***MAALISMASUJEN tiistai***
Kommentit (27)
Tulosten odottelu kestää 2-4 viikkoa..
Tänään taas eka työpäivä sairaslomien jälkeen. Töissä on on ihan ok, mutta jos olisi varaa valita niin mieluummin olisin hoitovapaalla. Tai tekisin jotain vähän vähemmän stressaavaa duunia.
Ennen esikoisen syntymää olin tosi tyytyväinen työhöni ja kovasti halusin uraa luoda, mutta jotenkin lapsen syntymä muutti ajatusmaailmani täysin. Nyt tämä työssäkäynti on ollut tällaista pakkopullaa ja mielellään vaihtaisin vähän vähemmän vastuulliseen hommaan. Jos nyt suoraan sanotaan niin tällä hetkellä käyn töissä vain ja ainoastaan rahan takia. Duunikaverit tosin on älyttömän mukavia mutta työ tympii pahemman kerran. Ehkä olen ollut samalla alalla liian kauan..
Pirriäinen rv 14+3
PIRRIÄINEN;
Toivottavasti saat hyviä tuloksia kokeista..täällä ainakin pidetään peukut pystyssä :)
Mulla olis ens torstaina aamulla verikokeen otto...ottavat hyytymistekijä-kokeet, ihan tuhottoman monta putkea verta :( Mä en siis kävele sieltä labrasta ulos. Äääk. Vaadin nää otettavaksi ihan ite, kun siskon esikoinen menehty kohtuun käynnistyspäivänä, ilmeisesti veritulpan takia joka oli ollu napanuorassa tai jossain..ja suvussa on tulppia ollut ihan riittämiin. Nyt sitten onneksi pääsen kokeisiin, niin tietää joudunko syömään loppuajan aspiriinia vai en.
Arvatkaas kelle on pullahtanut masu?!! Hahaa, eilinen ja tän aamunen kipuilu ja jomotus siis johti siihen että aiemmin vaan iltasella pullottanut masu on nyt jatkuvasti pallero :) No, ihan jees, vaatteet vaan ei enää mahdu päälle...ihan selvä ero muutaman pvän takaseen. Kuin se voi tolleen " pullahtaa" esiin?? Oonko mä jotenki outo? eikös sen pitäis vaan hiljalleen kasvaa näkyviin eikä tupsahtaa kun tyhjästä?
Uuh, mun pitää mennä keksimään millä tää löyhkä saadaan talosta ulos..koira oli aamun aikana (vaikka kävi yöllä kahdesti ulkona) vääntänyt pukuhuoneen lattialle ihan rehelliset paskat. Onneks ei sentään ole ripulilla, mutta löyhkää tuo silti jonkun verran..täytynee etsiä hajuvesipllo ja mennä suihkimaan :)
Tappert ja Puksu 13+2 palailen taasen myöhemmin..
täällä ei oikeastaan mitään uutta raportoitavaa. yöllä ei tarvinnut kertaakaan nousta vessaan, joten tuntuu että sai nukuttua kunnon unet. mulla kun on niiden reissujen jälkeen aina vaikeuksia nukahtaa uudelleen.
popsin tässä töitä tehdessä luumuja. hyviä ovat. jos niillä vaikka saisi vatsankin toimimaan. sen toimimattomuus aiheuttaa vähän kehnoa oloa.
edelleenkin mietityttää synnytyssairaalan valinta... toivottavasti sitä ei ihan pian tarvitse päättää.
ruusunpiikki rv 14+0
Vettä sataa myös täällä. Pitäis mennä ostamaan esikoiselle kumisaappaita että ulos päästäisiin, ei ihan viitsisi mennä remmikengissä enään =)
Neuvolakäynneistä minä olen vähän huolissaan käyntien vähyydestä! Itse kävin ensikerran viikolla 8+3 ja seuraava käynti on 16+1 !
Muutenkin olen huolissaan kun hb korkealla n.160 ja niin oli edellisessä raskaudessakin! Ja niitä sydän ääniä ei siellä sitten pääse kovin usein kuuntelemaan...Onneksi omistan tuon kotikäyttöisen sentään!
Mamma vaatteet nyt kokonaan käytössä ihan on isot lappikset ja sievästihän se masu täytti koko etu pussin =) ja ei varmaan jää keneltäkään huomaamatta!!!!!!! Töihin kahden viikon päästä hoitovapaalta ja arvatkaas kiinnostaako?? Vielä hoitotyö joten raskasta tulee olemaan!
