Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eliitti vai erikoislukio?

Vierailija
07.12.2014 |

Kannattaako mennä Ressuun tai johonkin pk-seudun erikoislukioon jos haluaa hyvän koulutuksen?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:04"]

Lapseni pärjäävät kyllä lukiossa hyvin, mutta olen aivan varma, että he pärjäisivät ihan yhtä hyvin tavallisessakin lukiossa JA heillä olisi hauskempaa.

[/quote]

Minun lapsistani yksi kävi Ressun. Hän muuten hakeutui ko. lukioon ihan omasta halustaan ja aloitteestaan. Me vanhemmat emme olleet edes ajatelleet sitä vaihtoehtona ennen kuin lapsi otti itse asian puheeksi. Olen vakuuttunut siitä, että hänellä oli Ressussa nimenomaan paljon hauskempaa kuin mitä hänellä olisi ollut jossain tavislukiossa. Kyllä hän olisi varmaan ne kuusi laudaturiansa (tai ainakin viisi) kirjoittanut mistä lukiosta tahansa, mutta Resussa hän sai ensimmäistä kertaa elämässään olla ihan tavallinen oppilas muiden joukossa eikä se, joka on aina sekä luokkakavereidensa että opettajien huomion kohteena hyvän menestyksensä takia.

Haluan kuitenkin korostaa sitä, että Ressu sopii nimenomaan sellaiselle oppilaalle, joka on kympin oppilas lähes joka aineessa ja lisäksi motivoitunut ja omatoiminen. Ei Ressussa opettajat juuri katso, onko läksyt tehtynä eikä ainakaan pienestä määrästä poissaolojakaan välitetä. Kaksi muuta lastani käyvät toista lukiota, ja siellä vahditaan oppilaita ihan eri tavalla.

Jos nuoren mielenkiinnon kohteena on lähinnä vain matemaattiset aineet eivätkä esim. kielet tai ei-luonnontieteelliset reaaliaineet suju yhtä hyvin, harkitsisin ennemmin jotain matematiikkalukiota, jossa on laajemmat mahdollisuudet valita erilaisia luma-kursseja kuin esim. Ressussa.

Jos taas nuori on kiinnostunut erityisesti jostain taideaineesta, kannattaa harkita sen alan erikoislukiota.

Vierailija
22/24 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen Ressussa kolmatta vuotta ja porukkaa löytyy ihan laidasta laitaan. Opetus on mielestäni tosi hyvää ja ilmapiiri mukava, kiusaamista ei ole ollenkaan ja voi vihdoin olla oma itsensä. Toki peruskoulusta lukioon siirryttäessä yleensäkin ihmiset jotenkin kasvaa siinä välissä, ja varmasti erikoislukiossakin on mukavaa. Varmaan sekä "eliitti"- että erikoislukiosta löytää sitä omanlaistaan seuraa helpommin kuin jostain tavispaikasta, ja joo ei kai näissä korkeamman keskiarvon lukioissa sit taas niitä häiriköitä paljoa ole. Mut niin kuin aikasemminkin jo sanottua, niin ei kaikki oo mitään kympin oppilaita todellakaan :D

Mullakin oli itse asiassa ysillä se sama valinta siitä, meenkö taidelukioon vai tonne, ja eka vuosi oli suoraan sanottuna hankala kun kadutti oma valinta ja alkuun tuntu, ettei muka olis tarpeeksi hyvä. Mut näin loppujen lopuks oli kyllä mulle ihan oikea päätös, kun oma "huonous" oli vaan pään sisällä ja kun epävarmuudesta pääs eroon, niin alko sujumaan entistä paremmin. Lisäksi en olis taidelukiossa voinu lukea kaikkia lukuaineita joita haluan, koska niitä pakollisia taidekursseja olisi sitten lisäksi ollut ja ainakin täällä koin aika myöhäisen herätyksen siinä, mihin aineisiin haluan keskittyä... :D Mietin myös, et e ehkä ois sitten semmosta tosi paljon rennompaakaan ilmapiiriä jaksanut. Ja ei Ressussakaan oo pakko stressata tai hikettää, pitää vaan osata asennoitua itse oikein.

No joo, lopuks sanon vaan ei oo mitään oikeeta vastausta siihen kumpi lukio on parempi vaihtoehto ja ei se lukio nyt sitä myöhempää koulutusta sitten määrää. Mut ehkä tämmösestä omakohtasesta kokemuksesta voi jotakin saada irti... En yritä aivopestä eliittilukion puolelle, kaikissa paikoissa on aina hyvät ja huonot puolensa ja pitää miettiä sitä, mitä itse haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 jatkaa vielä sen verran, että henkilökohtasesti kyllä ärsyttää termi eliittilukio. Ihan omalla työllään jokainen sinne pääsee kun keskiarvojen perusteella katotaan. Mjoo, toki se on terminä helppo, mut antaa mun mielestä väärän kuvan.

Vierailija
24/24 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:32"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:29"]

Fysiikkaa, tekniikkaa tai sovellettua matematiikkaa.

[/quote]

Sitten kannattaisi ennemmin mennä matikkalukioon, jotta saa enemmän valinnaisia fysiikan ja matikan kursseja. Fyssaahan ei osaa, jos ei osaa matikkaa. Lisäksi sinne eliittilukioon pitäisi tosiaan olla se KA 9,5 ja siihen ei riitä matikan ja fysiikan kympit.

[/quote]

Matikkalukio tai Tapiolan lukio.