Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinin seurustelu. Minkälaisia sääntöjä?

Vierailija
10.10.2021 |

No tyttär käy nytten yläasteen viimeistä luokkaa ja vanha kaveri on tässä viimeisen vuoden aika muuttunut "vain" hengailu kaverista poikaystäväksi. (hänkin ysillä)

Siis pidetäänkö suhde siis vain "kädessäpito-suhteena" vai saako jotain intiiminpiä tehdä (esim: halimista, suutulua jne).

Sitten taas esim: juhlapyhät. Onko seurustelu kumppani tervetullut esim: jouluna, saako poikaystävän kanssa viettää aikaa vai pitääkö joulu vietää sen oikean perheen kanssa.

Sitten saako tytär mennä vaikka poikaystävän mökille jos pyydetään.

Miten teillä on ollut

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä et saa, ap, mitään teinisi terveystietoja ilman hänen suostumustaan yhtään mistään.

Vierailija
102/130 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en nyt jotenkin ollenkaan ymmärrä tuota ap:n "seksikieltoa". Vaikka nuoret ovat vielä nuoria ja vaikka vanhempi ajattelisi, että on aivan liian aikaista aloitta seksielämää, niin en mitenkään päin usko että kieltäminen olisi tässä se oikea lähestymistapa. Jos nyt haluaa jotain asiasta sanoa, niin ennemmin painottaisi sitä, että seksuaalisuus on herkkä asia ja mieluiten sitä seksiä harrastetaan vain turvallisen tuntuisessa suhteessa. Että asia on jokaisen itsensä päätettävissä ja että pitää olla varovainen, ettei painosta toista. Siinä menee jotain herkkää rikki, jos ei osaa pitää rajojaan ja suostuu toisen painostuksesta seksiin, vaikka ei olisi vielä valmis. (Ja aikuisellakin, jos suostuu johonkin seksuaaliseen tekoon, joka menee omien rajojen yli.)

Ei niitä kieltämällä voi toppuutella, mutta toivottavasti hyvän keskustelun kautta edes harkitsisivat vakavasti ja ennen kaikkea yhdessä, mihin tahtiin haluavat. edetä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en nyt jotenkin ollenkaan ymmärrä tuota ap:n "seksikieltoa". Vaikka nuoret ovat vielä nuoria ja vaikka vanhempi ajattelisi, että on aivan liian aikaista aloitta seksielämää, niin en mitenkään päin usko että kieltäminen olisi tässä se oikea lähestymistapa. Jos nyt haluaa jotain asiasta sanoa, niin ennemmin painottaisi sitä, että seksuaalisuus on herkkä asia ja mieluiten sitä seksiä harrastetaan vain turvallisen tuntuisessa suhteessa. Että asia on jokaisen itsensä päätettävissä ja että pitää olla varovainen, ettei painosta toista. Siinä menee jotain herkkää rikki, jos ei osaa pitää rajojaan ja suostuu toisen painostuksesta seksiin, vaikka ei olisi vielä valmis. (Ja aikuisellakin, jos suostuu johonkin seksuaaliseen tekoon, joka menee omien rajojen yli.)

Ei niitä kieltämällä voi toppuutella, mutta toivottavasti hyvän keskustelun kautta edes harkitsisivat vakavasti ja ennen kaikkea yhdessä, mihin tahtiin haluavat. edetä. 

No nyt on kyllä aika omituinen näkökulma. Itse kyllä totean ettei ole yhtäkään hyvää syytä olla kieltämättä seksiä lapsilta

Ap

Vierailija
104/130 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa harrastaa seksiä. Kaikki muu on sallittua. Näin meillä

No siis seksi on tietenkin meilläkin kielletty. Luulen sen olevan aika itsestäänselvyys.  Mutta esim: miten teillä on vaikka tämä mökkeily vai onko se aivan okei?

Ap

Olet kuin minun äiti, joka myös kielsi EHDOTTOMASTI. No arvaa uskoinko😂 Keskustele nuoren kanssa äläkä oleta. Valista, keskustele ja opeta arvoja. Luo keskusteluyhteys ja ylläpidä se. Älä väylää väkisin mutta älä unohda että sinä olet vanhempi.

Itselleni ei käynyt äidin luomia kauhukuvia vaikka olinkin syyyyyyntinen. Ihan onnellinen veronmaksaja minusta tuli eikä ole edes kämmenselässä karvaa. Ai niin sehän pitikin tulla vain itsetyydytysestä…

Vierailija
105/130 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hys hys... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi katsella sitten vanhoja valokuvia, kun niissä on joku exä, jonka näkeminen pilaa tunnelman. Joten miettikää sitä juhlien kohdalla.

Juuh itsekkin mietin tätä, mutta he ovat olleet kavereita käytännössä aina sekä ovat nyt seurustelleet jotain 5-12kk joten heillä on edes jonkinlaiset mahdollisuudet pysyä myös yhdessä

Ap

Siis sä et tiedä onko ne seurustellut puolvuotta vai vuoden, mutta silti olet täysin vakuuttunut ettei ne ole hässineet?

No niin kuin olen jo sanonut että minä luotan heihin. Eivät he ole

ap

Miksi he paneskelustaan sinulle kertoisivat? En minäkään äidilleni seksistä, tupakanpoltosta tai viinanjuonnista kertonut. Eikä kertoneet sisaruksenikaan. Äiti oli uskovainen ja luuli meidän noudattavan hänen vakaumuksensa mukaisia neuvoja. Kuuli totuuden vasta kun oltiin jo yli kolmekymppisiä.

Jäi hieman kiinnostamaan, että osasiko äitisi jo tuossa vaiheessa ottaa tiedon tyynesti vastaan?

Ei se enää kauheasti järkyttynyt. Kai sitä helpotti, että meistä oli jo tullut ihan kunnon kansalaisia, vaikkei uskovaisia.

Vierailija
106/130 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kiirettä sänkyyn vielä, se on hyvä muistuttaa. Kuitenkin pitää puhua, et miten on ajatellut ehkäisyn kanssa, ja onko tarvetta ym. Tervetuloa juhlapyhinä, mutta mökille en laskisi keskenään, aikuisten kanssa kyllä. Yökyläilyihinkään ei ole vielä kiirettä.

Nämä meidän sääntöjä

Vierailija
107/130 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

herää, ap! Miten sä voit edes kuvitella estäväsi teinien sekstailun? Ei siihen tarvita kuin joku Prisman tai koulun vessa. Sulta ei tarvita sen enempää lupaa kuin ehkäisyäkään.

Vierailija
108/130 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
109/130 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis meillä esim halailu on sallittua mutta muu intiimi toiminta on kielletty.

Jouluna saavat nähdä, mutta eiköhän joulu voida viettää ihan oman perheenkin kanssa.

Mökille ei saa mennä ellei mökiltä löydy erillistä huonettä lapselleni

Poika 14 ja tyttö 14

Ja tämä estää mitä? Mullaoli kotona ihan oma huone ja kyllä siellä pystyi seksiä harrastamaan poikaystävän kanssa teininä.

Vierailija
110/130 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt on kyllä aika omituinen näkökulma. Itse kyllä totean ettei ole yhtäkään hyvää syytä olla kieltämättä seksiä lapsilta

Ap

Siis voithan sinä kieltää siltä lapseltasi vaikka hengittämisen. Eri asia on, totteleeko. Tuon kommentin kirjoittajalla on oikeasti se ainoa oikea näkökulma, kun estää et voi, pidä huoli, että jos tarve tulee, sinun puoleesi voi ongelmien kanssa kääntyä.

Vierailija
111/130 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa harrastaa seksiä. Kaikki muu on sallittua. Näin meillä

Onko suikkarit seksiä?

Vierailija
112/130 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse siis on 15-vuotiaista, niin varaisin tyttärelle ajan ehkäisyneuvolasta ja juttelisin ehkäisystä muutenkin. Ei ole mun asia kielää seksiä, eikä sellaista kieltoa edes pysty valvomaan. Sanoisin kumminkin, että hänen pitää itse kantaa vastuu ehkäisystä ja saada itse päättää, mihin suostuu. Poikaystävä ei saa painostaa häntä mihinkäån, mihin hän ei halua.

Jos haluaa pitäå luottamuksen suhteessa lapseensa, ei kannata jyrätä liikaa. Siksikin kategoriset säännöt eivät yleensä pelitä. Jos lapsi haluaa olla jouluna yhdessä poikaystävänsä kanssa, niin hän saa sen tehdä, joko kotonaan tai poikaystävän luona. Mun tehtävä on järjestää niin kiva joulu, että se houkuttaa - ei määräillä.

Vierailija
113/130 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole osaa eikä arpaa siihen harrastaako teinit seksiä. Ei voida sitä estää, joten tehtäväksi jää varmistaa ehkäisy. 

Joten hankippas nyt kiltisti vaan lapselles joku ehkäisy, niin ei tarvi miettiä seurauksia.

Vierailija
114/130 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
115/130 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huvittaisi alistaa aloittajaa ja panna kakkoseen oikein huolella.

Vierailija
116/130 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sääntö: Tämä ei ole kehoitus yhdyntään, heidän seksielämänsä on heiden asiansa, mutta raskaaksi ei tulla!

Vierailija
117/130 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi ovi juttu on naurettava säälin lapsiasi

Vierailija
118/130 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ysiluokalla vuoden vanhempi tyttöystävä, joka oli lukion ekalla. Voi pojat sitä lätinää ja pauketta kun oltiin kahdestaan. Nussimme kuin puput jokaisessa mahdollisessa asennossa. Joskus monta kertaa päivässä.

Vierailija
119/130 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aika surullista että pitää noin aikaisin itseään jakaa

Puhutko nyt tytöstä vai pojasta? Kumpi antaa, kumpi saa?

Vierailija
120/130 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi katsella sitten vanhoja valokuvia, kun niissä on joku exä, jonka näkeminen pilaa tunnelman. Joten miettikää sitä juhlien kohdalla.

Juuh itsekkin mietin tätä, mutta he ovat olleet kavereita käytännössä aina sekä ovat nyt seurustelleet jotain 5-12kk joten heillä on edes jonkinlaiset mahdollisuudet pysyä myös yhdessä

Ap

Siis sä et tiedä onko ne seurustellut puolvuotta vai vuoden, mutta silti olet täysin vakuuttunut ettei ne ole hässineet?

No niin kuin olen jo sanonut että minä luotan heihin. Eivät he ole

ap

Väität että luotat. Silti aina kun näet tyttäresi ja poikakaverin, muistutat asiasta ja nostat sen esille. Eli ET luota.