Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettaja. Arvotatko lapsia/nuoria heidän sosioekonomisen asemansa mukaan?

Vierailija
11.10.2021 |

Kerro rehellisesti.

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempana oon 9v ajan pitänyt huolen ettei peruskoulua käyvien lasteni opettajat esim tiedä että olen työkyvytön yh. Lapsilla on siistimmät vaatteet kuin minulla (koululla käydessäni pukeudun toisin kuin arkena) ja vaikka olen tulojen puolesta köyhä, lapsilla on vaatteet ja varusteet jotka eivät ole pröystäileviä tai mitään somehittejä (Molot ja Gugguut kuuluu rikkaille moloille) mutta toimivat joka säässä ja seurassa, ja kertovat tarvittaessa yksinkertaisellekin opettajalle että lapsilla on kaikki hyvin ja heistä huolehditaan.

Lisään että lapsenikaan eivät tiedä että olen työkyvytön, he olettavat että teen kotona töitä tietokoneella. Teenkin, mutta emme niillä elä.

Vierailija
22/94 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempana oon 9v ajan pitänyt huolen ettei peruskoulua käyvien lasteni opettajat esim tiedä että olen työkyvytön yh. Lapsilla on siistimmät vaatteet kuin minulla (koululla käydessäni pukeudun toisin kuin arkena) ja vaikka olen tulojen puolesta köyhä, lapsilla on vaatteet ja varusteet jotka eivät ole pröystäileviä tai mitään somehittejä (Molot ja Gugguut kuuluu rikkaille moloille) mutta toimivat joka säässä ja seurassa, ja kertovat tarvittaessa yksinkertaisellekin opettajalle että lapsilla on kaikki hyvin ja heistä huolehditaan.

Ei se ole vaatteista kiinni. Akateemisissa perheissä lapsiin tarttuu tietynlainen puhetapa, jonka harjaantunut korva havaitsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän vassarikoulussa heitä dissataan. Siis mitä paremmin vanhemmat voi taloudellisesti sitä helpommin perhe lasketaan elostelijoiksi. Ja opethan tykkää niistä lapsista keiden vanhemmista tykkää, pelkkää suhdepeliä.

Meillä on satoja oppilaita, miten ihmeessä kuvittelet, että me oikeasti tiedämme, ketä ne vanhemmat ovat?

Oikeasti meillä ei ole mitään käsitystä.

Vierailija
24/94 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä tosiaan monesta sadasta oppilaasta osaa sanoa mitään tuossa suhteessa. Joskus sosioekonominen asema näkyy päälle päin. Huomaan sen siis toki, mutta ei se mihinkään vaikuta omassa käytöksessäni. Toki sen olen todennut (minkä tutkimuksetkin), että heikoimmin menestyvän porukan lapset pärjäävät keskimääräistä heikommin koulussa. 

Vierailija
25/94 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole vaatteista kiinni. Akateemisissa perheissä lapsiin tarttuu tietynlainen puhetapa, jonka harjaantunut korva havaitsee.

No ei nyt ihan näin, mutta vakavasti ottaen, jos oikeasti haluaa, että lapsi saa hyvän alun kouluun ja pärjää opettajien kanssa, älkää pistäkö paukkuja vaatteisiin, ei ne meitä kiinnosta, vaan lukekaa lapsille. Joka päivä, vauvasta alakouluikäiseen. Kirjoja. Ja kun lapsi lukee sujuvasti itse, kannusta lukemaan. Joka päivä jonkin verran. Monipuolisesti. Saat lapsestasi koulumenestyjän.

Vierailija
26/94 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
27/94 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään käsitystä opiskelijoiden sosio-ekonomisista asemista. Työskentelen isossa lukiossa, jonne hakeudutaan eri puolilta kaupunkia ja myös muilta paikkakunnilta. En osaa arvioida vaatteiden tai puhelimien perusteella perheen varallisuustasoa, ja vaikka osaisinkin, ei asia kiinnosta minua millään muulla tavalla kuin jos opiskelija itse kertoo esimerkiksi vaikeasta perhetilanteestaan, olen parhaani mukaan avuksi. Neuvon, miten opiskelija voi saada taloudellista tukea. Lainaan ylimääräisiä kirjojani, jos perheellä on vaikeuksia ostaa materiaaleja.

Vierailija
28/94 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän vassarikoulussa heitä dissataan. Siis mitä paremmin vanhemmat voi taloudellisesti sitä helpommin perhe lasketaan elostelijoiksi. Ja opethan tykkää niistä lapsista keiden vanhemmista tykkää, pelkkää suhdepeliä.

Meillä on satoja oppilaita, miten ihmeessä kuvittelet, että me oikeasti tiedämme, ketä ne vanhemmat ovat?

Oikeasti meillä ei ole mitään käsitystä.

Et tunne ala-asteen luokkas lapsia. Hah. Jo pelkkä lasten keskinäinen puhe ja harrasteet paljastaa. Ala-asteikäiset tekevät ihan huomaamattaan elämänsä puitteet selviksi. Opettajat tietää tasan tarkasti.

Vierailija
29/94 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään hajua jostain lasten vaatemerkeistä. Jos ei tule erityisen resuisena tai huomiotaherättävissä vaatteissa kouluun, niin en laita merkille ollenkaan.

Vierailija
30/94 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Selaan nettikauppoja iltaisin, jotta varmasti tunnistan uusimmat Gugguut ja Molot. Myös vanhemmat mallistot pitää opettajan opetella. Enhän muuten osaa antaa numeroita todistukseen.

