Helsingissä esim. yli 10 vuotta asuneet: onko Helsinki muuttunut, ja jos on, niin hyvään vai huonoon suuntaan?
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
olin ulkomailla ja kun tulin takaisin kaikki oli muuttunut: keskusta alkoi näyttää rähjäiseltä, siivouksen taso on laskenut tyyliin haisevia näkyviä kusia asemalla ja sen ympäristössä, koiria ei enää useinkaan välitetä kouluttaa kusevat arvoalueiden jalkakäytäville ja räksyttävät ihmisille ilman että omistaja kieltäisi, koirapuistot ankeita mutakasoja, ma-muuttoa tullut paljon lisää mutta sellaisista maista joissa ei välitetä useinkaan työnteosta eivät kulje salkun kanssa työhön mennäkseen tai vähemmän näkee sellaisia, kaupat vähentyvät koko ajan ja useimmissa tulisi kengistäkin maksaa jo sadasta-200 euroa, ulkomailla löysi hyvin kenkiä 15-30e hinnalla ja ne kestivät kauan käyttöä. Yleinen tapa Suomessa tilata kaikki netissä ulkomailla löytyi kaikkea helposti kaupoista ja toreilta ei tarvinnut maksaa postikuluja ja tilata netistä. Kahviloiden hinnat niin paljon etten käy kahvi saattaa maksaa 10e, Keski-Euroopassa sai esim. kakkupalan 2-
Itse olen kasvanut näillä "arvoalueilla" ja 70-80-luvuilla jalkakäytävät olivat täynnä kusta ja oksennusta.
Vantaalla asun. 200 metriä kun pyöräilen kotoa niin olenkin jo ulkomailla ja tummat katsoo ihmeissään että olenko eksynyt valkoinen turisti.
Minä en ole ikinä asunut pk seudulla mutta minun mielestä pk seudulle kun menee niin se ei tunnu yhtään suomelta koska ihmiset on siellä ihan erilaisia kuin muualla suomessa. Pk seudulla ihmiset ovat usein ylimielisiä, heidän arvot ei vastaa suomalaisten arvoja, jopa pukeutuminen heillä on ei suomalaista jne.
Suomi voisi myydä pk seudun vaikka virolaisille :D
M36
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole ikinä asunut pk seudulla mutta minun mielestä pk seudulle kun menee niin se ei tunnu yhtään suomelta koska ihmiset on siellä ihan erilaisia kuin muualla suomessa. Pk seudulla ihmiset ovat usein ylimielisiä, heidän arvot ei vastaa suomalaisten arvoja, jopa pukeutuminen heillä on ei suomalaista jne.
M36
Uusimaa voitaisi eristää muusta suomesta taas ja uusimaa voisi sitten hakea itsenäisyyttä. Samaa mieltä siitä että minusta uusimaa(sekä turku ja tampere) ei kuulu suomeen.
Helsingissä on liikaa vihreitä päättäjiä, joilla ei ole mitään vihreitä arvoja. Ylirakennetaan vanhoille arvoalueille, kaavoituksessa ei asukkaita kuunnella yhtään. Puita kaadetaan, mutta tilalle ei mitään. Tai ehkä joku 12 krs betonibunkkeri.
Liikaa rakennetaan ja autoilijoita sorretaan. Ja lapset pannaan pusseihin!
Stadissa on hyvä elää.
Sradilainen vm -66
Vierailija kirjoitti:
Liikaa rakennetaan ja autoilijoita sorretaan. Ja lapset pannaan pusseihin!
Lapset pussiin. Hyvä idea. 🤣
Mutta ne pussit maksavat kaupungille miljoona euroa. Huh.
Vierailija kirjoitti:
M36
Silti suurin osa ihmisistä on muualta kotoisin kuin pk-seudulta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tunnistamaton, turvatonta ja "bowling alone" ilmiö kovassa vauhdissa. Edes kantiset ei enää juttele toisilleen tai tapaile. Sosiaalinen aavikko.
Näin on. Mahdoton saada ystäviä. Kukaan ei halua ystävystyä. Dystopia. Helsinki sopii erakoille.
Osalla (nuorilla usein) on kaverinsa mutta valtavasti yksinäisiä, ollut ehkä jo vuosikymmeniä.
Liikaa tätä identiteettipoliittista sekoilua joka tekee ainakin itselleni ihmisiin tutustumisen raskaaksi kun liian moni on jotenkin ressukka ja erityinen. En yhtään jaksa tuota yli kolmekymppisissä. Kuitenkin lähes normi että sinulla on oltava jokin heimo jonka kautta määrityt ja jota seuraat säyseän orjailevasti. Tuota mielistelyn ja laumasieluisuuden henkeä inhoan Helsingissä eniten. Mutta näitä typerysten laumoja oli jo 90-luvulla yhtä lailla.
10 vuodessa oppii, että missä osissa stadia kannattaa asua.
Vierailija kirjoitti:
En liiku muualla kuin Ullanlinnassa, Eirassa ja Kaivarissa. Joskus Stockalla ja kauppatorilla. En osaa sanoa.
Eli Andy McCoy on tullut tutuksi
Parempaan. Asun Punavuoressa, täällä on kaikki. Lasten koulut, kiva koti, posti, ruokakaupat, kivat naapurit
Helsingin muuttumisen näkee vaikkei siellä asuisikaan. Viimeisen 10 vuoden aikana autoilua on tehty katu kadulta vaikeammaksi kun kaksikaistaiset kadut kavennetaan yksikaistaisiksi, spora laitetaan omalle korokkeelle viemään tilaa ja toiselle puolelle leveä fillaritietä jota etenkin talvella EI KUKAAN KÄYTÄ
Mä tein Davet ja muutin Tampereelle. Ei mitään yksittäistä syytä, mutta jotenkin koko Stadin kulttuuri on kadonnut junantuomien ja uussuomalaisten myötä. Toisaalta kovaa ja kylmää, toisaalta ääliöliberaalia.
Kallista ja toksista. Aikaisemmin oltiin cool ja ystävällisiä, nykyään töykeitä, itsekeskeisiä.
70v täällä.
Muuttunut , no on . Ennen spurgutkin osasivat käyttäytyä kuten pimeän viinan ostajatkin. Kertoo ehkä jotain. Em.kansanryhmäthän ovat jo kyllä sukupuuttoon kuolleita. Tilalla jotain ihan muuta.
Ja auton sai parkkiin lähelle kohdetta . Terveyskeskukseen ei kyllä päässyt silloinkaan.
Olen asunut yli 50 vuotta ja muutos on enimmäkseen ollut positiivista koko ajan. Katuväkivalta esim. on vähentynyt.