En lahjoita enää mitään. Mikään ei kelpaa.
Merkkikamaa ja pleikkareita pitää saada, muu ei kelpaa.
Itse olen lahjoittanut omista vähäisistä varoista useampaan keräykseen rahaa, mutta ei kiinnosta enää kun mikään ei kelpaa.
Hankkikoon omat lahjansa ja ruokansa jos muiden lahjoittamat ei kelpaa.
Hyvää joulun odotusta!
Kommentit (105)
Hyvä joulumieli -keräykseen kymppi, jakavat sitten perheille 70e lahjakortit markettiin niin saavat ostaa mitä haluavat sillä (paitsi alkoholia tai tupakkaa)
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:00"]
Ei se lahjoittaminen toimikaan niin, että antaa tavaraa, koska koskaan ei voi tietää tarvitseeko se saaja oikeasti sitä tavaraa. Useimmat köyhät tarvitsevat ihan rahaa, ruokaan ja sähköön ja bensaan ja silmälaseihin ja kampaajalle ja junalippuun ja hammaslääkäriin. Minä en näe mitään järkeä siinä, että tuhlaa aikansa ja rahansa ostamalla tavaraa, jota antaa eteenpäin, kun voi antaa pelkästään rahaa. En tiedä ketään, jolle se raha ei kelpaisi. ;)
[/quote]
Jos laihoitan talvitakin, voi se köyhä laittaa ne talvitakkirahat siihen sähköön tai ruokaan.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:04"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:00"]
miksi köyhien pitäisi tyytyä muiden käytettyihin jämiin, ettehän te itsekään tyydy???
[/quote]
No on se kumma, että se vaate, jota minä vielä voisin pitää ja ne vaatteet, joita kirpputorilta minä ostan, ei kelpaa köyhälle, mutta minulle tavalliselle palkansaajalle kyllä kelpaa. Eli minun, joka ihan itse tienaamillani varoilla ostan itselleni käytettynä, pitäisi lahjoittaa köyhälle kaikki uuutena ja merkkikamana. En ole kenellekään väkisin mitään vanhoja huonekaluja tms kippaamassa, mutta onhan se nyt ihan helvetin väärin, että ihmiselle, joka ei tikkua minkään eteen ristiin laita, pitäisi saada kaikki ilmaiseksi, uutena ja kotiin kuljetettuna.
[/quote]Oletpas katkera ja kiukkuinen. No, usein juuri nämä peräsuoli pitkällä orjatyössä juoksevat ovat. Kannattaisi miettiä oisko sittenkin mukavampaa olla työtön ja tehdä mitä lystää
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:04"]
Minä en kyllä yhtään allekirjoita tätä väitettä. Olen itsekin pienituloinen, en kuitenkaan köyhä. Kaikesta mitä olen saanut, olen ollut kiitollinen. Vastaavasti kun olen itse lahjoittanut jotain, on aina kuulunut kauniit kiitokset. En muuten ole myöskään koskaan saanut kummilasteni vanhemmilta kohtuuttomia lahjatoiveita, tai esittänyt sellaisia omien lasteni kummeille.
Ainoa paikka missä olen kuullut valitusta lahjoista ja lahjoituksista, on av.
[/quote]
Minäkään en ole koskaan kuullut tällaisesta kiittämättömyydestä muualla kuin tällä palstalla. Itse asiassa nämä aloitukset on vuodesta vuoteen niin samanlaisia, että ajattelen että nämä ovat saman ihmisen tekemiä, tällä palstalla muutenkin märehditään toisten ihmisten köyhyyttä epänormaalin paljon. Sitäkin ihmettelen, miksi joku kokee niin suurta ahdistusta siitä, että hänen pitäisi mitään lahjoittaa, oli se sitten raha tai käytetty tavara, kun on ihan laillista ja normaalia olla lahjoittamatta yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:01"]
^ koska on köyhä? Jos saa uutta. Ei kannata ponnistella pois "köyhyydestä".
[/quote]
Suomen suurimmat vähävaraisten ryhmät taitavat olla opiskelijat ja pienellä eläkkeellä elävät eläkeläiset. Miten tarkalleen ottaen ajattelit, että esmes 80-vuotis mummeli ponnistelee pois köyhyydestä?
