Mitä sinä tekisit anoppisi kanssa? Draamaa....
Anoppini kirjoitti minulle kauniin,käsin kirjoitetun kirjeen. Oli ihan kirjekuoressa ja nimi päällä. Harmi vaan,että sisältö oli vähintäänkin pöyristyttävä.
Anoppi oli laatinut listan asioista,jotka hänen mielestäni minun tulisi itsessäni,elämässäni ja avioliitossani muuttaa. Kyse oli muun muassa painostani(olen liian löysä ja minun tulisi liikkua enemmän),pukeutumisestani(minun olisi syytä käydä pukeutumisneuvojalla katsastamassa paremmin istuvat vaatteet),ystävistäni(olisi parempi jos en viettäisi niin paljon aikaa puhelimessa ystävieni kanssa vaan tekisin jotain hyödyllisempää)ja jopa kyvystäni hoitaa 3 lastamme(heillä tulisi olla enemmän harrastuksia,jotka kehittävät heitä ja auttavat opinnoissa).
Olen ihan shokissa,koska en uskonut kenenkään kykenevän moiseen,edes anopin. Mies on todella vihainen ja kieltäytyy puhumasta äidilleen. On myös sanonut isälleen,että miksi tämä ei estänyt äitiä kirjoittamasta ja varsinkaan antamasta minulle moista kirjettä.
Mitä sinä tekisit? Välit poikki vai koittaisitko puhua anopin kanssa asiat selviksi?
Kommentit (80)
Kuulostaa ihan minun äidiltäni. Paitsi että hänellä ei ole mitään ymmärrystä esimerkiksi istuvista vaatteista, päinvastoin antaa jatkuvasti lahjaksi sellaisia vaatteita, jotka eivät sovi lahjan saajalle ollenkaan. Et voi siis olla minun kälyni. :D
Hän ei ymmärrä ollenkaan, että hänen ajatuksensa ja muiden ihmisten ajatukset ovat erillisiä, vaan kuvittelee kaikkien ajattelevan kuten hän. Jos uskaltaa vihjaistakin, että en halua hänen tulevan meille kotiin ilman lupaa sillä välin kun olen töissä, hän loukkaantuu.
Nyt teet niin, että olet ainakin koko loppuvuoden ottamatta anoppiin minkäänlaista kontaktia. Et lähetä edes joulukorttia, et vastaa puheluihin, ei mitään. Sen jälkeen voi yrittää jutella. Nyt siitä ei ole mitään apua, sillä hän tuskin ymmärtää tehneensä mitään väärää.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 23:12"]
Ei minua edes harmita vaan loukkaa ihan silmittömästi. En itse koe mitään tarvetta arvostella toisten elämää,saati kertoa ihmisille miten heidän kuuluisi elää. Kamalaa,kun appikin siellä vaan nyökytellyt,että hyvä idea tämä kirje.
[/quote]
Miten niin appi on nyökytellyt? Todnäk on vain ollut hiljaa ja päättänyt lujasti olla sekaantumatta asiaan, koska saisi varmasti siitä kärsiä.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 23:08"]
Ymmärrän toki, että kovasti harmittaa, sillä ei ollut kovin tahdikas liike anopiltasi tuo kirje. Silti olen sitä mieltä, että mikä hyvänsä muu on parempi ratkaisu kuin välien poikki pistäminen.
T. Miniä, joka sai anopilta lahjaksi laminoidun BMI-taulukon
[/quote]
BMI-taulukko on kuitenkin ihan eri kaliiberin juttu - onhan hän voinut vaikka saada sen jostain lääkäristä mukaansa ja ajatteli sinun tarvitsevan enemmän - kuin vakaalla harkinnalla käsinkirjoitettu kaikesta haukkuva kirje.
Järkyttävä ihminen. En haluaisi tälläistä ihmistä lasteni elämään kun onhan hänkin lapsille esikuvana.
Mä en ottaisi anoppiin tuon jälkeen enää mitään yhteyttä. En siis ryhtyisi selvittämään asiaa, vaan antaisin jäädä siihen. Se olisi sitten anopin asia yrittää paikkailla, jos siltä tuntuu. Riitelemään en alkaisi, koska inhoan kaikkea draamaa.
Lähetä kirjeestä kunnollinen valokuva ympäri somea? Hyvällä lykyllä pääsee vielä uutistentäytteeksi nettilehtiin. Skanneri jos löytyy niin saat tietysti paremman tuloksen kuin valokuvalla.
Isolla otsikko tyyliin "Poikalapsen äiti! Eihän sinusta tule tällaista anoppia?"
Ja ne välit poikki.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 23:28"]
Ymmärrän toki, että kovasti harmittaa, sillä ei ollut kovin tahdikas liike anopiltasi tuo kirje. Silti olen sitä mieltä, että mikä hyvänsä muu on parempi ratkaisu kuin välien poikki pistäminen.
[/quote]
BMI-taulukko on kuitenkin ihan eri kaliiberin juttu - onhan hän voinut vaikka saada sen jostain lääkäristä mukaansa ja ajatteli sinun tarvitsevan enemmän - kuin vakaalla harkinnalla käsinkirjoitettu kaikesta haukkuva kirje.