Liikkeistä: Olen nyt iltaisin tuntenut hyvin sängyssä kämmenen kanssa potkuja ja pieniä muljahduksia,ihana tunne! Ja kun kohta alkaa niitä tuntemaan päivisinkin niin tietää ainakin että elossa siellä ollaan.
Kait se olis mentävä siivoamaan leluja laatikoihin kun tyttö vielä nukkuu.....sitten shoppailemaan niitä saappaita
Terkuin kata-72 ja TASAN 14!!!!
Kata: eikö teillä ole lääkärineuvolaa nyt tässä alkuun ollenkaan?
Tuli tuosta Tappertin veritulppajutusta mieleen, että viime neuvola käynnillä mulle sanoi terkka ettei rautaa saa syödä ennen rv 20 sen takia ettei veri liikaa paksune ja tuki pieniä isukan suonia..olin aika yllättynyt, onko muille sanottu samaa? Siis ruoasta ja monivitamiineista saatava rautamäärä on ok mutta ihan rauta-rautaa lisänä ei sais syödä?? Itellä hb oli 121 ja tiedä että se laskee rajusti tässä rv20 mennessä jos vanhat merkit paikkansa pitää..
sinna
Täälläkin tuskaillaan housujen kanssa. Mitään järkeviä äitiyshousuja en ole löytänyt mistään. H&M, Lindex ja KappAhl on pengottu ja tuloksena vain farkkuja ja capreja. Mitä minä niillä teen? Työn vuoksi olisi saatava jostain siistit mustat suorat housut, mallia äitiys :) Onko ideoita? Kahden edellisen raskauden aikana on löytynyt ihan hyvin mutta onko 5-6 vuodessa mallit niin muuttuneet. Yhdet trikoiset suorat housut löysin jostain isojen tyttöjen mallistosta mutta ei nämäkään ole kovin ihanat.
Ultrasta, minä kävin viikko sitten np-ultrassa ja siellä aikaistettiin tiitiäisen laskettua aikaa reipas viikko. Me siirryttiin maaliskuun 2. päivään. Joku kertoi, että ei ole työmotivaatiota, sama on minulla. Siispä tein päätöksen ja jään varhennetulle äitiyslomlla ja pidän ensi vuodelle kertyneet vuosilomat äitiysloman alkuun pois. Kiitos lyhyen helmikuun ja joulunajan arkivapaiden, viimeinen työpäivä olisi 22.11. :)
Te, joilla on jo lapsia, miten olette ratkaisseet päivähoitoasian äitiysloman aikana? Minulla on esikoinen eskarissa ja nuorempi normaalisti päiväkodissa. Esikoululainen käy äitiyslomani aikana sen 4 h ja ajattelin nuoremman siirtää osapäivähoitoon eli hänkin olisi 4 h päivässä hoidossa.
Sin-na: Edellisessä raskaudessa terkka sanoi minulle ettei ennen 12 vkoa saisi sitä rautaa syödä ja sitten katotaan tilanteen mukaan jos hempat laskee liian alas. Vaihtelee nuo ohjeet ilmeisesti :O
Palasin juuri neuvolalääkäriltä joka oli 25 minuuttia myöhässä ja sitten varsinainen käynti kesti alle 5 minsaa, kun oli niin kiire. Mutta kai siinä kaikki tarpeellinen saatiin katottua eli kohdunsuu näyttää hyvältä, kohtu hyvin kasvanut ja syke pompotteli siinä 146 kieppeillä. Samaa oli esikoisellakin koko raskauden alusta loppuun 142-152 välillä. Olisikohan meille tulossa toinen poika?
Minkälaisia sykkeitä / vaavin sukupuoli teillä muilla on ollu, jotka olette synnyttäneet aiemmin?
Nyt tarttee kasata jotain ruokaa masuun laitettavaksi. Vietän tässä puolittaista etä/sairaspäivää, kun flunssan sain vielä kaupanpäällisiksi. Ihankuin jatkuva oksetus ei tekisi riittävän kurjaa oloa :P
Taya ja napelo 13+4
SIN-NA;
Mulle sanottiin samaa, ettei pidä syödä rautaa ekalla kolmanneksella, ainakaan minään kuureina ja lisinä, normaali ruoka riittää.
Mulla oli hemogl.123 ekassa nlassa ja sitä just kysyin että tarvinko jo rautaa vai en, ei kuulema saa syödä, seuraavassa nlassa olikin Hb jo päälle 130, luulin että se yleensä laskee, mutta mulla näyttää nousevan??!! Outoa.
Tappi agen
Unohdin Oli siis lääkäri viikolla 11 mutta ei neuvolaa!