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:07"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:04"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:00"] miksi köyhien pitäisi tyytyä muiden käytettyihin jämiin, ettehän te itsekään tyydy??? [/quote] No on se kumma, että se vaate, jota minä vielä voisin pitää ja ne vaatteet, joita kirpputorilta minä ostan, ei kelpaa köyhälle, mutta minulle tavalliselle palkansaajalle kyllä kelpaa. Eli minun, joka ihan itse tienaamillani varoilla ostan itselleni käytettynä, pitäisi lahjoittaa köyhälle kaikki uuutena ja merkkikamana. En ole kenellekään väkisin mitään vanhoja huonekaluja tms kippaamassa, mutta onhan se nyt ihan helvetin väärin, että ihmiselle, joka ei tikkua minkään eteen ristiin laita, pitäisi saada kaikki ilmaiseksi, uutena ja kotiin kuljetettuna. [/quote]Oletpas katkera ja kiukkuinen. No, usein juuri nämä peräsuoli pitkällä orjatyössä juoksevat ovat. Kannattaisi miettiä oisko sittenkin mukavampaa olla työtön ja tehdä mitä lystää
[/quote]
Ainakin elätän itse perheeni ja opetan lapsilleni, että jos ei töitä tee ei syömänkään pidä. Ehkä sunkin pitäis ymmärtää se tosi asia, että köyhän on oltava nöyrä, ruokkivaa kättä ei purra ja se kenen leipää syöt sen lauluja laulat.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:02"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:00"]Ei se lahjoittaminen toimikaan niin, että antaa tavaraa, koska koskaan ei voi tietää tarvitseeko se saaja oikeasti sitä tavaraa. Useimmat köyhät tarvitsevat ihan rahaa, ruokaan ja sähköön ja bensaan ja silmälaseihin ja kampaajalle ja junalippuun ja hammaslääkäriin. Minä en näe mitään järkeä siinä, että tuhlaa aikansa ja rahansa ostamalla tavaraa, jota antaa eteenpäin, kun voi antaa pelkästään rahaa. En tiedä ketään, jolle se raha ei kelpaisi. ;)
[/quote]Kaiken yllämainitun kustantaa köyhille kylläkin sossu.
[/quote]
No ei kyllä kustanna...
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:07"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:04"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:00"] miksi köyhien pitäisi tyytyä muiden käytettyihin jämiin, ettehän te itsekään tyydy??? [/quote] No on se kumma, että se vaate, jota minä vielä voisin pitää ja ne vaatteet, joita kirpputorilta minä ostan, ei kelpaa köyhälle, mutta minulle tavalliselle palkansaajalle kyllä kelpaa. Eli minun, joka ihan itse tienaamillani varoilla ostan itselleni käytettynä, pitäisi lahjoittaa köyhälle kaikki uuutena ja merkkikamana. En ole kenellekään väkisin mitään vanhoja huonekaluja tms kippaamassa, mutta onhan se nyt ihan helvetin väärin, että ihmiselle, joka ei tikkua minkään eteen ristiin laita, pitäisi saada kaikki ilmaiseksi, uutena ja kotiin kuljetettuna. [/quote]Oletpas katkera ja kiukkuinen. No, usein juuri nämä peräsuoli pitkällä orjatyössä juoksevat ovat. Kannattaisi miettiä oisko sittenkin mukavampaa olla työtön ja tehdä mitä lystää
[/quote]
Jos ihminen "juoksee peräsuoli pitkällä orjatyössä" hän ei hengaile arkiaamuna av:lla. :) Todennäköisesti tälläkin kirjoittajalla on vähän vähemmän aineksia marttyyrimaiseksi työn sankariksi mitä hän haluaa antaa ymmärtää.
Raha on paras lahja koska juuri sitä köyhällä tai köyhtyneellä ei ole. Rahalla voi maksaa ruoan, sähkölaskun, velan, kampaajan, hammaslääkärin, bussilipun, laskun tms. jota siis tarvitsee ihan oikeasti. Kukaan ei tarvitse toisen vanhaa kauhtunutta ja pesussa ohentunutta väärän kokoista takkia vaikka itse sitä vielä voisitkin käyttää. Se mikä on mulle hyvä, ei välttämättä olekaan sitä toiselle. Mutta rahalla ( ei ole pakko antaa kymppitonnia) muutama kymppikin voi riittää juuri siihen pahimpaan hätään, ettei esim. joku lasku mene ulosottoon tai saa viikon ruoat perheelle.
