Akateemisen sukuun tupsahtanut duunari herättää ylenkatsetta
Perheeni ja sukuni on todella akateemista väkeä. Itse olen opiskellut kasvatustieteitä, äitini on opettaja, isä juristi, velikin on juristi, sisko ekonomi, toinen sisko hammaslääkäri, heidän puolisonsa ovat akateemisia ja kaikki meidän sisarusten lapset opiskelevat yliopistossa ja heillä on akateemiset kumppanit, siis joilla kumppani jo on. Ja nyt sitten - tyttäreni seurustelee sähköasentajan kanssa. Tämä tuntuu olevan kaikille tosi iso juttu ja uutinen, jota päivitellään ja ihmetellään ja meitä vanhempia suunnilleen säälitellään, miten se Tiina nyt tuollaisen poikaystävän otti, onko seurustelu vakavaakin vai tuleeko tyttö vielä järkiinsä?
Minusta perheeni on uskomattoman törppö! Eikö olekin?
Kommentit (55)
No on. Jos on asiat ja elämänhallinta kunnossa, niin hälläväliä onko akateeminen vai ns. duunari.
Anteeksi nyt, mutta kasvatustiede on kyllä sitä kaikkein höttöisintä höpönlöpöä, mitä yliopistoissa opetetaan. Luokanopet ovat tietenkin muodollisesti akateemisia, mutta eiköhän se tutkinto ole kuitenkin lähempänä ammattikorkean tutkintoja kuin oikeaa tiedettä.
t. Filosofian tohtori, joka on työskennellyt luokanopettajien täydennyskouluttajana
Akateemiset sietävät huonosti ihmisiä joilla on alempi koulutus mutta silti tienaavat paremmin.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 12:51"]Anteeksi nyt, mutta kasvatustiede on kyllä sitä kaikkein höttöisintä höpönlöpöä, mitä yliopistoissa opetetaan. Luokanopet ovat tietenkin muodollisesti akateemisia, mutta eiköhän se tutkinto ole kuitenkin lähempänä ammattikorkean tutkintoja kuin oikeaa tiedettä.
t. Filosofian tohtori, joka on työskennellyt luokanopettajien täydennyskouluttajana
[/quote]
Pysy asiassa. Ai niin, sitä ei opeteta FT:ille....
On se järkyttävää, että noin tulee pilaamaan hienon suvun mainetta. Mutta toisaalta, kaveri saattaa olla älykkäämpi kuin suku keskimäärin ja kymmenen vuoden kuluttua ansaita enemmän kuin 90 prosenttia joukosta..
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 12:51"]
Anteeksi nyt, mutta kasvatustiede on kyllä sitä kaikkein höttöisintä höpönlöpöä, mitä yliopistoissa opetetaan. Luokanopet ovat tietenkin muodollisesti akateemisia, mutta eiköhän se tutkinto ole kuitenkin lähempänä ammattikorkean tutkintoja kuin oikeaa tiedettä.
Tuota, hmmmm . Kertokaapa tyhmälle duunarille mihin filosofia tarvii tohtoria ?
[/quote]
Voi, että tienaa, voi olla että ei. Minulle tämä ei ole rahakysymys, vaan kunnioitan tyttäreni valintaa, vaikka hän tienaisi ihan keskinkertaisesti tai vaikka vähiten joukostamme. ap
Olen itse suvusta, jossa maistereita on kaikki isoisovanhemmista lähtien, ylioppilaita kaikki naisetkin 1900-luvun alusta asti. Omasta ikäluokastani suvussa on jo 8 tohtoria (30-40v). Sanomattakin selvää, että kaikkien sukulaisten puolisotkin ovat akateemisia.
Sitten suvussa on yksi kummajainen, eli minä. Hain kuusi kertaa yliopistoon, enkä päässyt. Menin naimisiin, perustin perheen (akateemisen miehen kanssa) ja päädyin lopulta suorittamaan ammattikorkeakoulututkinnon. Kyllä sitä hämmästellään joka ikinen joulu ja juhannus, kun en ole vieläkään opiskellut. Siis enkö siis todellakaan ole vieläkään päässyt yliopistoon (hain viimeisen kerran vuonna 2005)! Sukulaiset eivät osaa suhtautua minuun ja kyselevät ihan typeriä kysymyksiä koulutuksestani. Hävettävän usein joku möläyttää, että olenkin ammattikoulun käynyt.. ei kun siis heh ammattiKORKEAkouluhan se oli..
Olen niin lopen kyllästynyt tähän mollaamiseen, että väen väkisin ajattelin hankkia ne maisterin paperit jostain jollain keinolla. Ehkä joku sukulainen kohtelisi minua ihmisenä sen jälkeen.
Juu, tsemppiä vaan vävyllesi. Sillä on varmasti tosi kivaa olla teidän perheen juhlissa.
