Miehellä ei ole koskaan rahaa
Miehelläni ei ole koskaan varaa mihinkään ylimääräiseen. Hän tienaa 2300, kesäisin 2700 melkein kun tulee ylitöitä. Lainaa lyhennetään ja auto on, eli niihin menee aika iso osa.
Ostin kaikkien sukulaisten (myös miehen) joululahjat, vaikka olen opiskelija. Miehen joululahjoihin käytin 150-200 e ja huolella valitsin kaiken. Mies on jo nyt sanonut, että saan vaan jotain pieniä, yhteisiä juttuja kuten jonkin keittiölastan ja kertakäyttöpöytäliinan.
En nyt kaipaa mitään ihmeellistä, mutta olisi kiva, jos talvellakin voitaisiin joskus (edes kerran!) käydä amarillossa tai leffassa. Ja ei suostu lähtemään, jos minä maksan suurimman osan ja hän maksaisi esim (omat) juomat (en juo alkoholia) ja leffakarkit. Ei siis tehdä matkoja tms.
Miten saisin hänet vähän säästämään? Kun kesän palkastakaan ei jää mitään yli... kai siitäkin saa jotain säästöön, kun ei osta joka viikko 2 sipsipussia, 2 karkkipussia, 2 suklaalevyä, 3 saarioisen valmisateriaa ja 2 siideriä (nämä siis miehen itse itselleen ostamia viikottain) Ja huom! Osallistun itse arkeen sen verran kun pystyn, enkä vaadi kalliita vaatteita, lahjoja yms tms tai tuhlaile (muuten kuin jouluna).
Vuosi sitten hän pystyi talvella ostamaan kihlasormuksen, jossa 3 timanttia, vaikka tienasi samanverran kun nyt.... lupasi keväällä viedä kylpylään, mutta saa nähdä, onko rahaa.
Tässä on nyt kaksi eri asiaa. Toinen on se, että mies tienaa ihan kivasti, ei nyt paljon mutta sen verran että oikeasti olisi kyllä varaa antaa naiselleen lahja jouluna ja merkkipäivänä. Jos käyttää kaikki rahat muuhun (uusia frisbeegolf-kiekkoja joka viikko??) ja ilmoittaa että "sinun" lahjasi on paistolasta, hänellä on aika erilainen käsitys siitä, miten läheiselle osoitetaan hänen olevan tärkeä. Toinen asia on se, että olet ihan itse ottanut asiaksesi ostaa jollain opintotuella lahjat myös miehen sukulaisille. Ellei teillä ole ns. yhteiset rahat, tämä ei voi millään lailla olla sinun vastuullasi, ja anna piut paut sille, mitä sukulaiset ajattelevat. Miehellehän se häpeä on, ellei aikuinen ihminen toimi vastavuoroisesti vaikka saa sukulaisiltaan lahjoja. Viimeisenä on vielä tuo, että annat miehelle kalliita lahjoja pienistä rahoista, vaikka hän ei anna sinulle mitään isommista rahoistaan.
Itse miettisin tilanteessasi kovasti, tuleeko tuosta mitään. Mieshän on jo omaksunut tavan käyttää hyväksi sinun tahtoasi antaa omastasi sekä hänelle että hänen suvulleen, eikä näytä siltä että hän olisi kääntämässä kelkkaansa. En tiedä millä tasolla olette tästä keskustelleet. Totta kai tuntuu älyttömältä "vaatia" toiselta parempia lahjoja, mutta kerro että tilanne loukkaa sinua ja on epäreilu, ja kysy vaikka miten hänen mielestään tilanne olisi molemmille reilu, ja vertaa sitä siihen, miten se sinusta olisi molemmille reilu.