Mikset tee itse vauvasi ruokia?
Jos kaikki muutkin perheessä saavat kotiruokaa, miksi vauvalle syötetään valmisruokaa? Söisitkö itse pelkkää valmisruoka koko ajan, viikosta toiseen? Mikä vaiva on muun perheen ruoasta soseuttaa vauvalle oma annos?
Ymmärrän jos perheessä ei muutenkaan kukaan tee ruokaa niin eikai sitä vauvalle jaksa erikseen alkaa kokkamaan kun muu perhe pärjäisi Saarioisilla.
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:52"]Jouduttehan te voimakkaimmista mausteista luopumaan jo imetysajaksi, kai sinä aikana olette keksineet jotain korvaaviakin ruokia perheelle? Vai hetkinen, ovatko purkkiruokailijat ja korvikeruokailijat samaa porukkaa? [/quote] Minä thairuokailija tässä vastailen: Meidän tyttö nyt 8 kk ja imetän yhä. Ja kyllä olen syönyt mausteista ruokaa niin kuin ennenkin, eikä se vaikuta vauvaan mitenkään. Eli imetystä ja Hippiä meillä.
[/quote]
No se imetys kyllä kompensoi aika hyvin, täytyy myöntää.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:52"]Jouduttehan te voimakkaimmista mausteista luopumaan jo imetysajaksi, kai sinä aikana olette keksineet jotain korvaaviakin ruokia perheelle? Vai hetkinen, ovatko purkkiruokailijat ja korvikeruokailijat samaa porukkaa? [/quote] Minä thairuokailija tässä vastailen: Meidän tyttö nyt 8 kk ja imetän yhä. Ja kyllä olen syönyt mausteista ruokaa niin kuin ennenkin, eikä se vaikuta vauvaan mitenkään. Eli imetystä ja Hippiä meillä.
[/quote]
No se imetys kyllä kompensoi aika hyvin, täytyy myöntää.
[/quote]
Näin itsekin ajattelin, että siitä saa aika hyvät ainekset vielä elämään. :)
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:52"]Jouduttehan te voimakkaimmista mausteista luopumaan jo imetysajaksi, kai sinä aikana olette keksineet jotain korvaaviakin ruokia perheelle? Vai hetkinen, ovatko purkkiruokailijat ja korvikeruokailijat samaa porukkaa?
[/quote] imetän, enkä ole luopunut mausteista. Miksi luopuisin? Tupakasta, alkoholista ja tietyistä lääkkeistä pitää luopua automaattisesti, ei mausteista.
Tutkimuksen mukaan Atrianmummot, tekee vähemmällä sähköllä isoissa erissä ne laatikot, kuin Sinä. Alumiinikuori sitten kiertoon tiskaaMATTA kuumalla vedellä. - Kova kunto toivon mukaan hankittu jo ennen vauvan tuloa, että jaksaa käydä kaupassa pyöräillen ekonaisena/miehenä.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:42"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:34"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:28"] No koska vauva aika oli meillä tosi rankkaa ja stressiä tuli kaikesta. Piltti soseet oli sellanen asia missä pystyin helpottamaan arkea. Miksi pitää tulla arvostelemaan taas sitä miten muut tekee asiat? Tuliko hyvä mieli kun nyt pääsit sanomaan että oot parempi äiti kun teet soseet itse? Eikä noita vauvoille tarkoitettuja soseita voi verrata mihinkään saarioisten pizzaan. [/quote] No täällä av:llä on tapana heittää mm. kysymyksiä ilmaan. Kysyin kysymyksen, johon toivoin jonkinlaista vastausta, koska itse en ymmärrä valmisruokien syöttämistä kotona. Reissussa ymmärrän. Mutta näköjään oli liian arka aihe kysyä. Mistäköhän täällä enää uskaltaa keskustella kun vauvanruokakin on tabu. ap [/quote] Et kysynyt kysymystäsi neutraalisti, vaan syytävästi ja tuomiten. Ja se että arvostelee toisen tapaa hoitaa kotia ja lapsia on arka asia useimmille.
[/quote]
Missä lauseessa syyllistän tai haukun? ap
[/quote]
"Söisitkö itse pelkkää valmisruoka koko ajan, viikosta toiseen? Mikä vaiva on muun perheen ruoasta soseuttaa vauvalle oma annos?" Ja se että oletat jos vauvalle antaa purkkiruoka niin muu perhe syö saarioisten pizzaa. Enkä sanonut että haukut mutta kyllä tuo vähän syyllistämiseltä kuulostaa. Anna ihmisten tehdä asiat niin kuin ne parhaaksi näkee ja keskity sinä oman perheeseesi.
Vauvan ruuat ei kyllä ole verrattavissa Saarioisten valmisruokiin. Aika paljon löytyy sellaisiakin mihin ei ole lisätty mitään ylimääräistä, en näe miksi ne olisi sen huonompia kuin kotona tehdyt? Muuta kuin siksi että joku saa taas päteä muka paremmuudellaan.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:45"] Meillä syödään usein sellasia ruokia, että niistä on hankala ottaa vauvalle sivuun mitään, kuten thairuokaa (niitä chili- ja currytahnoja yms ei vaan voi lisätä lopuksi), kalakeittoa, lasagnea...aika harvoin syödään vaan keitettyä perunaa tms., joka olisi helppo vetää soseeksi. Meillä syödään Hipp-merkin luomuruokia ja musta ne on ihan ok. Uskon, että lapsi saa niistä monipuolisempaa ruokaa kuin jos vain muussaisin koko ajan sitä perunaporkkanaa. En ymmärrä mikä niissä niin huonoa on? Eihän niitä voi verrata mihinkään rasvaisiin, lisä- ja säilöntäainemössöihin, joita aikuisten valmisruuat on. Ne Hipp-safkat tuoksuukin ihan hyvälle, välillä tekis itekin nälkäisenä mieli vetäistä naamariin, jos niissä olis jotain mausteita. :) [/quote]
Meillä on kyllä kalakeitosta otettu sivuun vauvalle. Ja tekö ette selviäisi puolta vuotta ilman thairuokaa? [/quote] Kyllä varmaan, mutta kertoisiko joku, mitä niin hirveän pahaa tai huonoa noissa purkkiruuissa on? Eroaako hirveästi ravintoarvoltaan muka itse soseutetuista? Toki itsetehty on tuoreempaa, mutta ei ne purkissa olevatkaan pilaantuneita ole tai säilöntäaineilla yms. pilattu.
[/quote]
Kuumennettu niin kuumiksi (ei siis kotikokkailukuumiksi), että sieltä on aika monet kivennäis- ja hivenaineet kadonneet siinä prosessissa, ja valmiiseen ruokaan on lisätty sitten vain muutamaa korvaavaa. Ihminen tarvitsee 21 erilaista kivennäis- ja hivenainetta, joiden merkitys tietysti korostuu kehittyvällä lapsella. Eli purkkiruoka ei parhaalla tahdollakaan ole yhtä monipuolista, kuin kotona tehdyt soseet (kasvikset voi esim höyryttää, ei tarvitse edes keittää kiehuvan kuumiksi)
[/quote]
Kiitos :). Imetän vielä (8kk) täysimetystä 5 kk ja sen jälkeen Hippejä ja Hollen puuroja sekä imetystä. Mielestäni saa tästä aika hyvää ravintoa...?
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:45"]Meillä syödään usein sellasia ruokia, että niistä on hankala ottaa vauvalle sivuun mitään, kuten thairuokaa (niitä chili- ja currytahnoja yms ei vaan voi lisätä lopuksi), kalakeittoa, lasagnea...aika harvoin syödään vaan keitettyä perunaa tms., joka olisi helppo vetää soseeksi. Meillä syödään Hipp-merkin luomuruokia ja musta ne on ihan ok. Uskon, että lapsi saa niistä monipuolisempaa ruokaa kuin jos vain muussaisin koko ajan sitä perunaporkkanaa. En ymmärrä mikä niissä niin huonoa on? Eihän niitä voi verrata mihinkään rasvaisiin, lisä- ja säilöntäainemössöihin, joita aikuisten valmisruuat on. Ne Hipp-safkat tuoksuukin ihan hyvälle, välillä tekis itekin nälkäisenä mieli vetäistä naamariin, jos niissä olis jotain mausteita. :)
[/quote]
Oon syöny joskus aikuisena bonan merimiespataa. Se on oikeesti hyvää! Ja hedelmä/marja piltit vasta hyviä onkin! :D
Ei purkkiruokien ja kotiruokien välillä ole käytännössä eroa, jos vertaa imetyksen ja korvikkeen eroihin, mutta siitä taitaa olla ihan omat ketjunsa olemassa. :) Eli kyllä imettäjät varmasti sen parhaan ravinnon lapselleen takaavat, riippumatta siitä, tulevatko soseet purkista vai ei.
Koska olen laiska. Ja meillä muuten kaikki ruuat mitä paistetaan tehdään teflonpannulla, en ala ostamaan mitään valurautapannuja.
Äly on kadoksissa osalta äideiltä.
Kymmeniä purnukoita ja vastaavaa, ruoka-aineksia ei yhtään.
Edes imettämistä ei viitsitä.
Se korvataan kaupan pakkauksella, kuinkas muuten!
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:19"]
no ku vauva menis vähän sekaisin kaikesta siitä sipulista, valkosipulista, chilistä yms mausteista mitä me käytetään todella paljon.
[/quote]
Mekin käytetään paljon mausteita ruoassa, mutta siitä ruoasta voi napata osan syrjään ennen kuin lisäilee mausteita, sipuleita yms.
[/quote]
Haloo, eihän mausteita loppuvaiheessa ruokaan lisätä!
[/quote] jep, haluaisin nähdä lasagnen, johon mausteet lisätään lopuksi. Tai gulassin. Tai aasialaistyylisen kookoskastikkeen.
Meillä tehdään kyllä ruoka itse, ja lapsi syö samaa kuin me. Mausteineen kaikkineen. Soseita kun aloiteltiin, niin tein soseet erikseen. Mutta n. 9-10kk iästä samaa ruokaa sutattuna.
Lapset tarvitsee varhaisia makukokemuksia, jotta syövät vanhempana monipuolisesti nirsoilematta.
[/quote]
No ei vaavelit vielä lasagnea vedä:)!
C'mon, te täydelliset äidit, olkaa ny jumalauta tyytyväisiä että meitä purkkiruokaäitejä on, ettehän te muuten erottuisi massasta.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:28"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:45"] Meillä syödään usein sellasia ruokia, että niistä on hankala ottaa vauvalle sivuun mitään, kuten thairuokaa (niitä chili- ja currytahnoja yms ei vaan voi lisätä lopuksi), kalakeittoa, lasagnea...aika harvoin syödään vaan keitettyä perunaa tms., joka olisi helppo vetää soseeksi. Meillä syödään Hipp-merkin luomuruokia ja musta ne on ihan ok. Uskon, että lapsi saa niistä monipuolisempaa ruokaa kuin jos vain muussaisin koko ajan sitä perunaporkkanaa. En ymmärrä mikä niissä niin huonoa on? Eihän niitä voi verrata mihinkään rasvaisiin, lisä- ja säilöntäainemössöihin, joita aikuisten valmisruuat on. Ne Hipp-safkat tuoksuukin ihan hyvälle, välillä tekis itekin nälkäisenä mieli vetäistä naamariin, jos niissä olis jotain mausteita. :) [/quote]
Meillä on kyllä kalakeitosta otettu sivuun vauvalle. Ja tekö ette selviäisi puolta vuotta ilman thairuokaa? [/quote] Kyllä varmaan, mutta kertoisiko joku, mitä niin hirveän pahaa tai huonoa noissa purkkiruuissa on? Eroaako hirveästi ravintoarvoltaan muka itse soseutetuista? Toki itsetehty on tuoreempaa, mutta ei ne purkissa olevatkaan pilaantuneita ole tai säilöntäaineilla yms. pilattu.
[/quote]
voin kertoa sinulle: ravintoarvot ovat purkkiruuissa aivan kuraa itsetehtyyn verrattuna. Purkkimuonassa pääraaka-aine on vesi, kasviksia tms. on vain nimeksi ja koko höttö saostetaan tärkkelyksellä. Ainoastaan nuo Hippin ruuat ei ole vesipommeja. Harmi, että mutsit ostaa niitä halvimpia ja ravintoarvoiltaan surkeimpia purkkeja.
Tuttavistani kaikki, jotka imettivät, tekivät soseetkin itse. Korvikemutsit taas suosivat purkkeja. Ovatko muut huomanneet samaa?
[/quote]
Imetin 8kk ja vauva syönyt purkkiruokia.
[/quote]
Tämä ei sitten ollut mun eli sen "thairuuanlaittajan" vastaus. Imetän edelleen. Tutuistani moni aiemmin imetyksen lopettanut ja korvikkeella jatkanut on kyllä tarjonnut ainakin jossakin määrin itsetehtyä ruokaa vauvoilleen, etten siis lähtisi yleistämään tätä korvikemutsi=purkkiruokamutsi tai imettäjä=tekee safkat itse. Ehkä näistä joku korrelaatio löytyy, mutta se ei päde kaikkiin.
Olisko jollain muuten laittaa jakoon hyviä ruokaohjeita vauvanruuan valmistukseen? Jos sitä nyt sitten kokeilis, miten uppoaa meidän neidille!
P.S. Mikäli ap haluaa tähän asiaan parannusta, ei ehkä kannattaisi aloittaa tuolla otsikolla/kysymyksellä, sillä saat ihmiset vain vittuuntumaan ja ihmiset puolustuskannalle. Laitapa ap nyt parhaat reseptisi jakoon!
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:19"]no ku vauva menis vähän sekaisin kaikesta siitä sipulista, valkosipulista, chilistä yms mausteista mitä me käytetään todella paljon.
[/quote]
Miksi menisi? Alkuun voi totutella miedommalla annostelulla, mutta kyllä mun 1,5 v. rakastaa mausteita, valkosipulia ja sipulia. Lempiruoka on (miedosti) tulinen curry.
Mä tein vauvansoseet itse lähinnä piheyttäni.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:42"]
Tein muutamia kertoja, laitoin mielestäni maukkaita aineksia, bataattia, porkkanaa jne., jotka paseerasin sileiksi, mutta vauva ei suostunut syömään itse tehtyjä. Purkista söi kyllä, mutta niidenkin makujen ja koostumuksien suhteen oli tosi ranttu.
Esikoiselle en vaan jaksanut tehdä, vaikka oli helppo vauva. Ihan riittävästi hommaa ja sopeutumista uuteen perheenjäseneen ilman ylimääräisiä toimenpiteitä.
[/quote]
Mäkään en jaksaisi millään ulkoilla lapsen kanssa joka päivä, kun ihan riittävästi tätä hommaa ja sopeutumista muutenkin. :(
[/quote]
Mikä elinehto se ulkoilu sitten on? En todellakaan ulkoile joka päivä näillä keleillä, lapsetkin viihtyy paremmin sisällä, leikitään, askarrellaan, piirretään, lauletaan jne.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:19"]
no ku vauva menis vähän sekaisin kaikesta siitä sipulista, valkosipulista, chilistä yms mausteista mitä me käytetään todella paljon.
[/quote]
Mekin käytetään paljon mausteita ruoassa, mutta siitä ruoasta voi napata osan syrjään ennen kuin lisäilee mausteita, sipuleita yms.
[/quote]
Haloo, eihän mausteita loppuvaiheessa ruokaan lisätä!
[/quote] jep, haluaisin nähdä lasagnen, johon mausteet lisätään lopuksi. Tai gulassin. Tai aasialaistyylisen kookoskastikkeen.
Meillä tehdään kyllä ruoka itse, ja lapsi syö samaa kuin me. Mausteineen kaikkineen. Soseita kun aloiteltiin, niin tein soseet erikseen. Mutta n. 9-10kk iästä samaa ruokaa sutattuna.
Lapset tarvitsee varhaisia makukokemuksia, jotta syövät vanhempana monipuolisesti nirsoilematta.
[/quote]
No ei vaavelit vielä lasagnea vedä:)!
[/quote]kyllä 9kk eteenpäin on meillä syönyt, kun maitotuotteita on alkanut menee muutenkin. Sutataan ja rintamaitoa notkistukseksi.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 12:52"]Jouduttehan te voimakkaimmista mausteista luopumaan jo imetysajaksi, kai sinä aikana olette keksineet jotain korvaaviakin ruokia perheelle? Vai hetkinen, ovatko purkkiruokailijat ja korvikeruokailijat samaa porukkaa?
[/quote]
Minä thairuokailija tässä vastailen: Meidän tyttö nyt 8 kk ja imetän yhä. Ja kyllä olen syönyt mausteista ruokaa niin kuin ennenkin, eikä se vaikuta vauvaan mitenkään. Eli imetystä ja Hippiä meillä.