Saiko ruokakaupassa tupakoida 60- ja 70-luvulla?
Kommentit (61)
Eikös ikäraja noussut 18 vuoteen vuonna 1995?
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:21"]
Eikös ikäraja noussut 18 vuoteen vuonna 1995?
[/quote]
Näin tais olla, koska täytin 18 sen vuoden lopulla, ja muista miten ärsytti kun oli jo saanut ostaa laillisesti tupakkaa ja sitten se kiellettiinkin :D
Vuoden 1968 presidentinvaaleissa Matti Virkkunen poltti tupakkaa tv:n vaalitentissä, siis siinä lähetyksessä keskustelun aikana.
Ei sitten voittanut Kekkosta. :D
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:28"]
Vuoden 1968 presidentinvaaleissa Matti Virkkunen poltti tupakkaa tv:n vaalitentissä, siis siinä lähetyksessä keskustelun aikana.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:08"]
Minä olen ostanut ensimmäisen Gold Dollar-askini 8-vuotiaana vuonna 1968, ei silloin kukaan mitään kysellyt. Muistelisin askin maksaneen 1,84mk. Jos heitän hatusta vuosiluvun milloin tuli 16 vuoden ikäraja, sanoisin 1977.
[/quote]
Joo, muistan kun pappa pisti minut kioskille hakemaan tupakka-askia nassikkana. Pappa ei seurannut uutisia eikä ollut perillä mistään lakimuutoksista. Jäi sitten tupakat saamatta sillä kertaa, vaikka yritin selittää myyjälle, että en polta niitä itse. :D
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 22:49"]
Mahtavaa aikaa. Vituttaa nykyään elää tupakkavastaisessa maailmassa. Miettikää miten hienoa on tupakoida, kun odottaa omaa vuoroaan hiustenleikkuuseen. Tai vetää kessu odotellessa omaa vuoroa kelassa. Pistää tupakaksi junassa, kun samalla lueskelee sanomalehteä ja näyttää oikein älykkäältä.
No toivottavasti kannabista saa tulevaisuudessa poltella ruokakaupassa.
[/quote]Muutamat ehkä nauttisi ja loput 90% kärsisi. Muistan kun junissa oli tupakkavaunut ja joskus niihin joutui menemään matkan ajaksi istumaan , kun muualle ei mahtunut. Matkat oli yhtä kidutusta, eikä tupakoivat itsekään siellä matkustaneet vaan tulivat sinne polttamaan ja lähtivät sitten savuttomalle puolelle istumaan ja nauttimaan raikkaasta ilmasta:)Itsekään eivät savusta nauttineet.Kaupoissa en muista koskaan kenenkään polttaneen
Nyt kyllä alkoi niin tekemään mieli röökiä.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:28"]
[/quote]
Telkkarissa oli ihan normaalia polttaa silloin. Tässäkin klipissa Spede pistää ensimmäseksi tupakaksi..
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/spede_ja_eemeli_syvahaastattelussa_33069.html#media=33070
Kyllä maaseudulla taisivat ukot tallustella tupakki huulessa kauppaan sisälle, joka paikassahan silloin sai polttaa. Jopa parturissa vuoroaan odottavt miehet kuluttivat aikaansa tupakoiden. En muista, että olisin koskaan nähnyt aikamiesten lähtevän varta vasten ulos tupakille.
Ei silloin ollut mitään tupakkalakeja.
Kauppaopistossa kuulin 1980-luvulla opettajalta, että aiemmin luokissa oli oikein tuhkakuppeja pulpeteilla.
En muista, mutta 90 luvun alussa sai aaltopahvitehtaassa tupakoida missä vaan. Lahdessa.
En kyllä muista, että kukaan olisi tupakoinut missään kaupassa.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:17"]
En muista, mutta 90 luvun alussa sai aaltopahvitehtaassa tupakoida missä vaan. Lahdessa.
[/quote]
Mä olin tukkuliikkeessä töissä vuoteen -91 asti ja siellä poltettiin kanssa ihan missä vaan, myös kahviossa. En voi olla miettimättä, tuliko lapsestani lievästi autistinen sen voimakkaan savun vuoksi, missä raskausaikana jouduin olemaan. Siellä kun tupakoi 80 % miehistä.
Olin rahoitusyhtiössä kesätöissä 1986 ja siellä joku kuvottava mies poltti sikaria huoneessaan.
En muista, että Helsingin keskustan kaupoissa olisi poltettu. Ehkä tupakointi oli kielletty kaupoissa.
Ensimmäisessä kesätyössä postikeskuksessa poltettiin. Trukkia ajettiin tupakka suussa ja paketteja heiteltiin oikeisiin laatikoihin tupakka huulessa.
Muistan sen motkotuksen määrän, kun kuulivat, että tupakkalaki tulee.
90-luvulla käytiin junalla Kööpenhaminassa. Se oli aikaa ennen halpalentoyhtiöitä. Mc Donaldsin pallomeressä vanhemmat istuivat siellä pallojen seassa röökaamassa. Mäkkäreissä oli omat foliotuhkakupit.
Lentokone kun irtosi kentästä, sammuivat tupakointi kielletty valot ja kuului sytkäreiden ääni.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:58"]
Lentokone kun irtosi kentästä, sammuivat tupakointi kielletty valot ja kuului sytkäreiden ääni.
[/quote]
Siitä ei ole edes kauaa, täysin savuttomaksi Finnair tuli vasta 1999.
Ainakin joissakin varaosaliikkeissä ja rautakaupoissa polteltiin vielä 80-luvulla.