Eliitti vai erikoislukio?
Kannattaako mennä Ressuun tai johonkin pk-seudun erikoislukioon jos haluaa hyvän koulutuksen?
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:11"]
Eliittilukioissa ei ole paremmat oppimistulokset opetuksen vuoksi, vaan valikoituneen oppilasmateriaalin vuoksi.
[/quote]
Joo mutta samalla munapäät valikoituu muualle :D
Kumpaan kannattaa siis mennä?
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:11"]
Eliittilukioissa ei ole paremmat oppimistulokset opetuksen vuoksi, vaan valikoituneen oppilasmateriaalin vuoksi.
[/quote]
No en ole käynyt roskalukiota vaan Helsingissä eliittilukion ja meillä ainakin oli todella tasokas opetus. Tietenkin lukioon pääsyyn vaaditaan hyviä numeroita (älyä), mutta mitä juttuja olen huonoista kouluista ja heidän resursseistaan kuullut niin kyllä meillä oli hyvä opetus, mahtavat opettajat ja todella kannustava ilmapiiri. Siellä halusikin tähdätä hyviin arvosanoihin. Terveisin, ällän paperit.
Eipä tuolla lukiolla ole väliä, säästä miettiminen korkeakoulun kohdalle.
Eliittilukio! Terv. Eräs, joka valitsi erikoislukion eliittilukion sijaan ja päätyi ryyppääväksi ongelmanuoreksi koska "taidelukio".
Joskus vitutti, nyt olen ottanut vahingon osittain takaisin.
Lapsi kävi ns. eliittilukion keskiarvonsa perusteella ja omasta palvasta halustaan. Se oli hänelle oikea ratkaisu, pääsi kaltaostensa joukkoon henkisesti. Viihtyi hyvin, kun kaverit puhuivat samaa kieltä. Kurjaa oli se mitä tapahtui lukion jälkeen, eli tiet kavareiden kanssa erkanivat yhteiskuntaluokkien takia. Hän ei vain pysynyt mukana rahakkaiden menoissa ja harrastuksissa.
Hyvän ponnahduslaudan kuitenkin sai opintoihin. Varmaan myös tulevaisuuteen kontakteja "oikeisiin" ihmisiin.
Riippuu aivan siitä mitä itse haluat. Eliittilukiossa on motivoitunut opiskeluilmapiiri, taidelukiossa tekemisen meininki ja tavislukiossa ei usein kumpaakaan. T. taidelukion käynyt lehtori
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:26"]
Riippuu aivan siitä mitä itse haluat. Eliittilukiossa on motivoitunut opiskeluilmapiiri, taidelukiossa tekemisen meininki ja tavislukiossa ei usein kumpaakaan. T. taidelukion käynyt lehtori
[/quote]
Fysiikkaa, tekniikkaa tai sovellettua matematiikkaa.
Yksi lukiolaisten suurimmista ongelmista on hillitön stressi ja sitä tuskin helpottaa, jos kaikki sisäänpäässeet ovat 9,5 keskiarvolla tai yli. Voipa olla, että hyvinvoivempia nuoria tulee niistä vähän tavallisemmista lukioista, kirjoituksethan ovat viime kädessä samat kaikille, joten eiköhän se eximia hienommasta tai huonommasta lukiosta ole ihan saman arvoinen. Erityislukioon kannattaa mennä vain, jos on palavaa intohimoa asian suhteen. Luultavasti yksi tärkeimmistä kriteereistä ainakin meidän pojalle lukion valinnassa tulee olemaan koulun ilman laatu. Se kun ei ole itsestäänselvää, että kaikissa tiloissa voisi opiskella.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:29"]
Fysiikkaa, tekniikkaa tai sovellettua matematiikkaa.
[/quote]
Sitten kannattaisi ennemmin mennä matikkalukioon, jotta saa enemmän valinnaisia fysiikan ja matikan kursseja. Fyssaahan ei osaa, jos ei osaa matikkaa. Lisäksi sinne eliittilukioon pitäisi tosiaan olla se KA 9,5 ja siihen ei riitä matikan ja fysiikan kympit.
[quote author="melba" time="07.12.2014 klo 19:30"]
Yksi lukiolaisten suurimmista ongelmista on hillitön stressi ja sitä tuskin helpottaa, jos kaikki sisäänpäässeet ovat 9,5 keskiarvolla tai yli. Voipa olla, että hyvinvoivempia nuoria tulee niistä vähän tavallisemmista lukioista, kirjoituksethan ovat viime kädessä samat kaikille, joten eiköhän se eximia hienommasta tai huonommasta lukiosta ole ihan saman arvoinen. Erityislukioon kannattaa mennä vain, jos on palavaa intohimoa asian suhteen. Luultavasti yksi tärkeimmistä kriteereistä ainakin meidän pojalle lukion valinnassa tulee olemaan koulun ilman laatu. Se kun ei ole itsestäänselvää, että kaikissa tiloissa voisi opiskella.
