Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ruotsalaiset ajattelevat Suomen pakkoruotsista?

Vierailija
08.12.2014 |

Luulisi, että heidän olisi erityisen helppo ymmärtää, miten järjetön asia on kyseessä, koska ei heilläkään ole samankokoisen kielivähemmistön pakkokieltä eli pakkosuomea.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ruotsalaisista ei edes tiedä, että Suomessa on pakko opiskella ruotsia.

Vierailija
2/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki minun ruotsalaiset kaverit, tuttavat ja kollegat, joiden kanssa olen asiasta puhunut, on pitänyt asiaa tosi outona. Ja monet on ihmetelleet juuri tuota, että miksi Suomessa pitää opiskella ruotsia kun ei Ruotsissa ole pakko opiskella suomea.

Usea ruotsalainen ei tiedä tuota, että Suomessa pitää opiskella ruotsia, ja lähes kaikille joiden kanssa olen asiasta puhunut, se on tullut yllätyksenä. Vain muutama todella valveutunut yksilö on tuon tiennyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:21"]

Kaikki minun ruotsalaiset kaverit, tuttavat ja kollegat, joiden kanssa olen asiasta puhunut, on pitänyt asiaa tosi outona. Ja monet on ihmetelleet juuri tuota, että miksi Suomessa pitää opiskella ruotsia kun ei Ruotsissa ole pakko opiskella suomea.

Usea ruotsalainen ei tiedä tuota, että Suomessa pitää opiskella ruotsia, ja lähes kaikille joiden kanssa olen asiasta puhunut, se on tullut yllätyksenä. Vain muutama todella valveutunut yksilö on tuon tiennyt.

[/quote]

Heh... Pakkoruotsi pitää kuulemma olla, koska tehdään kauppa Ruotsiin... Sitten ruotsalaiset eivät itse edes tiedä, että Suomessa opiskellaan ruotsia, eivätkä sitten varmaan edes tajua myyjältä vaatia, että pitää puhua ruotsia, vaan ovat ihan vahingossa puhuneet suomalaisten kanssa englantia...

Vierailija
4/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:24"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:21"]

Kaikki minun ruotsalaiset kaverit, tuttavat ja kollegat, joiden kanssa olen asiasta puhunut, on pitänyt asiaa tosi outona. Ja monet on ihmetelleet juuri tuota, että miksi Suomessa pitää opiskella ruotsia kun ei Ruotsissa ole pakko opiskella suomea.

Usea ruotsalainen ei tiedä tuota, että Suomessa pitää opiskella ruotsia, ja lähes kaikille joiden kanssa olen asiasta puhunut, se on tullut yllätyksenä. Vain muutama todella valveutunut yksilö on tuon tiennyt.

[/quote]

Heh... Pakkoruotsi pitää kuulemma olla, koska tehdään kauppa Ruotsiin... Sitten ruotsalaiset eivät itse edes tiedä, että Suomessa opiskellaan ruotsia, eivätkä sitten varmaan edes tajua myyjältä vaatia, että pitää puhua ruotsia, vaan ovat ihan vahingossa puhuneet suomalaisten kanssa englantia...

[/quote]

Yhdelle suomenruotsalaiselle kaverille kävi niin, että kun se oli Tukholmassa käymässä ja puhui (suomen)ruotsia kaupankassalle, kassa pyysi vaihtamaan englantiin kun ei kuulemma ymmärrä mitä se sanoo... Siinä ne sitten puhui englantia. Kaveri otti vähän itseensä.

Vierailija
5/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät money tiedä. Sitten kun sanoo että "kun meillä on kaksi virallista kieltä" niin ovat vain että ok.

Vierailija
6/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on ihmetellyt että miksei täällä tarvitse opetella suomea jos suomessa opetellaan ruotsia..t. Ruotsissa asuva

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin iso suomalaisväestö on maahanmuuttajia, joista suurin osa on tullut sinne töihin 1960- ja -70-luvuilla. Ruotsia on puhuttu Suomessa vuosisatoja, Suomi on ollut osa Ruotsia muutamaankin otteeseen. Olosuhteet eivät ole suoraan verrannollisia.

Ruotsalaisilla on aika isot ongelmat tällä hetkellä, tuskin he paljonkaan vaivaavat päätään naapurimaan aika mitättömällä asialla. 

Vierailija
8/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä kauheasti kiinnosta. Suomi on Ruotsille pikkuveli. Suomi seuraa ja ottaa mallia välillä Ruotsista mutta ei toisinpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaiset eivät tiedä Suomen asioista mitään. Itselleni ruotsin opinnoista on totta kai ollut kovasti hyötyä kun tänne muutin.

Vierailija
10/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:27"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:24"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:21"]

Kaikki minun ruotsalaiset kaverit, tuttavat ja kollegat, joiden kanssa olen asiasta puhunut, on pitänyt asiaa tosi outona. Ja monet on ihmetelleet juuri tuota, että miksi Suomessa pitää opiskella ruotsia kun ei Ruotsissa ole pakko opiskella suomea.

Usea ruotsalainen ei tiedä tuota, että Suomessa pitää opiskella ruotsia, ja lähes kaikille joiden kanssa olen asiasta puhunut, se on tullut yllätyksenä. Vain muutama todella valveutunut yksilö on tuon tiennyt.

[/quote]

Heh... Pakkoruotsi pitää kuulemma olla, koska tehdään kauppa Ruotsiin... Sitten ruotsalaiset eivät itse edes tiedä, että Suomessa opiskellaan ruotsia, eivätkä sitten varmaan edes tajua myyjältä vaatia, että pitää puhua ruotsia, vaan ovat ihan vahingossa puhuneet suomalaisten kanssa englantia...

[/quote]

Yhdelle suomenruotsalaiselle kaverille kävi niin, että kun se oli Tukholmassa käymässä ja puhui (suomen)ruotsia kaupankassalle, kassa pyysi vaihtamaan englantiin kun ei kuulemma ymmärrä mitä se sanoo... Siinä ne sitten puhui englantia. Kaveri otti vähän itseensä.

[/quote]

Jännä juttu kun kukaan ei minua suomenkielistä pyydä vaihtamaan ruotsista englantiin missään päin Ruotsia :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:33"]

Ruotsin iso suomalaisväestö on maahanmuuttajia, joista suurin osa on tullut sinne töihin 1960- ja -70-luvuilla. Ruotsia on puhuttu Suomessa vuosisatoja, Suomi on ollut osa Ruotsia muutamaankin otteeseen. Olosuhteet eivät ole suoraan verrannollisia.

Ruotsalaisilla on aika isot ongelmat tällä hetkellä, tuskin he paljonkaan vaivaavat päätään naapurimaan aika mitättömällä asialla. 

[/quote]

Ruotsissa on kyllä myös ihan alkuperäisiä suomenkielisiä, joilla pitäisi toki olla sama asema kuin ruotsinkielisillä Suomessa. Esim. Torniojokilaaksossa, mutta myös Etelä-Ruotsissa. Ruotsi on tosin kohdellut suomenkielisiä niin huonosti (esim. kieltänyt puhumasta suomea kouluissa ja työpaikoilla), että moni on vaihtanut pysyvästi ruotsin kieleen.

Vierailija
12/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:36"]

Ei niitä kauheasti kiinnosta. Suomi on Ruotsille pikkuveli. Suomi seuraa ja ottaa mallia välillä Ruotsista mutta ei toisinpäin.

[/quote]

Suomi voisi ottaa mallia Ruotsin kielipolitiikasta: yksi pääkieli ja sitten erikseen luetellut viralliset vähemmistökielet. Toimisi hyvin Suomessakin tämä systeemi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:27"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:24"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:21"]

Kaikki minun ruotsalaiset kaverit, tuttavat ja kollegat, joiden kanssa olen asiasta puhunut, on pitänyt asiaa tosi outona. Ja monet on ihmetelleet juuri tuota, että miksi Suomessa pitää opiskella ruotsia kun ei Ruotsissa ole pakko opiskella suomea.

Usea ruotsalainen ei tiedä tuota, että Suomessa pitää opiskella ruotsia, ja lähes kaikille joiden kanssa olen asiasta puhunut, se on tullut yllätyksenä. Vain muutama todella valveutunut yksilö on tuon tiennyt.

[/quote]

Heh... Pakkoruotsi pitää kuulemma olla, koska tehdään kauppa Ruotsiin... Sitten ruotsalaiset eivät itse edes tiedä, että Suomessa opiskellaan ruotsia, eivätkä sitten varmaan edes tajua myyjältä vaatia, että pitää puhua ruotsia, vaan ovat ihan vahingossa puhuneet suomalaisten kanssa englantia...

[/quote]

Yhdelle suomenruotsalaiselle kaverille kävi niin, että kun se oli Tukholmassa käymässä ja puhui (suomen)ruotsia kaupankassalle, kassa pyysi vaihtamaan englantiin kun ei kuulemma ymmärrä mitä se sanoo... Siinä ne sitten puhui englantia. Kaveri otti vähän itseensä.

[/quote]

Niinpä... ja pakkoruotsilla muka pärjää kaikissa Pohjoismaissa... Jos natiivikaan ei pärjää, niin miten pakkoruotsin lukenut pärjäisi esim. Tanskassa... 

Vierailija
14/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt liity aiheeseen sinänsä mutta huvittavaa kerran yksi tuttava kysyi onko suomessa kuningas vai presidentti? Huvittavaa että näinkin paljon voi joku tietää naapurimaastaan:p

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:38"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:27"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:24"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:21"]

Kaikki minun ruotsalaiset kaverit, tuttavat ja kollegat, joiden kanssa olen asiasta puhunut, on pitänyt asiaa tosi outona. Ja monet on ihmetelleet juuri tuota, että miksi Suomessa pitää opiskella ruotsia kun ei Ruotsissa ole pakko opiskella suomea.

Usea ruotsalainen ei tiedä tuota, että Suomessa pitää opiskella ruotsia, ja lähes kaikille joiden kanssa olen asiasta puhunut, se on tullut yllätyksenä. Vain muutama todella valveutunut yksilö on tuon tiennyt.

[/quote]

Heh... Pakkoruotsi pitää kuulemma olla, koska tehdään kauppa Ruotsiin... Sitten ruotsalaiset eivät itse edes tiedä, että Suomessa opiskellaan ruotsia, eivätkä sitten varmaan edes tajua myyjältä vaatia, että pitää puhua ruotsia, vaan ovat ihan vahingossa puhuneet suomalaisten kanssa englantia...

[/quote]

Yhdelle suomenruotsalaiselle kaverille kävi niin, että kun se oli Tukholmassa käymässä ja puhui (suomen)ruotsia kaupankassalle, kassa pyysi vaihtamaan englantiin kun ei kuulemma ymmärrä mitä se sanoo... Siinä ne sitten puhui englantia. Kaveri otti vähän itseensä.

[/quote]

Jännä juttu kun kukaan ei minua suomenkielistä pyydä vaihtamaan ruotsista englantiin missään päin Ruotsia :)

[/quote]

Öö... Ei tässä ollut nyt kyse sinusta eikä tarkoituksenani ole yleistää tuota koskemaan jokaista suomalaista. Kerroinpa vaan kuinka suomenruotsalaiselle kaverilleni kävi.

Jos sinä olet suomenkielinen, asut Ruotsissa ja puhut ruotsia niin kyllä sinun pitäisi tietää, että suomenruotsi ja ruotsin puhuminen suomeksi murtaen on kaksi eri asiaa ja kuulostaakin erilaisilta.

Vierailija
16/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsihan on ruotsia lausuttuna suomen kielen aksentilla, joten kai se ruotsalaisen korvaan kuulostaa suunnileen yhtä hassulta kuin joku intianenglanti englantilaisen korvaan.

Vierailija
17/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:47"]

Suomenruotsihan on ruotsia lausuttuna suomen kielen aksentilla, joten kai se ruotsalaisen korvaan kuulostaa suunnileen yhtä hassulta kuin joku intianenglanti englantilaisen korvaan.

[/quote]

Ruotsinruotsihan on ihan kaunis kieli, mutta suomenkielisen korvaan suomenruotsi kuulostaa kuin tankeroenglannilta, jota ei edes yritetä lausua.

Vierailija
18/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei suomenruotsi ihan Ruotsin ruotsia ole. Ääntämisen lisäksi paljon eri sanoja ja asioita sanotaan eritavalla. Välillä eivät ymmärrä mitä joku sana tarkoittaa.

Vierailija
19/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ruotsalainen ja asun ruotsissa ja mää luulen että se on tosi outoa, että Suomessa tänään, teidän pitää oppia ruotsia.

Vierailija
20/29 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika nopeasti ne erot suomenruotsin ja riikinruotsin välillä oppii. Tanskaa ymmärrän kohtalaisesti, mutta välillä menee pitkät pätkät ihan ohi. Niin ja minusta pakkoruotsin voisi poistaa, enkä ole ainoa tätä mieltä.

T. Suomenruotsalainen (ai että inhoan tuota sanaa, mutta tässä yhteydessä ruotsinkielinen kuulostaisi hassulta eikä kaksikielinenkään oikein sovi) Etelä-Ruotsissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi