Polkaisiskohan yrityksen pystyyn?
Olen töissä suhdanneherkällä alalla ja nyt alkaa tuntua siltä, etten enää jaksa jatkuvaa epävarmuutta työni jatkumisesta. Kyseessä on erikoisala, jossa minun ei kannata enää vaihtaa työnantajaa vaan jos lähden, lähden kokonaan toiselle alalle.
Nyt mietin, että pitäiskö perustaa yritys. Osaan hieroa, joten kannattasikohan sellainen? Tietenkin alku olisi kankeaa ja varmasti kestäisi aikansa löytää vakituisia asiakkaita ja kerätä mainetta, mutta olen todella hyvä manuaalisilta taidoiltani :) ja myös erittäin hyvä kuuntelija. Riittäisköhän nämä taidot hyvään alkuun? Mitä olet mieltä?
Kommentit (59)
Voihan tuohon hieronnan yhteyteen kehitellä jotain muutakin palvelua, mutta eiköhän tuolla pääsisi ainakin alkuun. En ole mikään myyjä joten luontevinta olisikin perustaa palvelualan yritys. Hyvä pointti tuo, että perustaminen on aika helppoa: toimitilatja yritysmuoto on vielä kysymysmerkkejä. Mikäköhän olisi kannattavin yritysmuoto? Osakeyhtiö? Saako sen perustaa pienellä pääomalla vai pitääkö olla kymppitonneja fikassa?
Eikös hierojalla pidä olla tutkinto? Pelkällä elämänkokemuksella on aika riskaabelia mennä toisen niskoihin hieromaan.
Kouluttamattoman hierojan hakiessa vakuutuksia saattaa tulla ongelmia...
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:56"]
Eikös hierojalla pidä olla tutkinto? Pelkällä elämänkokemuksella on aika riskaabelia mennä toisen niskoihin hieromaan.
[/quote]Tätä minäkin mietin. Vakuutusten kannaltakin tämä asia pitää selvittää hyvin, sinulla kun ei mitkään rahat riitä jos peukaloit jonkun vammaiseksi... Ja jos mietin, niin en välttämättä maksaisi kenellekään ammattitaidottomalle hierojalle jos vaihtoehtona on kokenut ja ammattitaitoinen tekijä. En menisi edes halvemmalla ja silloin sitä työtä ei yksinkertaisesti kannata tehdä enää. Mietipä siis vielä, kysele ainakin kolmesta eri vakuutusfirmasta vastuuvakutukset yms., kirjanpidot, verotukset, starttirahat jne. Saattaa olla, että hankkisin sinuna vaikka iltaopiskeluna koulutuksen ennen kuin lähtisin edes ajattelemaan enempää.
Yritysmuodoksi ilman muuta toiminimi ja työtila jos mahdollista kotona. Hankinnaksi siirrettävä hietontataso, jonka voi viedä asiakkaan luokse. Starttirahastakaan en uskalla sanoa mitään, ilman koulutusta he eivät välttämättä lähde sinua tukemaan ainakaan kovin heppoisin liiketoimintasuunnitelmin ja laskelmin. Toisaalta jos toimitila on kotona, ei ostoja tule paljoa. Markkinointi on sitten eri juttu, mainosmagneetit autoon ainakin, puskaradio alkuun, mutta ei mitään kallista ja hyödytöntä lehti-ilmoitusta. Mutta mietipä vielä.
Aloita yritys sellaiselta alalta jonka osaat oikeasti hyvin. Se nyt on ensimmäinen neuvo.
Miten kuvittelisit voivasi pärjätä yrittäjänä, jos sinun täytyy samaan aikaan opetella sekä yrityksen pyörittäminen että itse työ? Ja tämä vielä silloin, kun sinulla ei vielä ole asiakaskuntaa (ja satunnaiset asiakkaat eivät tule toista kertaa, kun sössit palvelun osaamattomuuttasi).
Hanki ammattitaito ensin, ja samalla mieti miten tekisit hommat paremmin kuin työnantajasi ja muut yrittäjät. Sitten perustat yrityksen ja ajat kaikki muut konkurssiin.
Menestystä!
Millaiselle paikkakunnalle ap on perustamassa yritystään? Jollakin paikkakunnilla on nimittäin hierojia (niin tutkinto-hierojia kuin fyssareita) pilvin pimein ja kilpailu on kovaa. Tuttavani on koulutettu urheiluhieroja (tekee myös klassista) ja hierontoja on viikossa 0-10 (ajat puolesta tunnista kahteen tuntiin). Kävijät ovat vakioasiakkaita, satunnaisesti joku käy kerran pari huvikseen. Kaupunki on keskisuuri ja mainoksia näkyy säännöllisesti ja puskaradio pyörii.
