Kun arki kaatuu päälle :´(
Nyt on semmonen olo etten jaksa tätä kotia pyörittää. Oon 4v ja 1kk lasten kans kotona päivät, mies töissä. Asutaan maalla ettei ilman autoa pääse mihinkään ja kuinkas ollakaan sekin hajos viime viikolla... Tuntuu että pieninkin vastoinkäyminen kaataa mut, nytkin meiltä loppu vesi (oma kaivo) ja helevetin hankalaa kantaa järvestä vettä ja lämmittää hellalla et saa pesuvedet. Onneks mies toi juomavettä anopilta ettei tarvii ruveta tota järvivettä keittämään vähä ees helpottaa.
Mulla tulee huudettua tolle isommalle koko ajan, kaiholla muistelen aikaa ennen vauvaa en ollu väsyny tms. ja jaksoin leikkiäkin tytön kans... Vauva syö yöllä tunnin-kahen välein, ei siinä paljoo nukuta (paitsi mies joka ei ees tajuu et monestiko on yöllä noustu syömään) kait vähemmästäkin väsyy enkä sit osaa tai saa päivälläkään nukutuks :/
Kun ei oo ees ketään et vois soittaa ja pyytää käymään, ois kiva nähä päivän aikana muitakin ihmisii kun noi pennut ja oman hapannaamasa peilistä.
Miks tää on näin vaikeeta, toivottuja lapsia molemmat ja nyt jo melkein kaduttaa et olen ne tehny...
Kommentit (14)
meillä tosin lapset 6 kk ja 2v. Kuopus ollut huono nukkuja koko pienen ikänsä. TÄhän saakka heräillyt parin tunnin välein. Ei riittänyt tutin suuhun laittaminen, vaan kesti pitempään saada unen päästä kiinni. Lisäksi esikoinen piti kovaa meteliä päivisin eikä vauva saanut päivisinkään kunnolla nukuttua.
Puolen vuoden valvomisen jälkeen olin aivan uupunut, oli jo fyysisiäkin oireita. Itkin, mitään en jaksanut, mikään ei kiinnostanut. Oikein hävetti oma räjähtänyt olemus. Esikoinen kiukutteli, kun vauvalta ja omalta väsymykseltä ei jäänyt aikaa tai voimia leikkiä kunnolla hänen kanssaan.
Teimme ratkaisun, että isompi pph:lle ja hän on nyt paljon paremmalla tuulella kotona. Päivät ovat menneet hoidossa hyvin, vaikka aamulla ero on vaikea. Minulla alkaa nyt vasta kolmen viikon jälkeen vasta olla vähän voimia tehdä pieniä kotitöitäkin. Vedin itseni ihan loppuun, toivottavasti sä et sitä tee! Kovasti otti luonnolle laittaa isompi hoitoon, mutta kyllä tämä on ollut hyvä ratkaisu. Lapsi on hyvällä päällä, vanhemmilla enemmän voimia ja aikaa myös isommalle.
Miltä tämä kuulostaisi teidän kohdalla?
ja minä tiedän kokemuksesta myös, millaista on elää viikkoja ilman vettä. Meillä oli muutama vuosi sitten ihan sama tilanne, vaikka lapsia ei silloin ollutkaan, niin on se kamala show. Ei voi vessaa vetää usein, tuntuu että joka asiaan tarvii sitä vettä.
mut millä tavoin lapselle jää enempi aikaa jos se on hoidossa? Olihan toi meidän esikoinen hoidossa ennenkun jäin äippälomalle, ja viihtykin siellä tosi hyvin. Sillä ei nyt oo ikäisiään tai oikeestaan leikkikavereita olleskaan. Oon vähä miettinykin tota hoitojuttua, mut taitaa kaatua kun ei oo rahaa :/
Lisäks oon vielä semmonen et aattelen kauheesti muitten sanomisia, tulee varmasti puheita kun oon ite kotona niin pitäs lapsetki pitää kotona ja hoitaa ihan itte...
ap
Mikä se voisi olla? Soita neuvolaan ja kysy, mistä saisit nopeiten apua.
Soita sinne neuvolaan nyt heti! Väsyneenä yleensa (ainakin minulla) juuri tuollaiset isommat asiat jäävät tekemättä, kun yrittää selviytyä välttämättömistä ruoanlaitoista, vaikka isot asiat olisivat jatkon ja jaksamisen kannalta paljon tärkeämpiä.
Toivotan sinulle voimia.
että mulla on ennenkaikkea voimia antaa enemmän huomiota esikoiselle kun päivällä saan levätä (vaikkei aina nukkua, niin ei ainakaan tarvi koko ajan juosta ees taas) ja antaa huomiota vauvalle.
Ennen mä hoidin vauvan ja välttämättömät vaipanvaihdot ja ruuanlaitot, mutta muuten olin apaattisena istuskelemassa. Sanoin vain joo joo lapselle, kun hän tuli innokkaana näyttämään leluja. En kertakaikkiaan JAKSANUT mitään.