[/quote]
Sun mielestä tuo oli haukkumista, anopin mielestä varmasti vain ystävällisiä ohjeita joita ilmiselvästi olet ollut tähän asti vailla, kuten toinen miniä BMI-taulukkoa :)
Kirjoita anopille joululahjaksi vastaavanlainen kirje, käytä mielikuvitusta. Sitten jos hän kestää sen kuin niin voitte jatkaa ihan normaalisti, ei haukku haavaa tee. Voisit kirjeessä mainita mm. kuinka hän on kasvattanut poikansa, on ottanut miniänsä vastaan, hyväksyy teidät aikuisina ihmisinä, kohtelee lapsen lapsiaan, on esimerkkinä tasapainoisesta ihmisestä, antaa mallin avioliitosta, ymmärtää nykyajan elämää, on onnistunut opiskelussaan, työurallaan, puolisona, äitinä ja sitten hyvää joulua.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 23:31"]
[/quote]
[/quote]
Sun mielestä tuo oli haukkumista, anopin mielestä varmasti vain ystävällisiä ohjeita joita ilmiselvästi olet ollut tähän asti vailla, kuten toinen miniä BMI-taulukkoa :)
[/quote]
Vastausviesti ei ollut ap:n kirjoittama.
Paino on myös objektiivisesti mitattavissa oleva asia toisin kuin lastenkasvatus.
heh, ottaisin tuon huumorilla - ei kai vanhaa, höppänää anoppia voi ottaa liian tosissaan.
Seuraavan kerran anopin tapaessani kiittelisin ylitsevuotavasti ja liioitellen kirjeestä :)
Ja sitten unohtaisin koko asian.
Mistä näitä sikiää? Tuntuu että pari sukupolvea naisia on näitä kontrolloivia sekopäitä joiden mielestä muut kuin he itse ovat kyvyttömiä tekemään yhtään mitään. Kaikki rajat puuttuvat, saa sanoa ja tehdä mitä vain koska on aina oikeassa. Puhun siis nyt noin 55-70v ihmisistä. Häiriintynyttä porukkaa. Johtuuko siitä että heidän vanhempansa ovat jotenkin eläneet suuressa murroksessa tai ovat sodan takia traumatisoituneita?
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 23:36"]
Mistä näitä sikiää? Tuntuu että pari sukupolvea naisia on näitä kontrolloivia sekopäitä joiden mielestä muut kuin he itse ovat kyvyttömiä tekemään yhtään mitään. Kaikki rajat puuttuvat, saa sanoa ja tehdä mitä vain koska on aina oikeassa. Puhun siis nyt noin 55-70v ihmisistä. Häiriintynyttä porukkaa. Johtuuko siitä että heidän vanhempansa ovat jotenkin eläneet suuressa murroksessa tai ovat sodan takia traumatisoituneita?
[/quote]
Mmm... Luulen, että palstalla on aika monta naista, joiden äiti tai anoppi kuuluu tuohon mainitsemaasi haitariin. 55-vuotiaat ovat vielä työelämässäkin mukana!
Minä en laittaisi välejä poikki. Lapsenlapsilla on kuitenkin oikeus isovanhempiin. Mutta sinun ei olisi pakko henkilökohtaisesti enää olla missään tekemisissä anopin kanssa. Miehesi voisi hoitaa kaiken yhteydenpidon ja lapsenlasten kuljetukset.
Tuntuu pahalta lasten ja miesten takia jos tämä meidän perhekuvio menee kauhean hankalaksi :( Tiedän,että minä en tätä aloittanut,mutta silti. Ennen siis ollaan oltu tiiviisti yhdessä esim.viikko mökillä kesäisin,joulut,juhannukset,lasten synttärit.
Minulle heräsi jopa ajatus,että onko anopilla vinksahtanut päässä jotenkin? Tuntuu niin utopistiselta tuollainen tarkkaan harkittu kirje johon on käytetty aikaa ja vaivaa.
Ja kiitos vinkistä,mutta en aio jakaa kirjettä someen. Hävettää koko perheen puolesta. Minulla on nyt kamala pala kurkussa,että ajattelevatko kaikki muutkin läheiseni minusta salaa näin,mutta vain anoppi uskalsi sen minulle kertoa.
Itkettää niin :(
Minulle anoppi ehdotti aborttia kun kerroimme että saamme lapsen. Myös avioliittoakin vastusti. Emme ole pakollisia kuvioita enempää tekemisissä ja hyvä niin.
Ja taidan kyllä pistää välit poikki anoppiin,ainakin vähäksi aikaa. En minäkään ihan kaikkea voi vaan niellä ja esittää,että tämä kirje olisi ollut jotenkin sopiva ja hyvä idea.
20&22 olin siis minä AP. Kiitos kaikille,teidän tuki tuntuu hyvälle. Olen ihan sekaisin ajatusteni kanssa,kun elämääni ja minuuttani vastaan hyökättiin näin rajusti. Varsinkin,kun se tuli läheisen taholta.
Lähetät mammalle esitteitä vanhainkodeista ja muutaman muistitestin, jotka on tarkoitettu dementikoille.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 23:34"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 23:31"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vastausviesti ei ollut ap:n kirjoittama.
Paino on myös objektiivisesti mitattavissa oleva asia toisin kuin lastenkasvatus.
[/quote]
Kumpikaan asia nyt vaan ei kuulu anopin mitattavaksi. Ja voihan ne ap:n lapset olla täysin pussissa kasvatettuja ja ylisuojeltuja mammanpoikia, sen näkee ilman mittanauhaakin :D
Ei normaali ihminen kirjoittaisi tuollaista kirjettä. Välit poikki vaan.