Se oranssi tähti ikkunassa lapsuudessa
Mies väittää että se oli kangasta?!? Oliko kankaisiakin tähtiä?
Kommentit (41)
Ai milloin nuo tähdet olivat suosittuja? En muista nähneeni koskaan missään.
Mulle tulee kyllä mielikuva myös kankaisesta tähdestä. Siis se kangas olisi liimattuna pahvin päälle.
Paperisia ne tähdet olivat yleisemmin ainakin minun lapsuudessani (yli 30v sitten), en tietysti tiedä minkä ikäinen ap:n mies on ja missä on lapsuutensa viettänyt.
Paperitähdet ovat nykyään muodikkaita, ei niitä perinteisiä oransseja kuitenkaan näe niin usein kuin ennen, mutta sisustuslehdissä on valkoisia, kuviollisia jne.
Oliko kellään muulla sellaista ohutta materiaalia olevaa tähteä, jossa ei ollut reikiä kuten noissa nykyisissä, vaan valo tuli paperin läpi. Paperi oli ohutta silkkipaperimaista. En ole löytänyt kuvaa, mutta muistikuva on selvä lapsuudesta.
Siis onko siinä reikiä vai tähtiä?
Reikiä ja tähtiä. Oranssi ihana lapsuuden jouluntuoja.
Mua nyt kiinnostaa ne reiät tai tähdet :) kumpi on se "oikea"?
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:40"]Mies väittää että se oli kangasta?!? Oliko kankaisiakin tähtiä?
[/quote]
Se oli ja on paksua paperia eli ohuehkoa pahvia. Niitä löytyy myös nykyään kaupasta. Tykkäsin ja tykkäisin vieläkin pitää sellaista ikkunassa mutta kun kissa repii sen aina rikki niin nyt on sitten metallinen kultatähti ikkunassa.
Paperinen oli, sitten se aikaa myöten repesi niistä taitoskohdista.
Kaupasta sai uuden.
Voi että, juuri äsken laitoin ikkunaan mustan paperitähden ja miehen kanssa muisteltiin sitä oranssia tähteä :) Nostalgista..
Sillon kun olin itse nappula (yli 40 vuotta sitten) meillä oli paperinen tähti. Nostalgian hetket olivat toissa Jouluna kun saatiin samanlainen paperitähti mutta koira kerkesi sen valitettavasti syömään.
Olisiko kuvia (tai linkkiä) oikein vanhasta paperitähdestä kellään? Tuli muistoja mieleen ja aloin haaveilla jos sellaisen jostain löytäisi ikkunaan :)
Reikiä