Miksi tämän asian käsittäminen on niin mahdottoman vaikeaa normaalille hyväosaiselle? Vai onko nyt vaan kuitenkin kysy siitä, että pitää päästä vähän mestaroimaan sitä köyhempää, että itselle tulee hyvä fiilis? Ettei kyse ole ollenkaan hyvydestä ja antamisen ilosta.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:15"]
Ainakin elätän itse perheeni ja opetan lapsilleni, että jos ei töitä tee ei syömänkään pidä. Ehkä sunkin pitäis ymmärtää se tosi asia, että köyhän on oltava nöyrä, ruokkivaa kättä ei purra ja se kenen leipää syöt sen lauluja laulat.
[/quote]
Ah, kultainen 50-luku on täällä taas. Terkkuja lapsille sinne kansakouluun, toivottavasti laitoit maitopullon ja eväsleivän reppuun, ettei tartte lasten syödä veronmaksajien kustantamaa kouluruokaa.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:13"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:01"]
^ koska on köyhä? Jos saa uutta. Ei kannata ponnistella pois "köyhyydestä".
[/quote]
Suomen suurimmat vähävaraisten ryhmät taitavat olla opiskelijat ja pienellä eläkkeellä elävät eläkeläiset. Miten tarkalleen ottaen ajattelit, että esmes 80-vuotis mummeli ponnistelee pois köyhyydestä?
[/quote]
Ainahan hänellä on mahdollisuus luoda yritys, yrityshautomosta vaan tuet pois ja homma pystyyn. Mummolla on aikaa miettiä vaikka vanhuksille suunnattuja appseja ja kehitellä niitä sitten joutessaan.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 08:54"]
Sama. Multa on nyt tänä vuonna mennyt täysin raha- ja tavarahanat kiinni. Kun ei kelpaa niin menköön vaikka roskikseen. En lahjoita enää kenellekään mitään. Suomessa köyhillä menee jo paremmin kuin keskiverto palkansaajalla. Köyhän pitäisi saada kaikki uutena, merkkinä ja mahdollisimman kalliina, ei mulla tavallisella työssäkäyvällä ole varaa itsellenikään ostaa, niin miksi ostaisin suomalaiselle köyhälle!?
[/quote]
Tuskin kannattaa yleistää, jos on muutamasta kokemusta.
miksi köyhien pitäisi tyytyä muiden käytettyihin jämiin, ettehän te itsekään tyydy???
[/quote]
Olisko siksi, että me lahjoittajat teemme niska limassa töitä sen eteen että saamme jotain. Lahjasta pitäisi olla kiitollinen (lahjahevosen suuhun ei katsota). Lahjasta ei koskaan pitäisi olla riippuvainen..
Onko ongelma siinä, ettei aina kaunis vaate ole sen kalliimpi kuin rumakaan vaate? Tietenkin ilmainen on aina ilmainen
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:05"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:02"]
Suomessa ei ole köyhiä. Asun ulkomailla ja täällä köyhien lasten joululahjat ovat perus persutarvikkeita laatikkoon paketoituna (hammastahnaa, saippuaa tai euron kynäpaketti ja sukat -osastoa).
Mielestäni sellainen perhe on köyhä, jolla ei ole varaa ostaa yhtään lahjaa lapsilleen jouluna. Kuten edelläkin sanottiin, jokaisella työssäkäyvälläkään ei ole varaa ostaa pleikkaria joka joulu. Tietenkään tämäää ei tarkoita sitä, että vähävaraiselle perheelle annettaisiin kaikki kaapin perältä löydetty roska. Mielestäni lahjan pitää olla uusi, etenkin jos vieraalle annat lahjan etkä tiedä, kuuluuko hän vähemmistöön joka arvostaa kierrätystavaraa. Itselleni kierrätyslahja kelpaisi, mutta todella monelle ei.
[/quote]
Tarkoitan pesutarvikkeita, ei persutarvikkeita...
[/quote]
No mä jo ajattelin kun tosta puuttui bomberjacket, leijonariipus ja maiharit. Niin js käytetty kortsu.
Minulle ei kustanna, koska en ole sossun asiakas. Työmarkkinatuki, asumistuki, lapsilisä ja elatustuki kun menee juuri siihen samaan kuin tt-tuki, joten kustannan nuo itse. Siksi en olekaan käynyt hammaslääkärissä kuin 3v sitten viimeeksi kun ei ole rahaa maksaa. Viimeksi tuli 700e lasku yhteensä (julkisella). Julkisella vielä pakko ottaa jokainen aika minkä saa kun sinne jonotuksen jälkeen viimein pääsee. Menee tuosta vielä opintoihin 400e/kk joten tuon verran vähemmän saadaan kuin sossun asiakkaat. Haluan kuitenkin opiskella jotta voin ryhtyä työttömästä yrittäjäksi. Yrittäjät ei myöskään saa tt-tukea. Moni pienituloinen osa-aikatyössä tms on tuossa rajalla että tulot on sossuasiakkaan luokkaa, mutta kaiken maksat itse kuitenkin, sähköt sun muut.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:00"]Ei se lahjoittaminen toimikaan niin, että antaa tavaraa, koska koskaan ei voi tietää tarvitseeko se saaja oikeasti sitä tavaraa. Useimmat köyhät tarvitsevat ihan rahaa, ruokaan ja sähköön ja bensaan ja silmälaseihin ja kampaajalle ja junalippuun ja hammaslääkäriin. Minä en näe mitään järkeä siinä, että tuhlaa aikansa ja rahansa ostamalla tavaraa, jota antaa eteenpäin, kun voi antaa pelkästään rahaa. En tiedä ketään, jolle se raha ei kelpaisi. ;) [/quote]Kaiken yllämainitun kustantaa köyhille kylläkin sossu.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:21"]
[/quote]
Olisko siksi, että me lahjoittajat teemme niska limassa töitä sen eteen että saamme jotain. Lahjasta pitäisi olla kiitollinen (lahjahevosen suuhun ei katsota). Lahjasta ei koskaan pitäisi olla riippuvainen..
[/quote]
Älä anna lahjoja jos on noin vaikeaa. Äläkä tee töitä niska limassa. Anna vaikka työpaikkasi työttömälle. Sanonta muuten menee niin, ettei lahjahevosen suuhun ole katsomista eli tarkoittaa sitä, että lahja voi olla vähän mitä sattuu. Se ei tarkoita sitä, että lahjan PITÄÄ olla vähän mitä sattuu.
Raamatun sanan mukaan, iloista antajaa Jumala rakastaa sopii tähän todella hyvin. Älä anna jos et oikeasti halua.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:22"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:05"]
Suomessa ei ole köyhiä. Asun ulkomailla ja täällä köyhien lasten joululahjat ovat perus persutarvikkeita laatikkoon paketoituna (hammastahnaa, saippuaa tai euron kynäpaketti ja sukat -osastoa).
Mielestäni sellainen perhe on köyhä, jolla ei ole varaa ostaa yhtään lahjaa lapsilleen jouluna. Kuten edelläkin sanottiin, jokaisella työssäkäyvälläkään ei ole varaa ostaa pleikkaria joka joulu. Tietenkään tämäää ei tarkoita sitä, että vähävaraiselle perheelle annettaisiin kaikki kaapin perältä löydetty roska. Mielestäni lahjan pitää olla uusi, etenkin jos vieraalle annat lahjan etkä tiedä, kuuluuko hän vähemmistöön joka arvostaa kierrätystavaraa. Itselleni kierrätyslahja kelpaisi, mutta todella monelle ei.
[/quote]
[/quote]
No mä jo ajattelin kun tosta puuttui bomberjacket, leijonariipus ja maiharit. Niin js käytetty kortsu.
[/quote]
Juuh, nehän ovat täällä ulkomailla ihan elinehto. :D Totta puhuen, valitettavasti koko Euroopassa leviää "persuaate", joten nuo kamat voisivat olla hyvinkin ihmisten mieleen täälläkin. Toki tuo leijonariipus pitäisi vaihtaa johonkin kansainvälisempään merkkiin..
[/quote]