Pystyisitkö avioerossa hoitamaan talonne kulut ja lainat yksin?
Tuossa avioeroketjussa valopäät peukuttivat antaumuksella viestejä, joissa moralisoitiin, että asumiskulut pitää mitoittaa niin, että kumpi tahansa puolisoista voi hoitaa ne yksin. Asunnon realisointiinhan ei voi näinä päivinä luottaa, kun kauppa ei yksinkertaisesti käy.
Käsi sydämelle mammat: pystyisitkö ostamaan miehesi pois asunnostanne erotilanteessa?
Kommentit (45)
Pystyisin.
Talon arvo 145000. Lainaa jäljellä 40000. Saisin ihan hyvin uuden lainan jolla maksaa miehen n. 50000 pois.
Jos taas mies kuolee, henkivakuutuksesta tulee perintöverot, testamentti takaa mulle miehen omaisuuden ja yhteinen lapsi saa lakiosanaan jotain muuta kuin osuuden kodista. Laina lyhenee 600/kk, korot 30/kk ja asumiskulut 200/kk. Noissa asumiskuluissa on useampi kymppi per kk pariturvaa, jotka tietysti jää kuluista pois toisen kuollessa.
Sen verran olen elämää nähnyt, etten ikipäivänä laske omaa elämääni/talouttani toisen ihmisen varaan.
Mun kuollessa mies pärjää lainan ja kulujen kanssa, vakuutuksesta saa perintöverot ja äitini jättämä perintö auttaa työttömyysjaksojen yli ja siitä lapselle voi antaa lakiosansa.
Ollaan muuten avoliitossa.
Joo-o, täällähän sen näkee, miten taloustaidottomia ihmiset nykyään ovat. Eletään leveästi ja onnellisesti yli varojen ja kuvitellaan, että elämän reaaliteetit ei vaan koske teitä.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:24"]
Joo-o, täällähän sen näkee, miten taloustaidottomia ihmiset nykyään ovat. Eletään leveästi ja onnellisesti yli varojen ja kuvitellaan, että elämän reaaliteetit ei vaan koske teitä.
[/quote]
Kerropa esimerkki leveästi elämisestä tässä ketjussa. Ihan realistiselta suurin osa kuulostaa: yksin taloa ei pystyttäisi maksamaan.
Pystyisin mutta olis se aika kituuttamista. Enempi mua huolettais miten jaksaisin hoitaa omakotitaloa yksin. Jos ero tulis, muuttaisin kerrostaloon.
Asumiskulut ja lainat kyllä mutta ruokaan ei jäisi rahaa eikä muuhunkaan. Jos ero tulisi niin myisimme talon pois, maksaisimme lainan ja molemmille jäisi rahaa 3h rivariin
Periaatteessa pystyisin, mutta en haluaisi asua näin isossa talossa.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:24"]
[/quote]
Miten niin? Jos huonosti käy jää nykyisestä kodista hvyvinkin aso maksun verran meille molemmille, joten ei tässä kadulle jouduta. Miksi helvetissä haluaisin jäädä asumnaan yhteiseen kotiin muistojen keskelle?
En pystyisi. Emme olisi ilman miehen tuloja saaneet noin isoa lainaa. Nyt minun koko palkkani menee käytännössä lainaan ja miehen tuloista sitten maksellaan muut ja eletään.
En pystyisi mutta ei pystyisi mieskään: sitenhän se on mitoitettu, että pystymme siihen YHDESSÄ. Emme todellakaan suunnittele liittoamme sille pohjalle, että eroamme.
No aika monella naisellahan nimenomaan on käynyt niin, että asunto on miehen nimissä, kuten lainakin. Nainen sitten on maksanut omalta osaltaan enemmän niitä perheen muita juoksevia kuluja (elinkustannuksia), jotka siis on vaan mennyt. Ei siis mitään jaettavaa, jos aviehtokin on ja kaikki jää miehille. Kätevästi sitten vaan sitä vuokra-asuntoa katsomaan.
En. Todennäköisin skenaario olisi että mies ostaisi mut ulos ja itse muuttaisin vuokrakaksioon.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:41"]
No aika monella naisellahan nimenomaan on käynyt niin, että asunto on miehen nimissä, kuten lainakin. Nainen sitten on maksanut omalta osaltaan enemmän niitä perheen muita juoksevia kuluja (elinkustannuksia), jotka siis on vaan mennyt. Ei siis mitään jaettavaa, jos aviehtokin on ja kaikki jää miehille. Kätevästi sitten vaan sitä vuokra-asuntoa katsomaan.
[/quote]
No mä olen oman asuntolainani jo maksanut. En silti pystyisi eron tullen jäämään tähän asuntoon, koska en työttömänä saisi lainaa ostaa miestäni ulos.
Pystyisin. Vastaan kuluista juuri nyt yksin.
En oikein tiedä. Mä pystyn hoitamaan lainan ja talon kulut tällähetkellä helposti, koska olen se paremmin tienaava.
Jos ero tulisi, joutuisin lunastamaan puolet talon arvosta, eli n. 200 000 e mieheltä... Vanhasta lainasta mun osuus puolet eli n. 40 000e, siihen päälle pitäisi sitten ottaa 160 000 e lisää lainaa. Ehkä juuri ja juuri onnistuisi, mutta helvetin tiukalle menisi. Luulen että meidän talo myytäisiin huutokaupalla jos ero tulisi.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:41"]
[/quote]
No meillä on laina molempien nimissä ja niin on talokin. Mies maksaa lainat, minä arkikulut ja lääkkeet. Kyllä tämä talo on puoliksi kummankin, kun olemme naimisissa.
Pystyisin. Asiaa helpottaisi vanhempieni tuki. Todennäköisesti saisin heiltä korotonta lainaa ja voisin sen turvin lunastaa miehen ulos. Ilman apuakin selviytyisin vaikka tiukkaa tekisi.
Oli pakko. Kun toinen osoittaututui pennittömäksi ja luottokelvottomaksi huijariksi.
Pystyisin. Saisin pankista lainan ja sillä pärjäisin.
Pystyisin kevyesti, sillä olen meidän perheen ainoa elättäjä ja mieheni on työtön. Vaikka menettäisin työkykyni tai kuolisin, perheemme ei olisi liemessä lainan vuoksi, sillä otimme lainaa reilusti vähemmän, kuin pankki olisi antanut, ja maksoimme asunnosta 20 % säästöillä. Nyt neljän vuoden omistusasumisen jälkeen asunnosta on maksettuna 42 %, joten vaikka asuntojen hinnat olisivat laskeneet reilusti (tosin tällä alueella eivät ole), saisimme loppulainan kuitattua reilusti, jos joutuisimme myymään asuntomme. Ja säästöjä meillä on minun vuoden nettopalkkani verran, joten ihan heti ei tarvitsisi asuntoa myydä. Monen mielestä asumme varmaan kauhean vaatimattomasti, kun nelihenkisellä perheellä on vain tällainen 155 000 euroa maksanut paritaloneliö, mutta elämä tuntuu ihanan leppoisalta, kun niskassa ei ole 250 000 euron omakotitalolainaa.