-kata-72
Mäkin ymmärrän ton ettei ekalla kolmanneksella mutta tosissaan yllätti ettei muka ennen rv20!! Sinne on vielä aikaa ja mulla viimeksi oli laskenut tosi paljon siihen mennessä ja aattelin että nyt oisin syönyt jo etukäteen ennen kuin edes laskee ja tulee sellain huono olo siitä. Kun eihän tuo 121 nyt niinkorkee ole ja se on ollut huono ed. raskaudesta asti, jolloin laski 80 juuri synnytystä ennen..
Kysyn vielä siltä lääkäriltä tänään.. siis eihän mun nyt ole sitä rautaa pakko vilä aloittaa mut 2-3vkon kuluttua jos tuntuu olo väsyneeltä.
sinna
" Heissan kaikille!
Olen seuraillut maalismasujen vaiheita silloin tällöin. Nyt vasta innostuin itse mukaan, kun ensimmäinen ultrakäynti takana. Eli np-ultra oli tänään. Viikkoja piti olla kuukautisten mukaan 13+1, mutta vauva olikin oletettua pienempi, eli koko vastasi 12+2. Kaikki näytti kuitenkin olevan kunnossa. Löytyi pää, masu, kädet ja jalat, sekä sykkivä sydän. Niskaturvotus 1.1.
Uudestaan mennään sitten rakenneultraan ja siellä arvioidaan vielä kokoa ja viikkoja.
Onkos täällä muilla vaihtunut LA np-ultran jälkeen? Itse kuvittelin enemmänkin tilanteen olevan toisin päin, eli että vauva olisi saanut alkunsa noin viikkoa ennen kierron puoliväliä ja että raskaus olisi hiukan pidemmällä... Siksipä jäikin hiukan huolestuttaan, onkohan sittenkään kaikki hyvin? Jospa vauveli on jostain syystä -liian- pieni. Ihan tyhmäätietysti tälläinen huoli mutta mutta...
Neljättä nyt odotan, ja olen kyllä huomannut että mitä enemmän näitä raskauksia on, sen huolestuneemmaksi mammaksi muutun. Ekaa kun odotin, olin hyvin avoimin mielin, en pelännyt mitään...
Kiva oli huomata, että täältäkin löytyy niitä joilla on jo useampikin tenava =)
Pahoinvoiden meni pääasiassa heinäkuu ja melkein koko elokuu. Nyt on helpottanut huomattavasti.
tervehtäen Ostara4 "
ps. Joku kyseli sydämen sykkeistä. Mulla on kaikilla 3:lla ollut aina alle 150. Yleensä n.130. Ja poikia ovat. Nyt kun " otuksen" sykkeet kuunneltiin ekan kerran pari viikkoa sitten. Olivat 167. Oisko tyttö? Vai onkohan näin alussa vain niin korkeat?
Ostara ja otus rv12+3
TERVETULOA JOUKKOON MAALISMASUJEN!!!
Kyselit sykkeistä eli jos sykkeet saadaan aikaisin kuuluviin viikolla11-12 ovat ne yleensä 160-180.
Minulta otettiin sykkeet viikolla 11+3 ja ne oli 170min ja esikoistyttäreni
aikana saatiin kuuluviin viikolla 13+6 ja silloin sykkeet oli 143min.
Joten vaikea veikata kun alkuvaiheessa sydän lyö tuhatta ja sataa...
Mutta nyt kun viikkoja tasan 14 niin sykkeet kotidopperilla 156min
Eli viikkoja on noin 13+1 ja toista odotellaan!
Ultrassa käyty kaksi kertaa ja siellä se vaavi möllöttelee! =)
Tää on niin tätä, kun lupailee palaavansa kirjoittelemaan pian niin viikkohan siinä menee... Tänään saadaan nuorimmaisen 1v-kuvausten koevedokset ja kaikki kummit ja mummit ja papat tulevat sitten illalla valitsemaan kuvan itselleen. Säpinää riittää, kun lapset ovat aina niin innoissaan vieraista.
Suurin osa on kai jo käynyt nt-ultrassa ja musta tuntuu,että sinne on vielä iäisyys! Vasta 21.9 ja silloin viikkoja 13+4. Aaaargh, ei malttais odottaa niin pitkään!
Vaatteista, omat vanhat menee vielä, mutta perheen iskän mielestä pientä pömppöä on havaittavissa... :) Lyhkäsempiä paitoja ei enää voi käyttää, mutta onneksi tuo syksy on hyvää vauhtia saapumassa niin voi käyttää pidempiä ja isompia vaatteita hyvällä syyllä.
