassa paremmuudessaan. [/quote]

En ole koskaan tavannut tällaisia akateemisia tosielämässä.

Yliopistohenkeen kuuluu sivistys ihan luonnollisena elementtinä. Sivistynyt ihminen ei ylenkatso toisia, se on moukkamaista ja osoittaa hirveän huonoja tapoja. Akateemisille yleisempi asenne on enemmänkin, että kaikkia ammatteja tarvitaan tässä yhteiskunnassa, niin putkaria kuin tutkijaakin.

Vierailija
37/55 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
38/55 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kasvatustieteet ja opettaja ainakin itsessäni herättää ylenkatsetta. Nimimerkilllä ekonomi. Ja vertaan sitten palkkauksellisestikaan teitä (tai rivijuristia/KTM..) esimerkiksi lyhyen koulutuksen omaavaan lennonjohtajaystävääni tai appeen joka perusinsinööri, tahkoavat yli 200 000 vuodessa johon teidän akateeminen sukunne sen enempää kuin minäkään ekonomina ei koskaan tule kykenemään. 

[/quote]

Itse taas en keksi juuri mitään säälittävämpää kuin yli-ikäinen pissis, joka arvottaa ihmisiä heidän tulotasonsa perusteella. Kyllä minusta on tärkeämpää se, millaista työtä he tekevät ja mitä merkitystä sillä on yhteiskunnalle ja ihmiskunnalle. Säälittävimpiä ja vastenmielisimpiä ovat minusta ne, joiden ainoa tehtävä on tehdä rahaa osakkeenomistajille. Siis verrataan nyt vaikka syöpätutkijaa ja pörssimeklaria. Jälkimmäisen palkka on helposti moninkertainen.

Vierailija
39/55 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Miten tyhmä pitää olla, jos luulee sähköasentajan tienaavan tuossa porukassa eniten?

Vierailija
40/55 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:15"]

Ketjusta päätellen duunariperheissä ihmisarvo mitataan rahassa (vuositulot) ja akateemisissa perheissä koulusivistyksessä.

[/quote]

Kyllä akateemiset kertoilevat varakkuudestaan varsin mielellään näissäkin keskusteluissa.

[/quote]

Duunariperheistä ponnistaneita akateemisia sellaiset, usein talous- tai tekniikka-aloilla, koska oikeastihan yksityisistä raha-asioista puhuminen on tyylitöntä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän