Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ruotsalaiset ajattelevat Suomen pakkoruotsista?

Vierailija
08.12.2014 |

Luulisi, että heidän olisi erityisen helppo ymmärtää, miten järjetön asia on kyseessä, koska ei heilläkään ole samankokoisen kielivähemmistön pakkokieltä eli pakkosuomea.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 01:15"]Aika nopeasti ne erot suomenruotsin ja riikinruotsin välillä oppii. Tanskaa ymmärrän kohtalaisesti, mutta välillä menee pitkät pätkät ihan ohi. Niin ja minusta pakkoruotsin voisi poistaa, enkä ole ainoa tätä mieltä.

T. Suomenruotsalainen (ai että inhoan tuota sanaa, mutta tässä yhteydessä ruotsinkielinen kuulostaisi hassulta eikä kaksikielinenkään oikein sovi) Etelä-Ruotsissa
[/quote] etkö siis ole ruotsinsuomalainen?:) suomalainen joka asuu ruotsissa?

Vierailija
22/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:44"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:38"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:27"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:24"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:21"]

Kaikki minun ruotsalaiset kaverit, tuttavat ja kollegat, joiden kanssa olen asiasta puhunut, on pitänyt asiaa tosi outona. Ja monet on ihmetelleet juuri tuota, että miksi Suomessa pitää opiskella ruotsia kun ei Ruotsissa ole pakko opiskella suomea.

Usea ruotsalainen ei tiedä tuota, että Suomessa pitää opiskella ruotsia, ja lähes kaikille joiden kanssa olen asiasta puhunut, se on tullut yllätyksenä. Vain muutama todella valveutunut yksilö on tuon tiennyt.

[/quote]

Heh... Pakkoruotsi pitää kuulemma olla, koska tehdään kauppa Ruotsiin... Sitten ruotsalaiset eivät itse edes tiedä, että Suomessa opiskellaan ruotsia, eivätkä sitten varmaan edes tajua myyjältä vaatia, että pitää puhua ruotsia, vaan ovat ihan vahingossa puhuneet suomalaisten kanssa englantia...

[/quote]

Yhdelle suomenruotsalaiselle kaverille kävi niin, että kun se oli Tukholmassa käymässä ja puhui (suomen)ruotsia kaupankassalle, kassa pyysi vaihtamaan englantiin kun ei kuulemma ymmärrä mitä se sanoo... Siinä ne sitten puhui englantia. Kaveri otti vähän itseensä.

[/quote]

Jännä juttu kun kukaan ei minua suomenkielistä pyydä vaihtamaan ruotsista englantiin missään päin Ruotsia :)

[/quote]

Öö... Ei tässä ollut nyt kyse sinusta eikä tarkoituksenani ole yleistää tuota koskemaan jokaista suomalaista. Kerroinpa vaan kuinka suomenruotsalaiselle kaverilleni kävi.

Jos sinä olet suomenkielinen, asut Ruotsissa ja puhut ruotsia niin kyllä sinun pitäisi tietää, että suomenruotsi ja ruotsin puhuminen suomeksi murtaen on kaksi eri asiaa ja kuulostaakin erilaisilta.

[/quote]

Olen käynyt peruskoulunsa ja lukion Suomessa. Siitä huolimatta ei ole tullut ongelmia Ruotsissa ruotsiksi, meänkielellä tai arabiaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 01:17"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 01:15"]Aika nopeasti ne erot suomenruotsin ja riikinruotsin välillä oppii. Tanskaa ymmärrän kohtalaisesti, mutta välillä menee pitkät pätkät ihan ohi. Niin ja minusta pakkoruotsin voisi poistaa, enkä ole ainoa tätä mieltä.

