En lahjoita enää mitään. Mikään ei kelpaa.
Merkkikamaa ja pleikkareita pitää saada, muu ei kelpaa.
Itse olen lahjoittanut omista vähäisistä varoista useampaan keräykseen rahaa, mutta ei kiinnosta enää kun mikään ei kelpaa.
Hankkikoon omat lahjansa ja ruokansa jos muiden lahjoittamat ei kelpaa.
Hyvää joulun odotusta!
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:02"]
Suomessa ei ole köyhiä. Asun ulkomailla ja täällä köyhien lasten joululahjat ovat perus persutarvikkeita laatikkoon paketoituna (hammastahnaa, saippuaa tai euron kynäpaketti ja sukat -osastoa).
Mielestäni sellainen perhe on köyhä, jolla ei ole varaa ostaa yhtään lahjaa lapsilleen jouluna. Kuten edelläkin sanottiin, jokaisella työssäkäyvälläkään ei ole varaa ostaa pleikkaria joka joulu. Tietenkään tämäää ei tarkoita sitä, että vähävaraiselle perheelle annettaisiin kaikki kaapin perältä löydetty roska. Mielestäni lahjan pitää olla uusi, etenkin jos vieraalle annat lahjan etkä tiedä, kuuluuko hän vähemmistöön joka arvostaa kierrätystavaraa. Itselleni kierrätyslahja kelpaisi, mutta todella monelle ei.
[/quote]
Kyllä Suomessa on köyhiä. He ovat silpputyöläisiä ja muita epätyypillisissä työsuhteissa kituuttavia, jotka eivät saa tukia säännöllisesti joka kuukausi mutta eivät aina palkkaakaan.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:09"]
Mä olen köyhä, saanut avustuksia, ja saan yhä. Anteeksi että meillekkään ei kaikki lahjoitettu tavara kelpaa, mutta kerron nyt suoraan miksi! Minulla on kolme lasta, 3v, 9v ja 12v. Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä usean sairauden vuoksi. Ennen sairastumistani olin normaalisti töissä, mikä tarkoittaa sitä, että meiltä löytyy kodin perustavarat ja laitteet. Lahjoituksissa tulee usein lapsille vaatetta, joiden koko on katsottu viitteellisistä taulukoista, eli poika saa 146-152cm vaatetta, tyttö 128-134cm vaatetta ja nuorin 98-104cm vaatetta. Poikani on kuitenkin 168cm pitkä ja hiukan pyöreä, eli lahjoitetut vaatteet eivät mahdu. tytär on 139cm, eli sama homma, eli ainoa jolle vaatteet sopivat joskus on 90cm kuopus. Joten vaatteista voin yleensä ottaa vastaan vain pienimmät. Astioita ja leluja meille on myös usein tuotu, mutta astioita emme tarvitse, ja ikävä kyllä tytär saa vain pahan mielen kun saa vanhoja vaatteettomia barbieita, kun toiveissa siintää yksi tietty nukke sarjasta joka on juuri tullut myyntiin. Poikani taas pitää vain luovista leluista, eikä esim koskaan ole osannut/tykännyt leikkiä pikkuautoilla ja vastaavalla. Enää poika ei juurikaan edes leiki, vaan harvoin rakentaa legoilla. Kavereiden tapaan hän haaveilee pleikka nelosesta ja tietyistä peleistä... Miettikääpä asiaa siltä kannalta, että tahtomattanne joutuisitte eläkkeelle sairauksienne vuoksi, ja ette enää kykenisi hankkimaan lapsille ja kotiin välttämättömimmän. Lapsen toiveet, jopa ne pienemmätkin on aika vaikea toteuttaa, kun rahaa ei yksinkertaisesti ole! Lasta ei lohduta se, että saa vanhoja leluja ja pieniä vaatteita, kun koulussa kiusataan ja haukutaan kun ei enää olekkaan uusia vaatteita ja tiettyjä leluja... Itselläni on ollut periaate, että en ota vastaan tai jos otan, niin annan muille vähävaraisille eteenpäin lahjoitukset, mutten näe pointtia ottaa joltain muulata tavaraa jota en voi itse käyttää tai joka ei lapsille mahdu. Hyvästä tahdosta riippumatta 38 numeron kengät eivät mahdu 41 koon jalkaan, ja liian pieniä vaatteita ei voi ruuaksi ja jokapäiväisiksi hygieniatarvikkeiksi muuttaa. Autoa tai ajokorttia en omista, ja vuoden säästettyäni saan hankittua pojalle uudet silmälasit. Sosiaalivirasto avustaa niissä hiukan, mutta itsellekkin jää maksettavaa yleensä. Itku ja ahdistus on läsnä elämässä joka päivä, ja tällainen syyllistäminen ja haukkuminen ei ainakaan auta! Siis kiitos kaikille lahjoittajille kauniista ajatuksesta ja anteeksi etten voi kaikkea ottaa vastaan.