No kasvatustieteet ja opettaja ainakin itsessäni herättää ylenkatsetta. Nimimerkilllä ekonomi. Ja vertaan sitten palkkauksellisestikaan teitä (tai rivijuristia/KTM..) esimerkiksi lyhyen koulutuksen omaavaan lennonjohtajaystävääni tai appeen joka perusinsinööri, tahkoavat yli 200 000 vuodessa johon teidän akateeminen sukunne sen enempää kuin minäkään ekonomina ei koskaan tule kykenemään.
Tosiaanko teidän suvussa on noin sivistymättömiä akateemikkoja?
On varmaan ainut joka on töissä ja muutenkin tienaisi eniten, joten kateutta varmaan.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:01"]
No kasvatustieteet ja opettaja ainakin itsessäni herättää ylenkatsetta. Nimimerkilllä ekonomi. Ja vertaan sitten palkkauksellisestikaan teitä (tai rivijuristia/KTM..) esimerkiksi lyhyen koulutuksen omaavaan lennonjohtajaystävääni tai appeen joka perusinsinööri, tahkoavat yli 200 000 vuodessa johon teidän akateeminen sukunne sen enempää kuin minäkään ekonomina ei koskaan tule kykenemään.
[/quote]
En nyt tarkoita palkkaa tai muuta 'tahkoamista', vaan sitä että hän ei ole muiden mielestä tarpeeksi sivistynyt ja on vääristä piireistä ja ehkä ulkoiselta olemukseltaan erilainen, koska tykkää metallimusiikista ja ulkonäköstä sen huomaa jne. Mutta hän on tosi mukava, ahkera ja lämminhenkinen ja näyttää olevan tyttäreeni todella kiintynyt (ja toisinpäin). Tuo muiden nenännyrpistely vain on niin kamalaa :( ap
Meijän suku on täynnä "duunarikoulutuksia" ja mieheni suku on duunarikoulutuksia täynnä, paitsi anoppi on tutkijaprofessori tällä hetkellä. Appiukko on käynyt vain AMK:n ja on yhden suurimman rakennusfirman TJ. Ei se koulutus ole kaikki kaikessa ;)
No ehkä arvostusta löytyy viimeistään siinä vaiheessa jos joulukinkku jää paistumatta, sauna lämpiämättä ja jouluvalot syttymättä. Tai sitten ekonomi tarvii kesähuvilalle vähän sähköjen säätöä. Toivottavasti vävypoika saa apua silloin jos tarvii vaikka juridisia neuvoja, ilmaiseksi, sillä niin se tekee ne "ei se ole kuin pikkujuttu" työtkin niille akateemisille.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 12:45"]
Perheeni ja sukuni on todella akateemista väkeä. Itse olen opiskellut kasvatustieteitä, äitini on opettaja, isä juristi, velikin on juristi, sisko ekonomi, toinen sisko hammaslääkäri, heidän puolisonsa ovat akateemisia ja kaikki meidän sisarusten lapset opiskelevat yliopistossa ja heillä on akateemiset kumppanit, siis joilla kumppani jo on. Ja nyt sitten - tyttäreni seurustelee sähköasentajan kanssa. Tämä tuntuu olevan kaikille tosi iso juttu ja uutinen, jota päivitellään ja ihmetellään ja meitä vanhempia suunnilleen säälitellään, miten se Tiina nyt tuollaisen poikaystävän otti, onko seurustelu vakavaakin vai tuleeko tyttö vielä järkiinsä?
[/quote]
Kateelliset koirat haukkuu, karavaani kulkee. On se niin väärin kun duunarit hankkivat yhtä paljon kuin akateemiset.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:08"]
Meijän suku on täynnä "duunarikoulutuksia" ja mieheni suku on duunarikoulutuksia täynnä, paitsi anoppi on tutkijaprofessori tällä hetkellä. Appiukko on käynyt vain AMK:n ja on yhden suurimman rakennusfirman TJ. Ei se koulutus ole kaikki kaikessa ;)
[/quote]
Minkä ikäinen sun appiukkos on, kun on AMK:n käynyt? Nehän perustettiin vasta 1990-luvun alussa!
Ketjusta päätellen duunariperheissä ihmisarvo mitataan rahassa (vuositulot) ja akateemisissa perheissä koulusivistyksessä.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:01"]
[/quote]
Eiköhän tämä viesti kerro "sivistyneistöstä" kaiken tarpeellisen.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 12:45"]
[/quote]
Kateelliset koirat haukkuu, karavaani kulkee. On se niin väärin kun duunarit hankkivat yhtä paljon kuin akateemiset.
[/quote]
Duunareille kyse on aina vain ja ainoastaan rahasta. Akateemisille raha on usein toisarvoinen motivaattori, paljon tärkeämpää on tehdä mielekästä työtä, jossa on sekä sopivasti älyllisiä haasteita että mahdollisuuksia toteuttaa itseään.
No on ja varsinkin se Tiina, sähköasentaja... ois niitä ollut oikeitakin duunareita vaikka brankkari !