[/quote]
Eliittilukioissa on helpompi pysyä mukana kovan työmäärän ja tasokkaan opetuksen kanssa jos on jo lähtökohtaisesti fiksu eli KA sen 9 tai yli. Erityislukioissa todella löytyy omanlaistaan porukkaa jos todella on kiinnostunut siitä ilmaisutaidosta, kielistä tms. Eliittilukioissa taas kaikki on vähän enemmän samalla viivalla kun vaaditaan jo se korkea ka sisäänpääsyyn. Ei pitäisi siis kenellekään olla hirveän vaikea tehdä sitä työtä koulussa kun ei sinne kaikista tyhmimmät pääse. Saa myös omanhenkisiä kavereita kun kaikkia kiinnostaa lukea ja saada hyvä tulevaisuus.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:11"]
[/quote]
No en ole käynyt roskalukiota vaan Helsingissä eliittilukion ja meillä ainakin oli todella tasokas opetus. Tietenkin lukioon pääsyyn vaaditaan hyviä numeroita (älyä), mutta mitä juttuja olen huonoista kouluista ja heidän resursseistaan kuullut niin kyllä meillä oli hyvä opetus, mahtavat opettajat ja todella kannustava ilmapiiri. Siellä halusikin tähdätä hyviin arvosanoihin. Terveisin, ällän paperit.
[/quote]
Jos haluaa hyvän koulutuksen, kannattaa opiskella ahkerasti. Jos haluaa olla onnellinen ja hyvän koulutuksen, kannattaa opiskella rennosti, mutta päämäärätietoisesti. Minä en usko, että eliittilukio olisi millään tavalla avain taivaaseen. Jotkut eliittilukiossa opiskelleet tosin kuvittelevat olevansa jotenkin erityisiä ja lahjakkaampia kuin muista lukioista kirjoittaneet. Tosiasia kuitenkin on se, että myös eliittilukioissa on keskinkertaisia ja jopa huonoja oppilaita. Keskimäärin niissä tietenkin on enemmän hyviä oppilaita, koska pääsy eliittilukioon perustuu kiitettävään menestykseen peruskoulussa. Ällän paperit ja kiitettävät arvosanat saa kuitenkin myös tavislukiossa sopivalla yhdistelmällä lahjakkuutta ja ahkeruutta. Terveisin, ällän paperit tavislukiosta ilman turhaa stressiä
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:26"]Riippuu aivan siitä mitä itse haluat. Eliittilukiossa on motivoitunut opiskeluilmapiiri, taidelukiossa tekemisen meininki ja tavislukiossa ei usein kumpaakaan. T. taidelukion käynyt lehtori
[/quote]
Meidän tavislukiossa oli sekä motivoitunutta opiskelua että innostunutta tekemisen meininkiä. Nyt olemme aikuisia ja kaikki menestyvät ihan hyvin. Joukossa on kaikkea kuvataiteilijoista rivi-insinööreihin, opettajista yksityisyrittäjiin, yritysjohdosta autonkuljettajaan.
Omat lapseni käyvät eliittilukiota. En näe eliittilukiossa mitään, mikä olisi parempaa kuin omassa tavislukiossani oli. Ei ne huonompiakaan ole. Välttämättä en kuitenkaan suosittelisi niitä. Mielestäni minulla oli paljon hauskempaa ja rennompaa lukiossa kuin lapsillani on. Lapseni pärjäävät kyllä lukiossa hyvin, mutta olen aivan varma, että he pärjäisivät ihan yhtä hyvin tavallisessakin lukiossa JA heillä olisi hauskempaa.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:26"]Riippuu aivan siitä mitä itse haluat. Eliittilukiossa on motivoitunut opiskeluilmapiiri, taidelukiossa tekemisen meininki ja tavislukiossa ei usein kumpaakaan. T. taidelukion käynyt lehtori [/quote] Meidän tavislukiossa oli sekä motivoitunutta opiskelua että innostunutta tekemisen meininkiä. Nyt olemme aikuisia ja kaikki menestyvät ihan hyvin. Joukossa on kaikkea kuvataiteilijoista rivi-insinööreihin, opettajista yksityisyrittäjiin, yritysjohdosta autonkuljettajaan. Omat lapseni käyvät eliittilukiota. En näe eliittilukiossa mitään, mikä olisi parempaa kuin omassa tavislukiossani oli. Ei ne huonompiakaan ole. Välttämättä en kuitenkaan suosittelisi niitä. Mielestäni minulla oli paljon hauskempaa ja rennompaa lukiossa kuin lapsillani on. Lapseni pärjäävät kyllä lukiossa hyvin, mutta olen aivan varma, että he pärjäisivät ihan yhtä hyvin tavallisessakin lukiossa JA heillä olisi hauskempaa.