[/quote]
Munkin pojat toivoo pleikkanelosta, eivät saa. Kumpikin saa 20e setelin lahjaksi. Voivat säästää pleikkaan. Tyttökin tykkäisi juuri markkinoille tulleesta lelusta, en osta koska tiedän että sillä leikitään hetki. Mieluummin ostan sellaista jolla leikkii enemmän. Ei ole varaa silmälaseihin kampaajaan tai muuhun. Tai anteeksi, äitini antoi kampaajaa varten minulle, aikuiselle 60e syntymäpäivälahjaksi.
Sä olet nyt pienituloinen ja sun on sopeutettava elämä sen mukaan. Ja niiden lasten. Ei mun lapsia kiusata vaikka meillä ei ole pleikkaa tai aina uusimpia leluja ja vaatteita.
Terkuin toinen pienituloinen joka ei kerjää yhtään mitään vaan hankkii itse.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:07"]
Lasten pitää saada sitä muillakin lapsilla on. Siinä missä rikkaan teneva saa 20 lahjaa niin kyllä minusta sen köyhän tenavan kuuluu saada edes 1 sellainen lahja mitä muutkin saman ikäiset yleensä saavat. Se minusta on sen lahjan pontti, että lapselle hyvä mieli edes sen yhden ajanmukaisen ja hyvän lahjan muodossa.
Ei noissa lelulahjoissa muuten mitään pointtia ole. Kyllä se lapsi silti tajuaa olevansa köyhien vanhempien lapsi kun koulussa vertaillaan lahjoja. Älkää huoliko, ei jää sitä kokemusta paitsi.
[/quote]
Ihme sosialistista paskaa, muuta Kuubaan.
[/quote]
Kun sosiaaliturva ajetaan alas ja vallankumous tulee niin sun tosiaan kannattaa muuttaa hyvissä ajoin vaikka sitten sinne Kuubaan...
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:15"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:07"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:04"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:00"] miksi köyhien pitäisi tyytyä muiden käytettyihin jämiin, ettehän te itsekään tyydy??? [/quote] No on se kumma, että se vaate, jota minä vielä voisin pitää ja ne vaatteet, joita kirpputorilta minä ostan, ei kelpaa köyhälle, mutta minulle tavalliselle palkansaajalle kyllä kelpaa. Eli minun, joka ihan itse tienaamillani varoilla ostan itselleni käytettynä, pitäisi lahjoittaa köyhälle kaikki uuutena ja merkkikamana. En ole kenellekään väkisin mitään vanhoja huonekaluja tms kippaamassa, mutta onhan se nyt ihan helvetin väärin, että ihmiselle, joka ei tikkua minkään eteen ristiin laita, pitäisi saada kaikki ilmaiseksi, uutena ja kotiin kuljetettuna. [/quote]Oletpas katkera ja kiukkuinen. No, usein juuri nämä peräsuoli pitkällä orjatyössä juoksevat ovat. Kannattaisi miettiä oisko sittenkin mukavampaa olla työtön ja tehdä mitä lystää
[/quote]
Jos ihminen "juoksee peräsuoli pitkällä orjatyössä" hän ei hengaile arkiaamuna av:lla. :) Todennäköisesti tälläkin kirjoittajalla on vähän vähemmän aineksia marttyyrimaiseksi työn sankariksi mitä hän haluaa antaa ymmärtää.