Siinähän on se, että hyvä hieroja laittaa asiakkaan paikat kuntoon niin, että ei tarvitse kuin pari kertaa käydä ja ongelma on hoidettu :D
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:13"]Jäi jotain olennaista kertomatta eli olen tosiaan jo valmis terveydenhuollon ammattilainen. Työkokemustakin minulta löytyy hieronnasta. Olen vain ajautunut toiselle alalle ja nyt haikailen yrityksen perustamista jotta elämäni olisi vähemmän jännittävää.
Sain tämän idean eilen ja nyt yön yli kypsyteltyäni olen jo harkinnut toiminimellä aloittamista. Kotona en ehkä halua tehdä töitä, vaikka se olisi ehkä kannattavinta näin aluksi. Tuntuu kuitenkin että olisin koko ajan töissä jos pöytä on jonkun huoneen nurkassa..
Ono kenelläkään kokemusta naisyrittäjien keskuksesta? Starttirahaan täytyy ilmeisesti oplla työtön? Sitän en ole, ainakaan vielä. Kai jotain muitakin rahoitusvaihtoehtoja on, mutta mitä?
[/quote]en ollut työtön starttirahaa saadessa. Rmi ainoa oikea vaihtoehto alkuun.
Siis toiminimi ainoa järkevä. Mun yrityksen liikevaihto melkein 200 000 e ja työntekijäkin (kokopäiväinen) ja silti vieläkin toiminimi järkevämpi kuin oy.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:12"]En ymmärrä, miksi täällä väitetään, että kommentoijat latistavat ap:ta. Yrittäjiä tarvitaan, sitä en tarkoittanut, lähinnä huvittaa tuo asenne, että yritys noin vaan pistettäisiin pystyyn, ja sillä selvä. Oma mieheni perusti toiminimen vuosi sitten, ja ei se ihan yksinkertaista ollut, oli jos jonkinlaista mutkaa matkassa. Ja on edelleen, eihän vajaassa vuodessa yritys pyöri vielä ihan noin vain. Toki tämä riippuu alastakin, miten paljon tarvitsee hankintoja jne. Ja kun ap:lla kerran on jo toiminimikin valmiina, niin siitä vaan...
t. Se, joka epäili koko ketjun olevan vitsi
[/quote]mikä hänellä on ollut ongelmallista? Terveisin yrittäjäpari
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:13"]Jäi jotain olennaista kertomatta eli olen tosiaan jo valmis terveydenhuollon ammattilainen. Työkokemustakin minulta löytyy hieronnasta. Olen vain ajautunut toiselle alalle ja nyt haikailen yrityksen perustamista jotta elämäni olisi vähemmän jännittävää.
Sain tämän idean eilen ja nyt yön yli kypsyteltyäni olen jo harkinnut toiminimellä aloittamista. Kotona en ehkä halua tehdä töitä, vaikka se olisi ehkä kannattavinta näin aluksi. Tuntuu kuitenkin että olisin koko ajan töissä jos pöytä on jonkun huoneen nurkassa..
Ono kenelläkään kokemusta naisyrittäjien keskuksesta? Starttirahaan täytyy ilmeisesti oplla työtön? Sitän en ole, ainakaan vielä. Kai jotain muitakin rahoitusvaihtoehtoja on, mutta mitä?
[/quote]
Yrittäjänä se elämä vasta jännittävää on...
Tjaa, voi lähärilläkin olla hierojan koulutusta. Toki ei yhtä kattavaa kuin hierojalla/ftllä, mutta kyllä lh-koulussa oli hierontakursseja
Menet työvoimatoimistoon, kerrot halustasi. He laittavat sinut yrittäjäkurssille (ei ole pitkä), missä kerrotaan perusasiat. Sen kurssin jälkeen sinulla on mahdollista hakea myös starttirahaa :) Siellä kurssilla tulee varmaan paljon ajatuksia ja ideoita mieleen. Itselleni ainakin tuli.
Ap, miten olet suunnitellut markkinointia?
Puhun vain omasta puolestani, mutta ainakin tässä pienehkössä kaupungissa hierojat eivät harrasta näkyvää markkinointia, joten yleensä hierojaa tarvittaessa kysytään joltain tutulta että missä käyt ja kuka on hyvä. Usein markkinointi on vain pieni mainos jossain sanomalehden sivulla.
Itse uskoisin että niitä "hupiasiakkaitakin" on (kuten minä), mutta se kynnys pitäisi olla matalampi. Tehokkaampi markkinointi voisi auttaa tässä.
Vinkkinä sanoisin että markkinoi siellä missä kohderyhmää on, esim. työpaikat jossa työolot altistavat vaivoille, joita sinä osaat hoitaa.