[/quote]
Mulla oli ainakin hauskaa eliittilukiossa. Oltiin tiivis porukka ja kaikki melko samantasoisia ja tosi hauskaa oli. Yhdessä juhlittiin ja stressattiin koeviikoista.
Lapseni on Ressussa ja eipä siitä ole ollut haittaakaan. Ei oo mikään hikari ikinä ollut.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:50"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:11"] Eliittilukioissa ei ole paremmat oppimistulokset opetuksen vuoksi, vaan valikoituneen oppilasmateriaalin vuoksi. [/quote] No en ole käynyt roskalukiota vaan Helsingissä eliittilukion ja meillä ainakin oli todella tasokas opetus. Tietenkin lukioon pääsyyn vaaditaan hyviä numeroita (älyä), mutta mitä juttuja olen huonoista kouluista ja heidän resursseistaan kuullut niin kyllä meillä oli hyvä opetus, mahtavat opettajat ja todella kannustava ilmapiiri. Siellä halusikin tähdätä hyviin arvosanoihin. Terveisin, ällän paperit. [/quote] Jos haluaa hyvän koulutuksen, kannattaa opiskella ahkerasti. Jos haluaa olla onnellinen ja hyvän koulutuksen, kannattaa opiskella rennosti, mutta päämäärätietoisesti. Minä en usko, että eliittilukio olisi millään tavalla avain taivaaseen. Jotkut eliittilukiossa opiskelleet tosin kuvittelevat olevansa jotenkin erityisiä ja lahjakkaampia kuin muista lukioista kirjoittaneet. Tosiasia kuitenkin on se, että myös eliittilukioissa on keskinkertaisia ja jopa huonoja oppilaita. Keskimäärin niissä tietenkin on enemmän hyviä oppilaita, koska pääsy eliittilukioon perustuu kiitettävään menestykseen peruskoulussa. Ällän paperit ja kiitettävät arvosanat saa kuitenkin myös tavislukiossa sopivalla yhdistelmällä lahjakkuutta ja ahkeruutta. Terveisin, ällän paperit tavislukiosta ilman turhaa stressiä
[/quote]
Tavislukioissa ei välttämättä valmistauduta ylppäreihin samalla lailla kuin eliittikouluissa joiden maine riippuu ylppäreissä pärjäämisestä. Eliittilukio ei ole avain taivaaseen eikä se takaa hyviä arvosanoja, mutta kyllä se hyvät eväät antaa. Yleensä ei ole häiriköitä ja epämotivoituneita opiskelijoita häiritsemässä. Paljon vähemmän ongelmia kun kaikki on sinne lähtökohtaisesti itse halunnut ja hakenut. Kaikkia siis yleensä kiinnostaa se oma koulumenestys edes jonkun verran. Oli se sitten siksi että itse haluaa hyvät arvosanat vai että haluaa tehdä äidin ja isin ylpeäksi. Joka tapauksessa, ylppäreitä painotetaan koko lukion ajan ja odotetaan oppilaiden pärjäävän hyvin koska potentiaalia on. Näin saadaan hyviä tuloksia joista hyötyy niin oppilais kuin koulu. Näin ei ole kaikissa tavislukioissa jonne pääsee oppilaat millä tahansa keskiarvolla.
Nämä eliittilukiot ovat aivan turhia. Ei lukiossa vielä opita mitään vaikeaa, pitäisi olla eliittiyliopistot, kuten MIT, siellä ne jyvät erotetaan akanoista.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:20"]
Nämä eliittilukiot ovat aivan turhia. Ei lukiossa vielä opita mitään vaikeaa, pitäisi olla eliittiyliopistot, kuten MIT, siellä ne jyvät erotetaan akanoista.
[/quote]
MIT on todella hyvä koulu, mutta eliittiyliopistoista ottaisin esimerkiksi Ivy League koulut. Niihin pääsee todellisella älyllä - tai suhteilla ja rahalla ja nimellä . Että niin paljon eliittiyliopistoissa erotellaan mitään jyviä ja akanoita.
Mä oon juuri saman valinnan edessä itsekin. Oulussa asuvat, kertokaahan, millaista on opiskelu osykissa tai lyskassa? Pääsisin kumpaan tahansa. (Keskiarvo 9,7)