[/quote]
Tämä saattaa tulla sulle yllätyksenä, mutta näin 2010-luvulla läheskään kaikkea työtä ei tehdä arkisin virka-aikaan. On olemassa myös heitä, jotka "peräsuoli pitkällä" raatavat esim. kolmivuorotyössä, työskentelevät viikonloppuisin tai iltaisin. Tällöin maanantaiaamuisin saattaa hyvinkin olla vapaata, kun töissä pitää olla muulloin.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:20"]
65: Tiedän mm. silmälaseista sen verran, että maksettavaa ei todella jää itselle joko lainkaan tai vain todella vähän, ja on paljon valinnan varaa hyvin pienellä omalla osuudella. Jos olette niin kranttuja, että muu kuin merkkikama ei kelpaa, niin sitten joudutte maksamaan enemmän. Kivoja malleja on myös tuntemattomammilla merkeillä...
[/quote]
Silmälaseihin ei makseta esim. ohennuksia, vaikka ne on käytännössä pakko olla jo noin 3 dpt laseilla, jotteivat ne olisi paksut pullonpohjat. Ja ohennetut lasit maksavat lähes 200 myös siinä halvimmassa liikkeessä.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:04"]
65: Tiedän mm. silmälaseista sen verran, että maksettavaa ei todella jää itselle joko lainkaan tai vain todella vähän, ja on paljon valinnan varaa hyvin pienellä omalla osuudella. Jos olette niin kranttuja, että muu kuin merkkikama ei kelpaa, niin sitten joudutte maksamaan enemmän. Kivoja malleja on myös tuntemattomammilla merkeillä...
[/quote]
Silmälaseihin ei makseta esim. ohennuksia, vaikka ne on käytännössä pakko olla jo noin 3 dpt laseilla, jotteivat ne olisi paksut pullonpohjat. Ja ohennetut lasit maksavat lähes 200 myös siinä halvimmassa liikkeessä.
[/quote]
Ei ohennuksia ole millään muotoa PAKKO olla, ilmankin pärjää. Ne vain näyttävät paremmalta.
T: pullonpohja-kohtalotoveri
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:04"]
[/quote]
[/quote]
Olen muuten aika varma, että ainakin lapsen laseihin kustannettaisiin harkinnanvaraisena ohennukset ja kaikki tarvittavat lisäominaisuudet, varsinkin jos silmälääkäriltä saa jonkin paperin asiasta. Jos ei, niin varmasti voi valittaa jonnekin; kyse on kuitenkin lapsesta. Ehkä raja kuitenkin vedetään merkkikehyksiin.
Sama. Multa on nyt tänä vuonna mennyt täysin raha- ja tavarahanat kiinni. Kun ei kelpaa niin menköön vaikka roskikseen. En lahjoita enää kenellekään mitään. Suomessa köyhillä menee jo paremmin kuin keskiverto palkansaajalla. Köyhän pitäisi saada kaikki uutena, merkkinä ja mahdollisimman kalliina, ei mulla tavallisella työssäkäyvällä ole varaa itsellenikään ostaa, niin miksi ostaisin suomalaiselle köyhälle!?
No tietenkin. Ei kukaan halua toisten krääsää nurkkiinsa. Mitä te oikein kuvittelette?!
En lahjoita minäkään.
Kaikki kuitenkin saavat toimeentulotukea. Jos tarve.
Itseään voi syyttää jos menee huonosti.
miksi köyhien pitäisi tyytyä muiden käytettyihin jämiin, ettehän te itsekään tyydy???
Ei se lahjoittaminen toimikaan niin, että antaa tavaraa, koska koskaan ei voi tietää tarvitseeko se saaja oikeasti sitä tavaraa. Useimmat köyhät tarvitsevat ihan rahaa, ruokaan ja sähköön ja bensaan ja silmälaseihin ja kampaajalle ja junalippuun ja hammaslääkäriin. Minä en näe mitään järkeä siinä, että tuhlaa aikansa ja rahansa ostamalla tavaraa, jota antaa eteenpäin, kun voi antaa pelkästään rahaa. En tiedä ketään, jolle se raha ei kelpaisi. ;)
^ koska on köyhä?
Jos saa uutta. Ei kannata ponnistella pois "köyhyydestä".
Suomessa ei ole köyhiä. Asun ulkomailla ja täällä köyhien lasten joululahjat ovat perus persutarvikkeita laatikkoon paketoituna (hammastahnaa, saippuaa tai euron kynäpaketti ja sukat -osastoa).
Mielestäni sellainen perhe on köyhä, jolla ei ole varaa ostaa yhtään lahjaa lapsilleen jouluna. Kuten edelläkin sanottiin, jokaisella työssäkäyvälläkään ei ole varaa ostaa pleikkaria joka joulu. Tietenkään tämäää ei tarkoita sitä, että vähävaraiselle perheelle annettaisiin kaikki kaapin perältä löydetty roska. Mielestäni lahjan pitää olla uusi, etenkin jos vieraalle annat lahjan etkä tiedä, kuuluuko hän vähemmistöön joka arvostaa kierrätystavaraa. Itselleni kierrätyslahja kelpaisi, mutta todella monelle ei.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:00"]Ei se lahjoittaminen toimikaan niin, että antaa tavaraa, koska koskaan ei voi tietää tarvitseeko se saaja oikeasti sitä tavaraa. Useimmat köyhät tarvitsevat ihan rahaa, ruokaan ja sähköön ja bensaan ja silmälaseihin ja kampaajalle ja junalippuun ja hammaslääkäriin. Minä en näe mitään järkeä siinä, että tuhlaa aikansa ja rahansa ostamalla tavaraa, jota antaa eteenpäin, kun voi antaa pelkästään rahaa. En tiedä ketään, jolle se raha ei kelpaisi. ;)
[/quote]Kaiken yllämainitun kustantaa köyhille kylläkin sossu.
Aina löytyy joku, jolle kelpaa vaatimatonkin ja osaa olla siitä myös kiitollinen. Siitä se paras antamisen ilo tuleekin, kun tietää että se saaja tarvitsee sitä jotain oikeasti.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:00"]
miksi köyhien pitäisi tyytyä muiden käytettyihin jämiin, ettehän te itsekään tyydy???
[/quote]
No on se kumma, että se vaate, jota minä vielä voisin pitää ja ne vaatteet, joita kirpputorilta minä ostan, ei kelpaa köyhälle, mutta minulle tavalliselle palkansaajalle kyllä kelpaa. Eli minun, joka ihan itse tienaamillani varoilla ostan itselleni käytettynä, pitäisi lahjoittaa köyhälle kaikki uuutena ja merkkikamana. En ole kenellekään väkisin mitään vanhoja huonekaluja tms kippaamassa, mutta onhan se nyt ihan helvetin väärin, että ihmiselle, joka ei tikkua minkään eteen ristiin laita, pitäisi saada kaikki ilmaiseksi, uutena ja kotiin kuljetettuna.
Minä en kyllä yhtään allekirjoita tätä väitettä. Olen itsekin pienituloinen, en kuitenkaan köyhä. Kaikesta mitä olen saanut, olen ollut kiitollinen. Vastaavasti kun olen itse lahjoittanut jotain, on aina kuulunut kauniit kiitokset. En muuten ole myöskään koskaan saanut kummilasteni vanhemmilta kohtuuttomia lahjatoiveita, tai esittänyt sellaisia omien lasteni kummeille.
Ainoa paikka missä olen kuullut valitusta lahjoista ja lahjoituksista, on av.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:00"]Ei se lahjoittaminen toimikaan niin, että antaa tavaraa, koska koskaan ei voi tietää tarvitseeko se saaja oikeasti sitä tavaraa. Useimmat köyhät tarvitsevat ihan rahaa, ruokaan ja sähköön ja bensaan ja silmälaseihin ja kampaajalle ja junalippuun ja hammaslääkäriin. Minä en näe mitään järkeä siinä, että tuhlaa aikansa ja rahansa ostamalla tavaraa, jota antaa eteenpäin, kun voi antaa pelkästään rahaa. En tiedä ketään, jolle se raha ei kelpaisi. ;)
[/quote]
Tässä on varmaan kyse joululahja lahjoituksista. Vai annatko sä yleensä joululahjaksi hammaslääkäri ajan tai sähköä?