Raskaus ja c-vitamiini
Flunssa on tulossa ja haluisin torjuta sitä joillain tavalla ja ennen olen juonut kuurin c-vitamiini poretabletteja. Nyt sain tietoa että raskaana oleva saa syödä vaan 85mikrogrammaa c-vitamiiniä vuorokaudessa ja sellaista c-vitamiinia ei löydy, poretabletteissa on sitä 1mg/tabl.
Uskallanko juoda muutama päivä yksi sellainen poretabletti vai pitääkö jättää väliin?
flunssainen mymlis
Kommentit (6)
sellainen lappu missä oli muutenkin lueteltu kaikki " sallitut ja kieletyt" ruoat ja sen lisäksi vitamiinit. No, nyt olen saanut omaa neuvolatäti kiinni ja hän sanoi että voin hyvin juoda sellainen poretabletti päivässä viikon ajan kunhan muutenkin muistan juoda tarpeeksi vettä. Monesti virtsatientulehdus hoidetaan c-vitamiinillä, se on kuitenkin parempi keino raskaille kuin antibioottikuuri, että eikun apteekkiin!
=)
ja olen muuten itsekin virtsiitin kanssa syönyt lääkkeitä jossa c-vit.lisä.
Inhottavaa lukea nyt moista kun olen syönyt koko raskauden ajan c-vitamiinilisää virtsatietulehduksen ennaltaehkäisyyn, kun se tulee mulle niin helposti. C-vitamiini on todettu auttavan. Mitäköhän haittaa siitä nyt sitten voisi olla?? Mä en oo saanut neuvolasta moista lappusta.. Myöhäistä se nyt kuitenkin mun kohdalla on lopettaa kun viikkoja on kohta 40 kasassa...
.. huoli pois :)
C-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini ja ylimääräiset tulee pois virtsassa.
" B-ryhmän vitamiinit sekä C-vitamiini ovat vesiliukoisia. Vesiliukoiset vitamiinit toimivat pääasiassa kudosnesteissä, seerumissa ja solujen välisissä nesteissä. Myös solujen vesiliukoiset sisäosat osat tarvitsevat vitamiineja. C-vitamiini on tärkein solunsisäinen vesiliukoinen antioksidantti.
Sen jälkeen kun seerumi kyllästyy vesiliukoisella vitamiinilla, alkaa ylimäärä erittyä virtsaan ja sitä kautta pois. Elimistö ei siis ota vastaan vesiliukoisia vitamiineja enempää kuin se tarvitsee. Yliannostuskaan ei johda myrkytystilaan."
Alla olevista linkeistä löytyy myös tämä teksti: " Lisäravinteena C-vitamiini antaa parhaan suojan kun sitä nautitaan yhdessä muiden antioksidanttien kanssa. C-vitaminin turvallinen yläraja useimmille aikuisille on 2 grammaa eli 2 000 mg/vrk, todetaan uudessa tutkimusraportissa."
Kaksi
tuhatta
mg - sanoisin että tähän saa jo aika monta nappia ladata ;) Raskaana vitamiinien saantitarve lisääntyy, mm. multitabs special 2+:ssa on 100mg C-vitamiinia / yhdessä tabletissa. Ja monet syö niitä kaksi päivässä.
Allaolevista linkeistä löytyy paljon lisää. Lukeepa siellä jopa " Monen asiantuntijan mielestä saantisuositukset pitäisi uusia perusteellisesti, eräiden antioksidanttien osalta luvut pitäisi 2-10 -kertaistaa."
Alla olevassa ekassa linkissä jokaisesta vitamiinista, niin rasva- kuin vesiliukoisistakin: (kelaa vain alaspäin, sieltä löytyy)
http :// www.biovita. fi/suomi /terveyssivut/tutk. html
http :// www.biovita. fi/suomi/ uutiset_tiedotteet/180506_01. html
(välit pois)
Minä ymmärrän erittäin hyvin että ylitykset pelottaa. Minua pelottaa vieläkin vähän ja voin vakuuttaa että vitamiinieni määrä purkkieni kyljessä on jotain ihan muuta kuin yleensä (tietämättömille tiedoksi, joudun syömään jokaisen vitamiinin eri purkista koska vatsani ei kestä edes yhtä multitabs special 2+:aa). Enkä siis ole mikään poikkaustapaus vitamiinien suhteen, sama mikä pätee minuun, pätee myös muihin raskaana oleviin. Valitettavasti, kaikella kunnioituksella neuvolaa kohtaan, heidän tiedot ovat usein vanhentuneet. Tämän myöntää jo useat neuvolatkin (vrt. maksamakkaran syönnin kielto).
Kaikkein vaikeinta on astua sen kynnyksen yli että uskaltaa luottaa nykytutkimuksiin ja esim. minun kohdallani näin on pakko tehdä. En saa neuvolasta mitään apua - on turvauduttava ja luotettava asiantuntijoihin. Kaikkein suurimpiin ristiriitoihin törmään neuvolassa, apteekissa ja yksityisillä lääkäreillä. Yksityisten erikoislääkärien tietous on euroopan laajuista, tavallisen tk-lääkärin ei.
Soittelen n. viikottain valmistajille varmistaakseni mitä purkeissa on, mitä ne sisältää ja miksi, ja mitä suositellaan -vastaus on aina sama. Vitamiineja minulle ohjelmoinut lääkäri saa tuen valmistajilta.
Sanotaan vaikka että se on tottumus ja tietokysymys. Ja tietenkin kysymys siitä
mihin ja kehen uskoo
.
Mutta ymmärrän jos viesti ei ota hyväksyntää. Nykyaikana on hyvin vaikea mennä peittoamaan vuosisatojen lääkäri- ja neuvolaperinnettä. Ihan jo muissakin asioissa kuin vitamiineissa.
Painotan kuitenkin varmuuden vuoksi etten itse ole lääkäri, en faktatietopankki - satun vaan olemaan niitä harvoja jotka törmäsi vatsaongelmiensa takia seinään -ja joutui selvittämään uskomattoman määrän asioita; samalla polulla löysi erikoisasiantuntijoita :)
Hyvää raskautta kaikille!
kolmatta odotan enkä ole koskaan moisesta kuullut. c on lisäksi vesiliukoinen.