T. Suomenruotsalainen (ai että inhoan tuota sanaa, mutta tässä yhteydessä ruotsinkielinen kuulostaisi hassulta eikä kaksikielinenkään oikein sovi) Etelä-Ruotsissa
[/quote] etkö siis ole ruotsinsuomalainen?:) suomalainen joka asuu ruotsissa?
[/quote]
No ruotsinsuomenruotsalainen varmaan :D Oikeasti siis kaksikielinen suomalainen (toinen vanhemmista ruotsinkielinen muttei hänkään ruotsalainen) mutta asun nyt Ruotsissa.

Vierailija
24/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:27"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:24"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:21"]

Kaikki minun ruotsalaiset kaverit, tuttavat ja kollegat, joiden kanssa olen asiasta puhunut, on pitänyt asiaa tosi outona. Ja monet on ihmetelleet juuri tuota, että miksi Suomessa pitää opiskella ruotsia kun ei Ruotsissa ole pakko opiskella suomea.

Usea ruotsalainen ei tiedä tuota, että Suomessa pitää opiskella ruotsia, ja lähes kaikille joiden kanssa olen asiasta puhunut, se on tullut yllätyksenä. Vain muutama todella valveutunut yksilö on tuon tiennyt.

[/quote]

Heh... Pakkoruotsi pitää kuulemma olla, koska tehdään kauppa Ruotsiin... Sitten ruotsalaiset eivät itse edes tiedä, että Suomessa opiskellaan ruotsia, eivätkä sitten varmaan edes tajua myyjältä vaatia, että pitää puhua ruotsia, vaan ovat ihan vahingossa puhuneet suomalaisten kanssa englantia...

[/quote]

Yhdelle suomenruotsalaiselle kaverille kävi niin, että kun se oli Tukholmassa käymässä ja puhui (suomen)ruotsia kaupankassalle, kassa pyysi vaihtamaan englantiin kun ei kuulemma ymmärrä mitä se sanoo... Siinä ne sitten puhui englantia. Kaveri otti vähän itseensä.
[/quote]

No tämä kuulostaa kyllä puoliksi ruotsalaisena aika uskomattomalta, jos kyseinen henkilö ei ollut Närpiöstä tai Korsnäsistä.

Vierailija
25/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta suomenruotsi on todella kaunista kunhan siihen ei sekoiteta jatkuvasti suomea. Ja kyllä suomenkielinen ääntä ruotsia aivan eri tavalla kuin suomenruotsalainen. Suomenruotsalaisilla on mielestäni myös ihana aksentti englantia ja esim. saksaa puhuttaessa.

Vierailija
26/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 02:02"]Minusta suomenruotsi on todella kaunista kunhan siihen ei sekoiteta jatkuvasti suomea. Ja kyllä suomenkielinen ääntä ruotsia aivan eri tavalla kuin suomenruotsalainen.
[/quote]

Näiden välistä eroa on kyllä vaikea huomata:

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjassa Anno (Domini 1780) pääjehun vaimohan oli suomenruotsalainen. En ole lukenut mistään että hänen äänensä tai puheenpartensa olisi ollut rooliin sopimaton ruotsalaisten mielestä. 

Vierailija
28/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuosia on 1790 jolloin Ranskan vallankumouksen tuulet kantoivat Ruotsiin saakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:19"]

Suurin osa ruotsalaisista ei edes tiedä, että Suomessa on pakko opiskella ruotsia.

[/quote]

Tämä pitää oman kokemukseni perusteella paikkansa: tapaamani ruotsalaiset ihmettelevät Suomen käytäntöä. Olen itse asunut Ruotsissa viitisen vuotta ja kukaan tapaamani ihminen, jonka kanssa aiheesta tuli puhetta, ei tiennyt Suomen pakkoruotsikäytännöstä. He luulivat mua suomenruotsalaiseksi, kun puhuin niin hyvin ruotsia, mutta he olivat ällikällä lyötyjä, kun kuulivat, että kaikkien olisi pakko opiskella ruotsia. Lisäksi heidän mielestään se kuulosti hölmöltä resurssien haaskaukselta, sillä ruotsin kieli on maailman mittakaavassa pikkukieli ja ruotsalaiset sekä muut skandinaavit osaavat hyvin englantiakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi