Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikset tee itse vauvasi ruokia?

Vierailija
07.12.2014 |

Jos kaikki muutkin perheessä saavat kotiruokaa, miksi vauvalle syötetään valmisruokaa? Söisitkö itse pelkkää valmisruoka koko ajan, viikosta toiseen? Mikä vaiva on muun perheen ruoasta soseuttaa vauvalle oma annos?

Ymmärrän jos perheessä ei muutenkaan kukaan tee ruokaa niin eikai sitä vauvalle jaksa erikseen alkaa kokkamaan kun muu perhe pärjäisi Saarioisilla.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 13:07"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:45"]Meillä syödään usein sellasia ruokia, että niistä on hankala ottaa vauvalle sivuun mitään, kuten thairuokaa (niitä chili- ja currytahnoja yms ei vaan voi lisätä lopuksi), kalakeittoa, lasagnea...aika harvoin syödään vaan keitettyä perunaa tms., joka olisi helppo vetää soseeksi. Meillä syödään Hipp-merkin luomuruokia ja musta ne on ihan ok. Uskon, että lapsi saa niistä monipuolisempaa ruokaa kuin jos vain muussaisin koko ajan sitä perunaporkkanaa. En ymmärrä mikä niissä niin huonoa on? Eihän niitä voi verrata mihinkään rasvaisiin, lisä- ja säilöntäainemössöihin, joita aikuisten valmisruuat on. Ne Hipp-safkat tuoksuukin ihan hyvälle, välillä tekis itekin nälkäisenä mieli vetäistä naamariin, jos niissä olis jotain mausteita. :) [/quote] Oon syöny joskus aikuisena bonan merimiespataa. Se on oikeesti hyvää! Ja hedelmä/marja piltit vasta hyviä onkin! :D

[/quote]

Hedemät ja marjat on hyviä ja niitä meilläkin syödään niin itse kuin lapsetkin. Mutta rehellisesti nuo purkkiruuat on mauttomia ja pahanhajusia. Vaikka niitäkin meiltä löytyy pahanpäivän varalle aina.

Vierailija
62/91 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän luettuani en voi ajatellakaan syöttäväni vauvalleni pelkkää purkkiruokaa. Soseiden tekeminen itse on sitä paitsi helppoa ja halpaa. Pelkkä tyhjien kaupan sosepurkkien kierrätys stressaisi jo enemmän.

http://safkatutka.fi/lasten-purkkiruoka-monikansallisten-yritysten-tuottama-ravinnekoyha-valmiste/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen ei suostunut syömään mun valmistamia soseita. Ainoastaan parsakaalisose kelpasi, enkä tietysti sitä voinut hänelle ihan joka päivä tarjota.

Kuopus taas ei tykännyt purkkiruuasta yhtään. Jätti ruokailuja väliin, jos esim. reissussa yritin tarjota purkkiruokaa. Rintamaidolla mentiin ne päivät.

Nykyään kumpikin syö melko monipuolisesti. Kukin tavallaan! Turha ottaa paineita, pääasia kai että lapsi kasvaa ja kehittyy???

Vierailija
64/91 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän piltit terveellisiksi ja vauva niitä mielellään syö.

me muut syödään ei-vauvan ruokaa normaalisti....on mausteita ja muuta ja ruoan koostumus ei ole vauvalle sopiva. En tee sörsseleitä ruuistamme, vaan mieluummin avaan purkin vauvalle.

Vierailija
65/91 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, hirveen terveellistä on. Siellä on iloisesti laitettu purkkiin latvialaista perunaa, valkovenäläistä porkkanaa ja lisätty maissitärkkelystä. Piltillä kai sentään osa kasviksista on kotimaisia.

Vierailija
66/91 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 14:29"]Tiedän piltit terveellisiksi ja vauva niitä mielellään syö.

me muut syödään ei-vauvan ruokaa normaalisti....on mausteita ja muuta ja ruoan koostumus ei ole vauvalle sopiva. En tee sörsseleitä ruuistamme, vaan mieluummin avaan purkin vauvalle.
[/quote]

Niinpä niin. Kun et hoksaa laittaa vauvalle sivuun sitä samaa ruokaa ennen maustamista!
Ei ihme että perheillä kuluu rahaa!

Vierailija
67/91 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 13:33"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:21"] [quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:19"] no ku vauva menis vähän sekaisin kaikesta siitä sipulista, valkosipulista, chilistä yms mausteista mitä me käytetään todella paljon. [/quote] Mekin käytetään paljon mausteita ruoassa, mutta siitä ruoasta voi napata osan syrjään ennen kuin lisäilee mausteita, sipuleita yms. [/quote] Haloo, eihän mausteita loppuvaiheessa ruokaan lisätä! [/quote] jep, haluaisin nähdä lasagnen, johon mausteet lisätään lopuksi. Tai gulassin. Tai aasialaistyylisen kookoskastikkeen. Meillä tehdään kyllä ruoka itse, ja lapsi syö samaa kuin me. Mausteineen kaikkineen. Soseita kun aloiteltiin, niin tein soseet erikseen. Mutta n. 9-10kk iästä samaa ruokaa sutattuna. Lapset tarvitsee varhaisia makukokemuksia, jotta syövät vanhempana monipuolisesti nirsoilematta. [/quote] No ei vaavelit vielä lasagnea vedä:)!

[/quote]

Mun vauva kieltäytyi (purkki)soseista n. 9 kk ikäisestä alkaen. Kotiruokaa on mennyt siitä eteenpäin, tietenkin pieneksi pilkottuna hammastilanteen mukaan, ihan kaikki on mennyt, lasagnet myös.

Vierailija
68/91 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 14:29"]Tiedän piltit terveellisiksi ja vauva niitä mielellään syö. me muut syödään ei-vauvan ruokaa normaalisti....on mausteita ja muuta ja ruoan koostumus ei ole vauvalle sopiva. En tee sörsseleitä ruuistamme, vaan mieluummin avaan purkin vauvalle. [/quote] Niinpä niin. Kun et hoksaa laittaa vauvalle sivuun sitä samaa ruokaa ennen maustamista! Ei ihme että perheillä kuluu rahaa!

[/quote]

Niinpä. Ei ole mikään vaiva ottaa esim. kasviksia sivuun toiseen kattilaan kypsymään ennen kuin tekee tulisemmat kastikkeet aikuiseen makuun. Joo, tulee yhden kattilan verran enemmän tiskiä, onpa kauheaa.

Aika harvoin edes tuota joutuu tekemään, ellei nyt superhypertulista chili con carnea tee tai tymäkkää green currya. Lapsikin tykkää kyllä, kun on makua ruuassa. Suolaa ollaan kyllä vähennetty omastakin ruuassa, mutta eiköhän sekin ole vain terveellistä meille aikuisille.

Vierailija
69/91 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ot, mutta eikö teflon-pannulla saa tosiaan paistaa lapselle tulevaa ruokaa?

Vierailija
70/91 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun tein ja vauva ei edes tykännyt tekemästäni ruoasta ja podin hirvittävää syyllisyyttä kun en osannut edes lapselle ruokaa tehdä. Aloin sitten ostaa valmiita soseita, kun olin jo muutenkin ihan poikki ja syyllistänyt itseni hengiltä. Asiaa ei auttanut sekään kun mummot kävivät huokailemassa miten muka voi olla noin rankkaa ettei edes ruokaa saa tehtyä ja ei heidän aikaan kyllä ollut varaa masentua ym.
Syötin siis valmiita soseita kun en enää muutakaan jaksanut.

Vierailija
71/91 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on taatusti vain yksi lapsi. Niin minäkin tein kaikki soseet esikoisellemme, mutta kuopukselle en kerta kaikkiaan ole jaksanut. On niin vähän vapaa-aikaa ja niin vähän energiaa itsellä että jostain pitää tinkiä. Pari ensimmäistä kuukautta yritin, mutta olin ihan jaksamiseni äärirajoilla eikä ne soseet oikein edes maistuneet. Tuntui pahalta heittää niitä roskiin. Tämä kuopuksemme on nimittäin nirso tapaus... Hänelle ei kelpaa mikään mitä me muut syömme, vaikka kokkailen joka päivä perheelle tavallista arkiruokaa ja kaikkien muiden mielestä se on aivan herkullista. Helpompi vaan sitten poimia kaupan hyllyltä joku niistä parista soseesta joiden tietää hänelle maistuvan. Siksi. Kyllä tässä päivittäin häntä normaalille kotiruoalle opetetaan, mutta tuntuu olevan pitkä ja kivinen tie. Saman perheen lapsetkin voivat olla keskenään niin erilaisia.

Vierailija
72/91 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein kyllä, ei syönyt. Vuoteen asti eli käytännössä maidolla. Tarjottiin päivittäin soseita, mutta kun sai nakata ruokailun päätteeksi 90% roskiin niin ei kaupan sose kirpaissut niin paljon. Sormiruokaa söi ihan hyvin. Ruoka alkoi maistua kun imetys loppui ja lusikka pysyi omassa kädessä. Silloin söi jo samaa ruokaa mausteineen ja suolalla, kuin muu perhe.

Vierailija
73/91 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 15:17"]

Tein kyllä, ei syönyt. Vuoteen asti eli käytännössä maidolla. Tarjottiin päivittäin soseita, mutta kun sai nakata ruokailun päätteeksi 90% roskiin niin ei kaupan sose kirpaissut niin paljon. Sormiruokaa söi ihan hyvin. Ruoka alkoi maistua kun imetys loppui ja lusikka pysyi omassa kädessä. Silloin söi jo samaa ruokaa mausteineen ja suolalla, kuin muu perhe.

[/quote]

Suola ei kuulu vauvan ruokavalioon todellakaan, eikä vähän vanhemmankaan lapsen...

Mä en ymmärrä miten purkkiruoasta vauva saa kaikki ravintoaineet? Niissähän on vaan kasviksia ja marjoja (ja vettä ja sokeria..), ei mitään proteiinin tai rasvanlähdettä.,

Vierailija
74/91 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis yleisin vastaus tähän on, että "kun mun ruoka ei käy vauvanruuaksi". Hei haloo, yksinkertainen ratkaisu: tee jotain muuta ruokaa. Äitiys muuttaa elämääsi muutenkin.

Vierailija
75/91 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 15:35"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 15:17"]

[/quote]

Suola ei kuulu vauvan ruokavalioon todellakaan, eikä vähän vanhemmankaan lapsen...

Mä en ymmärrä miten purkkiruoasta vauva saa kaikki ravintoaineet? Niissähän on vaan kasviksia ja marjoja (ja vettä ja sokeria..), ei mitään proteiinin tai rasvanlähdettä.,

[/quote]

Voihan siihen purkkiruokaan lisätä tuoreitakin hedelmiä/kasviksia, öljyä, raejuustoa, lihasosetta tai mitä nyt ikinä... 

En nyt olisi niin jyrkkä, että on pakko valita jommin kummin, joko itse hellästi kasvattamistasi luomukasviksista keittelet soseet tai sitten tuomitset lapsesi lopun iäksi einesten tielle.

Me tehtiin itse molemmille lapsille hedelmäsoseet, sitten lihaa ja kalaa sisältävät enimmäkseen purkista. Lisukkeeksi sitten milloin mitäkin tuoretta kasvista jääkaapista löytyi ja keitettiin ja soseutettiin. Ja päälle sitten öljyä loraus.

Vierailija
76/91 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 15:17"]

[/quote]

[/quote]

No jos vaikka siitä äidinmaidosta?

Vierailija
77/91 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 14:18"]

Tämän luettuani en voi ajatellakaan syöttäväni vauvalleni pelkkää purkkiruokaa. Soseiden tekeminen itse on sitä paitsi helppoa ja halpaa. Pelkkä tyhjien kaupan sosepurkkien kierrätys stressaisi jo enemmän. http://safkatutka.fi/lasten-purkkiruoka-monikansallisten-yritysten-tuottama-ravinnekoyha-valmiste/

[/quote]

Linkin tekstistä:

"Mikäli lapsi syö ainoastaan purkkiruokia on todennäköistä, että hän saa alle viidesosan suositellusta määrästä magnesiumia, kalsiumia, sinkkiä, rautaa ja muita mineraaleja."

Lukekaa tuo juttu, ja miettikää sen jälkeen, onko teidän pakko itse saada sitä thai-ruokaa ja muuta mausteista pienen vauvanne kustannuksella.

Vierailija
78/91 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:52"]Jouduttehan te voimakkaimmista mausteista luopumaan jo imetysajaksi, kai sinä aikana olette keksineet jotain korvaaviakin ruokia perheelle? Vai hetkinen, ovatko purkkiruokailijat ja korvikeruokailijat samaa porukkaa?
[/quote]

En ole joutunut luopumaan voimakkaista mausteista raskauden tai imetyksenkään takia. Mistä sinä tämän keksit? Niistä ei tarvitse luopua oletusarvoisesti vaan vasta jos vauvan maha ei kestä.

Vierailija
79/91 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:52"]Jouduttehan te voimakkaimmista mausteista luopumaan jo imetysajaksi, kai sinä aikana olette keksineet jotain korvaaviakin ruokia perheelle? Vai hetkinen, ovatko purkkiruokailijat ja korvikeruokailijat samaa porukkaa? [/quote] En ole joutunut luopumaan voimakkaista mausteista raskauden tai imetyksenkään takia. Mistä sinä tämän keksit? Niistä ei tarvitse luopua oletusarvoisesti vaan vasta jos vauvan maha ei kestä.

[/quote]

No sama juttuhan koskee myös vauvan ruokia. Mausteet pois vain, jos vauvan vatsa ei kestä. Mutta hienoa, että sinulle mausteet ovat tärkeämpiä, kuin lapsesi kivennäis- ja hivenaineiden saanti.

Vierailija
80/91 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:45"] Meillä syödään usein sellasia ruokia, että niistä on hankala ottaa vauvalle sivuun mitään, kuten thairuokaa (niitä chili- ja currytahnoja yms ei vaan voi lisätä lopuksi), kalakeittoa, lasagnea...aika harvoin syödään vaan keitettyä perunaa tms., joka olisi helppo vetää soseeksi. Meillä syödään Hipp-merkin luomuruokia ja musta ne on ihan ok. Uskon, että lapsi saa niistä monipuolisempaa ruokaa kuin jos vain muussaisin koko ajan sitä perunaporkkanaa. En ymmärrä mikä niissä niin huonoa on? Eihän niitä voi verrata mihinkään rasvaisiin, lisä- ja säilöntäainemössöihin, joita aikuisten valmisruuat on. Ne Hipp-safkat tuoksuukin ihan hyvälle, välillä tekis itekin nälkäisenä mieli vetäistä naamariin, jos niissä olis jotain mausteita. :) [/quote]

Meillä on kyllä kalakeitosta otettu sivuun vauvalle. Ja tekö ette selviäisi puolta vuotta ilman thairuokaa? [/quote] Kyllä varmaan, mutta kertoisiko joku, mitä niin hirveän pahaa tai huonoa noissa purkkiruuissa on? Eroaako hirveästi ravintoarvoltaan muka itse soseutetuista? Toki itsetehty on tuoreempaa, mutta ei ne purkissa olevatkaan pilaantuneita ole tai säilöntäaineilla yms. pilattu.

[/quote]

voin kertoa sinulle: ravintoarvot ovat purkkiruuissa aivan kuraa itsetehtyyn verrattuna. Purkkimuonassa pääraaka-aine on vesi, kasviksia tms. on vain nimeksi ja koko höttö saostetaan tärkkelyksellä. Ainoastaan nuo Hippin ruuat ei ole vesipommeja. Harmi, että mutsit ostaa niitä halvimpia ja ravintoarvoiltaan surkeimpia purkkeja. 

Tuttavistani kaikki, jotka imettivät, tekivät soseetkin itse. Korvikemutsit taas suosivat purkkeja. Ovatko muut huomanneet samaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi