Saiko ruokakaupassa tupakoida 60- ja 70-luvulla?
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 23:19"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:58"]
Lentokone kun irtosi kentästä, sammuivat tupakointi kielletty valot ja kuului sytkäreiden ääni.
[/quote]
Siitä ei ole edes kauaa, täysin savuttomaksi Finnair tuli vasta 1999.
[/quote]
Silloinko vasta tosiaan?
Huh huh...
[/quote]
Finnair oli ensimmäisiä kokonaan savuttomia lentoyhtiöitä!
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 00:28"]
Hirveetä ajatella lentokonetta, missä saisi polttaa.. Siellä on niin ahdistavan kuiva ilma muutenkin, pakoon ei pääse... Hyi. Pieni röökin haju ei haittaa, mutta sisällä jos joku polttaa niin se ei ole vaan se haju, vaan on kokonaan tunkkaisen savun peitossa koko huone. Baarissakin olisi ollut kamalaa, olisi varmaan ollut kaikki vaatteet rei'illä. Tai ainakin nykyään olisi, kun ei osata kulkea edes toisten juomia tönimättä. Vaikka itsekin poltan joskus juodessani, niin silti todella hyvä, ettei enää saa polttaa joka paikassa.
[/quote]
Eihän siitä kauan ole, kun noin oli. Ihan normihommaa nuoruudessani. Baareissa ja ravintoloissa sai ilman muuta polttaa, ja baari-illan jälkeen pitikin kaikki vaatteet laittaa savunhajuisina pyykkiin. Lentokoneen takaosassa sai polttaa. Työpaikoilla poltettiin. Kodeissa poltettiin rennosti sisällä sohavalla istuen, eikä menty mihinkään parvekkeille palelemaan. Opettaja polttivat opettajanhuoneessa, niin että se oli savusta sakeana.
Todella outoa oli ensimmäisen kerran mennä baariin tupakointikiellon tulon jälkeen. Valot tuntuivat kirkkailta kun tupakansavu puuttui, eikä hajua ollut.
Itse en kuitenkaan ole koskaan kuitenkaan polttanut, yksittäisiä maistiaisia lukuun ottamatta.
Ei saanut. En nähnyt ikinä kenenkään tupakoivan sisällä kaupassa. vaikka kotona ja ravintoloissa yms. oli tavallista polttaa.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 22:53"]Koskas 16 vuotiaat sai vielä ostaa tupakkaa ennen kuin se muutettiin 18 ikävuoteen [/quote] En tiedä milloin tuo muuttui. Itse sain jo 16-vuotiaana ostaa tupakkaa. Oon syntynyt 1973.
[/quote]
Mä kävin pikkulikkana ostamassa isälle tupakkaa lähikaupasta. Ostin piipputupakka, niitä papereita ja sitten ostin välillä norttiakin. Ei kukaan kieltänyt.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 11:46"]
Ei saanut. En nähnyt ikinä kenenkään tupakoivan sisällä kaupassa. vaikka kotona ja ravintoloissa yms. oli tavallista polttaa.
[/quote]
Esim. rautakaupassa ja pienemmissä sekataravakaupoissa kyllä poltettiin 50-60luvuilla sisällä. Jos jossain ei poltettu, niin siellä ei poltettu "hyvien tapojen" vuoksi, kieltoa ei ollut.
En muista että olisi tupakoitu kaupassa, mutta muutoin siihen ei puututtu, edes pienten lasten aikana.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 11:52"]
[/quote]
Esim. rautakaupassa ja pienemmissä sekataravakaupoissa kyllä poltettiin 50-60luvuilla sisällä. Jos jossain ei poltettu, niin siellä ei poltettu "hyvien tapojen" vuoksi, kieltoa ei ollut.
[/quote]
Olen sitten tainnut käydä vain hyvätapaisten kaupoissa. = )
Jopa maalla ollessani. Mutta muistan varsin hyvin miten ihmiset muissa tiloissa polttivat kaiken aikaa. Heti kaupan oven ulkopuolella. Isänikin sammutti sätkän kun astui kauppaan mutta sytytti sen heti pois tullessaan.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 11:52"]
[/quote]
[/quote]
Varmaan on poltettu paljon myöhemminkin. Jos on sattunut olemaan tupakka palamassa sisään mennessä niin ei sitä varmaan ole tumpattu, tai jääty pihalle imemään loppuun. Jossain rautakaupoissa tms. on henkilökuntakin savutellut yhtä hyvin. Ruokakaupoista, vaatekaupoista, tavarataloista jne ei ole lapsuudesta jäänyt oikein mielikuvaa tupakoinnista, sillä jos on poltettu, se on ollut niin normaalia ettei siihen ole kiinnittänyt mitään huomiota.
