Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingissä esim. yli 10 vuotta asuneet: onko Helsinki muuttunut, ja jos on, niin hyvään vai huonoon suuntaan?

Vierailija
11.10.2021 |

Oletteko miettineet muuttamista pois?

Kommentit (138)

Vierailija
41/138 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin pois. Paljasjalkainen helsinkiläinen. Oma asuinalue on yksi pahimmista ma*mualueista. Ei ne ole niin kivoja ollenkaan kuten vihervasemmisto teille valehtelee. Yksikään teistä ei laittaisi lastaan tuohon kouluun. Ei yksikään.

Ihan samat fiilikset täällä. Paljasjalkanen helsinkiläinen ja tukiverkot täällä, mutta silti haluaisin muuttaa pois lasten takia. Mutta myös heidän takia, on "pakko" pysyä täällä, kamala irrottaa heidät kavereistaan ja isovanhemmista. 

Tuntuu, ettei veronmaksajat saa enää vastinetta verorahoille. Opettajien aika menee enemmän tukea tarvitseviin. Nuoret voivat pahoin,; joka paikassa töhryjä ja rikottuja bussipysäkkejä. 

Helsingissä panostetaan keskustaan ja Kruunusiltoihin, lähiöt saavat "slummiutua" pikkuhiljaa. Lähiöissä maksetaan kuitenkin samaa veroprosenttia. 

Jos maksaa itse oman asumisensa ja elämisensä, keskituloisen kolmilapsisen perheen on pakko asua kantakaupungin ulkopuolella. 

Lähiöthän nimenomaan eivät slummiudu, vaan niitä on alettu määrätietoisesti kaavoituksella kehittämään. Paras esimerkki tästä Myllypuro ja vastaavaa ollaan nyt suunnittelemassa myös Meri-Rastilalle.

Uudet asuinalueet (Jätkäsaari, Kalasatama, Kruunuvuori) ovat löytäneet asukkaansa ja on tarkasti kaavoitettu niin, että eri sosiaaliluokat sekoittuvat. Segregaatio ei ole kenenkään etu, ei edes parhaiten toimeentulevien.

Segregaatio nimenomaan on kantasuomalaisten etu nykyisessä tilanteessa. Se rajaa ongelmat tietyille alueille jolloin kantaväestö on niiltä ilmiöitä edes jossain määrin suojassa. Katso esim. Vihreitä päättäjiä. He asuvat kaikki segregoiduilla alueilla joissa ei ole ongelmaväkeä, eikä tule.

Eihän ole. Voit vaikka vilkaista Malmöön.

Samaa ei todellakaan haluta Suomeen ja se on kaikkien etu, että niin ei käy.

Malmössa ei voida puhua segregaatiosta koska yli puolet on ulkomaalaisia. Malmö ei ole osa Ruotsia kuin nimellisesti.

Vierailija
42/138 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinki voi sopia opiskelijoille, nuorille perheettömille ja niille jotka eivät itse maksa asumistaan.  Voi tuntea kaupungin sykkeen, vaikka maailmalta löytyy paljon muita, jopa mielenkiintoisempia kaupunkeja.

Rajoitetusti myös elitistisimmillä omakotitaloalueilla asuville omilla autoilla liikkuville. Tavalliselle tai keskiluokakislele perheelle, jolla on monen ihmisen aikataulut yhteensovitettavana, Helsinki on äärimmäisen epäkäytännöllinen kaupunki. Voi tietysti jättää lapset ulkoilemaan keskenään nistien seurassa, kun itse tekee vuorotyötä ja liikkuu ruuhkissa työpaikan ja kodin väliä, mutta en näe siinä mitään järkeä. Enkä näe järkeä siinä, että lapsia joutuu pitämään poissa lähiympäristöstä, eikä uskalla päästää kuin harvan kaverin kotiin. Jotta lapset ovat turvassa, voi joutua  laittamaan heidät purkamaan energioitaan johonkin rankkaan kilpajoukkuetoimintaan ja itse leipomaan mokkapaloja ja toimimaan omat vapaa-ajat Tesla-autokuskina heille.

Kaupungilla riittää saastaa, joka ällöttää siistimpiä ihmisiä.

Keskiluokkainen perhe tekee yleisimmin virastotyöaikaa, jolloin päiväkodit ja koulutkin ovat. Iltaisin ja viikonloppuisin sitten harrastetaan. Kannattaa asua siten, että harrastuksiin pääsee helposti. Meillä esim. uimahallille kävelee kymmenessä minuutissa, joten on luonnollista, että uintia harrastetaan. Eikä tarvitse edes sitä autoa. Omassa taloyhtiössämme on paljon lapsia ja omalla pihalla on siten aina joku meistä vanhemmista pitämässä vahtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/138 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnistamaton, turvatonta ja "bowling alone" ilmiö kovassa vauhdissa. Edes kantiset ei enää juttele toisilleen tai tapaile. Sosiaalinen aavikko.

Vierailija
44/138 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoisena alkaa olla vähemmistönä kun käy kaupassa. Levotonta ja turvatonta nykyään. Uusia ei kiinnosta suomalaiset hyvät tavat.

Vierailija
45/138 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläinen kirjoitti:

Uussuomalaisia ja sekakäyttäjiä on enemmän kuin ennen. Toisaalta kotimaisia juoppoja ja narkkejakin on aina ollut, eikä niiden kanssa ole koskaan mitään ongelmaa ollut. Mutta jos haluaa asua homogeenissä ympäristössä, kannattaa muuttaa maalle mahdollisimman pohjoiseen.

Kotimainen narkki meinasi murtautua kotiini.

Vierailija
46/138 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinki voi sopia opiskelijoille, nuorille perheettömille ja niille jotka eivät itse maksa asumistaan.  Voi tuntea kaupungin sykkeen, vaikka maailmalta löytyy paljon muita, jopa mielenkiintoisempia kaupunkeja.

Rajoitetusti myös elitistisimmillä omakotitaloalueilla asuville omilla autoilla liikkuville. Tavalliselle tai keskiluokakislele perheelle, jolla on monen ihmisen aikataulut yhteensovitettavana, Helsinki on äärimmäisen epäkäytännöllinen kaupunki. Voi tietysti jättää lapset ulkoilemaan keskenään nistien seurassa, kun itse tekee vuorotyötä ja liikkuu ruuhkissa työpaikan ja kodin väliä, mutta en näe siinä mitään järkeä. Enkä näe järkeä siinä, että lapsia joutuu pitämään poissa lähiympäristöstä, eikä uskalla päästää kuin harvan kaverin kotiin. Jotta lapset ovat turvassa, voi joutua  laittamaan heidät purkamaan energioitaan johonkin rankkaan kilpajoukkuetoimintaan ja itse leipomaan mokkapaloja ja toimimaan omat vapaa-ajat Tesla-autokuskina heille.

Keskiluokkainen perhe tekee yleisimmin virastotyöaikaa, jolloin päiväkodit ja koulutkin ovat. Iltaisin ja viikonloppuisin sitten harrastetaan. Kannattaa asua siten, että harrastuksiin pääsee helposti. Meillä esim. uimahallille kävelee kymmenessä minuutissa, joten on luonnollista, että uintia harrastetaan. Eikä tarvitse edes sitä autoa. Omassa taloyhtiössämme on paljon lapsia ja omalla pihalla on siten aina joku meistä vanhemmista pitämässä vahtia.

Virastoaikaan jos töitä tekee, niin usein on tosiaan parempi liikkua julkisilla, koska parkkipaikkoja ei ole edullisesti ainakaan saatavana! Julkiset taas ovat ruuhkaisia, varsinkin jos ei saa käyttää laajaa liukumaa tai ei tahdo lähteä töihin  joko todella aikaisin tai todella myöhään. Uimahallit ovat ruuhkaisia. Uimaratoja tarvittaisiin paljon lisää, mutta väkiluku kasvaa ja alueita tiivistetään enemmän kuin palveluita rakennetaan. Luokkakoot ovat hirvittäviä ja erityisoppilaat rasittavat ja päiväkodit ovat ruuhkaisia. Taudit leviävät tehokkaasti lasten keskuudessa. Omakustanteiset hepatiittirokotukset kannattaa ottaa lapsille, sanoi koululääkäri. Keuhkotuberkuloosiakin on ollut tarjolla, mutta sitä vastaan ei anneta rokotusta kaikille, jotka sen tahtoisivat ottaa! Pieniä lapsia katsotaan pihalla, mutta entä kun lapset ḱasvavat?

