Lääkelaskuista
Täällä aina naureskellaan, kuinka helppoja lääkelaskut ovat, joten kuka tahansa - paitsi minä -ilmeisesti osaa laskea tämän: Potilas tarvitsee nitroglyseriini-infuusiota 20mg/100 ml G5%. Annos on 1,0 mikorog/kg/min. Potilaan paino on 60 kg. Mikä on antonopeus yksiköissä ml/h ja gtt/min? (1ml = 20 gtt). Oikean vastauksen näen kyllä kirjasta, mutta osasiko joku selittää niin, että minäkin ymmärtäisin? Kiitos jo etukäteen.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Mä katsoin tän nopeasti näin:
Annos: 1 mg/kg /min -> 60mg /60kg/min
20mg/100ml -> 60mg/ 100 ml eli 100 ml minuutissa, 60x 100 = 6000ml tunnissa
20 mg/100ml -> 0,2mg/1 ml
ylhäällä tiedettiin että 100ml minuutissa, eli gtt/min on 100x20= 2000 gtt/min
menikö oikein?
Mun humanistimatikalla pystyn päättelemään et toi 6000ml tunnissa on niin päin perhettä kun vaan voi. Lycka till, toivottavasti et oo hoitoalalla.
Vaikka kyse on yksinkertaisesta lääkelaskusta, kuten tuossa joku totesi, niin silti on varmasti pilvin pimein ihmisiä, jotka eivät sitä osaisi laskea ja silti hoitajakoulutusta pidetään sellaisena, että sinne vaan kaikki, kuka tahansa pääse vähintään lähihoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Toistaiseksi kukaan ei ole laskenut oikein. Minä sen sijaan sain työkaverilta hieman apua ja ymmärsin nyt laskun ja sain oikean tuloksen.
Olen siis ap.
Jos olet koulussa kysy opettajalta kaava jos taas töissä niin työkaverilta.
En minäkään tuota laskukaavaa enää muista. Työni ei ole ollut sairaalassa. Lääketenttiin sen opettelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea vastaus on 0,012 ml/min eli 0,20 gtt/min.
Joudut kyllä itse opettelemaan laskukaavan tälle, anteeksi nyt vain. Emme tarvitse enempää hoitajia, jotka eivät osaa laskea yksinkertaisia lääkelaskuja.
Vihje: lääkelaskussa puhutaan sekä milligrammoista, että mikrogrammoista.
Väärin sinäkin laskit.
Tuli typo. 0,24 gtt/min oli oikea vastaus.
Potilas tarvitsee nitroglyseriini-infuusiota 20mg/100 ml G5%. Annos on 1,0 mikorog/kg/min. Potilaan paino on 60 kg. Mikä on antonopeus yksiköissä ml/h ja gtt/min? (1ml = 20 gtt).
mikorog? pitäisikö olla mikrogramma eli 0,001 mg
60 kg potilaan annos on 0,001mgx60=0,06 mg/min
Annetulla voimakkuudella se tekee 0,3 ml/min eli 18 ml/h (ja 60 gtt/min)
En ole lääkelaskuja tehnyt, enkä mitään oppia siihen saanut 😁 Mutta laskemalla sain tuollaisen vastauksen. Kerro oliko oikein!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea vastaus on 0,012 ml/min eli 0,20 gtt/min.
Joudut kyllä itse opettelemaan laskukaavan tälle, anteeksi nyt vain. Emme tarvitse enempää hoitajia, jotka eivät osaa laskea yksinkertaisia lääkelaskuja.
Vihje: lääkelaskussa puhutaan sekä milligrammoista, että mikrogrammoista.
Väärin sinäkin laskit.
Tuli typo. 0,24 gtt/min oli oikea vastaus.
Ei ole. T:Ap, joka osaa laskea laskea laskun nyt oikein.
29 sai ensimmäisenä oikean tuloksen.
Vierailija kirjoitti:
1,8mil/h, 0,6g/min
Päässä lasku ei näköjään edellenkään pelitä.. takaisin koulun penkille
mies53v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tällaisten juttujen perusteella sit valitetaan että maailman vaikein ammatti ja liksaa pitäis saada kuus tonnii. 😄😄 Ei hele.
Niin? En mä ainakaan osais. Olisin oikea kuolemanhoitaja.
Sun ei kuulukaan saada kuutta tonnia.
Ei hoitajat saakaan.
Vierailija kirjoitti:
29 sai ensimmäisenä oikean tuloksen.
Oli helppo kuin mikä. T: farmaseutti
Toistaiseksi kukaan ei ole laskenut oikein. Minä sen sijaan sain työkaverilta hieman apua ja ymmärsin nyt laskun ja sain oikean tuloksen.