Muakin otti hirveästi ylpeydelle laittaa hoitoon ja pelkäsin muiden mielipiteitä ja olen miettinyt mitä tuollaisille ihmisille sanoisin. Mutta toisaalta olen nyt tyytyväinen ja ajatellut asian näin. Ajattele, puolen vuoden ajan, olen nukkunut joka IKINEN yö parin tunnin pätkissä, päivällä en ole monestikaan saanut nukkua, kun vauva on nukkunut niin huonosti. Mies on antanut nukkua iltaisin/aamuisin, mutta se oli vain se parin tunnin pätkä. Minä en tuollaista jaksanut. Enkä halua esikoisellenikaan antaa sellaista äitiä, joka vain itkee väsymystään eikä koskaan jaksa antaa hänelle aikaa ja huomiota. Esikoinenkin voi huonosti.
Minun oli PAKKO alkaa ajatella myös itseäni. Muuten masennuksen ja uupumukseni olisivat voineet mennä vielä pahemmiksi. Joskus on ylpeytensä nieltävä ja tehtävä vaikeitakin päätöksiä. Toivottavasti uskallat tehdä omat ratkaisut ajoissa, oli ne sitten mitä tahansa. 3
Vierailija:
mut millä tavoin lapselle jää enempi aikaa jos se on hoidossa? Olihan toi meidän esikoinen hoidossa ennenkun jäin äippälomalle, ja viihtykin siellä tosi hyvin. Sillä ei nyt oo ikäisiään tai oikeestaan leikkikavereita olleskaan. Oon vähä miettinykin tota hoitojuttua, mut taitaa kaatua kun ei oo rahaa :/
Lisäks oon vielä semmonen et aattelen kauheesti muitten sanomisia, tulee varmasti puheita kun oon ite kotona niin pitäs lapsetki pitää kotona ja hoitaa ihan itte...
ap
et jos nyt esikoinen olis hoidossa niin alkasin nauttia liikaa siitä " rauhan tunteesta" kun saa vauvan nukkuessa tehä ihan mitä haluu, ei tarvii huomioida ketään just sillä hetkellä...
Nyt just mulla on oma aika tosi vähissä, ja tuntuu et jos saisin omaa aikaa alkasin " tarvita" sitä koko ajan enemmän ja enemmän. Ja niinkun mä nautin kiireettömästä (???) kotiäiti-ajasta sillon kun esikoinen oli vauva, mut onhan tää ihan erilaista mitä sillon :/
Katso www rautainfo fi
Ulkoile riittävästi ja syö terveellisesti. Ota ainakin kerran viikossa itsellesi omaa aikaa.
" kun äiti voi hyvin. koko perhe voi hyvin"
Meillä ainakin lapsi oli nälkäinen ja minun stressatessa ei maitoakaan herunut niin kuin oli tarve. Kun sain nukkua kaksi yötä kunnolla (6h unet putkeen kun mies syötti kerran lapsen) niin jaksoi taas kummasti arjessa. :)
että miettii, mitä muut ajattelee. Varmaan miettisin itsekin. Mutta pitäis ajatella näin että hitot muista ja niiden mielipiteistä, jos tilanne paranee sillä että isompi lapsi menee hoitoon! Ihan oikeesti!! Parempi niin (että ihmiset päivittelee tms.) kuin että ajaa itsensä ihan loppuun!! Jos joku ei ymmärrä niin hänen on häpeänsä! Nyt apua hakemaan, vaikka sieltä neuvolasta!
t. myös maalla asuva, vasta ensimmäistään odottava, joka JO NYT miettii vastaavia tulevaisuudesta, huh!
Isän suhde lapseen voimistuu, jos saa välillä syöttää.
Hän oppisi sosiaalisia taitoja ja itse saisit nukkua päiväunet.
Hb on tarkistettu vajaa kk sit neuvolassa ja oli ihan ok. Ulkoiltua tuleeki mut tuo terveellisesti syöminen on vähä niin ja näin...jos ei tarviis tolle 4v tehä ruokaa niin eipä tulis tehtyä olleskaan.
Imetä en, meillä kun vauva joutu heti synnyttyään teholle ja oppi pullolle niin eipä enää tissille sitä saanukaan oppimaan :/ myönnetään, en varmasti jaksanu taistella tarpeeks...
Tietääköhän kukaan mitä maksaa tommonen osapäivä hoito, jos ois esim 4-5 pnä/kk hoitoo? Vai määräytyykö sekin tulojen mukaan niinku kokopvähoidossa? *alkaa jo salaa haaveilla ajatuksesta...*
Meillä tulee sentään vettä, mutta muuten täälläkin on aika tylsää... : / Voisin lähtee kaffelle taik hakee teidät tänne, mutta taitaa olla välimatkaa...