Ihan pakko kysellä, kun itsellä niin vaivaa, tuo calmetoinnin poisto. Mitäs te muut olette siitä, että vauvalle ei anneta suojaa tuberkuloosia vastaan? Musta se on tosi huono juttu, sillä matkailumaana täällä käy paljon ulkomaalaisia ja sitä kautta tulee tubia eri muodoissa tännekin. Se leviää pisaratartuntana ja jos ei ole minkäännäköistä suojaa, niin herkästihän se tarttuu. Sehän on poistettu sen takia, kun sitä ei täällä esiinny kuin alle 10 vauvalla vuodessa, mutta juuri hyvän rokotusohjelman vuoksi Suomi on niin terve ja " tubivapaa" maa! Voi että, mua ottaa päähän! Sanon mie, ettei tästä hyvä seuraa! Seuraavalla kerralla lääkärineuvolassa pitää jutella lääkärin kans, että kuulunko siihen riskiryhmään, että vauva saa rokotteen. Mulla on äiti töissä vanhainkodissa, jossa on paljon tubipotilaita ja sieltä on 2 hoitajaa jo sairastunut tubiin. Eihän sitä voi tietää varmaksi, ettei äidillä sitä ole, se kun voi olla oireettomana pitkänkin aikaa.
Mutta tulipas taas pitkä vuodatus, olenkohan mie ainut jolla näin kovasti huolestuttaa, jos ei calmettea saa?!
Jospas mie yritän olla nyt ahkerampi, en kyllä uskalla luvata :)
-No4- kera kolmikon ja sintin rv11+1
Number4: en ole minäkään vielä päässyt nt-ultraan asti, yli viikko pitää vielä odotella! Aika matelee...
Muutamana iltana olen oikein tarkasti katsellut vatsan seutua ja olen näkevinäni pienen pientä pyöristymistä. Painoni on edelleen hieman alhaisempi kuin normaalisti. Ihan epätoivoisesti sitä yrittää etsiä todisteita siitä, että masussa joku kasvaa!
Ihanaa että tulee syksy, odotan innolla kirpeitä syyspäiviä ja syystuulen tuiverrusta. Töissäkin on nyt parempi tilanne, kun uusi sopimus näyttää toteutuvan, saan siis tehdä töitä äitiysloman alkuun asti enkä jää työttömäksi, mitä pelkäsin kovasti. Olis pää hajonnut jos olisin tässä tilanteessa joutunut jäämään kotiin, mun luonteelle ei todellakaan sovi että on liikaa aikaa ajatella asioita ja murehtia.
Despelote, rv 12+2
Tervetuloa uusille :)
Tappert, minullakin on yleensä ollut huonot hemoglobiini arvot, mutta ekassa raskaudessa ne sitkeästi nousivat ylöspäin. Alussa vaikuttivat alhaisilta, mutta alkoivat nousta. Mikälie syynä tällaiseen, ehkä se kun ei ole kuukautisvuotoja niin " rauta ei pääse valumaan pois" ;)
Calmetoinnista
Se rokote on ollut jo vuosia vanhentunut, eikä esimerkiksi pojallani(-96) ole mitään merkkejä siitä, että hänet olisi aikoinaan calmetoitu, vaikka siitä toki on kaikenmaailman merkinnät papereissa. Pojalle tehtiin muutamia vuosia sitten testi jossa calmetoiduille piti nousta punainen kohouma siihen kohtaan mihin ainetta oli pistetty, mutta kohta hävisi täysin ja näin ollen koko rokote on aikoinaan ollut täysin turha, ainakin pojalleni. Itse olen sitä mieltä, että jos rokotekanta on vanhentunut, on parempi olla sitä pistelemästä lapsiin, jos siitä ei kerran tule mitään suojaa. Rokote pistetään edelleenkin riskiryhmien vauvoille, joskin itse en sitä lapselleni " varalta" haluaisi, koska lääkäri siitä vanhentumisesta kertoi.
rokote.fi kertoo uusinta tietoa... aika paljon on muuttuneet rokotukset siitä kun tuo poika kävi neuvolassa :/
Muuten olo ihan normaali, nämä vesisateet nukuttaa/piristää oudosti. Lämpimällä ilmalla on paha olla, mutta vesisateella saa tehtyä kaikenlaista ja nukkuukin paljon enemmän :D
Nyt syömään ja sitten raksalle.
t.Punkeli rv13(+1)
Onpa tosiaan aivan ihanan syksyinen päivä! Näitä ilmoja olen odotellut jo pidemmän aikaa. Syksyiset illat, kun sade ropisee ja asvaltti vaan kiiltää, tuntuvat niin tunnelmallisilta. Pitäis vaan käydä ostamassa ikkunoihin roikkulyhdyt :)
Kysynpä vielä kertaalleen, kun on jääny vaivaamaan ;) että tietääkö kukaan, missä Anzqu79 on? Onko vaan jättäytyny pois pinoista?