Vierailija
47/138 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virastoaikaan jos töitä tekee, niin usein on tosiaan parempi liikkua julkisilla, koska parkkipaikkoja ei ole edullisesti ainakaan saatavana! Julkiset taas ovat ruuhkaisia, varsinkin jos ei saa käyttää laajaa liukumaa tai ei tahdo lähteä töihin  joko todella aikaisin tai todella myöhään. Uimahallit ovat ruuhkaisia. Uimaratoja tarvittaisiin paljon lisää, mutta väkiluku kasvaa ja alueita tiivistetään enemmän kuin palveluita rakennetaan. Luokkakoot ovat hirvittäviä ja erityisoppilaat rasittavat ja päiväkodit ovat ruuhkaisia. Taudit leviävät tehokkaasti lasten keskuudessa. Omakustanteiset hepatiittirokotukset kannattaa ottaa lapsille, sanoi koululääkäri. Keuhkotuberkuloosiakin on ollut tarjolla, mutta sitä vastaan ei anneta rokotusta kaikille, jotka sen tahtoisivat ottaa! Pieniä lapsia katsotaan pihalla, mutta entä kun lapset ḱasvavat?

Ei taida olla kokemusta keskiluokkaisesta elämästä Stadissa nyt ollenkaan. Autoa ei tarvitse. Keskiluokka on tehnyt nyt laajasti kaksi vuotta etätöitä ja silloin kun töihin pitää mennä, kannattaa mennä julkisilla. Uimahalliin ollaan mahduttu ihan hyvin. Jopa sen aikaa kun niillä oli koronan vuoksi vai puoli kapasiteettia käytössä. Lapsen päiväkodissa ryhmät ovat olleen 10-15 lasta, aika vaatimatonta on ruuhkaksi. Kasvatuksellahan niitä isompien lasten menoja varmistellaan eikä enää perässä juoksemalla.

Vierailija
48/138 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti tämä julkisen liikenteen vaarallisuus on nykyään ongelma. Lapsia ei voi enää lähettää minnekään ilman vanhempaa toisin kuin aikoinaan, kun aina tulee joku rahan kinuaja, lähentelijä, mielenterveysongelmainen tai narkkari. Näitä näkee ihan joka päivä. Nämä asiat olisi hoidettavissa, mutta poliitikkoja ei kiinnosta.

Vierailija
49/138 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida olla kokemusta keskiluokkaisesta elämästä Stadissa nyt ollenkaan. Autoa ei tarvitse. Keskiluokka on tehnyt nyt laajasti kaksi vuotta etätöitä ja silloin kun töihin pitää mennä, kannattaa mennä julkisilla. Uimahalliin ollaan mahduttu ihan hyvin. Jopa sen aikaa kun niillä oli koronan vuoksi vai puoli kapasiteettia käytössä. Lapsen päiväkodissa ryhmät ovat olleen 10-15 lasta, aika vaatimatonta on ruuhkaksi. Kasvatuksellahan niitä isompien lasten menoja varmistellaan eikä enää perässä juoksemalla.

Kaveripiirissä on vain vähän keskiluokkaisia lapsia ellei asu esim Pakilassa. Ovat muuttaneet muualle. Kannattaa pitää silmät auki vanhempainilloissa.  Osa vanhemmista voi vaikuttaa narkkareilta, niin tietää sitten, että ei päästä omaa lasta heille sisätiloihin. Osa on huostaanotettuja tai isovanhempien kasvatettavana. Hyvä kun tukiverkot ovat lähellä.

Asutteko taloyhtiössä ja onko silloin huoneistokohtaista ilmanvaihtoa? Jos ilma kiertää asunnosta toiseen ja rappukäytävään, on mahdollista saada naapureilta koronatartunta. Korona ei ole vieläkään ohi, vaikka muuta väitettäisiin. Julkiset liikennevälineet myös ovat korkean riskin paikkoja. Olettetko käyttäneet ffp2-maskeja?

Vierailija
50/138 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimahalleissa saattaa olla tällä hetkellä paremmin tilaa, mutta jos korona ei olisi, niin ainakin niissä halleissa, joissa olen Helsingissä uinut, on ollut ruuhkaista. Olen yrittänyt mennä vähiten ruuhkaisina tunteina, jotta olisin saanut uitua  2 km, mutta monesti on ollut sen verran ruuhkaa, että hyvä jos puolet on toteutunut.  Tilaa tarvittaisiin siis vähintään tuplaten!

Koronan vuoksi olen uinut vain ulkona.

Vierailija
51/138 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen junantuoma ja asunut Helsingissä 25 vuotta. Muutosta on tapahtunut parempaan ja huonompaan. Viimeiset 20 vuotta olen asunut pientaloalueella kaupungin reunalla ja kommentoin tästä näkökulmasta. 

Kaupalliset palvelut ovat parantuneet, tosin nyt korona-aikana väliaikaisesti (toivottavasti!) ottaneet takapakkia.

Julkiset palvelut ovat huonontuneet. Terveyspalvelut ovat siirtyneet kauemmaksi (lähiterveyskeskuksen palveluita supistettu ja se ollaan sulkemassa, laboratoriopalvelut poistuneet koko alueelta) ja ruuhkautuneet erittäin pahasti jo ennen koronaa. Koulut ainakin täällä meidän alueella ovat muuttuneet rauhattomiksi, sama kuulemma tapahtunut myös päivähoidossa. Tämä johtuu osittain muualta tulleen väestön merkittävästä lisääntymisestä alueella ja osittain kaupungin huonoista päätöksistä. Julkisen liikenteen palvelut ovat huonontuneet (kaikki suorat yhteydet poistettu ja linjojen vuorovälejä harvennettu).

Koska itse olen hyvätuloinen enkä ole julkisten palveluiden varassa, ei minulla ole mitään tarvetta muuttaa pois. Lapsetkin saatiin shoppailtua parempiin kouluihin. Lähiympäristöni eli OKT-alue jolla asun on oikein viehättävä ja rauhallinen, liikkuminen on sujuvaa omalla autolla. En saisi ympäristökunnista mitään sellaista, jota minulla ei jo ole. 

Vierailija
52/138 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenneyhteydet autoille huonontuvat koko ajan. Kaistoja poistetaan käytöstä ja parkkipaikkoja poistetaan; tilalle pyöräkaistoja, jotka ammottavat yli puole vuodesta tyhjillään. Liikenne hidastuu ja siitähän tulee aina vaan lisää saasteita koska autot kiihdyttävät ja jarruttavat enemmän ja enemmän. 

Liikennesuunnittelusta on sanottu, että heidän tarkoitus on estää yksityisautoilua. 

Eli he luovat ruuhkia ja sitten kohta ruuhkilla perustelevat, että tarvitaan ruuhkamaksut  (lue, koska räkäisissä busseissa istuminen ei ihmisiä kiinnosta ja busseissa ihmisiä ei ole entiseen malliiin, niin tarvitaan maksajat busseille eli henkilöautoilijat). 

Vierailija
53/138 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdottomasti parempaan ainakin täällä konala-malminkartano alueella meille on rakennettu ihania asuntoja ja hyvät kulkuyhteydet niin vantaalle myyrmäkeen ja keskustaan

Vierailija
54/138 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveripiirissä on vain vähän keskiluokkaisia lapsia ellei asu esim Pakilassa. Ovat muuttaneet muualle. Kannattaa pitää silmät auki vanhempainilloissa.  Osa vanhemmista voi vaikuttaa narkkareilta, niin tietää sitten, että ei päästä omaa lasta heille sisätiloihin. Osa on huostaanotettuja tai isovanhempien kasvatettavana. Hyvä kun tukiverkot ovat lähellä.

Asutteko taloyhtiössä ja onko silloin huoneistokohtaista ilmanvaihtoa? Jos ilma kiertää asunnosta toiseen ja rappukäytävään, on mahdollista saada naapureilta koronatartunta. Korona ei ole vieläkään ohi, vaikka muuta väitettäisiin. Julkiset liikennevälineet myös ovat korkean riskin paikkoja. Olettetko käyttäneet ffp2-maskeja?

Taloyhtiömme ei ole Pakilassa, mutta täynnä akateemisesti koulutettuja perheitä lapsineen. Ihan vapaasti voivat lapset kyläillä ja kuka tahansa vanhemmista on pihaleikkejä vahtimaan kyvykäs. Meillä on myös koulutettuina ihmisinä rokotukset, joten foliohattupelkosi kuullostaa varsin erikoiselta. Olettaisin, että muukin arviosi Helsingistä on yhtä kujalla kuin ilmastokanava-ajattelusikin.

Vierailija
55/138 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiömme ei ole Pakilassa, mutta täynnä akateemisesti koulutettuja perheitä lapsineen. Ihan vapaasti voivat lapset kyläillä ja kuka tahansa vanhemmista on pihaleikkejä vahtimaan kyvykäs. Meillä on myös koulutettuina ihmisinä rokotukset, joten foliohattupelkosi kuullostaa varsin erikoiselta. Olettaisin, että muukin arviosi Helsingistä on yhtä kujalla kuin ilmastokanava-ajattelusikin.

Meilläkin on rokotteet ja olemme akateemisia. Asumme omakotitalossa sopivan matkan päässä Helsingistä. Julkisilla pääsisi Helsinkiin puolessa tunnissa, mutta korona-aikana emme käytä. Harvoin on asiaa Helsinkiin.

Rokotteet eivät ole vielä läpäisseet pidemmän ajan toimivuustestiä. Uusia variantteja on tullut ja tulee.  Delta-variantti on hyvin tarttuva. Parempi on suojautua kun voi.

Vierailija
56/138 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut 2010 alkaen Helsingissä. Jatkuva rakentaminen ja valtavat tietyömaat ovat alkaneet ärsyttää todella. Suomessa rakentaminen on niin käsittämättömän hidasta, että tietyömaa kestää sen 2-3 vuotta, jonka jälkeen pian vedetään seuraava katu ihan lähistöltä auki ja taas 2-3 vuotta. Katsokaa vaikka Töölöä ja Kalliota...

Terveydenhuoltoon saa välillä taistella itsensä, mutta jos jaksaa nähdä vaivan, niin ilmeisesti pääsee. Puoliso käynyt tässä korona-aikanakin julkisella monta kertaa. Itse olin pitkään YTHS:n asiakas ja sittemmin kattava työterveys. Julkisella kävin laitattamassa kierukan, oli todella hyvä palvelu Kalasatamassa.

Minusta levottomuus kaduilla on lisääntynyt. Etenkin kesäaikaan, kun liikennettä sotkee sähköpotkulaudat, tuntuu ihan käveleminenkin turvattomalta. Aika pelottavia jengejä myös pitkin ja poikin. Nuoriso ahdistelee välillä tällaista kolmekymppistäkin... Lisäksi ikuisuusongelma, joka on vaivannut aina: ihmiset kävelevät päälle! Eikä johdu pelkästään siitä että olen nainen, sama kokemus on myös puolisollani.

Ravintolatarjonta on hyvä. Myös vaikkapa kuntoiluun ja kauneudenhoitoon on monipuolista tarjontaa. Kuntosalit tosin pitkälti kamalan ruuhkaisia. Kaikissa näkyy myös helsinkilisä hinnoissa.

Asuminen järjettömän kallista. Töitä toisaalta monellakin alalla suht hyvin.

Kyllä mietin pois muuttamista usein, mutta en ole vielä parempaakaan paikkaa keksinyt.

Vierailija
57/138 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen asunut Helsingissä 29 vuotta aikuisena ja monet asiat ovat menneet paljon parempaan suuntaan

1) poikittaisten liikenneyhteyksien kehittäminen, runkolinjat ja raidejokeri. Tietty rakennusvaihe on rankka, mutta helpottaa monen arkea.

2) viime vuosina on tullut myös ketjuihin kuulumattomia kahviloita ja ravintoloita

3) pop up -ravintolat, ruokarekat jne ovat nyt esikaupungeissa, tarjonta monipuolistuu

4) päiväkoteja ja kouluja korjataan

5) lähiluonnon arvostus on kasvanut musta. Jokia ja puroja kunnostetaan, puistoja siivotaan jne

Vierailija
58/138 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin tosin Helsingistä Espooseen jo viime vuosituhannen puolella mutta oletan että nyt puhutaan "Helsingistä" alueena eikä yksittäisenä kaupunkina.

Helsingin seudun kaapannut punavihreä uskonlahko ja kaikki sosiaalisen median kautta Suomeen valunut poliittisesti überkorrekti julkista liikennettä ja elementtislummeja palvova wokeskeida on kyllä pilannut koko alueen niin lopullisesti ettei seuraava osoite tule enää olemaan koko pk-seudulla. Kehyskunnatkin käyvät enää viivytystaistelua.

Ehkä jostain Kuopion-Savonlinnan seudulta voisi vielä löytää sellaista Suomea jossa saa elää näkemättä ensimmäistäkään sekopäätä varsinkaan siksi että ne ovat kaikki kerääntyneet kehä III sisään.

Vierailija
59/138 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Helsingissä vuodesta 2008 eli 13 vuotta. Asutaan "hyvällä" pientaloalueella 10 kilsan päässä erottajalta. Koska lähes kaikki tontit on yksityisomistuksessa, niin alueen päiväkodit ja koulu ovat tosi hyviä. Jos luin aloituksen oikein, niin sanotaan se nyt: päiväkodissa ja koulussa ei taida olla yhtäkään maahanmuuttajataustaista, tai ei ainakaan ihoväristä erotu (sorry jos kuulosti pahalta). Ekaluokkalainen voi kulkea yksin kouluun ja iltapäiväkerhosta takaisin (tosin saatetaan usein kun pikkusisarus kuitenkin viedään päiväkotiin). Eli just omalla kohdalla asumisessa ei oikein mitään muutoksia..

Palvelut ovat parantuneet kun esim. lähikaupat aina auki, ja lähimpään voi kävellä kotoa. Alueen apteekki on joka ilta 22:een jne.  Lääkäriin viedään aina yksityiselle (ajan saa samalle iltapäivälle), joten julkisesta en osaa sanoa miten toimii.

Mutta ellei tähän kotiin olisi varaa, niin suoraan sanoen muuttaisin muualle Suomeen ja tekisin omat hommani etänä, esim. Turun seudulle. Hyvä koulualue ja turvalliset reitit lapsille on aivan must. Niistä en tingi missään tilanteessa.

Kuulemma muu asukasmassa, ja koulut Helsingin uusilla alueilla ovat kyllä muuttuneet selvästi. Segregaation torjumiseksi kuulemma kouluissa on lapsia kaikenlaisista perheistä (hyvä kyllä tavallaan joo..), ja meno sen mukaista.

Lisäksi liikenne on sekä hyvin että huonosti toteutettu. Pyöräväylät ovat parantuneet, joten sillä voi ihan realistisesti tehdä matkoja keskustaan jne. Helsingissä keskustassa voi pyöräväylillä olla ihan selviä jonoja jo nykyään.  Autolla pääsee keskustaan ja muutenkin liikkumaan, mutta pysäköinnistä kannattaa varautua maksamaan (pl. kehien ostoskeskukset, niissä on ilmaiset parkit). Silloin saa aina paikan.  Mutta jos ilaimseksi ajattelee pysäköivänsä (kantakaupungissa), niin toivotan onnea. Onneksi ainakin isoimmat pörssifirmat tarjoavat ilmaiset parkkipaikat konttorin autohallista, joten töihin pääsee autolla vaivatta. Mutta ainakin ennen koronaa aamu- ja ip-ruuhkat olivat aika jäätäviä. Siirryin siksi pyörään. Julkiset toimivat paperilla, mutta ainakin itsellä käytännön ovelta ovelle -aika on niin pitkä että pyörälläkin on perillä heittämällä aiemmin.

Vierailija
60/138 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin tänne reilu 10 vuotta sitten ja ihastuin. Nyt olen valmis lähtemään. Tykkään edelleen kulttuurielämästä ja hyvistä ulkoilumahdollisuuksista. Mutta sitten... keskusta on pelkkiä ylihintaisia baareja ja ravintoloita. Ei mitään syytä mennä sinne. Kauppakeskuksia en tarvitse mihinkään, kun tilaan kaiken netistä. Liian rähjäistä kaikkialla ja koko ajan liikenne sekaisin kun rakennetaan (ja rakennetaan huonosti). Liikaa ulkomaalaisia. Kohta Helsinki ei ole enää suomenkielinen kaupunki. Helsingistä on tullut kummallinen itäeurooppalainen rähjälä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan