Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikakone! Millainen olit vuonna 1814?

Vierailija
06.12.2014 |

Paitsi että olisin jo kuollut synnytykseen 1801, olisin muuten suomalaisen maanviljelijä- äidin ja laukkuryssän lapsi. 

Viimeaikaisten poliittisten muutosten ansiosta olisin myös päässyt opiskelemaan yliopistoon. Herra siunatkoon pääsyä Ruotsin vallan alta moderniin suurvaltaan, Venäjään. On vapautta, kulttuuria ihan Ranskasta saakka, maaorjat takaavat leivän kaikille eikä sotaa enää tarvitse ikinä pelätä. 

Isäni mukana matkustelen ympäri villiä Fenniaa, koulutukseni ansiosta voin hoitaa maaorjien vaikeitakin tauteja isäni myydessä rihmarullia ja nappeja. Kokeilen nykyään veitsieni keittämistä ennen leikkauksia, luin Britanniassa sen olevan suurta muotia. 

Kesällä palataan takaisin äidin luokse, äiti on talven aikana ehtinyt kutoa tarpeeksi kangasta uuteen paitaan isälle ja minä saan aina kangasta mekkoon tai kaapuun. Jos isän kaupat ovat olleet hyvät, kutsutaan suutari tekemään kenkäpari. 

Nukutaan omassa pirtissä, oman uunin edessä. On hiljaista ja valoisaa, kesäyö. 

Heinänteon jälkeen lähdetään taas kulkemaan. 

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ollut naishevosmies ehdottomasti! Pitäisin housuja,henkseleitä ja olisin leikannut hiukseni ihan lyhyeksi. Yksin elelisin ja lukisin kirjoja itse omaan tahtiini, en kouluja olisi juuri päässyt käymään. Ehkä jotain välskärin hommiakin olisin tehnyt kylillä ja autellut myös eläimiä :)

Vierailija
2/5 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öhöm, saanen kertoa. Minä olen riksikonttuurin kamreerin rouva. Perheeseen kuuluu nuori studentti Samuel. 

Palvelusväkeä vain kaksi, keittäjä ja apupoika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikakone on aivan yhtä huono yhtye 1814, 1997 ja 2525

Vierailija
4/5 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylän kuuluisimman porttolan omistaja. Tai jos en omistaja, niin ainakin kuuluisin portto.

Vierailija
5/5 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kiollut synnytykseen. MUTTA jos olisin selvinnyt hengissä, olisin löytänyt itseni varmaankin seilin saarelta, koska vapaamielinen ja levoton kuljeskelija.