Kävin eilen iltakävelyllä ja nyt on sitten häpyliitos ihan kamalan kipeä, ekaa odottaessa nuo liitoskivut tuli vasta paaaljon myöhemmin. Onko muut joutunu jo kys. vaivasta kärsimään? :I
Torstaina olis eka lääkärineuvola, yhteensä siis toinen neuvolakerta. Pääsee kuulemaan taas ne ihanan sydämenlyönnit <3 ja kauhistelemaan painnonnousua, kun en oo yhtään kattonu, mitä suuhuni laitan :)
Nauttikaa syyssäästä!
Onni-Ihme ja Pieni rv 13+2
Eli eilen aamulla oli eka neuvola, se turhaakin turhempi käynti jossa mitattiin vaan verenpaine.
Tänään tuli jo postissa laput ja liput ultrajubinoihin. Nt-ultra siis kahen viikon päästä torstaina, tasan rv 13
Ja mukana tuli myös joku tutkimuslappu, ennenaikasesta synnytyksestä. Eka syntyi 40+5 ja toka 40+3, joten kokemusta ei ennenaikasuudesta ole, mutta voihan siihen osallistua.
Todella väsynyt ja naatti olo, voisin nukkua 24/7, niinkuin lähes teenkin. Kouluunkaan en jaksa ja duunia vielä vähemmän(baarimestarina yökerhossa) joten mä nautin nyt himassa olosta =)
Äippäfarkut päällä, nää tosi kivanmalliset, matalamalli, mutta silti napaan asti ja kivat resorit ja vetskarit ja napit ja kaikki, mä lovven näitä! :)
Mustia suoria housuja näin ainakin kappahlissa, siis semmosia siistejä byysia.
Mitäs muuta, nyt ei tuu mieleen, kun simäluomet painuu väkisin kiinni, palataan.
Pakko käydä välillä lukemassa teidän kuulumisia, vaikka itse putosinkin pois. Toivottavasti kaikki muut saa jatkaa täällä.
Vauvaksi: Paljon voimia sinulle! Itkeminen ja ajatusten purkaminen jollekin läheiselle auttaa (ainakin minulla). Jotenkin niin kamalaa kun raskaus ehti jo näinkin pitkälle. Sitä ehtii suunnitella jo koko elämänsä sen mukaan, että vauva tuleee. Nyt aloitettava kaikki alusta...
Mulla keskenmenosta nyt viikko aikaa. Itkuinen viikko olikin, mutta nyt alkaa tuntua siltä, että kyllä tästä selvitään. Aikaa varmaan vie ennenkuin ajatuksen täysin hyväksyy, varsinkin kun lähipiirissä monta odottajaa, jolla suunnilleen samat viikot kuin itsellä olisi ollut. Kai se aurinko taas joskus paistaa meillekin. Mulla tunnelin päässä näkyy jo valoa.
marrge
Taas muutaman päivän tauon jälkeen ehtii kirjoitella, vapaapäivä :)
Vauvaksi: Pahoittelut ja halaukset, jaksamista! Muistan tuon tilanteen hyvin kun itsellä oli vuosia sitten..
Vaatteet: Tosi vaikee tilanne, mulla nyt yhdet normaalit pöksyt jotka on tosi ihanat jalassa, ei viitteis jotain verkkapöksyjä pitää tai gollegeja. Puserot on ihan ok vielä kaikki. T-paitoja saa aika pitkiä ainakin KappAhlilta mut mistäs pitkähihaisia?
Pirriäinen: Kauanko kestää sen punktion tuloksen tuleminen? Mitä siitä punktiosta saadaan selville..kaikki mahdollinenko? Pidetään peukkuja että teillä vain väärä hälytys!
Omassa olossa ei muutoksia, iltaisin vielä etoo jos olen väsynyt.
Tänään menen lääkäri neuvolaan iltapäivällä..on siis jo toinen neuvola tässä lähi viikoilla..kenellä niitä neuvola käyntejä kuullosti olevan vähän?
Sinna 13+3 (+1 neuvolan päivä) Saapa nähdä haluaako lääkäri ultrata tänään tarkentaakseen LA:n tai sitten se tsekataan rakenneultrassa vasta!