Niin juu, ja hotellihuoneet. Niissähän tietysti poltettiin sisällä ihan normaalisti. Tuhkakuppi pöydällä oli vakiovaruste. Sitten alkoi tulla tupakoimattomia huoneitakin. Ja hiljalleen tupakkahuoneet jäivät vähemmistöön, kunnes lopulta tuli täyskielto.
Tuntuu ihan käsittämättömältä näin nuoren (22v) kuvitella noin lepsua suhtautumista tupakointiin. Miten se haju ei silloin häirinnyt? Mua oksettaa jo nyt röökata baarien tupakkakopeissa, eihän siinä saa happea, eikä mielessä kävis ikinä pistää kessutteluksi jossain lentokoneessa :D hassua miten ajat muuttuu! Muistan kyllä järkytyksen kun varasin ekaa kertaa hotellihuonetta ulkomailla, Saksassa, ja respa kysyy haluanko tupakointihuoneen... Myös Kiotossa naureskelin kun siellä oli tupakointikielto kaduilla keskustan alueella mutta baarissa sai iskeä tupangiksi, ihme logiikkaa. Missäköhän päin maailmaa vielä ois tosi salliva suhtautuminen röökaamiseen?
Ainakin Välimeren maissa saa polttaa melkein missä vaan, ainakin kreikassa sai polttaa sisätiloissa pari vuotta sitten. Mutta muistelisin että opettaja kertoi että 96 olisi tupakasta tullut k18.
Prahassa saa ainakin edelleenkin polttaa ravintoloissa.
Monissa Keski-Euroopan maissa sai polttaa vielä muutama vuosi sitten, mutta sittemmin laki tiukentunut, esim. Budapestissa. Siellähän on nykyisin vain tupakkakaupat, joista saa ostaa tupakkaa, ei mistään muualta. Tupakkakaupasta ei esim. saa näkyä ulos, vaan ikkunoiden täytyy olla tummennetut / peitetyt, eikä ulkopuolella saa lukea sanaakaan tupakasta. Olin vähän wtf, kun siellä vuoden alussa kävin :D Tuo menee kyllä mielestäni jo vähän liioittelun puolelle..
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 23:15"]
Enoni marssi vielä kymmenen vuotta sitten S-markettiin aina sätkä suussa. Muutaman kerran tuli vartija sanomaan mutta kertaakaan ei ulos heitetty.
Hän tosin oli kovin ketjupolttaja johon olen koskaan törmännyt, kuulemma 12-15 askia meni päivässä... Sytytti uuden röökin aina sillä vanhan natsalla!
[/quote] Hui kamala, hänellähän on jo mennyt rahaakin toista tuhatta euroa tupakkaan kuukaudessa!? (laskin siis noilla kymmenen vuotta sitten-hinnoilla)
Mahtavaa aikaa. Vituttaa nykyään elää tupakkavastaisessa maailmassa. Miettikää miten hienoa on tupakoida, kun odottaa omaa vuoroaan hiustenleikkuuseen. Tai vetää kessu odotellessa omaa vuoroa kelassa. Pistää tupakaksi junassa, kun samalla lueskelee sanomalehteä ja näyttää oikein älykkäältä.
No toivottavasti kannabista saa tulevaisuudessa poltella ruokakaupassa.
Koskas 16 vuotiaat sai vielä ostaa tupakkaa ennen kuin se muutettiin 18 ikävuoteen
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 22:53"]Koskas 16 vuotiaat sai vielä ostaa tupakkaa ennen kuin se muutettiin 18 ikävuoteen
[/quote]
En tiedä milloin tuo muuttui. Itse sain jo 16-vuotiaana ostaa tupakkaa. Oon syntynyt 1973.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 22:53"]
Koskas 16 vuotiaat sai vielä ostaa tupakkaa ennen kuin se muutettiin 18 ikävuoteen
[/quote]
Mä sain ainakin ostaa tupakkaa ainakin vuoden, kun täytin 16. Sitten se laki muuttui ja siinä oli joku aika, etten voinut ostaa. Olen syntynyt -78.
Minä olen ostanut ensimmäisen Gold Dollar-askini 8-vuotiaana vuonna 1968, ei silloin kukaan mitään kysellyt. Muistelisin askin maksaneen 1,84mk. Jos heitän hatusta vuosiluvun milloin tuli 16 vuoden ikäraja, sanoisin 1977.
Lentokoneessa oli mahtavaa polttaa, kukaan si syönyt, juotiin vaan ja kessuteltiin.