Alussa käytä kampanjointiin rahaa ja aikaa, koska itse koen ainakin että onnistuneen hieronnan jälkeen on helppo palata sille tutulle eikä lähteä taas kokeilemaan uutta. Hieronta on kuitenkin sen verran henkilökohtainen ja intiimi palvelu, että ihmisen on helpompi tulla uudestaan jos saat sen vaan ensimmäisen kerran kynnyksen yli.
Toiseksi sanoisin, että toimipaikka kodin ulkopuolella on asiakkaan silmin ammattimaisempi ja luo luotettavaa kuvaa.
moni myös arvostaa sitä, että pääset kotiin hieromaan. Varsinkin pitkien matkojen paikkakunnilla.
Ap täällä taas, kiitos kovasti viesteistä, palasin tänne lukemaan ja ketju olikin paisunut isoksi. Vilpitön kiitos kaikille jotka ovat antaneet mielipiteensä, myös sen mikä on mielestäni ikävä.
Olen varma että otan toiminimeni käyttöön, hion ensin suunnitelman mitä palveluja yhden naisen laitoksessani olisi hieronnan lisäksi. Hieronnan lisäksi ajattelin käydä koulutuksia, kuten esim. NLP, päähieronta, kuumakivihieronta jne. laajentaakseni osaamistani. Mikä tyyli on ollut sinulle kaikkein toimivin?
Juttelin asiasta ystävättäreni kanssa joka on ripsihuoltaja, saatammepa laittaa hynttyyt yhteen ja toimia saman katon alla puolittaen toiminnasta syntyviä kuluja. Mukaan saisi mieluusti tulla joku kolmaskin osapuoli, mutta vielä mietin minkä alan taitaja toisi lisäarvoa. Markkinointiin pitää ilman muuta panostaa, kuten esim. ottamalla suoraan yhteyttä yrityksiin tarjoamalla superedulliseen hintaan pikahelpotusta vartin hieronnan muodossa. Some ja internet pitää hyödyntää myös, nehän ovat lähet ilmaista vaikka melko aikavievää mainosta!
Kilpailu täällä PKS:llä on aika kovaa, mutta toisaalta markkinat ovat melkoiset. Suurin osa ihmisistä ei edest tiedä kaipaavansa hierontaa ja lempeää kosketusta ennenkuin kokevat sen! Tähän rakoon aion iskeä noususuhdanteen aikana.
Yrityksestä; tuollaisessa palveluyrityksessä on melkoinen kynnys päästä siihen asti, että asiakaskuntaa on niin paljon että tarvitsee palkata lisää väkeä. Sopivalla alueella itsensä työllistäminen (=omasta selkänahasta pois, jos tulee takapakkia) on vielä kestettävissä, mutta sitten kun sinulla on työntekijöitä, velvoitteet lisääntyvät heti.
Yhtiömuodosta olisin sitä mieltä, että osakeyhtiö, vaikka ensi alkuun et työllistäisikään muita kuin itsesi. Lainaahan tuskin saat pankista kovin helposti, muuten kuin takauksilla, jos ei ole hyvin varallisuutta itselläsi. Ihan ihmissuhteita ajatellen älä edes pyydä sukulaisiasi tai ystäviäsi takaamaan yrityksen lainoja. Kukaan jolla on järkeä ei nimittäin lähde siihen. Menee vain välit, ja aiheutuu turhaa närää.
Pienyritykselle kertyy velkaa lähinnä verottajalle ja vakuutusyhtiölle tilitettävistä maksuista. Eli ne pitäisi pystyä maksamaan reaaliajassa. Muutama tonnikin on iso raha sitten kun se on myöhässä.
Paljon stressiä tiedossa jos lähdet yrittämään, mutta mikä ettet voisi onnistua. Yhden henkilön yritykselläkin on kilpailuetuja; pienet yleiskulut ja varsinkin oma persoonasi ja ammattitaitosi. Mieti asiakaskuntaa ja mainosta siellä, missä potentiaaliset asiakkaat ovat; liikuntatilojen ilmoitustauluilla, vanhusten palvelukeskuksissa ym.
Ja vielä yksi juttu: Hanki hyvä kirjanpitäjä. Mieluummin vanhempi rouva joka on nähnyt muutaman nousu- ja laskukauden. Muodikkaat ja nuorekkaat kirjanpitofirmat unohda, et sinä tarvitse tyylikkyyttä kirjanpitoosi, vaan sellaisen henkilön, jolla on pitkäaikaista kokemusta pikkufirmojen kirjanpidosta ja talouden trendeistä. Häneltä voit saada korvaamattomia neuvoja.
Menestystä!