Vierailija
31/94 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivän huumoripläjäys! 😂😂

Vierailija
32/94 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkään nyt taas opet puhuko soopaa. Muistan vieläkin koulutieni alkutaipaleen. Ensimmäisellä luokalla opettaja pakotti kaikki oppilaat, pienet lapset, kertomaan tunnilla vanhempiensa nimet ja ammatit. Itseäni se ei keskiluokkaisesta perheestä tulleena häirinnyt, joskaan en siitä myöskään pitänyt. Toinen kohtalo oli niillä muutamalla oppilaalla, jotka olivat yksinhuoltajaperheestä, yhdellä heistä vielä isä oli kuollut nuorena. Siinä nämä raukat sitten luokan edessä itkua vääntäen kertoivat tilanteestaan,opettajan vahdatessa tilannetta vailla empatian hiventäkään vieressä. Sairaat sadistisaastat. Ja kyllä, en arvosta opettajia nykyäänkään. Tämä jätti jälkensä.

Vierailija
33/94 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En arvota.

Vierailija
34/94 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En arvota sosioekonomisen taustan mukaan, en edes tiedä tai voi päätellä sitä. Lemppareimpia oppilaita on keskustelevat ja kiinnostuneet oppilaat, vaikkakin tykkään kiukuttelijoistakin. :D Tykkään kaikista jollain tavalla ja erityisesti onnistumisen kokemukset jää itselläni mieleen.

Minulla on itselläni usein paha mieli siitä, kun kollegani arvottaa oppilaita perheen tai ulkonäon perusteella. Hän päivät pitkät paasaa paskaa oppilaista ja kaikista kollegoista samalla. Vaikkei itse ole edes maisteri muiden opettajien mukaisesti. 

Vierailija
35/94 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkään nyt taas opet puhuko soopaa. Muistan vieläkin koulutieni alkutaipaleen. Ensimmäisellä luokalla opettaja pakotti kaikki oppilaat, pienet lapset, kertomaan tunnilla vanhempiensa nimet ja ammatit. Itseäni se ei keskiluokkaisesta perheestä tulleena häirinnyt, joskaan en siitä myöskään pitänyt. Toinen kohtalo oli niillä muutamalla oppilaalla, jotka olivat yksinhuoltajaperheestä, yhdellä heistä vielä isä oli kuollut nuorena. Siinä nämä raukat sitten luokan edessä itkua vääntäen kertoivat tilanteestaan,opettajan vahdatessa tilannetta vailla empatian hiventäkään vieressä. Sairaat sadistisaastat. Ja kyllä, en arvosta opettajia nykyäänkään. Tämä jätti jälkensä.

No yleisesti pakko sanoa että yksinhuoltaja ei välttämättä ole työtön niinkuin tässä heti yleistetään tai annetaan ymmärtää... voi olla vaikka lääkäri tai opettaja itsekin. 

Vierailija
36/94 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omissa kouluissani ei ole ollut kuin vasta korkeakoulussa. Siellä alalla menestyneiden ihmisten lapset saivat tehdä mitä heitä huvitti, meiltä muilta vaadittiin enemmän.

Oman lapseni koulussa oli yläkoulussa henkilökuntaa, jotka todellakin jakoivat lapset menestyjiin ja luusereihin perhetaustojen mukaan. Yrittäjien ja lääkäreiden lapset kuuluivat menestyjiin, yksinhuoltajien ja sossuperheiden lapset luusereihin. Luokkajaotkin tehtiin tältä pohjalta. Homma sekosi täysin kun lapset touhusivatkin vapaalla keiden kanssa huvitti, ja kun luusereiksi tuomitut lapset menestyivätkin reilujen opettajien tunneilla ja epäonnistuvat vain näiden arvottajien tunneilla. Ongelmaa yritettiin korjata poispotkimalla reiluja opettajia ja rankaisemalla luuserilapsia mm. jälki-istunnoilla ja lasuilla.

Yllättäen samaa ongelmaa ei ollut enää jatko-opinnoissa. Siellä osaava henkilökunta tuki parhaansa mukaan oppilaita. Näitä yläkoulussa päähänpotkittuja joutuivat jopa tukemaan erityisen paljon, mutta mistä olen kiitollinen koko loppuelämäni.

Vierailija
37/94 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No yleisesti pakko sanoa että yksinhuoltaja ei välttämättä ole työtön niinkuin tässä heti yleistetään tai annetaan ymmärtää... voi olla vaikka lääkäri tai opettaja itsekin. 

Ei vaan meidän pikkupaikkakunnalla. Eronneet ottavat uuden puolison vaikka apinasta, ettei tartte jäädä yh-kastiin.

Vierailija
38/94 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun naispuolinen työkaveri jatkoi sormuksiensa pitämistä eronsakin jälkeen välttääkseen puheita.

Vierailija
39/94 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En arvota oppilaita, mutta hämmennystä aiheuttaa nämä kelmit, joilla on periaatteessa kaikki kotona kunnossa. Merkkivaatteet, matkat, eheä perhe, vahemmat koulutettuja jne. Sitten nuori on ihan häiriintynyt ja sekopää, välinpitämätön ja epärehelline. Ne jaksaa ihmetyttää. Sen sijaan koen empatiaa vähävaraisia yksinhuoltajia kohtaan. Koen empatiaa sitä äitiä kohtaan, joka ei vaan kykene syystä tai toisesta. Koen myös empatiaa lapsia kohtaan, joille on jaettu heikot kortit elämään. On rikkonaisuutta taustassa, katkenneita ihmissuhteita jne. On helppo ymmärtää, miksi lapsi oireilee.

Vierailija
40/94 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öööö, eihän tuossa tekstissä mainita kertaakaan sanaa työtön. Taisi olla oman mielikuvituksesi tuotosta.