Toiminimen kirjanpito. Mikä siinä on niin vaikeaa?
Yrittäjyys tähtäimessä. Haluaisin tehdä itse kirjanpidon ja tässä olisi tammikuuhun aikaa opiskella sitäkin. Missä oppii helpoiten? Kun youtubessakin katsoo videoita niin kaikissa on tyyliin: kannattaa ulkoistaa kirjanpito. Mitä suosittelet? Voisin vaikka maksaa jos joku opettaa minulle perusteet. Yrittäjäkurssi on käyty jo, mutta siellä ei ollut kirjanpitoa.
Kommentit (33)
Onhan se aika monimutkaista, vaikka tekisi yhdenkertaisenakin. Erilaisia verokantoja ja mitä jos ostaakin jostain ei-eu maasta, jne. Monta mutkaa, missä voi mennä vikaan. Mutta verottajaa ei kiinnosta mitkään pikkuiset pöytälaatikkoyrittäjät, eli et todennäköisesti joudu ongelmiin vaikka tekisit ensimmäiset 5-10 vuotta vähän sinne päin, kun harjoittelet
Minä olen tehnyt kirjanpidon itse ja pidän tuota 30e/kk kalliina, ellei yrittäjyys ole oikeasti täysipäiväistä ja liikevaihto vakaasti vähintään 10k vuodessa. Harvalla aloittelevalla on.
1. Kauanko sinulla menee kirjanpidon tekemiseen? 2. Paljonko saisit aikaan myyntiä/laskutusta samassa ajassa?
3. Kumpi näistä lukemista on suurempi?
Minulla oli tietokoneessa kirjanpito-ohjelma, ja eräs kirjanpitoa osaava tuttava neuvoi mihin ja miten tiedot piti kirjata. Sitten osasinkin jo jatkaa siitä vaikken ymmärtänyt kirjanpidosta höykäsen pöläystä, mutta kun kone ymmärsi niin sillä se hoitui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen ottamaan aluksi kirjanpitäjän ja opiskelemaan hänen tekemän työn kautta itsenäisesti joitakin kuukausia ja kun tuntuu, että osaat kaiken, vähennykset, alvit sekä myös veroilmoituksen, niin sitten alat tekemään itse. Omalla kohdallani eka KP veloitti 30€+alv/kk, joten sai tehdä useamman vuoden. Minä käytin aikani sen tekemiseen, jonka osaan parhaiten eli myymieni tuotteiden valmistukseen.
Kiitos vinkistä. On tuossa pointtinsa jos nuin vähän joutuu kuukaudessa maksaan.
Noin halvalla ei saa hyvää, kuten missään muussakaan tuotteessa tai palvelussa.
Kirjanpito taitaa olla ala, jota ei enää opeteta kunnolla missään. Aikanaan kauppaoppilaitoksissa keskeinen asia, mutta nykyiset ammattikorkeakoulut pitänevät näitä oppeja liian ruohonjuuritasoisina.
Tietysti kirjanpito on nykyään tietokoneilla, mutta perusasiat pitää hallita, jottei saa aikaan kauheaa sekasotkua. Toisaalta yhdenkertainen kirjanpito on aika simppeli juttu.
Meillä hoitaa kirjanpidon ja palkanlaskennan: https://cyp.fi/ Iso suositus, jos etsinnässä fiksun hintainen tilitoimisto.
Eikös tavallaan KITSAS kirjanpito ohjelmalla voi myös tehdä YKSINKERTAISENA kirjanpidon?
Mitäs jos sattuisi tulemaan vesi/jätevesi vahinko ja yhdenkertainen kirjanpito tositteineen vahinkoittusi lukukelvottomaksi, eikä olisi mitään varmuuskopioita?
USKOMATONTA!! Jos jotkut käy opiskellen lakipykäliä ja verovelvotteita ja joutuvat vuosien aikana monenlaisten asioiden edessä miettimään oikeita ratkaisuja, niin täällä sitä vaan sanotaan, josko tuon kirjanpidon Youtubesta oppisi.... HÄH! Ja muut komppaa!! Olen nähnyt kuinka yksi jos toinen yrittäjä kamppailee vuosien selvitystyön kanssa, kun on jääneet ns. kiinni halpamaisesta omatekoisestaan. Juurikin ohjelmat pilaa nykyaikana kaiken, ne kullekin yrittäjälle ja tilitoimistoille syötetyt "Tee se itse"-ohjelmataktiikat. Ne joutuu aina itse rakentamaan alusta pitäen, koska he eivät tee sitä valmiiksi! On halpamainen tapa tehdä kirjanpitoa näillä ja lopputuloksesta sen näkee. Tiliöinnit on missä sattuu ja asetukset päin männikköä sekä tase- ja tuloskaavat hölmölästä, joten lopputuotos kauhistuttaa. He eivät ole ammattilaisia ja näkökanta on mistä milloinkin, vaikka kuinka itseään korottaavat. Ja kun tilikausi katkeaa, on niillekin määritelty ihan omat lait. Jopa toiminimessä. Joten unohtakaa nämä ohjelmat ja itsetekemiset. Taktiikka näissä mainoksissa on vain myydä ohjelma ja saat samassa paketissa kuitenkin jonkun asteen kirjanpitäjän ominaisuudessa toimivan, sillä kaikkihan niissä kuitenkin mainostaavat, kuinka teen puolestasi tilinavaukset jne. Ovatko nämä ilmaisia?! Eivät. Saati ammattimaisia. Takuulla yrittäjä tekee joko väärin tai sitten moninkertaisia tunteja sen sijaan, että antaa muutaman kympin jollekin, jolloin asiat ovat varmasti oikein. Ja ammattilaisia kannattaa kuunnella. Yrittäjällä on aina joku näkökanta, joka ei ole aina läheskään oikea näkökanta! Kirjanpidossa täytyy ymmärtää pieniäkin sivuvivahteita, jolloin jokin asia on saattanut muuttua toiseksi. Ei kukaan näitä voi tietää, jollei ole koulutettu!!
Olen kuullut kuinka itsetekijä joutunut usealta vuodelta tekemään selvitystyön kun oli mitä sattuu. Sähköinen järjestelmä nimenomaan nappaa sieltä helpostikin pinnalle nousevat kommellukset. Ja ammattilaisenkin kirjanpitoja on näennäisesti hyvin pienien yritysten osalta tarkastuksessa, vuosittain toistuen. Olen siis toista mieltä tämän lausujan kanssa ja toivon, että monikaan ei johtaisi itseään harhaan niin kuin tässä on tehty.
Ainakin yhden tuttavan vaimo piti kirjanpitoa (ilman osaamista). Ukko meinasi melkein joutua vankilaan, kun oli niin pieleen hoidettu mm. verojen maksut.
Toki nuo nyt on sellaisia tyyppejä, ettei se muutenkaan niin nöpönuukaa ole. Eli taloudenpito perheessä niin kuralla muutenkin, ettei enää tilanne absoluuttisesti voi juuri pahentua.
Kyllä minä olen kirjanpitoa joutunut ihan opiskelemaan ja edelleen tulee tilanteita, kun asioita pitää miettiä monelta kannalta. Toki toiminimen kirjanpito on yleensä melko helppoa, mutta mielenrauhaa saat jos annat kirjanpitosi alan ammattilaisen käsiin ja voit keskittyä yrityksen pyörittämiseen. Halpoja ohjelmia on, mutta niissä et saa kirjanpitäjää. Niihin on moni haksahtanut halvan hinnan perässä. Kirjanpitoon menneen veloituksen saat laitettua yrityksen kuluksi.
Näin minäkin ajattelen, se tuntuu kuitenkin turvallisemmalta ja voi keskittyä rauhassa olennaisen. Kirjanpitäjältä saa myös tietoa asioista, suosittelen ottamaan kirjanpitäjän. Nykyisin se voi suojata hyvin kaikenlaiselta kiusanteoltakin aika paljon, se on siis myös se turvallisuustekijä elämässä.